گاردین؛ اکثر اروپایی‌ها می‌گویند چین در عرض یک دهه جای آمریکای “خراب شده” را می‌گیرد

یک مطالعه مشخص کرد درصد اروپایی‌هایی که می‌گویند به آمریکا بعد از چهار سال ریاست جمهوری ترامپ دیگر نمی‌توان اعتماد کرد بیشتر از درصد مخالفان این گفته است.

ادامه

اروپا, اسپانیا, المان, امریکا, امریکای شمالی, انگلستان, ایتالیا, بلغارستان, پرتغال, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, ژئوپلیتیک, سوئد, فرانسه, لهستان, مجارستان, محیط زیست

گام‌های لرزان اروپا برای استقلال نظامی از ایالات متحده

وزیران دفاع اتحادیه اروپا با اشاره به تهدیدهای موجود علیه منافع قاره سبز، در حالی از تدوین راهبرد نظامی مستقل اروپا تا سال ۲۰۲۲ خبر داده‌اند که همچنان چالش‌های بزرگی در این راه‌ وجوددارد.

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, المان, امریکا, انگلستان, تروریسم, جهان, چین, روسیه, فرانسه, ناتو, نروژ

پوتین: نظم دنیا در حال تغییر است و آمریکا از آن مستنثی نیست

پوتین گفت: «کسی که بخواهد روسیه را به عنوان یک کشور بزرگ دفن کند، ما برای او مراسم تشییع جنازه برگزار خواهیم کرد».

 

به گزارش فارس او که امروز پنجشنبه در نشست بین‌المللی «والدای» سخنرانی می‌کرد، گفت که دنیا و نظام جهانی از زمان پاپان جنگ جهانی دوم که در آن، اتحاد جماهیر شوروی، آمریکا و انگلیس بر آلمان نازی پیروز شدند، در حال تغییر است و دوره هیمنه کشورهای بزرگ بر دنیا به سر آمده است و کشوری مانند ایالات متحده آمریکا بعید است که بتواند همچنان از این قضیه مستثنا باشد.

 

او گفت: «از آن زمان به بعد (بعد جنگ جهانی دوم) نقش انگلیس دچار تغییر و تحول شد و شوروی هم که دیگر وجود ندارد و برخی تلاش دارند روسیه را از معادلات و حسابات حذف کنند».

 

پوتین ادامه داد: «چین و آلمان هم‌اکنون به سمت قدرت بزرگ بودن از حیث تأثیرات سیاسی و اقتصادی حرکت می‌کنند و کشور‌های مانند برزیل و آفریقای جنوبی در حال تقویت مواضع خود هستند».

 

رئیس جمهور روسیه با انتقاد از رقابت تسلیحاتی در جهان گفت که اگر سقف و حدودی برای این رقابت تعیین نشود، جهان آینده‌ای نخواهد داشت.

 

او به تنش و درگیری در منطقه قره باغ کوهستانی بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان اشاره کرد و گفت: «روسیه با هر دو کشور ارمنستان و آذربایجان روابط دارد و آنچه در قره باغ در حال رخ دادن است، فاجعه بوده و ما برای پایان آن تلاش می‌کنیم».

 

رئیس جمهور روسیه به شیوع کرونا و قربانیان حاصل از گسترش این ویروس در جهان اشاره کرد و گفت که این ویروس محدود نشده و یک تهدید خطرناکی برای جهان و انسان‌هاست.

 

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در جریان سخنرانی در نشست “کلوب والدای” گفت: نقش آمریکا، انگلیس و فرانسه کم شده در حالی که از لحاظ وزن و قدر سیاسی و اقتصادی پکن و برلین به سمت ابرقدرت شدن می‌روند.

 

وی افزود: اگر واشنگتن برای گفت‌وگو با مسکو درباره مشکلات جهانی آماده نباشد، روسیه آماده است تا در این باره با کشورهای دیگر مذاکره کند.

 

پوتین تصریح کرد: واشنگتن دیگر نمی‌تواند ادعای استثنایی بودن کند.

 

پوتین در آستانه انتخابات ریاست جمهوری سه نوامبر آمریکا گفت: امیدوارم دولت جدید واشنگتن برای گفت‌وگو درباره موضوعات امنیتی و کنترل تسلیحات اتمی آماده باشد.

 

واشنگتن هفته گذشته پیشنهاد روسیه برای تمدید یک‌ ساله بدون قید و شرط پیمان کاهش تسلیحات استراتژیک موسوم به “استارت جدید” را رد کرد.

 

این پیمان که در سال ۲۰۱۰ میلادی امضا شده، در فوریه ۲۰۲۱ منقضی می‌شود. این پیمان تعداد کلاهک‌های اتمی که روسیه و آمریکا می‌توانند مستقر کنند و همچنین تعداد موشک‌ها و بمب‌افکن‌هایی که آنها را حمل می‌کنند، محدود می‌سازد.

 

اما به رغم تمامی این اختلافات، به نظر می‌رسد که مسکو و واشنگتن به یک توافق درخصوص پیمان استارت جدید نزدیک شده‌اند.

سی ان ان؛ اروپا دیگر نمی‌تواند همچون قبل به آمریکا اعتماد کند

این پنهانی نیست که دونالد ترامپ طرفدار اتحادیه اروپا نیست. در چهار سال گذشته این رئیس جمهور آمریکا درباره بریگزیت مثبت صبحت کرده و مدعی شده که این بلوک برای “سود جستن از آمریکا” ایجاد شده است.

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, المان, امریکا, انگلستان, بلژیک, جهان, ژئوپلیتیک, مجارستان, هلند

سی‌ان‌ان؛ رویگردانی اروپا از آمریکا و توجه به چین

بیش از هفتاد سال، ائتلاف دو سوی آتلانتیک به عنوان بنیادی غیر قابل متزلزل از ثبات اروپایی و محور ارزش‌های نظم غربی تحت امر آمریکا خدمت کرد. به نظر می‌رسد در سال ۲۰۲۰ این روابط مورد بازنگری دو سوی آتلانتیک قرار گرفته باشد.

ادامه

اتحادیه اروپا, اتریش, المان, امریکا, بلژیک, جهان, چین

لوکاشنکو؛ درگیری جدی برای تقسیم مجدد جهان درجریان است/ چین ابرقدرت نوظهور جهان است

به گفته رئیس‌جمهور بلاروس درگیری جدی برای تقسیم مجدد جهان در جریان است. او چین را ابرقدرت نوظهور جهان خواند و دلیل اصلی این درگیری‌ها را اقتصاد دانست.

ادامه

اتحادیه اروپا, استونی, اقتصادی, امریکا, انگلستان, اوکراین, بالکان, بلاروس, جهان, چین, خبر, روسیه, صندوق بین‌المللی پول, لهستان

فارن افرز: زوال هژمونی آمریکا دائمی خواهد بود

یک نشریه آمریکایی پیش‌بینی کرد با تداوم یکجانبه‌گرایی ترامپ، نه تنها شاهد تضعیف رهبری واشنگتن در سطح جهان خواهیم بود، بلکه این ضعف در سایه ظهور سایر قدرت‌ها، دائمی خواهد شد.

ادامه

اتحاد شوروی, امریکا, جهان, چین, روسیه, مقاله