پس لرزه‌های تنش هو آ وی: چین سفرای کشورهای آمریکا و کانادا را فراخواند

روزنامه انگلیسی زبان گلوبال تایمز چین وابسته به حزب کمونیست این کشور در خبری عنوان کرد، رفتار کانادا با خانم منگ وانژو کاملاً غیرانسانی بوده است.

 

وزارت خارجه چین نیز با فراخواندن سفرای دو کشور آمریکا و کانادا به‌صورت رسمی اعتراض خود نسبت به بازداشت مدیر مالی شرکت هوآوی را اعلام کرد و رفتار این دو کشور را بسیار جسورانه خواند.

 

شینهوآ خبرگزاری رسمی چین نیز طی مطلبی دو کشور آمریکا و کانادا را نسبت به پاسخ بسیار سخت‌تر متقابل پکن تهدید کرد.

 

پیش از آن نیز دولت چین در احضار سفیر کانادا؛ دولت این کشور را به تبعات سخت پکن در مقابل چنین رفتار کانادا در صورت آزاد نکردن خانم منگ وانژو هشدار داد.

 

به گزارش وال‌استریت ژورنال، با توجه به بازداشت مدیر مالی شرکت هوآوی، موجی از نگرانی میان مدیران و تجار آمریکایی برای سفر به کشور چین و تصمیم احتمالی پکن برای بازداشت آنان به وجود آمده است.

 

بر اساس این گزارش بعد از بازداشت خانم منگ وانژو، برخی از دیپلمات‌ها، کارشناسان سیاسی و حقوقدانان امریکا نسبت به اقدام تلافی‌جویانه چین و بازداشت مدیران و تجار آمریکا در حین سفر به این کشور را هشدار دادند.

 

چنگ شوآنگ سخنگوی وزارت خارجه چین در پاسخ به‌احتمال رفتار تلافی‌جویانه این کشور گفت، چین همواره از حقوق قانونی و منافع خارجیان در چین بر اساس قانون قانونی محافظت می‌کند، اما من واقعاً معتقدم که آنها باید از قوانین چینی مسلماً پیروی کنند.

 

در راستای خبر اقدام احتمالی تلافی‌جویانه وال‌استریت ژورنال، استان بریتیش کلمبیا کانادا طی بیانیه‌ای عنوان کرد، به علت بازداشت مدیر مالی شرمت هوآوی برنامه سفر تجاری نمایندگان این استان به چین لغو گردید.

 

بریتیش کلمبیا غربی‌ترین استان کانادا است که مابین کوه‌های راکی و اقیانوس آرام قرار گفته است. این استان در سال ۱۸۷۱ به‌عنوان ششمین استان به کنفدراسیون کانادا پیوست. مرکز استان بریتیش کلمبیا شهر ویکتوریا و بزرگ‌ترین شهر آن ونکوور است.

 

شبکه ان بی سی شیکاگو نیز طی برنامه‌ای بازداشت خانم منگ وانژو را نادرست خواند و اظهار داشت این اقدام باعث تشدید تنش‌های تجاری میان آمریکا و چین و باعث خنثی شدن توافق توقف سه ماه جنگ تجای میان دو کشور که در هفته گذشته صورت گرفت می‌شود.

 

با این وجود رابرت لاتزیر نماینده تجاری آمریکا در مصاحبه با شبکه سی بی اس گفت، بازداشت مدیر مالی شرکت هوآوی یک موضوع عدالت کیفری است و هیچ ارتباطی به موضوعات تجاری میان دو کشور آمریکا و چین ندارد و من فکر نمی‌کنم که این موضوع تأثیری بر روابط دو کشور داشته باشد.

 

مقامات کانادایی نیز تا کنون از ارائه نقطه نظر نسبت به اقدامات تلافی‌جویانه چین خودداری کرده و به‌جای آن تنها بر استقلال دستگاه قضایی کشور خود و روابط خوب اوتاوا و پکن تأکید دارند.

 

به گزارش ایرنا بعد از بازداشت مدیر مالی هوآوی، دولت چین کشورهای آمریکا و کانادا را به تبعات سخت این اقدام تهدید کرد.

 

در همین راستا بعد از بازداشت خانم منگ وانژو مدیر مالی هوآوی، این شرکت بزرگ چینی کارمندان خود را برای خرید گوشی اپل مورد تهدید قرارداد.

 

به گزارش استار آنلاین، یکی از شرکت‌های زیر مجموعه هوآوی طی بیانیه‌ای از کارکنان خود خواسته تا در سه سال آینده از خرید هر گونه گوشی اپل خودداری کنند در غیر این صورت مورد تنبیه شدید شرکت قرار خواهند گرفت.

 

شرکت هوآوی همچنین در تاریخ ششم دسامبر طی نامه‌ای عمومی به تمام شرکت‌های زیر مجموعه خود در جهان، سیاست‌های آمریکا علیه چین را مورد انتقاد قرار داد و از عموم مردم برای حمایت از این شرکت در ادامه روند مقابله با آمریکا درخواست همیاری کرد.

 

همچنین دادگاهی در چین فروش و واردات گوشی اپل به این کشور را ممنوع کرد اگر چه گفته می شود این اقدام در ارتباط با جنگ تجاری بین چین و آمریکاست اما تحلیلگران معتقدند موضوع بازداشت مدیر هوآوی در کانادا به دستور آمریکا هم در این اقدام چین دخیل بوده است.

 

به گزارش ایرنا، ممنوعیت جدید شامل حال آیفون ۱۰ اس، ۱۰ اس مکس و ۱۰ آر نمی‌شود. در زمان انتشار این خبر مدل‌های آیفون ۷، ۷ پلاس، ۸ و ۸ پلاس شامل این ممنوعیت هستند، همچنان روی سایت اپل در چین به فروش می‌رسند و مدل‌های ۶ اس، ۶ اس پلاس و آیفون ایکس از پیشخوان فروشگاه اپل جمع‌آوری‌شده است.

 

چین، هنگ گنگ و تایوان بزرگ‌ترین بازار فروش گوشی‌های اپل را به خود اختصاص داده و در مجموع یک پنجم از فروش ۲۶۵ میلیارد دلاری اپل در این کشورها صورت گرفته است.

 

به گزارش ایرنا، خانم «سابرینا منگ وانژو» روز یکم دسامبر (۱۰ آذر) در کانادا دستگیر شد و روز جمعه (۱۶ آذر) در دادگاه تفهیم اتهام شد.

 

اتهام او بر اساس نظر قاضی دادگاه ونکوور کانادا، نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران در سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ از طریق راه اندازی یک شرکت هنگ کنگی به نام «اسکای کام» است، چنانچه این اتهام‌ها ثابت شود خانم وانژو به اتهام فریب بانک‌ها و نهادهای آمریکایی به ۳۰ سال حبس محکوم خواهد شد.

 

آمریکا و کانادا تا کنون شواهد و مستندات قاطعی در مورد اتهامات خانم وانگژو ارائه نکرده‌اند و مدیران شرکت هوآوی هم هرگونه تخلف از قوانین بین‌المللی را رد کرده‌اند.

 

سخنگوی وزارت خارجه چین پیشتر از کانادا خواسته بود ضمن آشکار کردن دلیل بازداشت، فوراً او را آزاد کند.

 

گنگ شوانگ گفته بود: تاکنون کانادا یا آمریکا هیچ‌گونه شواهد یا مدارکی دال بر نقض قانون این دو کشور از سوی «منگ وانژو» به چین ارائه نکرده‌اند.

 

شرکت فناوری هوآوی روز پنجشنبه در پکن با صدور بیانیه‌ای هرگونه تخلف توسط این مدیرش را رد و اعلام کرد اطلاعات اندکی در مورد بازداشت خانم وانژو در دست دارد.