فقر و محرومیت اجتماعی؛ دغدغه اصلی رای‌دهندگان در آستانه انتخابات پارلمان اروپا

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد دغدغه اصلی شهروندان اروپایی که قرار است به زودی در انتخابات پارلمان اروپا شرکت کنند، فقر و بحران هزینه‌های زندگی است. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ نظرسنجی انجام شده توسط پارلمان اروپا نشان می‌دهد علی‌رغم برجسته نشان دادن مسئله مهاجرت غیرقانونی در رسانه‌ها، دغدغه اصلی رای‌دهندگان اروپایی «فقر، بحران هزینه‌های زندگی و محرومیت ... فقر و محرومیت اجتماعی؛ دغدغه اصلی رای‌دهندگان در آستانه انتخابات پارلمان اروپا

ادامه

آمریکا, اروپا, امنیتی, انگلیس, بلژیک, پناهجویی, خبر, فقر, معیشت

مبارزهٔ کارگران و زحمتکشان بر ضد آزادسازیِ مزد

به‌رغم نرخ‌های تورم‌ بالای ۵۰ درصد، با تعیین افزایش مزد و مستمری ۲۰ درصدی در لایحه بودجه‌ها، رئیسی و نمایندگان مجلسِ یکدستِ یازدهم یورش وحشیانه‌ای برای آزادسازی مزد و مستمری کارگران و بازنشستگان را به‌پیش برده‌اند. با تشدید بهره‌کشی از زحمتکشان و پیش‌بُرد اقتصاد نولیبرالی هدف رئیس‌جمهور برگزیدهٔ خامنه‌ای هماهنگ کردن بیش از پیش اقتصاد ... مبارزهٔ کارگران و زحمتکشان بر ضد آزادسازیِ مزد

ادامه

امپریالیسم, ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, سازمان جهانی کار, عدالت اجتماعی, غارتگری, فساد, فقر, کارگری, معیشت, نئولیبرالیسم

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

رشد بیکاری، بطلان شعارهای ولی‌ فقیه! آمار منتشر شده در پایان سال گذشته خط بطلان دیگری بود بر شعار ولی فقیه یعنی سال “مهار تورم و رشد تولید”، شعاری که می‌بایستی به رشد تولید و اشتغال منجر گردد. طبق آمار منتشر شده توسط مرکز آمار، نرخ متوسط بیکاری در زمستان سال گذشته ۸٫۶ درصد بوده ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی‌های دموکراتیک, اجتماعی, ایران, بازنشستگان, برابری اجتماعی, حقوق بشر, دانشجویی, زنان, سوخت‌بران, سیاسی, فقر, کارگری, کولبری, گزارش, محیط زیست, نئولیبرالیسم, نفتگران, همبستگی

مبارزهٔ پرستاران و کادر درمان بر ضد مزدِ زیرِ «خط فقر» و برای «امنیتِ شغلی»

با تشدید استثمار وحشیانه پرستاران و کادر درمان و سرکوب اعتراض‌های‌شان از سوی رژیم ولایی، مبارزهٔ پرستاران برای اصلاح تعرفه‌های پرستاری، افزایش کارانه و دستمزد، حذف اضافه‌کار اجباری، برقراری فوق‌العادهٔ خاص برای کادر درمان، اجرای صحیح قانون بهره‌وری، و جز این‌ها نیز در ماه‌های اخیر شدت یافته است. “دبیرکل خانه پرستار” اخیراً از پرونده‌سازی توسط ... مبارزهٔ پرستاران و کادر درمان بر ضد مزدِ زیرِ «خط فقر» و برای «امنیتِ شغلی»

ادامه

بازنشستگان, پرستاری, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, فقر, کارگری, معیشت, مقاله

سقوط کارگران بیش از همیشه به زیر خط فقر مطلق

از اسفند ۱۴۰۰ تا امروز (۱۹ فروردین ۱۴۰۳)، قیمت دلار در بازار ایران ۲۴۵ درصد افزایش داشته است اما نرخ افزایش حداقل دستمزد کارگران در همین بازه زمانی فقط ۱۱۹.۳ درصد بوده است. به گزارش خبرنگار ایلنا، روزهای ابتدای فروردین است و کارگران سرخورده و دلسرد از مذاکرات مزدی؛ علیرغم پافشاری نمایندگان کارگری در شورایعالی ... سقوط کارگران بیش از همیشه به زیر خط فقر مطلق

ادامه

ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, فقر, کارگری, گزارش, معیشت

پوتین: بیکاری گسترده و افزایش فقر اصلی‌ترین خطرات برای کل جهانیان است

رئیس جمهوری روسیه با اشاره به اینکه بیکاری و فقر گسترده، از جمله عواقب خطرناک اپیدمی کرونا در جهان است، گفت: در شرایط کنونی باید سیاست اعمال تحریم‌ها را کنار گذاشت و برای فایق آمدن بر این خطرات همکاری کرد.

 

به گزارش تسنیم به نقل از خبرگزاری «نووستی»، “ولادیمیر پوتین” رئیس جمهوری روسیه روز شنبه در نشست سران گروه ۲۰، بیکاری گسترده و افزایش فقر را از اصلی‌ترین خطرات برای کل جهانیان دانست.

 

پوتین با تأکید بر این واقعیت که میلیون‌ها نفر در حال حاضر به دلیل شیوع ویروس کرونا، شغل و درآمد خود را از دست داده‌اند، گفت: «به‌رغم برخی علائم مثبت، خطر اصلی هنوز هم بیکاری جمعی به همراه افزایش فقر و بی نظمی اجتماعی است و نقش گروه بیست در اینجا جلوگیری از وقوع چنین اتفاقی است.»

 

رئیس جمهوری روسیه یادآور شد که روسیه ۴.۵ درصد از تولید ناخالص داخلی را برای به حداقل رساندن عواقب این همه گیری اختصاص داده، که به کاهش رکورد اقتصاد و جلوگیری از ضررهای برگشت ناپذیر کمک می‌کند.

 

وی ادامه داد: «در شرایط کنونی، مقیاس چالش‌های پیش روی بشریت در سال ۲۰۲۰ واقعاً بی‌سابقه است. اپیدمی ویروس کرونا، انسداد جهانی و منجمد شدن فعالیت‌های اقتصادی، یک بحران اقتصادی سیستمی را به وجود آورد که جهان حاضر هنوز از زمان رکود بزرگ، آن را تجربه نکرده است.»

 

ولادیمیر پوتین تأکید کرد که در چنین شرایطی، لازم است تا سیاست اعمال تحریم‌ها کنار گذاشته شود. وی گفت: «تلاش برای جلوگیری از حمایت گرایی، کنار گذاشتن اعمال تحریم‌های یک‌جانبه و از سرگیری زنجیره‌های تأمین نیازهای جمعی جهان ضروری است.»

 

رئیس جمهوری روسیه همچنین اعلام کرد که واکسن‌های موثر و ایمن باید در دسترس همه مردم قرار بگیرد و این کشور آماده است تا داروهای تولید شده خود برای عفونت ویروس کرونا در اختیار کشورهای نیازمند قرار دهد.

 

وی گفت: «روسیه از پیش‌نویس تصمیم مهم اجلاس کنونی با هدف تولید واکسن‌های موثر و ایمن علیه ویروس کرونا برای دسترسی همه جهان حمایت می‌کند. هرچند رقابت در بازار واکسن اجتناب ناپذیر است، ولی این کار باید بر اساس اهداف انسان دوستانه شکل بگیرد. و در این راستا، روسیه آمادگی دارد تا واکسن‌های تولید شده خود را در اختیار کشورهای نیازمند قرار دهد.»

 

پوتین خواستار تغییر مسیر توسعه جهانی شد

 

رئیس‌جمهور روسیه در نشست مجازی سران گروه ۲۰ تأکید کرد که جامعه جهانی باید از بحران کرونا درس گرفته و از این بحران به عنوان فرصتی برای تغییر مسیر توسعه جهانی استفاده کند.

 

به گزارش اسپوتنیک، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه روز شنبه در نشست مجازی سران گروه ۲۰ (G20) اعلام کرد که جهان باید از بحران ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا درس بگیرد و از آن به عنوان فرصتی به‌منظور تغییر مسیر توسعه جهانی و ایجاد فضایی برابر برای حضور همه کشورها در عرصه‌ای جهانی استفاده کند.

 

پوتین در این رابطه اظهار داشت: «من می‌خواهیم تأکید کنم که می‌توان از این بحران [همه‌گیری کرونا] به‌عنوان فرصتی در راستای تغییر مسیر توسعه جهانی، حفظ محیط زیست و مقابله با تغییرات آب‌وهوایی، فراهم کردن فضایی برابر برای همه کشورها و اقشار مردم، بهبود سازوکارهای مؤثر برای گسترش همکاری‌های چندجانبه و تقویت نهادهای بین‌المللی استفاده کرد.»

 

رئیس‌جمهور روسیه در ادامه خاطرنشان کرد که این تغییرات باید با تکیه بر منشور سازمان ملل متحد و هنجارها و اصول پذیرفته شده بین‌المللی انجام شود.

 

وی در پایان تصریح کرد: «ما این تغییر مسیر را مهم‌ترین وظیفه و مسئولیت گروه ۲۰ که متشکل از بزرگترین اقتصادهای جهان است، می‌دانیم.»

تورم فزاینده و روند صعودی قیمت‌ها

بر اساس گزارش اخیر مرکز آمار ایران، نرخ تورم نقطه‌ای در مهرماه ١٣٩٩ به عدد ۴۱/۴ درصد رسیده است، یعنی خانوارهای کشور به‌طور میانگین ۴۱/۴ درصد بیش از مهرماه ١٣٩٨ برای خرید یک “مجموعه [از] کالاها و خدمات یکسان” هزینه کرده‌اند.

ادامه

اقتصادی, ایران, حقوق بشر, فقر, مقاله