گاردین: نیروهای ویژه انگلیس به هیچکس پاسخگو نیستند

روزنامه گاردین در گزارشی با اشاره به تحقیقات انگلیس درباره جنایات نیروی ویژه این کشور در افغانستان، از نبود نظارت بر عملکرد نیروهای ویژه و خودسری آن‌ها انتقاد کرد. به گزارش ایسنا، تحقیقات دادگاه‌های انگلیس درباره کشتار ۸۰ افغان توسط سرویس هوایی ویژه انگلیس (اس.ای.اس) در افغانستان در سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ در جریان است. ... گاردین: نیروهای ویژه انگلیس به هیچکس پاسخگو نیستند

ادامه

آسیای مرکزی, افغانستان, جنایات جنگی, جهان, روسیه, سوریه, شرق اروپا, غرب اروپا, گزارش

انحلال گردان‌های استشهادی طالبان

حکومت سرپرست افغانستان امروز چهارشنبه، از انحلال گردان‌های استشهادی این گروه خبر داد. به گزارش ایرنا از خبرگزاری طلوع‌نیوز، قاری فصیح‌الدین فطرت رئیس ستاد ارتش حکومت سرپرست طالبان امروز (چهارشنبه ۱۶ اسفند) اعلام کرد که گردان‌های استشهادی طالبان منحل شده‌اند. وی با بیان اینکه نیروهای بین‌المللی دیگر در سرزمین ما حضور ندارند و دولت گذشته ... انحلال گردان‌های استشهادی طالبان

ادامه

آسیای مرکزی, آمریکا, افغانستان, پاکستان, جهان, حقوق بشر, خبر

هشدار یک مقام روس نسبت به تلاش غرب برای ثبات‌زدایی در قفقاز جنوبی و آسیای مرکزی

دبیر شورای امنیت ملی روسیه نسبت به تلاش‌های غرب برای ثبات‌زدایی در قفقاز جنوبی و آسیای مرکزی هشدار داد. به گزارش ایسنا، “نیکولای پاتروشف” دبیر شورای امنیت ملی روسیه، امروز(جمعه) گفت که غرب به دنبال ایجاد یک بستر بزرگ برای بی‌ثباتی در آسیای مرکزی و ثبات‌زدایی از قفقاز جنوبی است. خبرگزاری اسپوتنیک در این باره ... هشدار یک مقام روس نسبت به تلاش غرب برای ثبات‌زدایی در قفقاز جنوبی و آسیای مرکزی

ادامه

آذربایجان, ارمنستان, افغانستان, تاجیکستان, جهان, روسیه, صلح, غرب, قرقیزستان, قره‌باغ, قفقاز, هژمونیسم

سین کیانگ؛ جدیدترین منطقه آزاد تجاری چین/ تولید موتورسیکلت برای آسیای مرکزی

شورای دولتی چین شهر ارومچی، کاشغر و هورگوس در سین کیانگ را به طور آزمایشی به عنوان منطقه آزاد تجاری معرفی کرد که به توسعه طرح کمربند – جاده این کشور و ارتباط با آسیای میانه کمک کند. به گزارش روز یکشنبه ایرنا از شین هوا، دولت چین در منطقه سین کیانگ به طور آزمایشی ... سین کیانگ؛ جدیدترین منطقه آزاد تجاری چین/ تولید موتورسیکلت برای آسیای مرکزی

ادامه

آسیا, آسیای میانه, اروپا, اقتصادی, چین, شرق آسیا, غرب, کارگران, گزارش

هشت گام چین برای شتاب داد به گسترش راه ابریشم جدید و مدرن

رییس جمهور چین در دهمین سالگرد ابتکار یک پهنه – یک راه، هشت گام عملی این کشور برای شتاب دادن به گسترش این طرح را تشریح کرد. این اقدامات شامل افزایش بودجه وام‌ها، توسعه سبز در راستای حفظ محیط زیست، برنامه‌های فرهنگی و علمی و نیز افزایش ارتباط دیجیتال در بخش‌های مختلف پروژه است. به ... هشت گام چین برای شتاب داد به گسترش راه ابریشم جدید و مدرن

ادامه

آسیا, آسیای میانه, آمریکا, اروپا, اقتصادی, اورآسیا, جنوب آسیا, جنوب شرق آسیا, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, شرق, شرق آفریقا, گزارش, محیط زیست

چامسکی؛ جنگِ ضد تروریسم آمریکا بخش اعظم دنیا را ویران کرده است

دانشمند و تحلیلگر مشهور آمریکایی گفته جنگی که آمریکا ۲۰ سال پیش برای «مبارزه با تروریسم» آغاز کرد باعث ایجاد ویرانی در بخش اعظم دنیا شده است.

 

به گزارش خبرگزاری فارس، «نوام چامسکی»، دانشمند و تحلیلگر مشهور آمریکایی در مصاحبه‌ای بر اثرات ویران‌کننده «جنگ با تروریسم» که از ۲۰ سال پیش تحت رهبری آمریکا آغاز شد تأکید کرده است.

 

چامسکی دراین مصاحبه با «تروث‌آوت» که به مناسبت فرا رسیدن بیستمین سالگرد حوادث ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ انجام شده گفت: «واکنش فوری واشنگتن به حوادث ۱۱ سپتامبر حمله به افغانستان بود.»

 

او در بخش دیگری از سخنانش گفت: «وقتی که آمریکا به افغانستان حمله کرد پایگاه تروریسم بنیادگرا و رادیکان تنها به گوشه‌ای از افغانستان محدود بود. حالا این پایگاه به سراسر دنیا گسترش پیدا کرده است. ویرانی بخش اعظمی از آسیای مرکزی و خاورمیانه قدرت آمریکا را افزایش نداده است.

 

چامسکی در بخش دیگری از این مصاحبه‌ تصریح کرد که «قدرت نرم» آمریکا حتی قبل از روی کار آمدن «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا دچار زوال شده بود.

 

او گفت: «یک بعد دیگر، قدرت نرم آمریکا است. در اینجا آمریکا به طور جدی دچار زوال شده است و این اتفاق از مدت‌ها قبل از آنکه ترامپ لطمات سختی به اعتبار کشور وارد کند رخ داد. حتی در دوران کلینتون، دانشمندان سیاسی دریافته بودند که بخش زیادی از کشورهای دنیا آمریکا را اصلی‌ترین کشور یاغی دنیا و بزرگترین تهدید بیرونی علیه جوامعشان به حساب می‌آوردند.»

 

چامسکی در ادامه تصریح کرد: «در سالهای ریاست‌جمهوری اوباما، نظرسنجی‌های بین‌المللی نشان داد که آمریکا بی‌آنکه رقیبی نزدیکش باشد بزرگترین تهدید علیه صلح جهانی به حساب می‌آمد.»

 

دانشمند و تحلیلگر آمریکایی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد جنگ آمریکا در عراق و افغانستان بعد از حوادث ۱۱ سپتامبر برای آمریکا بالغ بر ۸ تریلیون دلار هزینه داشته است.

 

چامسکی همچنین تصریح کرده که قبل از حوادث ۱۱ سپتامبر آمریکا روابط نسبتاً خوبی با طالبان داشته است. او گفت: «قبل از ۱۱ سپتامبر، واشنگتن روابط نسبتاً خوبی با طالبان داشت. بعد از ۱۱ سپتامبر آمریکا خواستار استراد اسامه بن لادن شد و وقتی طالبان موافقت کرد واشنگتن پیشنهادها را رد کرد و گفت: “ما بر سر تسلیم مذاکره نمی‌کنیم.”»

 

او در ادامه تصریح کرد: «حمله به افغانستان نه تنها نقض قوانین بین‌المللی بود بلکه هیچ بهانه معتبری هم نداشت. علاوه بر این، شواهد فراوانی اکنون در دست هستند که نشان می‌دهند که افغانستان و القاعده اهداف اصلی بوش، دیک چنی و دونالد رامسفلد نبودند. نگاه آنها به صحنه‌ای بسیار بزرگتر از افغانستان بود. عراق، اولین گام آنها [بعد از حمله به افغانستان] بود و بعد کل منطقه.»

 

این دانشمند و تحلیلگر آمریکایی در ادامه به انتقاد از توافق «دونالد ترامپ» با طالبان در فوریه ۲۰۲۰ پرداخت. او گفت: «ترامپ در توافق یکجانبه‌اش برای خروج از افغانستان حتی به خودش زحمت نداد با دولت رسمی افغانستان مشورت کند. از آن هم بدتر ترامپ دولت افغانستان را مجبور کرد ۵۰۰۰ پیکارجوی طالبان را آزاد کرده و تحریم‌های اقتصادی علیه آنها را کاهش دهد.»

 

او اضافه کرد: «او موافقت کرد که طالبان می‌تواند علیه دولتی که تحت حمایت ماست و علیه مردمان بی‌گناهی که به ما برای ایمن نگاه داشتن آمریکایی‌ها کمک کرده بودند مرتکب خشونت شود. همه کاری که لازم بود طالبان انجام دهد این بود که هدف قرار دادن نیروهای آمریکا یا ائتلاف را متوقف قرار دهد و به القاعده یا سایر گروه‌های تروریستی اجازه ندهد از خاک افغانستان برای تهدید آمریکا استفاده کند.»

 

گروه طالبان یکشنبه (۱۵ اوت/۲۴ مردادماه) بعد از خروج «اشرف غنی»، رئیس‌جمهور سابق افغانستان وارد شهر کابل شد. تحلیلگران ورود نیروهای طالبان را به منزله خاتمه تلاش‌های ۲۰ ساله آمریکا و دیگر کشورهای غربی برای بازسازی افغانستان به شکل مطلوب جهان غرب می‌دانند.

آیا «بی‌بی‌سی» گرای ترور «فهیم دشتی» را داد؟/ وقتی توضیحات رسانه انگلیسی مخاطبانش را قانع نمی‌کند!

ترور فهیم دشتی سخنگوی جبهه مقاومت ملی دره پنجشیر در حین گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی فارسی با شائبه‌هایی همراه شده و بی بی سی در تلاش برای برداشتن انگشت اتهام از روی خود است.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, انگلستان, تحلیل, تروریسم, جهان, غرب اروپا

یک منبع نزدیک به احمد مسعود: پنجشیر در کنترل ماست

یکی از افراد نزدیک به احمد مسعود خصوص آخرین وضعیت پنجشیر گفت: جنگ در پنجشیر تمام شده است. مردم به سمت منزل و خانه‌های خود در حرکت هستند و منطقه در دست نیروهای مردمی است.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, امریکا, پاکستان, تحلیل, جهان, قطر

شبکه خبری چین: دوران آمریکا در افغانستان پایان یافته است

شبکه سی جی تی ان (CGTN) چین در گزارشی با اشاره به تحولات افغانستان و خروج نیروهای ناتو از این کشور نوشت دوران آمریکا در افغانستان و بسیاری از کشورهای منطقه پایان یافته است.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, امریکا, جهان, جهان غرب, چین, حقوق بشر, شرق اروپا, مقاله