عزم کلمبیا برای پیوستن به «بریکس» با حمایت برزیل

روسای جمهوری کلمبیا و برزیل در بیانیه‌ای مشترک از عزم بوگوتا برای پیوستن به ائتلاف اقتصادهای نوظهور جهان معروف به گروه «بریکس» در کوتاه‌ترین زمان ممکن و حمایت برزیل از این روند خبر دادند. به گزارش روز پنج شنبه ایرنا از تارنمای اسپوتنیک موندو، سران دو کشور به دنبال برگزاری نشستی دو جانبه در بوگوتا ... عزم کلمبیا برای پیوستن به «بریکس» با حمایت برزیل

ادامه

آفریقای جنوبی, آمریکای لاتین, اتیوپی, اقتصادی, امارات, ایران, برزیل, بریکس, بولیوی, جهان, چین, خبر, روسیه, سازمان ملل, عربستان سعودی, کلمبیا, کوبا, مصر, نسل‌کشی, هندوستان, ونزوئلا

درخواست آلمان از چین برای برقراری صلح در اوکراین

صدراعظم آلمان طی نشستی با رئیس جمهوری چین اعمال نفوذ پکن بر مسکو را برای پایان دادن به جنگ در اوکراین خواستار شد. به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، اولاف شولتس روز سه شنبه اظهار داشت که از شی جین پینگ رئیس جمهوری چین خواسته است تا برای پایان دادن به جنگ در اوکراین ... درخواست آلمان از چین برای برقراری صلح در اوکراین

ادامه

آلمان, اقتصادی, اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, چین, خبر, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا, صلح, فلسطین

لاوروف: غرب نگران توسعه ابزارهای مالی مستقل بریکس است

وزیر امور خارجه روسیه گفت: غرب به‌طور فزاینده‌ای نگران طرح کشورهای عضو گروه اقتصادهای نوظهور (بریکس) برای توسعه ابزارهای مالی مستقل خود است. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، خبرگزاری تاس نوشت: سرگئی لاوروف در نشست کمیسیون شورای عمومی حزب روسیه متحد در زمینه همکاری بین المللی و حمایت از شهروندان خارج از کشور گفت: ما ... لاوروف: غرب نگران توسعه ابزارهای مالی مستقل بریکس است

ادامه

آمریکا, بریکس, تحلیل, جهان, روسیه, شرق اروپا, غرب

مقام روس: آمریکا دوباره آتش جنگ دیگری را در خاورمیانه شعله‌ور کرده است

«ویاچسلاو ولودین» رئیس دومای روسیه با اشاره به کسری بودجه آمریکا، واشنگتن را متهم کرد که با برانگیختن یک جنگ دیگر در خاورمیانه، به دنبال رهایی اقتصاد خود از “نکول” (بحران بدهی خارجی) است. به گزارش روز سه شنبه ایرنا از خبرگزاری تاس، ولودین با نوشتن از پیام در کانال تلگرامی خود، به داده‌های وزارت ... مقام روس: آمریکا دوباره آتش جنگ دیگری را در خاورمیانه شعله‌ور کرده است

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, اقتصادی, اوکراین, جهان, خاورمیانه, روسیه, شرق اروپا, گزارش, هژمونیسم

چین خواستار پایبندی آلمان به احترام متقابل شد

شی جین‌پینگ رئیس‌جمهوری چین در دیدار با اولاف شولتس صدراعظم آلمان تاکید کرد که روابط دو جانبه با برلین پیوسته ادامه پیدا خواهد کرد و پکن به دنبال زمینه‌های مشترک است. به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز، شی امروز سه‌شنبه در دیدار با شولتس در پکن گفت: ما باید روابط دو جانبه را از منظر ... چین خواستار پایبندی آلمان به احترام متقابل شد

ادامه

آلمان, اروپا, اروپای مرکزی, اسراییل, اقتصادی, اوکراین, جهان, چین, روسیه, سازمان ملل, شرق آسیا, شرق اروپا, صلح, فلسطین, گزارش

پولی‌سازی آموزش ضمن خدمت

با روی کار آمدن دولت راست‌گرای یازدهم، سیاست‌های انقباضی و ریاضتی با قالبی جدید و تحت روتوش اعتدال در ادامه منطقی سیاست‌های محمود احمدی‌نژاد در عرصه‌های مختلف بروز و ظهور یافت. این بار حامیان سرمایه روی عرصه آموزش بیشتر تمرکز نمودند. عرصه‌ای که پیش‌ازاین در دوره محمود احمدی‌نژاد مورد هجمه اساسی قرارگرفته بود اما دولت روحانی به این سطح از هجمه بسنده ننمود و در قالب برنامه‌های مختلف کوشید/می‌کوشد این عرصه‌های غیر کالایی را منطق بر مناسبات بازار و عرصه کالا سامان دهد تا از دل این تغییرات هم زمینه کسب‌وکار جدید برای حامیان داخلی و جناح خود را فراهم نماید و هم شرایط داخل را برای جلب‌توجه سرمایه جهانی شرایطی مطلوب معرفی کند.

 
در اینجا قصد نقد سیاست‌های دولت روحانی در حوزه‌های مختلف را ندارم تنها می‌کوشم نشان دهم که دولت در سیاست خصوصی‌سازی و کالایی سازی عرصه آموزش تا به کجا به‌پیش رفته است.
مدعیان اعتدال و حامیانش، سیاست‌های راهبردی خود در حوزه آموزش عمومی را با برنامه پولی سازی آموزش پیش برده‌اند. این سیاست‌ها در اصل کپی از سیاست‌های دیکته شده توسعه‌ای است که مسیر توسعه را از خصوصی‌سازی عرصه‌های مختلف دنبال می‌کند و این توهم را به مدد رسانه‌ها القا می‌کند که تنها راه تحقق دموکراسی و آزادی این است که مناسبات بازار بر تمام شئون زندگی انسان جاری گردد. 

 

 

شیلی دوران پینوشه، آمریکای دوران ریگان و مشت‌های آهنین تاچر در بریتانیا اوج تسلط گفتمان نئولیبرالی در میان حامیان سرمایه است که منطق بازار و خصوصی‌سازی را تا عرصه‌هایی چون آموزش و بهداشت به‌پیش می‌برد. دولت روحانی و اتاق فکرهای همسو با آن مانند اتاق بازرگانی، تیم نهاوندیان و رسانه‌ها و روشنفکران همسو در اصل در همین مسیر قدم بر می‌دارند و می‌کوشند هر نوع مخالفت را با برچسب حمایت از توتالیتاریسم و دولت‌های فربه ناکارآمد توجیه نمایند.

 
اما این سیاست در طول سه سال گذشته چگونه شروع‌شده است به‌عبارت‌دیگر کدام برنامه‌ها برای پیاده نمودن این سیاست‌ها اجرایی شده است؟ برای این منظور کافی است به رئوس برنامه‌های وزیر پیشین نگاهی بیندازیم، فانی به‌صورت سامان‌مند و گسترده این ایده پولی سازی را در تمام ارکان آموزش پیاده نموده است. از طرح خرید خدمات آموزشی تا طرح واگذاری بخش‌هایی از مدارس به بنگاه‌های اقتصادی و گسترش مدارس پولی تحت عنوان مدارس هیئت‌امنایی تا هدایت مدیران برای تأمین سرانه مدارس از جیب اولیا دانش آموزان، برگزاری آزمون های پیشرفت تحصیلی پولی، اجباری و بدون کیفیت برای دانش آموزان و ده‌ها دستورالعمل و بخشنامه همه و همه در راستای حاکم نمودن منطق کالایی در عرصه آموزش صورت گرفته است سیاست‌هایی که در دوره دانش آشتیانی نه‌تنها متوقف نشده است/ نمی‌شود بلکه به مدار بالاتری از پولی سازی ارتقا خواهد یافت.

 
حدود سه سال پیش هنگامی‌که برخی فعالان صنفی و کنشگران عدالت‌خواه فراتر از برخی معلول ها، قلب این سیاست‌ها یعنی خصوصی‌سازی را مورد نقد قراردادند و کوشیدند نشان دهند که چگونه خصوصی‌سازی آموزش، تمام ارکان زندگی اجتماعی معلمان را خواهد بلعید برخی دلواپسان دولت و حامیان سیاست‌های بازار کوشیدند با برچسب زنی، کنشگران برابری خواه را از میدان خارج نمایند اما پافشاری بر اصول صنفی و آموزشی از سوی کنشگران برابری خواه و عدم ورود به بحث‌های حاشیه‌ای و تأکید بر تشکل یابی مستقل و از یک‌سو و ادامه سیاست‌های دست راستی دولت از دیگر سو، نشان داد که تا چه میزان شعار ” نفی خصوصی‌سازی” و تأکید بر ” وظایف اجتماعی دولت” در تحقق مطالبات معلمان تعیین‌کننده است.

 
اینک سیاست پولی سازی آموزش تا عمق آموزش عمومی ایران رسوخ کرده است ژنرال‌هایی که از دوران موسوم به سازندگی به عرصه قدرت بازگشته‌اند آمده‌اند تا به پیکر فرتوت و نیمه‌جان حق آموزش رایگان و باکیفیت تیر خلاص بزنند. آنان منطق سود و سرمایه را تا کلاس‌های ضمن خدمت به‌پیش برده‌اند تا جایی که معلمان را مجبور می‌کنند برای گذراندن دوره‌های ضمن خدمت پول پرداخت نمایند آموزشی که از نیازهای بدیهی است و در دنیا با عنوان آموزشِ آموزشگران جایگاه مهمی در کیفیت‌بخشی به آموزش دارد.

در ادامه این روند است که بنگاه‌های تهیه و تولید محتوای آموزش ضمن خدمت در حال شکل‌گیری است و افرادی آماده ارائه خدمات ضمن به معلمان هستند. دیری نخواهد گذشت که در خیابان انقلاب جوانانی با صدای بم و دورگه در کنار “مقاله، پایان‌نامه و تحقیق دانشگاهی” از فروش محصول جدیدی سخن بگویند بنام “تحقیق دوره ضمن خدمت”.

 
اگر سه سال پیش برخی معلمان برایشان سخت بود که روند تأثیر سیاست‌های پولی سازی آموزش و بخصوص منطق خصوصی‌سازی را بر زیست خود درک نمایند اینک آنان با تمام وجود هجمه این سیاست‌ها را احساس می‌کنند. نه معیشت معلمان و نه آموزش کیفی هیچ‌یک در سایه سیاست‌های پولی سازی به سمت مطلوبیت میل نخواهد کرد و بدون درک ریشه‌های شرایط نامطلوب نمی‌توان در راستای بهسازی آموزش قدم برداشت.
جعفر ابراهیمی
حقـــــــوق معلم و کارگــــر

رشد اقتصادی ۶.۵ درصدی چین در سال ۲۰۱۷ میلادی

تازه ترین بررسی های آماری یک مرکز اقتصادی معتبر در چین نشان می دهد که رشد اقتصادی این کشور در سال ۲۰۱۷ میلادی حدود شش و نیم درصد خواهد بود. بررسی های یاد شده توسط آکادمی علوم اجتماعی چین صورت گرفته و این مرکز در پژوهش های خود نتیجه گرفته است که شاخص تورم در ... رشد اقتصادی ۶.۵ درصدی چین در سال ۲۰۱۷ میلادی

ادامه

اقتصادی, جهان, چین, خبر, شرق آسیا

«ارزان‌سازیِ نیروی کار» و «آزادسازیِ دستمزدها» برای کارفرمایان!

حسن روحانی، رئیس دولت یازدهم رژیمِ ولایت‌فقیه، در ماه‌های نخستِ زمامداری‌اش و در دیدار با “کریستین لاگارد”، رئیس صندوق بین‌المللی پول، بر “افزایشِ روابط با صندوق بین‌المللی پول” و “گسترشِ روابط با اقتصاد جهانی” تأکید کرد [الجزیره نت، ۷ مهرماه ۱۳۹۲] و حدود یک ماه پس از آن، “تمرکزِ اصلی جلسات” در دیدار هیئت اعزامی ... «ارزان‌سازیِ نیروی کار» و «آزادسازیِ دستمزدها» برای کارفرمایان!

ادامه

اقتصادی, ایران, کارگری, مقاله

فسخ قرارداد “بزرگترین معامله تاریخ بورس ایران”

سازمان خصوصی‌سازی ایران قراردادی را پس از ۷ سال فسخ کرد که رکورد معاملات و واگذاری شرکت‌ها در ایران را شکسته و به یکی از جنجالی‌ترین آنها تبدیل شده بود. طرف قرارداد شرکتی وابسته به سپاه بود.     علی‌اشرف عبدالله پوری حسینی، رئیس سازمان خصوصی‌سازی ایران، روز سه‌شنبه (۲۳ آذر/ ۱۳ دسامبر) اعلام کرد ... فسخ قرارداد “بزرگترین معامله تاریخ بورس ایران”

ادامه

اقتصادی, ایران, خبر, فساد

حراجِ منابع ملی مردم ایران: چاره‌اندیشی‌ای برای مقابله با چالش‌ها دولت آینده آمریکا نسبت به «برجام»

روزنامه ایران، ۱۸ آذرماه، دربارهٔ قرارداد جدید نفتی [ایران] با “شِل”، می‌نویسد: “روز گذشته ایران و شرکت انگلیسی – هلندی شِل تفاهم‌نامهٔ نفتی برای مطالعهٔ سه میدان نفتی و گازی را با حضور مدیرعامل شرکت ملی نفت [ایران] و سفیر انگلیس در تهران امضا کردند. پیامی که این تفاهم‌نامه به دنیا مخابره کرد بی‌اعتناییِ سرمایه‌گذاران ... حراجِ منابع ملی مردم ایران: چاره‌اندیشی‌ای برای مقابله با چالش‌ها دولت آینده آمریکا نسبت به «برجام»

ادامه

اقتصادی, انگلستان, ایران, خاورمیانه, سیاسی, مقاله