دمشق: حمایت مالی و رسانه‌ای فرانسه از تروریست‌ها همچنان ادامه دارد

یک مقام مسئول در وزارت خارجه سوریه روز شنبه گفت که نظام فرانسه همچنان حمایت مالی و رسانه‌ای از تروریست‌ها و جدایی‌طلب‌ها در سوریه را ادامه می‌دهد.

ادامه

امریکا, تحریم, تحلیل, تروریسم, جهان, جهان غرب, حقوق بشر, خاورمیانه, سوریه

سران ناتو و اتحادیه اروپا اهمیتی برای آسانژ قائل نیستند

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت که هیچ یک از رهبران اتحادیه اروپا یا ناتو نمی‌خواهند به وضعیت بنیانگذار وبسایت افشاگر ویکیلیکس اشاره کنند.  

ادامه

اتحادیه اروپا, امریکا, انگلستان, جهان, جهان غرب, روسیه, ویکی‌لیکس

دمشق: غرب دنبال کمک به تروریست‌ها است نه مردم سوریه

وزیر امور خارجه سوریه، کشورهای غربی را به تلاش برای انتقال کمک‌های بشردوستانه به “عناصر تروریستی” متهم و بر لزوم ورود این کمک‌ها تنها از طریق دمشق تأکید کرد.

ادامه

امریکا, تحریم, تحلیل, ترکیه, تروریسم, جهان, جهان غرب, حقوق بشر, خاورمیانه, روسیه, سازمان ملل, سوریه

مسکو: هدف تحریم‌های غرب براندازی نظام مشروع سوریه است

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل اعلام کرد، تحریم‌های غرب علیه سوریه وضعیت انسانی کشور را بدتر می‌کند و به نظر می‌رسد هدف از این اقدام براندازی مقامات مشروع سوریه است.

ادامه

تحریم, جهان, جهان غرب, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, روسیه, سازمان ملل, سوریه, فقر

سرکرده تروریست‌های هیئت تحریر الشام اطلاعات شبه‌نظامیان خارجی را به غرب می‌فروشد

برخی فعالان در ادلب فاش کردند، هیئت تحریر الشام (جبهه النصره سابق) از چند هفته قبل به بهانه تدابیر امنیتی، بانک اطلاعاتی از تمامی شبه‌نظامیان خارجی حاضر در مناطق را جمع‌آوری کرده و قصد دارد آن را به دستگاه‌های اطلاعاتی غرب بفروشد.

ادامه

امریکا, تروریسم, جهان, جهان غرب, خاورمیانه, خبر, سوریه, قطر

پیام‌های مایک پومپئو در سفر به‌عراق؛ از لیست محرمانه ضدایرانی تا هشدار به‌آلمان

اوایل ماه آوریل، نشانه‌هایی درباره اختلاف‌نظر میان آلمان و آمریکا آشکار شد. در این ماه، مایک پنس، معاون رئیس جمهور آمریکا، در مراسم هفتادمین سالگرد تاسیس ناتو، از وابستگی گازی آلمان به روسیه و عدم افزایش هزینه‌های دفاعی آن انتقاد کرد.

 

دیروز، مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، در اقدامی غیرمنتظره، سفر برنامه‌ریزی‌شده به آلمان را لغو و ناگهان به عراق سفر کرد. او در عراق، بار دیگر از تهدید‌های ایران سخن گفت و مدعی شد که ایران تنش‌ها را تشدید کرده است.

 

روز سه‌شنبه برنامه سفر پومپئو، شاهد یک تحول غیرعادی بود. در حالی که قرار بود طبق برنامه از فنلاند به آلمان برود و با همتای آلمانی خود، هایکو ماس، و نیز آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، دیدار کند، چند ساعت قبل از انجام این سفر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ناگهان اعلام کرد سفر پومپئو به دلیل «مسائل فوری» لغو شده است. پس از چند ساعت بی‌خیری از پومپئو، سرانجام اعلام شد که او در سفری اعلام‌نشده وارد بغداد شده و با عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق دیدار و گفتگو کرده است.

 

خبرنگارانی که پومپئو را در سفر به عراق همراهی می‌کردند، از رسانه‌ای کردن این خبر تا زمان خروج پومپئو از عراق منع شدند. وزیر خارجه آمریکا به این خبرنگاران گفته است هدف سفرش به عراق این است که به رهبران عراق اطمینان دهد آمریکا آماده تضمین «حاکمیت و استقلال» عراق است.

 

این سفر فوری در حالی انجام شده است که در روز‌های اخیر، تنش‌ها میان تهران و واشنگتن بیشتر شده و آمریکا حتی به آب‌های خلیج فارس تجهیزات جدید نظامی، نظیر ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن، اعزام کرده است. یک روز پس از اعزام ناو لینکلن، پومپئو، در بغداد، ایران را متهم کرد که تنش‌ها را تشدید کرده است و در این خصوص به خبرنگاران گفت: «همه شما گزارش‌های تشدید تنش و اطلاعاتی را دیدید که نشان می‌دهد ایران فعالیت خود را شدت بخشیده است.»

 

برخی ناظران معتقدند که سفر پومپئو به عراق پیام‌های متعددی به چند کشور، از جمله ایران، ارسال می‌کند. او در عراق از مقامات این کشور خواسته است که از نیرو‌های آمریکایی مستقر در عراق در برابر تهدیدات احتمالی محافظت کنند. آمریکا بیش از پنج هزار نیروی نظامی در عراق دارد و اخیرا مدعی شده است که ایران تحرکاتی برای حمله به این نیرو‌ها انجام داده است.

 

علاوه بر این، همزمان با سفر پومپئو به عراق، گزارش‌هایی درباره مذاکرات مقامات عراقی و آمریکایی درباره ضرورت تمدید معافیت‌های عراق برای استمرار واردات برق و گاز از ایران منتشر شده است. دولت عراق معتقد است که با توجه به فرا رسیدن فصل تابستان و گرمای آن، آمریکا باید معافیت‌های یادشده را تمدید کند. آمریکا، اما، برای محکم کردن حلقه محاصره اقتصادی ایران، به عراق برای قطع روابط اقتصادی با ایران فشار می‌آورد.

 

مقارن با سفر پومپئو به بغداد، روزنامه العرب، از قول منابع خود، مدعی شد که آمریکا لیستی از شخصیت‌های عراقی، از جمله بعضی رهبران حشد الشعبی، را به دولت عادل عبدالمهدی تحویل داده و از آن خواسته است که ارتباطات مالی این افراد با ایران را زیرنظر بگیرد. بر اساس این ادعا، دولت عبدالمهدی، درباره وجود روابط تجاری مشکوک میان این شخصیت‌ها و ایران تحقیق می‌کند و سپس در صورت اثبات این روابط، احتمال اتخاذ اقدامات تنبیهی را بررسی خواهد کرد.

 

منابع آگاه در دفتر عبدالمهدی به العرب گفته‌اند آمریکایی‌ها معتقدند که حشد الشعبی اوضاع سیاسی عراق و دولت را کنترل می‌کند. بنا به ادعای این منابع، دولت آمریکا ارتباطات چندانی با دولت عراق، که آن را تابع یک نیروی تحت سیطره ایران به نام حشد الشعبی می‌داند، ندارد. ولذا آمریکا ترجیح می‌دهد به طور مستقیم به مسئله ایران بپردازد.

 

هر چند که تحرکات و اظهارات پومپئو در سفر به عراق و پیش از آن، مانند تماس تلفنی پومپئو با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، در روز سه شنبه، موجب شده است که ناظران، تحولات مربوط به ایران را یکی از اهدف اصلی سفر وزیر خارجه آمریکا به عراق بدانند، اما نحوه لغو سفر پومپئو به آلمان هم نشان داد که آمریکا مایل است به آلمان نیز پیام‌هایی ارسال کند.

 

پومپئو گفته است هایکو ماس «کاملا درک» می‌کند که چرا او سفر به آلمان را لغو کرده است. در مقابل، آلمان واکنش آرامی به لغو سفر پومپئو نشان داد. برخی تحلیلگران معتقدند که لغو سفر پومپئو در ادامه انتقادات مقامات آمریکایی از مواضع آلمان در برابر ناتو و روسیه است. اوایل ماه آوریل، نشانه‌هایی درباره اختلاف‌نظر میان آلمان و آمریکا آشکار شد. در این ماه، مایک پنس، معاون رئیس جمهور آمریکا، در مراسم هفتادمین سالگرد تاسیس ناتو، از وابستگی گازی آلمان به روسیه و عدم افزایش هزینه‌های دفاعی آن انتقاد کرد. پروژه احداث خط لوله انتقال گاز روسیه به آلمان، معروف به «نورد ستریم ۲» با مخالفت تند کاخ سفید مواجه شده است. پنس گفته بود که اگر آلمان بر احداث این خط لوله اصرار کند، اقتصاد آلمان «اسیر» روسیه خواهد شد.

 

علاوه بر این، لغو سفر پومپئو به آلمان، در زمینه نقش این کشور در اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم ممکن است حاوی پیام‌هایی باشد. آمریکا با مشارکت آلمان در راه اندازی «ابزار حمایت از تبادلات تجاری» (اینستکس) مخالفت کرده و از کشور‌های دخیل در این سازوکار خواسته است که تحریم‌هایش را دور نزنند. پومپئو دیروز در مورد شراکت آمریکا و آلمان در مقابل ایران گفت: «ما در چالش‌هایی که ایران برای آلمان و نیز اروپا مطرح می‌کند، شریک هستیم.»

فرارو

مخالفت اتحادیه اروپا با تهدید ترامپ برای تغییر رویکرد دفاعی قاره سبز

اتحادیه اروپا در پاسخ به نامه تهدید آمیز اخیر ترامپ علیه سیاست دفاعی مستقل اروپایی نامه‌‌ای را به واشنگتن ارسال کرد و همه انتقادها و درخواست‌های آمریکا در این راستا را رد کرد.

ادامه

اتحادیه اروپا, المان, جهان, خبر, فرانسه, ناتو

فارین پالیسی: ترامپ و ترزا می، وجهه دموکراسی را مخدوش کرده‌اند

طبق یادداشت «سوزان نوسل» تحلیل‌گر نشریه «فارین پالیسی» آشفتگی سیاسی و ناکارامدی دولت‌های غربی نظیر آمریکا و بریتانیا چهره بدی از دموکراسی غربی را به جهان نشان داده است.

ادامه

امریکا, انگلستان, جهان, چین, خبر, روسیه

لاوروف: نمی‌توان مانع شکل‌گیری جهانی مبتنی بر عدالت شد

وزیرخارجه روسیه در اظهار نظری کنایه آمیز به دموکراسی غرب اعلام کرد: در جهان امروز نمی‌توان مانع شکل‌گیری نظام عادلانه در جهان شد و حرکت دنیا به سمت شکل‌گیری جهانی مبتنی بر عدالت ادامه دارد.

ادامه

اتحادیه اروپا, امریکا, اوکراین, جهان, خبر, روسیه

روسیه: غرب مقابل تسلیحات مدرن ما ناتوان است

معاون نخست وزیر روسیه با بیان اینکه روسیه تسلیحاتی در اختیار دارد که برتری این کشور در مقابل غرب را تضمین می کند، اظهار داشت: هم اکنون غرب در مواجهه با شش سلاح نوین روسیه وسیله ای برای دفاع ندارد.

ادامه

امریکا, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا, مسابقه تسلیحاتی