رئیس‌جمهور شیلی جنگ علیه غزه را وحشیانه خواند

رئیس‌جمهور شیلی جنگ جاری اسرائیل در نوار غزه را «وحشیانه» توصیف کرد. به گزارش ایسنا، «گابریل بوریچ» رئیس‌جمهور شیلی در شبکه‌های اجتماعی عکسی از «صابرین» دختر فلسطینی را پس از دست‌ دادن مادر، پدر و خواهر ۴ ساله‌اش در بمباران اسرائیل منتشر کرد. به نقل از آناتولی، بوریچ گفت: «هرگز نباید وحشیگری را که توسط ... رئیس‌جمهور شیلی جنگ علیه غزه را وحشیانه خواند

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, تحلیل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, شیلی, فلسطین

«باربادوس» کشور مستقل فلسطین را به رسمیت شناخت

جمهوری باربادوس کشور مستقل فلسطین در مرزهای سال ۱۹۶۷ را به رسمیت شناخت. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وبگاه فلسطین الیوم، جمهوری باربادوس (در حاشیه دریای کارائیب) کشور مستقل فلسطین در مرزهای سال ۱۹۶۷ را به رسمیت شناخت. وزارت خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین نیز با صدور بیانیه ای اعلام کرد که از اقدام ... «باربادوس» کشور مستقل فلسطین را به رسمیت شناخت

ادامه

آمریکا, آمریکای لاتین, باربادوس, جهان, خبر, سازمان ملل, فلسطین

عزم کلمبیا برای پیوستن به «بریکس» با حمایت برزیل

روسای جمهوری کلمبیا و برزیل در بیانیه‌ای مشترک از عزم بوگوتا برای پیوستن به ائتلاف اقتصادهای نوظهور جهان معروف به گروه «بریکس» در کوتاه‌ترین زمان ممکن و حمایت برزیل از این روند خبر دادند. به گزارش روز پنج شنبه ایرنا از تارنمای اسپوتنیک موندو، سران دو کشور به دنبال برگزاری نشستی دو جانبه در بوگوتا ... عزم کلمبیا برای پیوستن به «بریکس» با حمایت برزیل

ادامه

آفریقای جنوبی, آمریکای لاتین, اتیوپی, اقتصادی, امارات, ایران, برزیل, بریکس, بولیوی, جهان, چین, خبر, روسیه, سازمان ملل, عربستان سعودی, کلمبیا, کوبا, مصر, نسل‌کشی, هندوستان, ونزوئلا

ابراز نگرانی عمیق اتحادیه آلبا از تشدید خشونت‌ها در خاورمیانه

اتحاد بولیواری برای مردم آمریکای ما (آلبا -ALBA) با ابراز نگرانی عمیق نسبت به تشدید خشونت‌ها در خاورمیانه، وضعیت کنونی را ناشی از سکوت شورای امنیت سازمان ملل پس از حمله غیرقانونی اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق دانست. به گزارش بامداد سه‌شنبه ایرنا، اتحادیه آلبا با انتشار بیانیه‌ای در وب‌گاه رسمی خود، بار دیگر ... ابراز نگرانی عمیق اتحادیه آلبا از تشدید خشونت‌ها در خاورمیانه

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, ایران, تجاوز نظامی, حقوق بشر, سازمان ملل, سوریه, صلح, عربستان سعودی, فلسطین, گزارش, نسل‌کشی

کوبا خواستار آتش‌بس در غزه و بازگشت آرامش به خاورمیانه شد

وزیر امور خارجه کوبا تاکید کرد تا وقتی اسرائیل به جنایات خود در منطقه ادامه می‌دهد، اما از پاسخ معاف است، صلح جهانی در خطر قرار دارد. وزارت امور خارجه کوبا تاکید کرد که توقف تشدید خشونت در خاورمیانه لزوما مستلزم آتش‌بس فوری و دائمی در نوار غزه و پایان دادن به نسل‌کشی است که ... کوبا خواستار آتش‌بس در غزه و بازگشت آرامش به خاورمیانه شد

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, بیانیه, تحلیل, جهان, خاورمیانه, سوریه, صلح, فلسطین, کوبا

چالش‌های جدی سیاسی و اقتصادی آمریکای لاتین

‘ ایان برمر’ رئیس مرکز تحلیلی ‘گروه اورآسیا’ طی گزارشی در تارنمای نیوزلند هرالد نوشت: در حالی که بیشتر اخبار مربوط به منطقه آمریکای لاتین اخیرا بر رویدادهای ونزوئلا متمرکز بوده، اما در چند ماه اخیر هر روز شاهد مشکلات و چالش های جدیدی در دیگر کشورهای آمریکای لاتین نیز بوده ایم. هرچند چالش هایی که دولت های آمریکای لاتین با آنها روبرو هستند به شدت مشکلات فعلی در ونزوئلا نیست، اما باید پذیرفت که بروز چالش های جدید و خشم عمومی از عملکرد دولتهای این منطقه به امری عادی در آمریکای لاتین تبدیل شده است. 

 

 ونزوئلا

 

این کشور ماههاست با چالش های جدی اقتصادی و سیاسی روبرو بوده و ونزوئلایی ها به دلیل کمبود موادغذایی و دارو و همچنین تورم بسیار شدید، شرایط بسیار سختی را سپری می کنند. شماری از شهروندان این کشور در حالی مهاجرت کرده اند که مردم ونزوئلا همچنان چشم به آینده دوخته اند. مخالفان دولت فقط می توانند در خیابان به دولت فشار بیاورند. اقتصادی که به شدت بر صادرات نفت وابسته بوده، اکنون شرایط نامساعدی دارد و این در حالی است که مقامات کاراکاس اعلام کرده اند درگیر جنگ اقتصادی تحت هدایت آمریکا شده اند. ثبات سیاسی و اقتصادی ونزوئلا در حالی در مخاطره قرار گرفته که آمریکا این کشور را با اهرم تحریم تحت فشار گذاشته و آینده نامعلوم، سایه گسترده ای بر ثبات این کشور آمریکای لاتین انداخته است.

 

 آرژانتین

 

مائوریسیو مکری در سال ۲۰۱۵ با وعده اعمال اصلاحات اقتصادی گسترده، باز شدن درهای این کشور به روی سرمایه گذاری های خارجی و آغاز رشد اقتصادی پس از سالها تورم بالا و انزوای مالی، پا به عرصه ریاست جمهوری این کشور گذاشت. وی تلاش کرد به طور تدریجی شرایط اقتصادی آرژانتین را بهبود بخشد اما عدم اعتماد کافی سرمایه گذاران به مانعی بزرگ تبدیل شد. شرایط به گونه ای پیش رفت که مائوریسیو مکری مجبور شد دست به دامن کمک های صندوق بین المللی پول شود. تورم در حالی در آرژانتین افزایش یافته که صندوق بین المللی پول درخواست هایی را از مائوریسیو مکری در راستای اصلاحات اقتصادی خواهد کرد که فشار بیشتری به مردم وارد می کند. این می تواند اوضاع را پیچیده تر کند. با این شرایط احتمال اعتراض ها و تقویت جایگاه مخالفان در این کشور آمریکای لاتین وجود دارد.

 

مکزیک

 

آندرس مانوئل لوپز اوبرادور در حالی به عنوان رئیس جمهوری جدید این کشور انتخاب شده که وی با چالش های مختلفی برای مدیریت امور از جمله خشونت فزاینده و فساد مالی شایع روبرو است. سالهاست که چالش های جدی در مکزیک ثبات این کشور را در خطر قرار داده است. فساد دولتی بارها در صدر اخبار مکزیک قرار داشته و خشونتها به رکورد جدیدی در این کشور رسیده است. گروههای تبهکاری نیز همچنان به فعالیت های خود ادامه می دهند. خشونت علیه سیاسیون نیز چالش دیگری است که می تواند عرصه را برای رئیس جمهوری جدید مکزیک سخت تر کند. تاکنون در سال جاری میلادی و پیش از انتخابات، ۱۳۰ سیاستمدار و فعال سیاسی در مکزیک کشته شدند. معضل روابط پرتنش مکزیک با آمریکا و ایجاد دیوار در مرز دو کشور از جمله دیگر مشکلات دولت جدید خواهد بود.

 

 برزیل

 

مردم برزیل در حالی قرار است در ماه مهر برای انتخاب رئیس جمهوری جدید به پای صندوق های رای گیری بروند که این کشور اکنون با بدترین پرونده های فساد مالی مقامات و روند کساد اقتصادی روبرو است. اصلاحات مدنظر مقامات در اقتصاد از طریق کاهش هزینه های دولتی پیشرفت اندکی داشته است. اعتصاب سراسری کامیون داران توجه بسیاری را به خود جلب کرده و دولت مجبور شد طرح افزایش بهای گازوئیل را کنار بگذارد. جرائم خشونت آمیز در برزیل نیز باعث شده ارتش برای تامین امنیت بخش هایی از شهر ریودوژانیرو وارد عمل شود. فشار مخالفان دولت برای آزادی لولا داسیلوا رئیس جمهور سابق که به اتهام فساد مالی در زندان است و همچنین اجازه یافتن وی برای ثبت نام در انتخابات آتی، ادامه دارد. در یک نظرسنجی در ماه ژوئن مشخص شد که جوانان برزیلی در سنین بین ۱۶ تا ۲۴ سال اعلام کردند در صورت توانایی از این کشور مهاجرت می کنند.

 

 کلمبیا

 

‘ایوان دوکه’ در حالی به عنوان رئیس جمهوری جدید کلمبیا انتخاب شده که خشونتها و توافق نامه صلح متزلزل میان دولت و گروه شبه نظامی فارک از جمله چالش های جدید دولت می باشد که در صورت عدم حل و فصل آنها می تواند نارضایتی عمومی به همراه داشته باشد. از زمان اجرای توافقنامه صلح در کلمبیا، امیدواری های زیادی برای احیای ثبات در این کشور ایجاد شد اما افزایش خشونتها علیه فعالان سیاسی و حقوق بشر و همچنین زمینه چینی رئیس جمهوری جدید برای تغییرات در توافقنامه صلح، کارشناسان را در مورد ثبات آینده کلمبیا نگران کرده است.

 

نیکاراگوئه

 

طرح دولت دانیل اورتگا رئیس جمهوری نیکاراگوئه برای اصلاحات در نظام تامین اجتماعی این کشور اعتراض های خشونت آمیز چند ماهه را با بیش از ۳۰۰ کشته به همراه داشته است. در حالی دولت اورتگا با هدف پایان یافتن این اعتراض ها اجرای این طرح را کنار گذاشت که مخالفان همچنان به اعتراض شان ادامه داده و خواستار کناره گیری اورتگا و برگزاری انتخابات زودهنگام هستند. با این شرایط، ثبات سیاسی این کشور آمریکای لاتین که سالها آرامش را تجربه کرده بود، به طور جدی به خطر افتاده است.

 

هائیتی

 

این کشور منطقه حوزه کارائیب نیز اخیرا با موجی از اعتراض ها به دلیل طرح افزایش بهای سوخت روبرو شده به طوریکه نخست وزیر هائیتی مجبور به استعفا شد. در حالی این کشور همچنان پتانسیل ادامه ناآرامی ها را دارد که مردم هائیتی به دنبال بهبود استانداردهای زندگی شان از طریق اجرای طرح های جدید دولت هستند.

 

چالش های ذکر شده نشان می دهد که هر کدام از این کشورهای منطقه آمریکای لاتین در حالی با بحران هایی روبرو هستند که هیچ چشم انداز آرامی در این کشورها مشاهده نمی شود و این موضوع، خطرات جدی برای آینده آمریکای لاتین به همراه خواهد داشت.

ایرنا

هشدار سایت اسراییلی درباره عواقب جنگ اقتصادی واشنگتن!

یک سایت اسراییلی تاکید کرد جنگ تجاری آمریکا در حالی جمعه گذشته کلید خورد که سهم این کشور در اقتصاد جهانی از سال ۱۹۶۰ تا ۲۰۱۶ به کمتر از نصف کاهش یافته است.

ادامه

اقتصادی, امریکا, امریکای شمالی, امریکای لاتین, جهان, چین, خبر, مکزیک

با قول مبارزه با فساد و بهبود زندگی زحمتکشان «آملو» پیروزِ انتخابات مکزیک شد

انتخابات سراسری مکزیک برای برگزیدن رئیس‌جمهور آیندهٔ آن کشور، ۱۲۸ نمایندهٔ مجلس سنا، و ۵۰۰ نمایندهٔ مجلس نمایندگان در روز یکشنبه ۱۰ تیر ۹۷ برگزار شد. این انتخابات یکی از گسترده‌ترین انتخاباتی بود که در تاریخ مکزیک برگزار شد چون در همان روز، انتخابات استانی و شهرداری‌ها نیز برگزار شد، تا بیشتر از ۳۴۰۰ مقام ... با قول مبارزه با فساد و بهبود زندگی زحمتکشان «آملو» پیروزِ انتخابات مکزیک شد

ادامه

امریکا, امریکای لاتین, انگلستان, بولیوی, جهان, فرانسه, کاستاریکا, کوبا, مقاله, مکزیک, ونزوئلا

کوبا خطاب به آمریکا: دست از سیاسی کردن حملات به‌اصطلاح صوتی بردارید

به گزارش خبرگزاری ایسنا به نقل از شینهوا، هیات‌های آمریکایی و کوبایی روز سه شنبه در واشنگتن برای مذاکرات درباره بررسی همکاری میان پلیس‌های دو کشور دیدار داشتند.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, امریکای لاتین, جهان, خبر, کوبا