شبکه ان.بی.سی نیوز استرالیا: جنگ فناوری آمریکا و چین برای دنیا گران تمام می‌شود

شبکه ان.بی.سی نیوز استرالیا گزارش داد، ایالات متحده تلاش کرده است تا مانع از ظهور چین در به اصطلاح جنگ سرد فناوری شود که در حال تبدیل شدن به میدان جنگ تعیین کننده برای رقابت بین دو کشور است.

ادامه

امریکا, جنگ سرد, جهان, چین, دانش, مقاله

وابستگی آمریکا به فناوری “ارزان اما کارآمد” چین

روزنامه فایننشیال تایمز نوشت پهپادهای پیشرفته برای انجام ماموریت‌های تصویربرداری که وزارت دفاع آمریکا برای جایگزینی نمونه‌های چینی ساخته، بسیار گران تر و ناکارآمدتر از مدل‌های چینی از آب درآمده و نهادهای آمریکایی ترجیح می‌دهند از نمونه ارزان و درعین حال باکیفیت چینی استفاده کنند.

ادامه

امریکا, جهان, چین, دانش, شرق آسیا, گزارش

رئیس‌جمهوری کوبا واکسن آبدالا با اثربخشی ۹۲.۲ درصدی را رویدادی افتخارآمیز برای این کشور و دانشمندان آن دانست

به دنبال نتایج بالینی موفقیت‌آمیز واکسن «آبدالا» و اثربخشی ۹۲.۲ درصدی، این واکسن ساخت کوبا تاییدیه استفاده اضطراری را دریافت کرده و منطقه آمریکای لاتین و کارائیب عملا به نخستین واکسن بومی برای مقابله کرونا دست یافته است.

ادامه

امریکای لاتین, جهان, حقوق بشر, خبر, دانش, کوبا

پیشگامیِ شبکه ریلی ۳۸ هزار کیلومتری سریع السیر چین در جهان

راه آهن سریع السیر چین که پیشگام جهان است با طی هزاران مایل در طول یک روز و عبوری پر سرعت از میان سلسله کوه ها، به دلیل امتیازاتی از جمله راحتی و تسهیلات، دقت و وقت شناسی و سرعت بالایی که دارد، به شهرتی جهانی دست یافته است.

 

یک رسانه خبری آمریکایی اخیرا با انتشار گزارش هایی دقیق، بار دیگر به تقدیر از راه آهن سریع السیر چین پرداخته و نوشته است که چین در طول ده سال گذشته، در مسیر ساخت راه آهن های سریع السیر از صفر شروع و عقب ماندگی خود را جبران کرده و به مقام پیشگامی و صدر جهانی رسیده و به دستاوردهای بسیار عظیمی دست پیدا کرده است.

 

بر اساس گزارش منتشر شده تاریخ ۲۰ مه برابر با ۳۰ اردیبهشت ماه در شبکه تلویزیونی «سی ان ان»، چین در ابتدای قرن حاضر، دارای راه آهن سریع السیر نبود اما امروزه، چین به عنوان پر جمعیت ترین کشور جهان دارای بزرگ ترین شبکه ریلی سریع السیر در دنیاست.

 

شرایط کاملا فرق کرده و امروزه راه آهن متقاطع سریع السیر ۳۷ هزار و ۹۰۰ کیلومتری چین تمام مناطق بزرگ شهری این کشور را به یکدیگر مرتبط ساخته و با حداکثر سرعت ۳۵۰ کیلومتری در ساعت، روال مسافرت های درون شهری در این کشور را تغییر داده است.

 

بر اساس برآوردهای انجام شده، تا پایان سال ۲۰۲۰ میلادی بیش از ۹ هزار و ۶۰۰ قطار سریع السیر در راه آهن چین به صورت روزانه راه اندازی شده‌اند.

 

تاکید بر این نکته اهمیت دارد که تمامی این خطوط، از سال ۲۰۰۸ میلادی تاکنون ساخته شده اند؛ برآوردها نشان می‌دهد که تا سال ۲۰۳۵ میلادی، طول شبکه ریلی سریع السیر چین دو برابر شود و به ۷۰ هزار کیلومتر برسد.

 

بر اساس مقاله منتشر شده در «سی ان ان»، خط آهن سریع السیر چین نمادی از قدرت اقتصادی، مدرنیزاسیون پر سرعت و توان رو به رشد این کشور در حوزه فناوری است؛ تا سال ۲۰۲۰ میلادی، ۷۵ درصد از شهرهای چین با جمعیتی بالغ بر ۵۰۰ هزار نفر به خط آهن سریع السیر مجهز شده‌اند.

 

«اولیویا ژانگ» از محققان مؤسسه مطالعات چین در دانشکده مطالعات آسیایی و آفریقایی دانشگاه لندن بر این باور است که این راه آهن های سریع السیر، بخش مهمی از مفهوم توسعه جدید چین به معنای توسعه هماهنگ را منعکس می‌سازند.

 

«مارک اسمیت» کارشناس سفرهای ریلی نیز می گوید: «چینی ها یک شبکه ریلی سریع السیر بی عیب و نقص را در مقیاسی بی‌سابقه تاسیس کرده اند. در حالیکه انگلیس همچنان در حال بحث درباره ساخت خط سریع السیر (پروژه) ۲ بود، چین پیشتر یک شبکه راه آهن سریع السیر ملی را ساخته بود».

 

در ادامه این مقاله آمده است که چین سرزمینی وسیع با تفاوت های بسیار زیاد از نظر نقشه نگاری، زمین شناسی و آب و هوایی است و این روند، چالش هایی باور نکردنی را برای مهندسان ریلی چین ایجاد می کند اما با این وجود، گسترش حیرت انگیز شبکه ریلی سریع السیر چین در طول ۱۰ سال گذشته، شرکت های چینی را در زمینه تکنولوژی و مهندسی ساخت راه آهن سریع السیر به پیشگامان جهان تبدیل کرده است.

 

مهندسان چینی با ساخت شبکه ریلی متصل کننده شهر شمالی دور افتاده «هاربین» به منطقه کلانشهر «دلتای رود مروارید» در نزدیکی مناطق استوایی و با رطوبتی بسیار و همچنین ساخت خط ریلی هزار و ۷۷۶ کیلومتری «لانژو-ارومچی» که از بیابان «گبی» عبور می کند، به سرعت بر فناوری ساخت خط راه آهن سریع السیر پیچیده که شرایط سفرهای قطاری و عبور از هر ناحیه ای را فراهم می کند، تسلط پیدا کردند.

 

بیش از ۸۰ درصد از مسیرهای عبور راه آهن سریع السیر چین از زمین های متراکم شهری و کشاورزی، مرتفع هستند؛ از طرف دیگر، مهندسان چینی بیش از ۱۰۰ تونل حفاری کرده اند که طول هر کدام از آنها بیش از ۱۰ کیلومتر است؛‌ مهندسان چینی در عین حال پل های کابلی طولانی و دیدنی را روی رودخانه «یانگ تسه» ساخته‌اند.

 

شرکت های چینی اولین شرکت ها در جهان بوده‌اند که کارکرد قطار بدون سرنشین و فناوری پیشرفته کنترل سیگنالی قطار را ارائه کردند؛ برای مثال، خط راه آهن بین شهری «پکن-ژانگ‌جیاکو» یک خط ریلی درون شهری است که شهرهای پکن و ژانگ‌جیاکو در استان «هبئی» را به یکدیگر متصل می سازد. این خط ریلی قابلیت عملیات در حالت رانندگی خودکار با سرعت ۳۵۰ کیلومتر در ساعت را دارد و سریع ترین قطار خودکار در جهان محسوب می‌شود.

 

این خط ریلی در دسامبر سال ۲۰۱۹ میلادی راه اندازی شد و یک پروژه کلیدی و پشتیبان حمل و نقلی برای برگزاری بازی های المپیک زمستانی پکن محسوب می شود؛ این خط ریلی طی فاصله ۱۷۴ کیلومتری را از ۳ ساعت به کمتر از ۶۰ دقیقه کاهش داده است و سریع ترین قطار صرفا ۴۵ دقیقه زمان برای طی این مسیر نیاز دارد.

 

تکمیل ساخت این خط ریلی در چین صرفا ۴ سال زمان برده است و روی هم رفته ۱۰ ایستگاه دارد و قرار است در سال آینده به دو مکان اصلی برگزاری بازی های المپیک زمستانی پکن خدمات ارائه دهد.

 

شرکت چینی «سی آر آر سی»، بزرگ ترین تامین کننده فناوری و خودروهای ریلی جهان است اما همزمان با رشد بازار داخلی در چین، این شرکت روی صادرات میلیاردها دلاری جهانی سالانه خود متمرکز خواهد بود.

 

این در حالیست که خط ریلی هزار کیلومتری «چین-لائوس» نیز قرار است در پایان سال جاری میلادی (۲۰۲۱) راه اندازی شود؛ این خط ریلی ترافیک سفر از جنوب چین به سمت «وینتیان» پایتخت لائوس را بهتر و مطلوب تر می سازد؛ از طرف دیگر، همزمان با نقش ادامه دار اجرای ابتکار کمربند و جاده چین در تعمیق همکاری ها در آسیا، اروپا و آفریقا، خط ریلی چین نیز نقشی مهم در ایجاد یک «جاده ابریشم جدید» ایفا خواهد کرد.

نشست موفقیت‌ آمیز کاوشگر چینی روی سطح مریخ

به گزارش رادیو و تلویزیون مرکزی چین، مریخ کاو چینی “تیان ون ۱” روز شنبه ۲۵ اردیبهشت (۱۵ مه) با موفقیت در محل از پیش تعیین شده روی سطح کره مریخ فرود آمد و گامی مهم را برای چین در راستای کاوش های فضایی رقم زد.

ادامه

امریکا, جهان, چین, خبر, دانش, شرق آسیا

چین درصدد اجرای پروژه اعزام فضاپیما به لبه منظومه شمسی است

«وو وایرن» طراح ارشد برنامه اکتشافات ماه در چین می‌گوید که دانشمندان این کشور در حال بررسی امکان اجرای پروژه اعزام فضاپیما به لبه منظومه شمسی هستند؛ وی در مصاحبه با روزنامه صنعتی «چاینا اسپیس نیوز» (اخبار فضای چین) تاکید کرد که در این پروژه، یک فضاپیمای چینی مسافتی حدود ۱۰۰ برابر مسافت بین زمین ... چین درصدد اجرای پروژه اعزام فضاپیما به لبه منظومه شمسی است

ادامه

جهان, چین, خبر, دانش, شرق آسیا