خطر افزایش دما اروپا را تهدید می‌کند

یک گزارش جدید نشان‌ می‌دهد اروپا تقریبا دو برابر بیشتر از میانگین نرخ جهانی درحال گرم‌شدن است؛ این گزارش تأثیرات تغییرات آب و هوایی در اروپا را بررسی و تاکید کرده است که این گرمایش، وقوع سیل و خشکسالی را تشدید می‌کند. به گزارش خبرگزاری آلمان؛ سازمان هواشناسی سازمان ملل متحد و آژانس آب و ... خطر افزایش دما اروپا را تهدید می‌کند

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اقتصادی, ایتالیا, جهان, خبر, محیط زیست

بلومبرگ: چین همچنان بزرگترین کمک کننده به رشد اقتصادی جهان در ۵ سال آینده خواهد بود

بر اساس پیش‌بینی «بلومبرگ»، چین در پنج سال آینده بیشترین سهم را در رشد اقتصاد جهانی خواهد داشت، به طوری که سهم چین از مجموع کشورهای G7 فراتر رفته و تقریباً دو برابر ایالات متحده خواهد بود. به گزارش رادیو بین‌المللی چین؛ محاسبات بلومبرگ در این هفته بر اساس آخرین داده‌های پیش‌بینی اقتصادی «صندوق بین‌المللی ... بلومبرگ: چین همچنان بزرگترین کمک کننده به رشد اقتصادی جهان در ۵ سال آینده خواهد بود

ادامه

اقتصادی, اندونزی, جهان, چین, ژئوپلیتیک, صندوق بین‌المللی پول, هندوستان

بانک مرکزی اروپا: انتقال دارایی‌های مسدود شده روسیه خطرات قانونی دارد

بانک مرکزی اتحادیه اروپا ایده ایالات متحده برای انتقال دارایی‌های مسدود شده روسیه به نیرو‌های مسلح اوکراین را محکوم کرد. کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا، از پیشنهاد آمریکا برای انتقال دارایی‌های مسدود شده روسیه برای کمک به اوکراین انتقاد کرد. وی خاطرنشان کرد که این امر خطرات قانونی دارد. لاگارد به فایننشال تایمز گفت: ... بانک مرکزی اروپا: انتقال دارایی‌های مسدود شده روسیه خطرات قانونی دارد

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, اقتصادی, اوکراین, تحلیل, روسیه, شرق اروپا

عزم کلمبیا برای پیوستن به «بریکس» با حمایت برزیل

روسای جمهوری کلمبیا و برزیل در بیانیه‌ای مشترک از عزم بوگوتا برای پیوستن به ائتلاف اقتصادهای نوظهور جهان معروف به گروه «بریکس» در کوتاه‌ترین زمان ممکن و حمایت برزیل از این روند خبر دادند. به گزارش روز پنج شنبه ایرنا از تارنمای اسپوتنیک موندو، سران دو کشور به دنبال برگزاری نشستی دو جانبه در بوگوتا ... عزم کلمبیا برای پیوستن به «بریکس» با حمایت برزیل

ادامه

آفریقای جنوبی, آمریکای لاتین, اتیوپی, اقتصادی, امارات, ایران, برزیل, بریکس, بولیوی, جهان, چین, خبر, روسیه, سازمان ملل, عربستان سعودی, کلمبیا, کوبا, مصر, نسل‌کشی, هندوستان, ونزوئلا

درخواست آلمان از چین برای برقراری صلح در اوکراین

صدراعظم آلمان طی نشستی با رئیس جمهوری چین اعمال نفوذ پکن بر مسکو را برای پایان دادن به جنگ در اوکراین خواستار شد. به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، اولاف شولتس روز سه شنبه اظهار داشت که از شی جین پینگ رئیس جمهوری چین خواسته است تا برای پایان دادن به جنگ در اوکراین ... درخواست آلمان از چین برای برقراری صلح در اوکراین

ادامه

آلمان, اقتصادی, اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, چین, خبر, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا, صلح, فلسطین

پشتیبانی پارلمان عراق از اجرای توافقنامه ۵۰۰ میلیارد دلاری با چین

روسای کمیسیون‌های خدمات‌رسانی و بازسازی و نفت و انرژی عراق از اجرایی شدن توافقنامه اقتصادی ۵۰۰ میلیارد دلاری بلند مدت این کشور با چین پشتیبانی کردند.

 

به گزارش ایرنا، «ولید السهلانی» رئیس کمیسیون خدمات رسانی و بازسازی عراق روز سه شنبه گفت: لازم است که توافقنامه عراق و چین که در دولت سابق به ریاست «عادل عبدالمهدی» به امضا رسید، فعال و اجرایی شود.

 

وی همچنین توافقنامه‌های امضا شده با مصر و اردن را نیازمند توضح دولت عراق دانست و افزود: این کمیته از نخست وزیر خواهد خواست تا درباره محتوا و مفاد آنها توضیح دهد.

 

این درحالی است که «خالد بتال» وزیر برنامه‌ریزی دولت عراق امروز توضیح داد که دولت ۱۵ یادداشت تفاهم دو جانبه با مصر امضا کرده که هنوز به سطح توافقنامه نرسیده است.

 

رئیس کمیسیون خدمات‌رسانی و بازسازی عراق گفت: همگان از هرگونه ایده برای خدمات‌رسانی به مردم عراق استقبال می‌کنند. ما خواهان روابطی قوی با فضای پیرامون عربی و منطقه‌ای خود هستیم، اما این روابط نباید به زیان منافع ملت ما باشد.

 

«بهاء الدین النوری» عضو کمیسیون نفت و انرژی پارلمان عراق نیز با اشاره به یادداشت تفاهم‌های کشورش با مصر تاکید کرد: تبدیل این یادداشت تفاهم‌ها به توافقنامه نیازمند موافقت پارلمان است.

 

وی افزود: این یادداشت تفاهم‌ها خواهان کشیده شدن خط لوله نفت از بصره به «خلیج عقبه» در اردن است.

 

النوری تاکید کرد: احداث این خط لوله مشکلات زیادی دارد، زیرا پول هنگفتی باید برای طرح هزینه شود، برخلاف توافقنامه چین که نیازمند چنین پولی نیست.

 

وی همچنین درباره تفاهم‌نامه‌های دولت عراق با مصر گفت: ورود کارگر مصری به عراق در سایه بیکاری موجود در کشور ما درست نیست.

 

درپی انتقادهای گسترده داخلی از رویکرد اقتصادی دولت عراق، وزیر برنامه‌ریزی این کشور امروز وعده داد که توافقنامه اقتصادی راکد با چین را اجرایی کند.

 

محافل داخلی عراق شاهد انتقادهای گسترده به رویکرد اقتصادی دولت «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر این کشور است و آنها خواهان نگاه به شرق و اجرای قرارداد تجاری با چین به جای نگاه به کشورهای عربی هستند، زیرا به اعتقاد آنها، کشورهای مصر، عربستان و اردن که دولت عراق به دنبال همکاری اقتصادی با آنها است، از توان فناوری و اقتصادی و سرمایه‌ای در سطح چین نیستند.

 

آنها همچنین در خصوص پیامدهای امنیتی، سیاسی و دینی حضور عربستان با توجه به سابقه بد این کشور در برخورد با عراق و همچنین پیامدهای سیاسی حضور مصر در کشورشان و تبدیل شدن عراق به عرصه رقابت قاهره با آنکارا هشدار می‌دهند.

 

عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر سابق عراق برای توسعه اقتصادی این کشور پیش از استعفای خود، توافقنامه اقتصادی با چین را بسته بود.

 

این توافقنامه اقتصادی ۵۰۰ میلیارد دلاری در سفر پنج روزه ۲۸ شهریور سال ۹۸ عبدالمهدی به پکن به امضای مقامات دو کشور رسید و از نهم مهر ماه ۹۸ روند اجرایی آن آغاز شد.

 

«عبدالحسین الهنین» مشاور اقتصادی عبدالمهدی، نخست‌وزیر سابق عراق یکم مهرماه ۹۸ گفته بود: میزان مبادلات تجاری مورد هدف میان عراق و چین طی ۱۰ سال آینده بیش از ۵۰۰ میلیارد دلار خواهد بود.

 

اما اجرای این توافقنامه با شروع اعتراضات در نهم مهرماه ۹۸ در عراق همراه شد که در نهایت باعث شد تا دولت عبدالمهدی استعفا کرده و سپس الکاظمی سکاندار دولت این کشور شود؛ هرچند که برخی همین نگاه به شرق عبدالمهدی را باعث خشم آمریکا و تلاش برای سرنگون کردن دولتش برشمردند.

 

اما با روی کار آمدن دولت جدید، رویکرد اقتصادی عراق تغییر کرد و بیشتر به سمت غرب و کشورهای عربی چرخید و توافقنامه با چین مسکوت ماند.

تاملی بر موضوع «اتحاد نیروها» به مناسبت سالگردِ سرکوب‌های خونین آبان‌ماه ۹۸

یک سال از اعتراض‌های مدنی‌ سراسری و مردمی در واکنش به‌افزایش ضربتی نرخ بنزین می‌گذرد. اعتراض‌هایی که با ‌سرعت بیش از صد شهر بزرگ و کوچک و دور و نزدیک جغرافیای گسترده میهن‌مان را در بر گرفت.

ادامه

امریکا, ایران, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, سیاسی, کارگری, معلمان, نئولیبرالیسم

چرایی تشدید مخالفت آمریکا با حضور چین در آسیای مرکزی

«سرگئی کوژمیاکین» تحلیلگر سیاسی روس در یادداشتی که در اختیار خبرنگار خبرگزاری فارس قرار داد، به بررسی دلایل افزایش مخالفت‌های آمریکا با حضور چین در آسیای مرکزی پرداخته است.

ادامه

اسیای مرکزی, اقتصادی, امریکا, تاجیکستان, جنگ سرد, جهان, چین, ژئوپلیتیک, سیاسی, قرقیزستان, قزاقستان

تورم فزاینده و روند صعودی قیمت‌ها

بر اساس گزارش اخیر مرکز آمار ایران، نرخ تورم نقطه‌ای در مهرماه ١٣٩٩ به عدد ۴۱/۴ درصد رسیده است، یعنی خانوارهای کشور به‌طور میانگین ۴۱/۴ درصد بیش از مهرماه ١٣٩٨ برای خرید یک “مجموعه [از] کالاها و خدمات یکسان” هزینه کرده‌اند.

ادامه

اقتصادی, ایران, حقوق بشر, فقر, مقاله