شبکه ان.بی.سی نیوز استرالیا: جنگ فناوری آمریکا و چین برای دنیا گران تمام می‌شود

شبکه ان.بی.سی نیوز استرالیا گزارش داد، ایالات متحده تلاش کرده است تا مانع از ظهور چین در به اصطلاح جنگ سرد فناوری شود که در حال تبدیل شدن به میدان جنگ تعیین کننده برای رقابت بین دو کشور است.

ادامه

امریکا, جنگ سرد, جهان, چین, دانش, مقاله

وابستگی آمریکا به فناوری “ارزان اما کارآمد” چین

روزنامه فایننشیال تایمز نوشت پهپادهای پیشرفته برای انجام ماموریت‌های تصویربرداری که وزارت دفاع آمریکا برای جایگزینی نمونه‌های چینی ساخته، بسیار گران تر و ناکارآمدتر از مدل‌های چینی از آب درآمده و نهادهای آمریکایی ترجیح می‌دهند از نمونه ارزان و درعین حال باکیفیت چینی استفاده کنند.

ادامه

امریکا, جهان, چین, دانش, شرق آسیا, گزارش

رئیس‌جمهوری کوبا واکسن آبدالا با اثربخشی ۹۲.۲ درصدی را رویدادی افتخارآمیز برای این کشور و دانشمندان آن دانست

به دنبال نتایج بالینی موفقیت‌آمیز واکسن «آبدالا» و اثربخشی ۹۲.۲ درصدی، این واکسن ساخت کوبا تاییدیه استفاده اضطراری را دریافت کرده و منطقه آمریکای لاتین و کارائیب عملا به نخستین واکسن بومی برای مقابله کرونا دست یافته است.

ادامه

امریکای لاتین, جهان, حقوق بشر, خبر, دانش, کوبا

پس از ایتالیا واکسن اسپوتنیک وی در آلمان و فرانسه نیز تولید می‌شود

در حالی که شماری از کشورهای اروپایی در انتظار تایید واکسن روسی کرونا (اسپوتنیک وی) از سوی سازمان دارویی اروپا (EMA) هستند، شماری از کشورها نیز به صورت انفرادی و بدون آنکه منتظر این تائید بمانند، استفاده از این واکسن را تصویب کرده اند. در حال حاضر، این واکسن در مجارستان و اسلواکی به ثبت رسیده است.

 

به گزارش ایرنا، تارنمای شبکه تلویزیونی راشا تودی گزارش داد که صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه (RDIF) توافق نامه ای برای تولید واکسن کرونای خود با عنوان «اسپوتنیک وی» در آلمان منعقد کرد. بر اساس بیانیه این شرکت، توافق نامه های مشابهی نیز با شرکت های دیگر کشورهای اتحادیه اروپا امضا شده است. این واکسن اکنون در انتظار تایید از سوی آژانس دارویی اروپا است.

 

بر اساس بیانیه توسعه دهندگان واکسن روسی در روز دوشنبه ، توافق نامه های مربوطه با شرکت های دیگر کشورهای اتحادیه اروپا مانند فرانسه ، ایتالیا و اسپانیا نیز وجود دارد. آژانس دارویی اروپا در حال حاضر فرآیند تخصصی برای تأیید واکسن را در دست اجرا دارد که در آن نخستین نتایج آزمایش های علمی و بالینی به تدریج قبل از در دسترس بودن تمام اطلاعات مورد نیاز برای تأیید ، مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد. در صورت تأیید، اسپوتنیک وی پنجمین واکسن کرونا با تأیید اتحادیه اروپا در کنار واکسن های جانسون و جانسون، آسترازنکا، مدرنا و فایزر- بایون تک خواهد بود.

 

هفته گذشته «توماس مرتنز» رییس کمیسیون دائمی واکسیناسیون (STIKO) در مورد تایید این واکسن روسی در اتحادیه اروپا گفت: «این واکسن خوبی است که احتمالاً در اتحادیه اروپا تأیید خواهد شد. محققان روسی در انجام واکسیناسیون بسیار باتجربه هستند و این واکسن، هوشمندانه ساخته شده است.»

 

سه شنبه گذشته اتاق بازرگانی ایتالیا و روسیه اعلام کرد که نخستین مرکز تولید واکسن در اروپا در ایتالیا ساخته می‌شود. بر این اساس تولید واکسن از اوایل تابستان آغاز خواهد شد. صربستان دیگر کشور اروپایی است که تولید اسپوتنیک وی را از ماه آینده آغاز می کند. این توافق روز پنجشنبه در مسکو توسط وزیر تجارت روسیه «دنیس مانتوروف» و «ناناد پوپوویچ» همتای صربستانی وی صورت گرفت.

 

تائید علمی کارایی واکسن کرونای روسیه از یک سو و بدعهدی شرکت‌های دارویی غربی از سوی دیگر سبب شده تا کشورهای کرونازده اروپا به دنبال تهیه و تولید واکسن اسپوتنیک وی باشند. واکسن اسپوتنیک وی شرکت روس گاملیا گرچه مدت‌ها با سوء ظن و احتیاط برخی از کشورها روبرو بود ولی پس از آنکه نشریه علمی معتبر لنست تائید بر کارایی ۹۱ درصدی و ایمنی آن زد با استقبال کشورهای بیشتری روبرو شده است.

رادیو آلمان؛ واکسن روسی “اسپوتنیک وی” چه اندازه قابل اعتماد است؟

در ۵۰ کشور جهان از واکسن “اسپوتنیک وی” برای مقابله با کرونا استفاده می‌شود. از اتحادیه اروپا نیز درخواست مجوز شده است. حال آنکه بسیاری از مردم اروپا هنوز نسبت به این واکسن حساسیت دارند. آیا “اسپوتنیک وی” واکسن خوبی است؟

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, المان, جهان, دانش, روسیه

قابلیت واکسن ناقل آدنوویروس چین در ایجاد ایمنی دو ساله در برابر کرونا

یکی از دانشمندان چینی که نقشی کلیدی و محوری در تولید واکسن کرونا ایفا می‌کند، پیش بینی کرده که واکسن ناقل آدنوویروس ضد بیماری کووید-۱۹ که توسط شرکت «کانسینو بایولاجیکس» تولید شده است، در صورت تزریق دوز تقویت کننده، می‌تواند یک ایمنی دو ساله در برابر این بیماری ویروسی در بدن فرد ایجاد کند.

ادامه

جهان, چین, خبر, دانش

کوبا در آستانه تولید انبوه واکسن کرونا

کوبا که در آستانه ورود به مرحله نهایی آزمایش واکسن تولیدی خود قرار دارد، در آینده نزدیک موفق به واکسیناسیون تمام جمعیت این کشور و گردشگران خواهد شد.

ادامه

امریکا, امریکای لاتین, ایران, جهان, حقوق بشر, دانش, سازمان بهداشت جهانی, کوبا

آزمایش بالینی فاز سوم آزمایش واکسن کوبایی کرونا در مکزیک

مکزیک برای میزبانی فاز سوم آزمایش واکسن کوبایی کرونا در حال مذاکره با این کشور است که به محض پایان بررسی‌ها و صدور مجوز از سوی سازمان بهداشت مکزیک، آن را اعلام خواهد کرد.

ادامه

ارژانتین, امریکای لاتین, ایران, برزیل, جهان, چین, حقوق بشر, دانش, روسیه, سازمان بهداشت جهانی, شیلی, کوبا, مکزیک, ونزوئلا