کشته‌شدن ۱۰۰ تروریست در عملیات ارتش بورکینافاسو

ارتش بورکینافاسو طی عملیاتی موفق شد شماری از تروریست‌ها را از میان بردارد. به گزارش ایسنا، ارتش بورکینافاسو در عملیاتی ضدتروریستی در شرق این کشور بیش از ۱۰۰ تروریست را کشت. خبرگزاری ریانووستی روسیه با انتشار تصاویری از نظامیان این کشور، نوشت این کشور واقع در غرب آفریقا سال‌هاست که با تروریست‌ها در نبرد است ... کشته‌شدن ۱۰۰ تروریست در عملیات ارتش بورکینافاسو

ادامه

بورکینافاسو, تروریسم, جهان, خبر, غرب آفریقا, غرب اروپا, فرانسه

وزارت خارجه روسیه: آمریکا در حمله تروریستی مسکو، خودش را گوشه رینگ گرفتار کرد!

سخنگوی وزارت خارجه روسیه می‌گوید که آمریکا خیلی عجولانه مسئولیت حمله تروریستی مسکو را به گردن داعش انداخت و با این تصمیم خودش در گوشه رینگ گیر افتاده است! به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه با اشاره به حمله تروریستی جمعه هفته گذشته به یک سالن کنسرت ... وزارت خارجه روسیه: آمریکا در حمله تروریستی مسکو، خودش را گوشه رینگ گرفتار کرد!

ادامه

آمریکا, انگلس, اوکراین, تحلیل, تروریسم, جهان, روسیه, شرق اروپا

حمله انتحاری به مهندسان چینی در پاکستان

به‌دنبال حمله انتحاری به کاروان مهندسان چینی در پاکستان، سفارت پکن در اسلام‌آباد به شهروندان چینی حاضر در کشور جنوب آسیا اعلام کرد که تدابیر امنیتی را تشدید کرده و گوش به زنگ باشند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، در پی کشته شدن ۶ نفر از جمله پنج شهروند چینی در حمله ... حمله انتحاری به مهندسان چینی در پاکستان

ادامه

امنیتی, پاکستان, تروریسم, جنوب آسیا, جهان, چین, حقوق بشر, خبر, شرق آسیا

شورای امنیت روسیه: اوکراین در حمله تروریستی مسکو دست دارد

دبیر شورای امنیت روسیه امروز (سه ‌شنبه) گفت که اوکراین در حمله تروریستی مرگبار به سالن کنسرت کروکوس در نزدیکی مسکو دست دارد. به گزارش ایسنا، «نیکلای پاتروشف» دبیر شورای امنیت روسیه در پاسخ به اینکه آیا اوکراین یا داعش مسئول این حمله هستند که ۱۳۷ کشته برجای گذاشت، گفت «البته که اوکراین است». به ... شورای امنیت روسیه: اوکراین در حمله تروریستی مسکو دست دارد

ادامه

آمریکا, اوکراین, تروریسم, جنگ نیابتی, جهان, حقوق بشر, خبر, روسیه, شرق اروپا

مسکو: چرا داعش فقط به دشمنان آمریکا حمله می‌کند؟

سخنگوی وزارت خارجه روسیه نوشت «پروپاگانداهای آمریکایی با این ادعا که حمله تروریستی جمعه مسکو توسط داعش انجام شده، خودشان را به تله انداخته‌اند. همین‌طور مشخص است که چرا آن‌ها این کار را انجام می‌دهند. مشخص است؛ چون آنها راه دیگری ندارند». به گزارش ایسنا، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه می‌گوید شواهد مستقیم و ... مسکو: چرا داعش فقط به دشمنان آمریکا حمله می‌کند؟

ادامه

آمریکا, افغانستان, اوکراین, تروریسم, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, روسیه, سوریه, شرق اروپا, عراق, غرب, مقاله

پیمانکاران نظامی پس از ۱۱ سپتامبر بیش از ۷ تریلیون دلار درآمد کسب کرده‌اند

طی ۲۰ سال گذشته و پس از حملات ۱۱ سپتامبر به برج‌های تجارت جهانی در نیویورک، شرکت‌ها و پیمانکاران نظامی حدود ۷.۳۶ تریلیون دلار درآمد کسب کرده‌اند.

 

به گزارش خبرگزاری فارس،‌ همانند بسیاری از تراژدی‌های بشری دیگر، حادثه ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ نیز خبر بزرگی برای شرکت‌های تسلیحاتی به شمار می‌آمد. بر اساس گزارش پایگاه «دیفنس نیوز»، حادثه ۱۱ سپتامبر طی ۲۰ سال گذشته درآمدی ۷.۳۵ تریلیون دلاری برای شرکت‌های تسلیحاتی به همراه داشته است که بخش عمده‌ای از آن، از سوی پنتاگون پرداخت شده ست.

 

روزهایی که بیشتر بودجه‌های دفاعی مستقیما صرف نظامیان می‌شد، گذشته است. از ۱۱ سپتامبر جنگ‌ها به روز شده‌اند که بدان معناست که جنگ‌ها طی سال‌های اخیر با سلاح‌های بسیار گران قیمت انجام می‌شده که سودهای سرشاری را برای شرکت‌های بخش خصوصی به همراه داشته است.

 

زمانی که بورس نیویورک پس از حوادث یازدهم سپتامبر، روز ۱۷ سپتامبر بازگشایی شد، خاکسترهای برج‌های دو قلوی تجارت جهانی بازار بورس را فرا گرفته بود و سهام S&P با کاهشی ۵ درصدی نسبت به روز ۱۰ سپتامبر که بسته شده بود، مواجه شد و طی روزهای بعدی نیز سقوط این سهام ادامه داشت.

 

اما در همان زمان، سهام شرکت «لاکهید مارتین» که بزرگترین پیمانکار نظامی آمریکا به شمار می‌آید روند متفاوتی را سپری کرد. سهام این شرکت روز ۱۷ سپتامبر با رشدی ۱۷ درصدی، به ۴۳.۹۵ دلار برای هر سهم رسید. امروز و پس از ۲۰ سال هر سهم شرکت لاکهید مارتین ۳۴۹ دلار معامله می‌شود.

پروژه تولید جنگنده‌ اف-۳۵ در شرکت لاکهید مارتین

 

از سوی دیگر، در سال ۲۰۰۰، درآمد شرکت لاکهید مارتین از بخش تجهیزات نظامی ۱۸ میلیارد دلار بوده که ۷۱ درصد از مجموع درآمدهای این شرکت را شامل می‌شده است اما در سال ۲۰۲۰، درآمد بخش نظامی این شرکت به ۶۳ میلیارد دلار رسیده که ۹۶ درصد از مجموع درآمدهای این شرکت می‌شود.

 

«تاد هریسون» از تحلیلگران بودجه دفاعی در مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی می‌گوید که رشد درآمدهای شرکت‌های تسلیحاتی به این زودی‌ها به پایان نخواهد رسید. چیزی که شما شاهد آن هستید تامین بودجه برای تحقیق و توسعه و تامین تسلیحات است.

 

وی افزود: «حجم ارتش آمریکا در واقع همان اندازه‌ای است که پیش از ۱۱ سپتامبر بوده است اما ارتش آمریکا همچنان بسیاری از همان نیازهای نوین سازی را دارد که بدین معناست که پول بیشتری به سوی پیمانکاران نظامی روانه خواهد شد.

ارتش آمریکا

 

جنگ و اشغال افغانستان تنها یک ماه قبل از بیستمین سالگرد ۱۱ سپتامبر خاتمه یافت و بیش از ۲.۳ تریلیون دلار برای ایالات متحده هزینه داشت، رقمی که نیم تریلیون دلار دیگر سود وام دریافت شده برای جنگ و ۲۳۳ میلیارد دلار به منظور مراقبت از حدود ۲۱۰۰۰ کهنه سرباز مجروح شده در افغانستان را شامل نمی‌شود.

 

در این جنگ، ۲۳۲۵ نظامی آمریکایی و ۱۱۴۴ نیروهای متحدان آمریکا کشته شدند. علاوه بر این، ۸۵۰۰۰ نفر از جنگجویان مخالف و ۷۰۰۰۰ غیرنظامی افغان را هم باید به تلفات اضافه کرد.

ایالات متحده بسرعت طالبان را از قدرت کنار گذاشت و سرانجام بن لادن در سال ۲۰۱۱ توسط یگان ویژه نیروی دریایی ایالات متحده در پاکستان کشته شد، اما در آن زمان، ایالات متحده متعهد به ملت‌سازی در افغانستان بود. تلاش برای بازسازی افغانستان به عنوان یک کشور دموکراتیک یک شکست بزرگ بود و ارتش ملی افغانستان قبل از پیشروی طالبان در تابستان امسال سقوط کرد و دولت تحت حمایت آمریکا با نزدیک شدن طالبان به کابل، متواری شد.

سیطره مجدد طالبان بر افغانستان ۲۰ سال پس از حملات ۱۱ سپتامبر

 

این یعنی، پس از بیست سال جنگ و چهار رئیس‌جمهور ایالات متحده، افغانستان دوباره تحت کنترل طالبان قرار گرفته و طبق این گزارش، گزارش‌هایی مبنی بر فعالیت اعضای القاعده در مرزهای افغانستان بار دیگر منتشر شده است.

 

در اواسط بعدازظهر ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، دولت بوش به دنبال بهانه‌ای بود تا برای توجیه حملاتی که قصد داشت علیه صدام حسین آغاز کند، استفاده کند. «دونالد رامسفلد» وزیر دفاع او از دستیاران خود خواست اطلاعاتی را جمع‌آوری کنند که برای ضربه زدن به صدام حسین همان زمان با اسامه بن لادن کافی باشد و به آن‌ها دستور داد همه چیز را جارو کنند، موارد مرتبط و غیر مرتبط.

 

طبق این گزارش، ایالات متحده در مارس ۲۰۰۳ با یک کارزار بمباران «شوک و وحشت» پیش از یک پیشروی مجهز و برق‌آسا، به عراق حمله کرد. عملیات نظامی اولیه موفقیت‌آمیز بود و بوش در اظهارنظری معروف در کمتر از دو ماه پس از شروع حمله اعلام کرد «ماموریت انجام شد». با این حال، این حمله جای خود را به شورش طولانی‌مدت و خلاء قدرت داد که منجر به ظهور وحشتناک گروهی تروریستی داعش شد.

پیدایش گروه تروریستی داعش در عراق پس از اشغال این کشور توسط آمریکا

 

تعداد کمی از نیروهای آمریکایی در عراق باقی مانده‌اند و تا به امروز، این جنگ برای ایالات متحده تقریباً ۱.۲ تریلیون دلار هزینه داشته است و بیش از ۴۵۰۰ سرباز آمریکایی جان خود را از دست داده و بیش از ۳۲۰۰۰ نفر زخمی شده‌اند. بالغ بر ۲۰۰ هزار غیرنظامی عراقی هم کشته شدند و اقتصاد و زیرساخت‌های این کشور در اثر سال‌ها جنگ ویران شد. این در حالی است که آنطور که ایالات متحده و متحدانش در ابتدا با اصرار ادعا می‌کردند، صدام حسین هیچ ارتباطی با حملات ۱۱ سپتامبر نداشت و سلاح‌های کشتار جمعی هم در اختیار نداشت.

 

وقتی کنگره به بوش اجازه داد تا اسامه بن لادن را تعقیب کند، مجوز استفاده از نیروی نظامی علیه تروریست‌ها (AUMF) را صادر کرد که به رئیس‌جمهور آمریکا اجازه می‌داد از نیروی لازم و مناسب علیه هر کسی که مظنون به دخالت در حملات ۱۱ سپتامبر بود بدون محدودیت استفاده کند.

 

این مجوز از آن به بعد هر سال تمدید می‌شود و برای توجیه عملیات نظامی در افغانستان، جیبوتی، اریتره، اتیوپی، گرجستان، عراق، کنیا، لیبی، فیلیپین، سومالی، سوریه و یمن از آن استفاده می‌شود. در حالی که هیچ یک از این عملیات‌ها به طور قطعی به نفع امنیت ملی ایالات متحده نبود.

 

در داخل آمریکا، حملات ۱۱ سپتامبر منجر به ایجاد وزارت امنیت داخلی شد، مهمترین سازماندهی مجدد دولت آمریکا از زمان ایجاد وزارت دفاع در سال ۱۹۴۷.

 

تصویب قانون میهن‌دوستی در سال ۲۰۰۲ به طور چشمگیری قدرت نهادهای مجری قانون در آمریکا را برای نظارت غیرقانونی بر آمریکایی‌ها افزایش داد، اجازه بازداشت نامحدود بدون محاکمه مهاجران را داد و روند قانون نظارت بر اطلاعات خارجی را تغییر داد و جاسوسی از آمریکایی‌ها مانند ماموران خارجی را مجاز کرد، همانطور که اف‌بی‌آی در سال ۲۰۱۶ از کارزار ترامپ جاسوسی کرد.

 

در حالی که سیا مظنونان تروریستی را در سراسر جهان ربوده و شکنجه می‌کرد، اف‌بی‌آی جسورانه مهاجمان احتمالی را در ایالات متحده تعقیب می‌کرد. در بسیاری از موارد، اف‌بی‌آی مظنونانی را در عملیات فریبنده مشکوک دستگیر کرده یا مردان جوانی را به دام انداخته که ممکن است هرگز مرتکب اقدامات تروریستی نمی‌شدند.

بیانیه مشترک نشست کشورهای همسایه افغانستان

کشورهای همسایه افغانستان در بیانیه‌ای مشترک، ضمن اعلام حمایت از بازسازی و استقرار صلح در این کشور، تأکید کردند گروه‌های تروریستی نباید در افغانستان استقرار یابند.

ادامه

ازبکستان, افغانستان, ایران, پاکستان, تاجیکستان, ترکمنستان, تروریسم, جهان, چین, سازمان ملل, گزارش

روزنامه لومنیته؛ تعهد طالبان به‌ ناامن کردن ایران بعنوان دشمن مشترک طالبان و آمریکا

روزنامه لومنیته فرانسه می‌نویسد؛ طالبان متعهد شده پس از تثبیت، نیروی خود را متمرکز بر ناامن کردن ایران بعنوان دشمن مشترک طالبان و آمریکا کند!

ادامه

اسیای مرکزی, اقتصادی, امریکا, ایران, پاکستان, تروریسم, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, مقاله

سازمان ملل؛ طالبان قتل‌های تلافی‌جویانه انجام می‌دهد/ جبهه مقاومت؛ طالبان در حال انجام پاکسازی قومی است

نماینده سازمان ملل در امور افغانستان پنجشنبه شب اعلام کرد، طالبان برغم وعده‌های عفو عمومی از زمان پیروزی خود قتل‌های تلافی جویانه انجام داده‌اند.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, تروریسم, جهان, حقوق بشر, سازمان ملل, گزارش