پذیرش دختران در دانشکده‌های پزشکی افغانستان از سر گرفته شد

وزارت بهداشت حکومت سرپرست طالبان اعلام کرد که روند پذیرش دختران فارغ التحصیل پایه دوازدهم افغان در دانشکده‌های پزشکی دولتی برخی شهرهای این کشور آغاز شده است. به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری آوا، وزارت بهداشت حکومت سرپرست طالبان روند پذیرش دختران فارغ التحصیل پایه دوازدهم در دانشکده‌های پزشکی دولتی شهرهای ... پذیرش دختران در دانشکده‌های پزشکی افغانستان از سر گرفته شد

ادامه

آسیای میانه, افغانستان, جهان, حقوق بشر, خبر, دانش, زنان

رئیس‌جمهور قرقیزستان خطاب به آمریکا: در امور کشورمان دخالت نکنید

به دنبال واکنش ایالات متحده به تصویب یک قانون در قرقیزستان که طبق ادعای آمریکا برگرفته از یک قانون سرکوبگر در روسیه است، بیشکک به شدت از واشنگتن انتقاد کرد و عدم مداخله آمریکا در امور داخلی این کشور را خواستار شد. به گزارش ایرنا از خبرگزاری فرانسه، صدیر جباروف رئیس جمهور قرقیزستان امروز دوشنبه ... رئیس‌جمهور قرقیزستان خطاب به آمریکا: در امور کشورمان دخالت نکنید

ادامه

آسیای میانه, آمریکا, اتحادیه اروپا, حقوق بشر, روسیه, قزاقستان, گزارش

سین کیانگ؛ جدیدترین منطقه آزاد تجاری چین/ تولید موتورسیکلت برای آسیای مرکزی

شورای دولتی چین شهر ارومچی، کاشغر و هورگوس در سین کیانگ را به طور آزمایشی به عنوان منطقه آزاد تجاری معرفی کرد که به توسعه طرح کمربند – جاده این کشور و ارتباط با آسیای میانه کمک کند. به گزارش روز یکشنبه ایرنا از شین هوا، دولت چین در منطقه سین کیانگ به طور آزمایشی ... سین کیانگ؛ جدیدترین منطقه آزاد تجاری چین/ تولید موتورسیکلت برای آسیای مرکزی

ادامه

آسیا, آسیای میانه, اروپا, اقتصادی, چین, شرق آسیا, غرب, کارگران, گزارش

تلاش برای کودتا در قرقیزستان ناکام ماند

ماموران امنیتی قرقیزستان چند تن از افراد مشهور و یک تاجر را به اتهام تلاش برای کودتا و به دست گرفتن قدرت بازداشت کردند. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ کمیته دولتی امنیت ملی قرقیزستان از دستگیری حامیان امام الدین تاشوف تاجر و یک فعال با نام تیلیخمت کورنوف که به تلاش برای کودتا و به دست ... تلاش برای کودتا در قرقیزستان ناکام ماند

ادامه

آسیای میانه, آمریکا, امنیتی, جهان, خبر, قرقیزستان

چین خواستار تعدیل تحریم‌ها علیه افغانستان شد

چین از شورای امنیت سازمان ملل خواست که با توجه به شرایط فعلی در افغانستان تحریم‌ها علیه این کشور را تعدیل کند. به گزارش ایرنا به نقل از شینهوا، گنگ شوانگ معاون نماینده دائم چین در سازمان ملل پنجشنبه گفت: افغانستان در مرحله حساسی از بازسازی و احیای آرام است. جامعه بین‌المللی باید تعامل سازنده ... چین خواستار تعدیل تحریم‌ها علیه افغانستان شد

ادامه

آسیای میانه, افغانستان, تحریم, جهان, چین, حقوق بشر, خبر, شرق آسیا

پیمان امنیتی کابل – واشنگتن مانع پیگرد قانونی جنایات نظامیان آمریکایی در افغانستان

براساس پیمان امنیتی کابل-واشنگتن حکومت وحدت ملی متعهد شده تا نظامیان آمریکایی را تحویل دادگاه بین‌المللی لاهه ندهد و این احتمال پیگرد قانونی جنایت‌های جنگی این نظامیان را از بین می‌برد.

 

به نقل از «فوربز»، «دیوید دیونپورت» عضو اندیشکده دانشگاه استنفورد در یادداشتی احتمال پیگرد قانونی نظامیان آمریکایی در افغانستان به دلیل ارتکاب جرایم جنگی را بررسی کرد.

 

گفتنی است که چندی پیش «فاتو بنسودا» دادستان دادگاه بی‌المللی کیفری اعلام کرده بود که شواهد کافی مبنی بر ارتکاب احتمالی جنایات جنگی از سوی نظامیان آمریکایی، نیروهای امنیتی افغان و مخالفان مسلح این کشور وجود دارد.وی از قضات این دادگاه خواستار اخذ مجوز برای پیگیری این موضوع شده بود.

 

این کارشناس مسائل حقوقی با اشاره به اینکه آمریکا عضو این دادگاه نیست تاکید کرد که با این حال دادگاه لاهه صلاحیت قضایی بررسی جرایم ارتکابی در خاک کشورهای عضو دادگاه را دارد.

 

وی افزود توافقنامه امنیتی کابل-واشنگتن که در آغاز ریاست جمهوری اشرف غنی به امضا رسید صلاحیت قضایی دادگاه برای بررسی جنایات جنگی نظامیان آمریکایی در افغانستان را زیر سوال می‌برد.

 

دیونپورت تصریح کرد براساس این توافقنامه دولت کابل متعهد شده تا نظامیان آمریکایی را تحویل دادگاه لاهه ندهد.

 

گفتنی است که در دی ماه سال گذشته دادگاه بین‌المللی کیفری بخشی را در پایگاه اینترنتی خود برای ثبت شکایت از وقوع جنایات جنگی و نقض حقوق بشر در افغانستان ایجاد کرد و در مدت کوتاهی بیش از یک میلیون شکایت نامه توسط مردم افغانستان در این بخش به ثبت رسید.

 

اما اکنون به نظر می‌رسد که به دلیل ضعف دولت افغانستان در احیای حقوق اتباع این کشور و وجود این توافقنامه امنیتی، امکان پیگرد قانونی نظامیان آمریکایی به دلیل شکنجه و یا حتی کشتار غیرنظامیان افغان توسط این دادگاه بین‌المللی وجود نداشته باشد.

 

«قاضی محمد نظیر حنیف» از اعضای کمیسیون قانون‌گذاری پارلمان افغانستان نیز چندی پیش در گفت‌وگو با «اسپوتنیک» گفته بود که اشرف غنی این پیمان امنیتی را در سال ۲۰۱۴ با وجود مخالفت مردم افغانستان به امضا رساند.

 

وی افزود بر اساس این توافق نظامیان آمریکایی که در افغانستان مرتکب جرم شده‌اند باید در دادگاه‌های آمریکا محاکمه شود اما نظامیانی که مرتکب جرم شده‌اند اغلب در آمریکا حتی به دادگاه نیز فراخوانده نمی‌شوند.

تسنیم

ریاست جمهوری افغانستان؛ نشست سه جانبه آمریکا، روسیه و افغانستان

روسیا الیوم، دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری افغانستان با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: «سرگئی لاوروف » وزیر خارجه روسیه در دیدار با «اشرف غنی» رئیس جمهوری افغانستان پیشنهاد برگزاری نشست سه جانبه مقامات افغان، آمریکایی و روسی را مطرح کرد و اشرف غنی نیز از این پیشنهاد استقبال کرد.

ادامه

افغانستان, امریکا, جهان, خبر, روسیه

لاوروف؛ حضور داعش در شمال افغانستان امنیت بین‌المللی را تهدید می‌کند

وزیر امور خارجه روسیه سرگئی لاوروف از گسترش گروهک تروریستی “داعش” در ایالات واقع شمال افغانستان هشدار داد وگفت این حضور امنیت بین‌المللی را به چالش می کشد.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, جهان, خبر, روسیه

حملات هوایی آمریکا و ناتو عامل افزایش تلفات غیرنظامیان افغانستان

به نقل از روزنامه «ویسا»، شماری از نمایندگان در نشست امروز پارلمان افغانستان تاکید کردند حملات هوایی و عملیات نیروهای ویژه در شرق افغانستان سبب افزایش تلفات غیرنظامیان شده است.

ادامه

افغانستان, امریکا, جهان, حقوق بشر, خبر, ناتو

افزایش شمار نظامیان امریکا، ناتو و آلمان در افغانستان

سرپرست وزارت دفاع آلمان چندی پیش در سفر به افغانستان از احتمال افزایش نظامیان آلمانی به این کشور سخن گفته بود اما به تازگی تاکید کرده که شمار نظامیان آلمانی در این کشور به هزار و ۳۰۰ نظامی افزایش خواهد یافت.   به نقل از «دویچه وله»، «اورزولا فون دیرلاین» سرپرست وزارت دفاع آلمان اعلام ... افزایش شمار نظامیان امریکا، ناتو و آلمان در افغانستان

ادامه

افغانستان, المان, امریکا, جهان, خبر, ناتو