مسکو: واشنگتن به دنبال گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی است

معاون وزیر امور خارجه روسیه نسبت به اهداف واشنگتن برای گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی هشدار داد. میخائیل گالوزین، معاون وزیر امور خارجه روسیه، نسبت به اهداف واشنگتن برای گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی هشدار داد و خاطرنشان کرد که ایالات متحده این نیات را برای مدت طولانی داشته ... مسکو: واشنگتن به دنبال گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی است

ادامه

آذربایجان, اتحاد شوروی, اتحادیه اروپا, ارمنستان, جنگ سرد, جنوب شرق اروپا, روسیه, شرق آسیا, شمال غرب آسیا, صلح, گزارش

درگیری معترضان و پلیس ارمنستان ۳۴ زخمی بر جای گذاشت

وزارت بهداشت ارمنستان اعلام کرد در پی درگیری‌ها مقابل ساختمان‌های دولتی در ایروان دستکم ۳۴ تن زخمی شدند. به گزارش ایرنا به نقل از تاس، دفتر مطبوعاتی وزارت بهداشت ارمنستان سه‌شنبه شب گفت: ۱۶ نفر از زخمی‌ها از اعضای پلیس و ۱۸ تن دیگر غیرنظامی هستند. این درگیری‌ها پس از آن آغاز شد که جمهوری ... درگیری معترضان و پلیس ارمنستان ۳۴ زخمی بر جای گذاشت

ادامه

اتحادیه اروپا, تروریسم, جنوب شرق اروپا, جهان, حقوق بشر, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا

آغاز رزمایش ۱۰ روزه آمریکا و ارمنستان

رزمایش مشترک ۱۰ روزه ارمنستان و آمریکا در ۲ مرکز آموزشی در نزدیک ایروان آغاز شد. به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، در رزمایش «شریک عقاب» که دوشنبه آغاز شد، ۸۵ سرباز آمریکایی و ۱۷۵ نظامی ارمنستان حضور دارند. هدف از این رزمایش آماده کردن سربازان ارمنستان برای حضور در ماموریت‌های صلحبانی بین‌المللی اعلام ... آغاز رزمایش ۱۰ روزه آمریکا و ارمنستان

ادامه

آذربایجان, آمریکا, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا, قفقاز

توافق برای بازگشایی گذرگاه لاچین و جاده آغ‌دام و ارسال کمک‌های بشردوستانه به قره‌باغ

مقام‌های قره‌باغ اعلام کردند که توافقی برای ازسرگیری ترانزیت کمک‌های بشردوستانه از طریق گذرگاه لاچین حاصل شده و کمک‌های روسیه از طریق جاده «آغ‌دام» نیز به این منطقه ارسال خواهد شد. به گزارش ایرنا به نقل از آرمن پرس، مرکز اطلاع‌رسانی قره‌باغ شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: با توجه به بحران انسانی در قره‌باغ-ناگورنو، دولت ... توافق برای بازگشایی گذرگاه لاچین و جاده آغ‌دام و ارسال کمک‌های بشردوستانه به قره‌باغ

ادامه

آذربایجان, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا, فرانسه, قفقاز

۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند

در ادامه تنش‌ها میان ایروان و باکو در قره‌باغ، ۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری رویترز، ارمنستان و جمهوری آذربایجان امروز جمعه اعلام کردند که در جریان درگیری ها در امتداد مرز مشترک خود در شمال غربی منطقه قره باغ، متحمل تلفاتی ... ۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند

ادامه

آذربایجان, اتحاد شوروی, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, دیوان بین‌‌المللی لاهه, روسیه, شمال غرب آسیا, هلند

پوتین؛ روسیه دمشق را تشویق کرده تا با کردها وارد مذاکره شود

روزنامه «ایزوستیا»، چاپ مسکو امروز در تحلیلی نوشت: نشست سه‌جانبه سران روسیه، ایران و ترکیه به زودی برای یافتن راهی برای خارج شدن از بحران سوریه در شرایطی که نظامیان امریکایی قرار است خاک سوریه را ترک کنند، برگزار خواهد شد. تاریخ دقیق نشست سران سه کشور ضامن صلح در سوریه، بزودی و پس از توافق با مقامات تهران اعلام خواهد شد. این مسئله‌ای است که شب گذشته بعد از مذاکرات “ولادیمیر پوتین” رئیس جمهوری روسیه با “رجب طیب اردوغان” همتای ترکیه‌ای خود در کاخ کرملین اعلام شد.

 

در کنفرانس مطبوعاتی روسای جمهوری روسیه و ترکیه در مسکو، مشکلی که ظرفین شرکت کننده در مذاکرات سه‌جانبه آستانه با آن روبرو هستند، مطرح شد و آن شکل گیری کمیته قانون اساسی سوریه است که به عقیده ولادیمیر پوتین دخالت های انگلیس آلمان و فرانسه، عملاً مانع از آغاز به کار آن شده است.

 

اولین مسئله‌ای که رهبران روسیه و ترکیه از آن صحبت کردند، اوضاع در استان ادلب سوریه بود. صحبت بر سر واگذاری کنترل اوضاع این منطقه به دست نیروهای دولتی سوریه است. البته این مسئله به طور مشخص در کنفرانس مطبوعاتی مطرح نشد، ولی ولادیمیر پوتین تاکید کرد که روسیه و ترکیه باید بطور مشترک روی این مسئله کار کنند، چرا که مسلما مقامات دمشق قصد ندارند ادامه حضور نظامی ترکیه در هر بخشی از کشورشان را برای ابد تحمل کنند.

 

پوتین و اردوغان همچنین بر لزوم ادامه مشارکت سه‌جانبه بین مسکو، تهران و آنکارا در چارچوب «مذاکرات آستانه» برای حل و فصل اوضاع در سوریه تأکید کردند. رئیس جمهوری روسیه این شکل از مذاکرات را موثرترین مکانیزم برای حل و فصل اوضاع سوریه نامید.

 

به گفته وی، این سه کشور کار جدی را برای تشکیل کمیته قانون اساسی انجام داده‌اند، هرچند متاسفانه تا پایان سال گذشته این کمیته نتوانست فعالیت خود را آغاز کند. پوتین افزود: «توافقات در این باره نهایی شده بود، ولی پس نامه نمایندگان دائم انگلیس، فرانسه و آلمان به دبیرکل سازمان ملل، طرح پیشنهادی کشورهای عضو “گروه آستانه” مورد تایید قرار نگرفت. من نمی توانم توجیه دقیقی برای این مسئله پیدا کنم.»

 

رئیس جمهوری ترکیه نیز در این مسئله با همتای روسی خود هم‌عقیده بود و یادآور شد که این نامه برای همه جای تعجب داشت، هرچند باید برخورد کشورهای غربی با مسئله تشکیل کمیته قانون اساسی را تحمل کرد و به همکاری با آنها ادامه داد.

 

به عقیده “رونالد بیجاموف” کارشناس مسائل سیاسی، تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه، درست ترین راه برای حل و فصل مشکلات سیاسی در سوریه است، هرچند این روند دشوار است ولی نباید متوقف شود و مسلما این موضوع در دستورکار نشست سران روسیه، ایران و ترکیه قرار خواهد داشت.

 

سومین مسئله‌ای که در کنفرانس مطبوعاتی مشترک پوتین و اردوغان مطرح شد، ایجاد منطقه حائل در مرز سوریه و ترکیه بود که با توجه به خارج شدن نظامیان آمریکایی از سوریه و درگیر بودن آن با مسئله کردهای سوری، اهمیت زیادی برای آنکارا دارد. هفته گذشته اردوغان از متحدان خود خواست تا به ایجاد چنین منطقه امنی به مساحت ۳۲ کیلومتر در شمال سوریه کمک کنند. آمریکا با ایجاد چنین منطقه حائلی مخالفت ندارد، چرا که بدین ترتیب می‌تواند از تامین امنیت متحدان کرد خود در شمال سوریه مطمئن شود.

 

البته به عقیده بیجاموف، مسئله ایجاد منطقه حائل در مرز سوریه و ترکیه، در مقایسه با مشکلات کنونی در منطقه ادلب، به مراتب اهمیت کمتری دارد. به گفته وی، مسئله این است که ایجاد این منطقه چندان مورد رضایت مقامات مسکو، دمشق و تهران قرار ندارد. آنکارا هم تنها بر اساس شرایط خاص خود حاضر به ایجاد چنین منطقه حائلی است که این شرایط مورد قبول واشنگتن قرار ندارند. به همین دلیل تصمیم گیری درباره این موضوع زمان زیادی به طول خواهد انجامید.

 

به گزارش خبرگزاری راشاتودی، پوتین روز جمعه در کنفرانس خبری مشترک با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در مسکو، اعلام کرد که روسیه به زودی میزبان نشست سه جانبه به همراه ایران و ترکیه در مورد سوریه خواهد بود.

 

وی همچنین گفت که خروج نیروهای نظامی آمریکا از سوریه، چنانچه عملا اتفاق بیافتد، گام مثبتی خواهد بود.

 

پوتین ضمن اعلام حمایت از گفتگو میان کردها و دولت سوریه، گفت ترکیه برای مقابله با تهدید تروریسم در شهر ادلب تلاش فراوانی به خرج داده است.

 

رئیس جمهور روسیه همچنین تاکید کرد که مسکو به هماهنگی با ترکیه به منظور بازگشت آوارگان سوری به وطنشان ادامه خواهد داد.

 

وی گفتگو با اردوغان را بسیار سازنده ارزیابی کرده و اعلام کرد که مسکو و آنکارا توافق کردند تا برای اقدامات بیشتر به منظور اجرای تفاهم مربوط به ادلب، با یکدیگر همکاری کنند.

 

پوتین در ادامه افزود که روسیه دمشق را تشویق کرده است تا با کردها وارد مذاکره شود، چرا که این امر منجر به اتحاد در سوریه شده و برای همسایگان نیز سودمند خواهد بود.

 

اردوغان نیز در این نشست خبری تاکید کرد که هدف ترکیه در سوریه ریشه کن کردن افراطی گری به منظور جلوگیری از ظهور مجدد گروه های تروریستی است.

 

وی در ادامه همکاری میان ترکیه و روسیه را “سنگ بنای ثبات” در سوریه توصیف کرده و تاکید کرد ترکیه اجازه نمی دهد که خروج نظامیان آمریکا از شمال سوریه باعث ایجاد خلاء در آن ناحیه و سوءاستفاده تروریست ها شود.
تسنیم

به رغم اعلام خروج ترامپ؛ پنتاگون نیروهای بیشتری به سوریه می‌فرستد

منابع آگاه در وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کردند، آمریکا با هدف برقراری امنیت در عملیات خروج نیروهای این کشور از سوریه، نیروهای بیشتری به این کشور می فرستد.

ادامه

امریکا, جهان, خبر, سودان, شمال غرب آسیا

الوطن: آمریکا در دیرالزور پایگاه نظامی تاسیس می‌کند

روزنامه ‘الوطن’ سوریه امروز چهارشنبه، در گزارشی نوشت، برخلاف تصمیم پیشین رییس جمهوری آمریکا مبنی بر خروج نظامی های این کشور از سوریه، نیروهای آمریکایی حاضر در سوریه قصد دارند در حومه شرقی دیرالزور یک پایگاه نظامی جدید تاسیس کنند.

ادامه

امریکا, ترکیه, جهان, خبر, سوریه, شمال غرب آسیا

چین نگران تحولات اخیر در سوریه/ سامانه «اس ۳۰۰» ماه مارس عملیاتی می‌شود

وزارت خارجه چین با ابراز نگرانی از شرایط پیش‌رو در سوریه از تمامی طرف‌ها خواست از هراقدامی که به افزایش تنش‌ها منجر می‌شود، خودداری کنند.

ادامه

اسراییل, جهان, چین, خبر, روسیه, سوریه, شمال غرب آسیا