درخواست آلمان از چین برای برقراری صلح در اوکراین

صدراعظم آلمان طی نشستی با رئیس جمهوری چین اعمال نفوذ پکن بر مسکو را برای پایان دادن به جنگ در اوکراین خواستار شد. به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، اولاف شولتس روز سه شنبه اظهار داشت که از شی جین پینگ رئیس جمهوری چین خواسته است تا برای پایان دادن به جنگ در اوکراین ... درخواست آلمان از چین برای برقراری صلح در اوکراین

ادامه

آلمان, اقتصادی, اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, چین, خبر, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا, صلح, فلسطین

چین گزارش انگلیس درباره هنگ کنگ را رد کرد

چین امروز سه‌شنبه، از انگلیس خواست تا از مداخله در امور هنگ کنگ و همدستی با مجرمان و آشوبگرانی که امنیت ملی چین را تضعیف می‌کنند، دست بردارد. به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری شینهوا، لین جیان سخنگوی وزارت امور خارجه چین در نشستی خبری در پاسخ به سوالی درباره تهمت‌های ... چین گزارش انگلیس درباره هنگ کنگ را رد کرد

ادامه

آزادی, انگلیس, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, شرق آسیا, غرب اروپا, هنگ کنگ

دیدار و رایزنی مقام ارشد امنیتی روسیه با السیسی درباره تحولات منطقه

رئیس سازمان اطلاعات خارجی روسیه امروز سه‌شنبه، در سفری به مصر با رئیس جمهوری این کشور دیدار و در ارتباط با تحولات منطقه به ویژه بحران غزه گفت وگو کرد. به گزارش ایرنا به نقل از شبکه روسیاالیوم، «سرگئی ناریشکین» رئیس سازمان اطلاعات خارجی روسیه در سفری به قاهره با «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهوری مصر ... دیدار و رایزنی مقام ارشد امنیتی روسیه با السیسی درباره تحولات منطقه

ادامه

افغانستان, امنیتی, اوکراین, تروریسم, خاورمیانه, خبر, روسیه, شمال افریقا, مصر

چین خواستار پایبندی آلمان به احترام متقابل شد

شی جین‌پینگ رئیس‌جمهوری چین در دیدار با اولاف شولتس صدراعظم آلمان تاکید کرد که روابط دو جانبه با برلین پیوسته ادامه پیدا خواهد کرد و پکن به دنبال زمینه‌های مشترک است. به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز، شی امروز سه‌شنبه در دیدار با شولتس در پکن گفت: ما باید روابط دو جانبه را از منظر ... چین خواستار پایبندی آلمان به احترام متقابل شد

ادامه

آلمان, اروپا, اروپای مرکزی, اسراییل, اقتصادی, اوکراین, جهان, چین, روسیه, سازمان ملل, شرق آسیا, شرق اروپا, صلح, فلسطین, گزارش

تأکید رهبر کره شمالی بر توسعه روابط پایدار و بلندمدت با چین

رهبر کره شمالی در دیدار با قانون‌گذار ارشد دولت چین بر توسعه روابط پایدار و بلندمدت پکن و پیونگ‌یانگ تأکید کرد. به گزارش خبرگزاری مهر، «کیم جونگ‌اون» رهبر کره شمالی در دیدار با «ژائو لجی» رییس کمیته دایمی کنگره ملی خلق چین بر توسعه روابط بلندمدت این کشور با پکن تأکید کرد. به نوشته خبرگزاری ... تأکید رهبر کره شمالی بر توسعه روابط پایدار و بلندمدت با چین

ادامه

جهان, چین, شرق آسیا, کره شمالی, گزارش

پکن در حال صدور الگوی مدیریتی خود برای مهار کرونا به کشورهای جهان

ماه گذشته میلادی شش کارشناس پزشکی چینی در حالی از یک جت هواپیمایی صربستان در فرودگاه شهر بلگراد خارج شدند که با استقبال و فرش قرمز آلکساندر ووجیچ، رئیس جمهور این کشور و تنی چند از وزرای کابینه وی مواجه شدند؛ ووجیچ بعد از خوش و بش‌های اولیه در اقدامی نمادین پرچم صربستان و سپس پرچم چین را بوسید.

 

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، چین در صربستان که یکی از نزدیکترین هم‌پیمانان اروپایی‌اش محسوب می‌شود و همچنین در چند کشور دوست دیگر اقدام به ارائه رهنمودهای میدانی به منظور کمک به مبارزه آنها با شیوع کروناویروسی که جهان را درنوردیده، کرده است. این اقدامات چین بخشی از تلاش‌های گسترده این کشور به منظور نشان دادن رهبری خود در جهان در زمینه مبارزه با شیوع ویروس بیماری کووید ۱۹ است. با این حال اخیراً واشنگتن و چند کشور دیگر از پکن به دلیل مدیریت نامناسب پاسخ اولیه به شیوع این ویروس در خاک خود که گمان برده می‌شود منشاء آن از شهر ووهان بوده، انتقاد کرده‌اند.

 

همزمان با این تلاش‌های پکن، دولت‌های غربی که از مدت‌ها پیش نگران افزایش نفوذ چین در جهان از جمله به موجب پروژه بزرگ “کمربند و جاده” این کشور بوده‌اند، درگیر مبارزه خودشان با شیوع کروناویروس و افزایش تلفات این بیماری در کشورهای خود هستند.

 

چین در عین حال تلاش دارد … در عرصه خارجی، نگرانی‌ها از بابت قدرت فزاینده اقتصادی و نظامی خود را کاهش دهد و همزمان یکسری آلترناتیوها نظیر بانک سرمایه گذاری زیرساختی آسیا که در سال ۲۰۱۶ ایجاد کرد را در مقابل تسلط غربی‌ها بر نهادهای جهانی ارائه معرفی کند.

 

گوردون هولدن، یک دیپلمات سابق کانادایی و مدیر انستیتوی چین در دانشگاه آلبرتا گفت: تردیدی وجود ندارد که چین از مسئله شیوع ویروس کووید ۱۹ به منظور پیشبرد آنچه که در راستای منافع ملی خود در نظر میگیرد، استفاده خواهد کرد.

 

وی افزود: این شامل گسترش الگوی مدیریتی خود چین و در این مورد، متدولوژی این کشور در قبال مبارزه با شیوع بیماری می‌شود.

 

این متدولوژی چین بر مبنای اتخاذ یک رویکرد فراگیر امّا تهاجمی است که این کشور اخیراً برای مبارزه با شیوع کرونا در خاک خود در پیش گرفت. پکن در این راستا اقدام به قرنطینه شهر ووهان کرد و به عنوان نخستین کشوری که از شیوع این بیماری رنج برد، به دانش کارشناسی خوبی در زمینه اتخاذ اقدامات لازم برای مقابله با این ویروس دست یافته است. اخیراً سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت، هدف این کشور از اعزام تیم‌های پزشکی خود به چند کشور دیگر جهان، به اشتراک گذاشتن تجارب چین در مبارزه با این ویروس بوده است نه صدور الگوی مدیریتی‌اش به خارج. پکن علاوه بر صربستان، تیم‌های پزشکی خود را به کامبوج، ایران، عراق، لائوس، پاکستان ونزوئلا و همچنین ایتالیا اعزام کرده است؛ ایتالیا تنها کشور گروه اقتصادی ۷ است که به پروژه “کمربند و جاده” چین پیوسته است. این کشور اخیرا خسارات شدیدی را از بابت شیوع کروناویروس متحمل شده است. چند روز پیش نیز یک تیم پزشکی ۱۲ نفره چین وارد فیلیپین شد تا به این کشور در زمینه مبارزه با شیوع کرونا کمک کند.

 

پکن در حالی این تیم‌های پزشکی را به چند کشور اعزام کرده که از سوی دیگر اقدام به اعطا یا فروش محموله‌های اقلام محافظتی و پزشکی خود به حدود ۹۰ کشور از جمله رقبایش همچون آمریکا کرده است. براساس اعلام آژانس همکاری برای توسعه بین‌الملل چین، این کشور همچنین با برگزاری ویدیوکنفرانس‌هایی با دیگر کشورها و سازمان‌های بین‌المللی، دانش کارشناسی خود را برای مقابله با ویروس در اختیار آنها قرار داده است. پنگ ژیکیانگ، یک متخصص مرکز کنترل و پیشگیری بیماری در استان گوانگدونگ چین و رییس تیم اعزامی چین به صربستان در اظهاراتی از طریق تلفن گفت: ما امیدوار هستیم که کشورهای دیگر تراژدی‌های چین را تکرار نکنند.

 

به گفته پنگ و همچنین لیانگ، یک عضو تیم چینی که ماه گذشته میلادی به کامبوج اعزام شد، این تیم‌های پزشکی چینی به کشورهای میزبانشان در زمینه ساخت بیمارستانهای موقتی و صحرایی و اجرای دیگر تدابیر مدیریت شیوع ویروس مشابه با تدابیری که خود چین در خانه برای کاهش موارد ابتلای جدید اجرا کرد، مشاوره می‌دهند. از جمله مواردی که این تیم‌های چینی درباره آنها مشاوره می‌دهند قرنطینه ساختن یا جداسازی افراد دارای علائم خفیف بیماری به منظور کنترل گسترش اولیه ویروس، شیوه‌های برخورد با پیچیدگی‌ها و طرح گسترده سنجش دمای بدن افراد به هنگام ورود به مکان‌های عمومی هستند. صربستان بر طبق توصیه‌های تیم چینی شروع به قرنطینه ساختن افراد دارای علایم خفیف کرده و نظامیان خود را برای ایجاد بیمارستان‌های صحرایی برای افراد دارای علائم خفیف به کار گرفت. صربستان از این اقدامات استقبال کرده و از تأثیر آنها بر کند ساختن شیوع ویروس در آنجا خبر داده است. یک منبع نزدیک به ریاست جمهوری صربستان که نامش را فاش نکرد، گفت: ما رویکرد خود را تغییر دادیم و با حمایت کارشناسان چینی دست به اجرای تست‌های گسترده‌تر و بیشتر زدیم.

 

در کامبوج نیز که یک حامی وفادار پکن در جنوب شرق آسیا است، به پیشنهاد تیم اعزامی از چین صدور روادید برای مسافران خارجی به شدت محدود شد. این کشور خود را آماده موج بازگشت افرادی که ماه جاری میلادی از تعطیلات سال نوی خمری بازمی‌گردند آماده می‌کند. کامبوج در عین حال در حال بررسی توصیه‌های تیم چینی به منظور تغییر کاربری هتل‌ها و مدارس خود و استفاده از آنها برای مکان‌های قرنطینه مسافران بازگشته از سفر است.

 

برخوردها با رویکرد چین در کشورهایی مثل صربستان تاکنون مثبت بوده‌اند. در بلگراد تیم چینی از بنای یادبود کشته شدگان یک بمباران آمریکا علیه سفارت چین در سال ۱۹۹۹ بازدید کردند؛ اتفاقی که واشنگتن آن را یک حادثه تصادفی خوانده و از بابت آن عذرخواهی کرده بود.

 

بعد از ورود تیم چینی به شهر بلگراد، پلاکاردی در خیابانی در مرکز این شهر همراه با تصویر رهبر چین به نمایش گذاشته شد که روی آن به زبان چینی و صربستانی نوشته شده بود: برادر بزرگ شی! از شما متشکر هستیم!

روسیه و چین خطاب به ترامپ: کرونا را سیاسی نکن!

وزارت خارجه روسیه، چین و سازمان بهداشت جهانی در پاسخ به تهدیدهای ترامپ که این سازمان را “طرفدار چین” خوانده بود، از آمریکا خواستند بحران شیوع ویروس کرونا را سیاسی نکند.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, جهان, چین, حقوق بشر, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا

رویترز: همکاری نظامی آمریکا و کره‌جنوبی با بن‌بست مواجه شده است

در حالی که کره‌جنوبی پیشنهاد افزایش ۱۳ درصدی پرداخت هزینه نظامیان آمریکایی حاضر در این کشور را پیشنهاد داده اما واشنگتن خواستار افزایش بیشتری شده است.

ادامه

استرالیا, امریکا, جهان, چین, خبر, کره جنوبی

پژوهشگران اروپایی: قدیمی‎ترین گونه ویروس کرونا بیشتر در آمریکا و استرالیا مشاهده شده

گروهی از پژوهشگران انگلیسی و آلمانی گزارشی را درباره منشاء کووید-۱۹ منتشر کردند که بر اساس آن ویروس کرونای جدید که اکنون در سراسر جهان شیوع پیدا کرده، تا کنون چند بار جهش پیدا کرده و گونه اولیه آن بیشتر در آمریکا و استرالیا دیده شده است

ادامه

اروپا, استرالیا, المان, امریکا, انگلستان, جهان, چین, حقوق بشر, سوئد, شرق آسیا, فرانسه