تعامل ارتش روسیه و چین روندهای جهانی را تثبیت می‌کند

وزیر دفاع چین گفت، تعامل بین نیروهای مسلح چین و روسیه نقش با ثبات کننده‌ای در روندهای جهانی و در شرایط متشنج و پر تلاطم بین‌المللی ایفا می‌کند. به گزارش ایسنا، «دونگ جون» وزیر دفاع چین در جریان گفت‌وگو با سرگئی شویگو همتای روسی خود در آستانه گفت: «در یک محیط متلاطم بین‌المللی به ویژه ... تعامل ارتش روسیه و چین روندهای جهانی را تثبیت می‌کند

ادامه

آسیای میانه, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا

چین: مواضع آمریکا در مورد روابط چین – روسیه ریاکارانه است

سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز سه شنبه ۲۳ آوریل در کنفرانس خبری در اشاره به اظهارات آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده در انتقاد از روابط اقتصادی و تجاری چین و روسیه گفت: آمریکا در حالی که لایحه کمک به اوکراین را تصویب کرده، از طرفی دیگر، دست به اتهام بی‌اساسی علیه مبادلات ... چین: مواضع آمریکا در مورد روابط چین – روسیه ریاکارانه است

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اقتصادی, اقیانوسیه, اوکراین, تحلیل, جنایات جنگی, چین, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا

کره شمالی رزمایش شبیه‌سازی ضدحمله هسته‌ای برگزار کرد

کره شمالی دوشنبه با نظارت و هدایت کیم جونگ اون رهبر این کشور رزمایش‌های شبیه‌سازی ضدحمله هسته‌ای برگزار کرد. به گزارش ایرنا، خبرگزاری مرکزی کره بامداد سه‌شنبه نوشت که کره شمالی دوشنبه سیستم سراسری مدیریت هسته‌ای موسوم به «ماشه هسته‌ای» را آزمایش کرد که در این رزمایش نیروهای توپخانه نیز به نشانه تقویت قابلیت‌های اتمی ... کره شمالی رزمایش شبیه‌سازی ضدحمله هسته‌ای برگزار کرد

ادامه

آمریکا, جهان, خبر, شبه جزیره کره, شرق آسیا, کره جنوبی, کره شمالی

چین: قدرت‌های بزرگ باید از رقابت در اقیانوس آرام جنوبی اجتناب کنند

وزیر امور خارجه چین، گفت: منطقه اقیانوس آرام جنوبی نباید به عرصه رقابت قدرت‌های بزرگ تبدیل شود و کمک‌ها به کشورهای این منطقه باید بدون شروط سیاسی انجام گیرد. به گزارش روز شنبه ایرنا از خبرگزاری رویترز، وانگ یی، امروز در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای خود در پاپوآ گینه نو، در جریان سفر ... چین: قدرت‌های بزرگ باید از رقابت در اقیانوس آرام جنوبی اجتناب کنند

ادامه

آسیا پاسیفیک, آمریکا, استرالیا, تایوان, جزایر سلیمان, چین, ژئوپلیتیک, شرق آسیا, گزارش

نشنال اینترست: چین موشک دانگ فنگ -۲۱ را برای غرق کردن ناو‌های هواپیمابر آمریکا ساخته است

رسانه آمریکایی روز شنبه نوشت یگان موشکی چین بیش از ۱۰۰۰ موشک معروف به «قاتل ناو‌های هواپیمابر» آمریکا را در اختیار دارد. به گزارش باشگاه خبرنگاران: یک رسانه آمریکایی روز شنبه در تحلیلی نوشت، راهبرد نظامی چین تمرکز قابل توجه بر گسترش زرادخانه موشک‌های بالستیک «دانگ فنگ- ۲۱» معروف به «قاتل ناو‌های هواپیمابر» برای مقابله ... نشنال اینترست: چین موشک دانگ فنگ -۲۱ را برای غرق کردن ناو‌های هواپیمابر آمریکا ساخته است

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, شرق آسیا, گزارش

پیوند چینی‌ها با کشورهای جنوب آسیا در تمامی عرصه‌ها گسترش یافته است

به نقل از پایگاه خبری نیشن، در گزارشی می‌نویسد: نیم قرن پیش، چین از یکی از مهمترین فجایع اقتصادی مهم در تاریخ این کشور خارج شد اما امروزه رشد تولید ناخالص ملی آن سالانه ۶.۸ درصد است که این کشور را به دومین اقتصاد بزرگ جهان بدل می‌کند. چین بیش از ۶۰۰ میلیون تن از ساکنانش را فقر بیرون کشید و بزرگترین شریک تجاری آمریکا، اتحادیه اروپا، هند و ژاپن شد. با استناد به تولید ناخالص ملی، چین می‌تواند ظرف چند سال آتی از آمریکا هم پیشی بگیرد.

 

مهمترین تحولات اقتصادی در تاریخ بشر، موجب پدیده “ظهور چین” شد که “تغییر در پویش جهانی و تکامل ژئوپولیتیک در یک جهان عمدتا جنوب‌محور” را به وجود آورد. چین همچنین فعالیت‌های دیپلماتیک خود را گسترش داده و نقش مهمی در نهادهای بین‌المللی ایفا کرده و نفوذ ژئوپلیتیک بیشتری در آسیا و سراسر جهان داشته است. در روند مذکور، چین دومین کشور تاثیرگذار در جهان پس از ایالات متحده است. برای مثال، نقش آن در تحریک اقتصاد جهانی و حتی حل مسائل هسته‌ای در شبه جزیره کره و خلیج فارس بسیار مهم بوده است.

 

در این نظم جدید، چین در حال تبدیل شدن به یک بازیگر مسئول در سطح جهانی است و به مسائل بین‌المللی مانند تروریسم جهانی، تخریب محیط زیست، امنیت انرژی، جرایم بین‌المللی و غیره رسیدگی می‌کند.

 

در رئالیسم سیاسی، “قدرت” توانایی وادار ساختن یک دولت دیگر به انجام کاری است که در حالت عادی انجام نمی‌دهد و برعکس. آنچه باعث قدرتمندی یک دولت می‌شود به توانایی آن در تأثیرگذاری بر دیگران بستگی دارد. در روابط کشورها، این توانایی براساس خصوصیات ملموس و غیرملموس هر کشور استوار می‌شود. خصوصیات ذاتی شامل مواردی مانند بزرگی کشور، اقتصاد، ارتش، توسعه تکنولوژیکی و جمعیت است. به طور خاص در آسیا می‌توان گفت، چین اژدهای آسیا است. غرور، سختکوشی، اراده ملی و ویژگی‌های ناملموس موجب شده است تا چین به موفقیت برسد.

 

از آنجایی که “گسترش” یکی از خواص قدرت است، بنابراین زمانی که کشورها قوی‌تر می‌شوند، منافع آنها به ماورای مرزهایشان نیز کشیده می‌شود و آنها باید راه‌های جدیدی برای محافظت از منافع خودشان پیدا کنند. چین هم مستثنی نیست. بنابراین، چین به منظور حفظ ظهور صلح‌آمیز خود در حال گسترش نفوذ خودش در سراسر جهان است و جنوب آسیا هم از آن جدا نیست.

 

منطقه جنوب آسیا که سکونتگاه یک چهارم از جمعیت جهان است، جزو مناطقی در جهان است که کمترین میزان اتحاد اقتصادی را دارد. تجارت درون منطقه‌ای به علت «تنش سیاسی و بی‌اعتمادی تاریخی، با اختلافات مرزی و نگرانی‌های امنیتی» بسیار پایین‌تر از توان بالقوه آن است. اکثر کشورهای جنوب آسیا به شدت بر کشورهای توسعه‌یافته به عنوان مقصد صادرات متکی هستند و به طور فزاینده‌ای از چین وارد می‌کنند.

 

از قرن بیست و یکم، چین همکاری‌های چند بعدی با تمام کشورهای جنوب آسیا (افغانستان، بنگلادش، بوتان، هند، مالدیو، نپال، پاکستان و سریلانکا) انجام داده است. پیوند چینی‌ها با کشورهای جنوب آسیا به همه زمینه‌ها از جمله اقتصاد، ارتباطات، تبادل فرهنگی، انرژی و همکاری امنیتی غیرمستقیم گسترش یافته است.

 

منافع عمده چین در جنوب آسیا شامل ارتقای ثبات در افغانستان و پاکستان نیز هست تا مانع نفوذ افراط‌گرایان اسلامی و تسهیل تجارت و انرژی در سراسر این منطقه‌ شود که چین می‌تواند به آن دسترسی پیدا کند، یعنی افزایش حضورش در منطقه اقیانوس هند.

 

اقیانوس هند نیمی از ترافیک کانتینری دریایی در جهان و ۷۰ درصد کل حمل و نقل نفتی جهان را میزبانی می‌کند. چین، اقیانوس هند را یک آبراه استراتژیک مهم می‌داند زیرا بخش قابل توجهی از ترانزیت کالاها و نفتی آن از طریق این اقیانوس انجام می‌شود. استراتژی جنوب آسیای چین همچنین بر تقویت نفوذ در سایر کشورهای جنوب آسیا تاکید دارد؛ آن هم به عنوان بخشی از تلاش جهانی برای گسترش نفوذ دیپلماتیک و اقتصادی خود در جهان.

ایسنا

سیل در میانمار ۱۵۰ هزار نفر را بی خانمان کرد

مقام های میانمار (برمه) اعلام کردند: در پی بارش باران های موسمی و وقوع سیل های پرقدرت در شمال شرق این کشور جنوب شرق آسیا در طول یک هفته گذشته تاکنون ۱۵۰ هزار نفر بی خانمان و دستکم ۱۲ نفر کشته شدند.

ادامه

جهان, خبر, محیط زیست, میانمار

۷۳ سال از بمباران اتمی و وحشیانه مردم هیروشیما و ناگازاکی توسط ارتش آمریکا گذشت

امروز ششم آگوست، هفتاد و سومین سالگرد بمباران هیروشیما و ناگازاکی در جنگ جهانی دوم توسط ارتش آمریکاست.   ژاپن تنها کشوری است که تاکنون مورد حمله اتمی قرار گرفته است. بمباران اتمی هیروشیما و ناگازاکی در سال ۱۹۴۵ دو عملیات اتمی بودند که در جنگ جهانی دوم به دستور «هری ترومن»، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا، ... ۷۳ سال از بمباران اتمی و وحشیانه مردم هیروشیما و ناگازاکی توسط ارتش آمریکا گذشت

ادامه

امریکا, تاریخ, جهان, شرق آسیا, یادنامه

آمریکا: پیونگ‌یانگ در حال تولید موشک‌های بالستیک قاره پیماست

ماهواره‌های جاسوسی آمریکا فعالیت مجدد در یک کارخانه کره شمالی را رصد کرده‌اند که تولیدکننده نخستین موشک‌های بالستیک با قابلیت رسیدن به ایالات متحده بوده است.

ادامه

امریکا, جهان, خبر, شرق آسیا, کره شمالی

نشنال اینترست: چین سرمایه‌داری آمریکا را به‌چالش کشیده است

تارنمای نشنال اینترست ضمن اشاره به اینکه جنگ تجاری می تواند به امنیت اقتصادی آمریکا آسیب بزند، نوشت که «مدل این کشور از نظام سرمایه داری و دمکراسی لیبرال از سوی چین به چالش کشیده شده است.»

ادامه

اقتصادی, امریکا, جهان, چین, شرق آسیا