گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

افزایش شاخص فلاکت: دستکاریِ رژیم در “آمار”ها واقعیت امر را تغییر نمی‌دهد آغاز سال نو در اوضاع‌واحوال ادامه و تشدید بحران‌های اقتصادی و بدون وجود کورسوی امیدی در چشم‌انداز شرایط کار و زندگی زحمتکشان و بهبود آن، شادی نوروز و طراوت بهار را به‌کام آنها تلخ کرده است. ارزیابی‌های جدید از قرار گرفتن ۳۰ درصد ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی, استبداد, اقتصادی, تحریم, حقوق بشر, دانشجویی, روزنامه نگاران, زنان, سیاسی, صندوق بین‌المللی پول, فقر, قضایی, کارگری, معلمان, معیشت, مقاله

شعار واقعی سال ۱۴۰۳خامنه‌ای: تشدید استثمار نیروی کار در راه «حفظ نظام»

در سال گذشته وضع معیشت اکثر مردم کشور، یعنی طبقۀ کارگر و دیگر زحمتکشان شاغل در شهرها و روستاها و بازنشستگان، نه‌تنها بهتر نشد، بلکه بدتر هم شد. شواهد حاکی از آن است که این روند امسال نیز ادامه خواهد داشت. همهٔ وعده‌های دولت رئیسی، همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، سراپا پوچ بود و اَبَربحران‌های چندوجهی ... شعار واقعی سال ۱۴۰۳خامنه‌ای: تشدید استثمار نیروی کار در راه «حفظ نظام»

ادامه

آمریکا, استبداد, استثمار, اسلام سیاسی, اقتصادی, امپریالیسم, ایران, بانک جهانی, جهان, حقوق بشر, خصوصی‌سازی, صندوق بین‌المللی پول, کارگری, معیشت, مقاله, نئولیبرالیسم

پروژۀ جانشینی خامنه‌ای: بحران بعدی پس از شکست قاطع حکومت ولایی در انتخابات فرمایشی

تحریم وسیع نمایش انتخابات ۱۱ اسفند از جانب اکثریت قاطع مردم و آمار عظیم آرای باطل در صندوق‌های رأی را باید شکست فاحش دیگری برای دیکتاتوری حاکم در برابر رأی واقعی ملت دانست. علی خامنه‌ای، که به‌خوبی به خطر “تهدید” مردم برای “نظام” واقف است، با توجه به شکست فضاحت‌بار رژیم در انتخابات اخیر فقط ... پروژۀ جانشینی خامنه‌ای: بحران بعدی پس از شکست قاطع حکومت ولایی در انتخابات فرمایشی

ادامه

آزادی, استبداد, اسلام سیاسی, ایران, تاریخ, تحریم, حقوق بشر, زنان, سیاسی, غارتگری, مقاله

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

به کمک هم‌وطنان سیل‌زده در سیستان‌وبلوچستان بشتابیم! با بارش باران‌های شدید و متوالی در سیستان‌وبلوچستان و سرریز شدن آب ذخیره پشت سدها متأسفانه اغلب مناطق استان را سیل دربر گرفت و زندگی مردم استان را با بحرانی سخت روبه‌رو ساخته است. نزدیک به ۲ هزار روستا و چندین شهرستان بر اثر سیلاب‌ها و به‌دلیل آب‌گرفتگی ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی, آلمان, آمریکا, اجتماعی, اقتصادی, روزنامه نگاران, زنان, سیاسی, فقر, کارگران, کودکان, گزارش

گزارش نیوزویک؛ «دموکراسی پاکستان در خطر است»

هفته‌نامه نیوزویک در گزارشی نوشته که دموکراسی پاکستان در خطر است و از مجامع بین‌المللی درخواست اقدام کرده است. به گزارش شفقنا از نشریه هفتگی نیوزویک؛ پاکستان خود را در مقطعی حساس می‌بیند- و در حال دست‌وپنجه نرم کردن با تحولات سیاسی و آشفتگی اقتصادی عظیمی است که بازتابی از تاریخ پرفراز و نشیب این ... گزارش نیوزویک؛ «دموکراسی پاکستان در خطر است»

ادامه

اسلام سیاسی, بنگلادش, پاکستان, جنوب آسیا, جهان, حقوق بشر, ژئوپلیتیک, سیاسی, گزارش

پزشکیان: کسانی که زمانی از احمدی‌نژاد تمجید کردند، باید پاسخگو باشند

بازداشت اسفندیار رحیم مشایی یار غار محمود احمدی‌نژاد در پی آتش زدن دادنامه ۷۷ صفحه‌ای حمید بقایی دیگر رفیق گرمابه و گلستان رییس‌جمهور پیشین، ازجمله مهمترین اخبار آخرین روزهای سال گذشته بود. اتفاقی که در شرایطی، بلافاصله با واکنش احمدی‌نژاد مواجه شد که این ۳ سیاستمدار تقریباً تمام طول مدت سال ۹۶ را به انتقاد صریح و بی‌سابقه از قوه قضاییه پرداختند.

 

مسعود پزشکیان نایب که در دولت دوم سیدمحمد خاتمی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را عهده‌دار بود، پس از دو، سه سال دوری از عالم سیاست، با آغاز به کار مجلس هشتم از سال ۸۷ و همزمان با آخرین سال دوره اول احمدی‌نژاد وارد پارلمان شد و از آن زمان تا آخرین روزهای کار احمدی‌نژاد در نیمه ۹۲ و البته پس از آن تا به امروز، ازجمله منتقدان جدی سیاست‌های رییس دولت نهم و دهم بوده است.

 

پزشکیان که حالا از زمان آغاز به کار مجلس دهم، با رای فراکسیون امید و طیفی از نمایندگان میانه‌رو، در مقام نایب رییس نخست مجلس بیش از گذشته تاثیرگذار است، معتقد است علت این‌که پدیده احمدی‌نژاد این‌چنین بحرانی شده، سکوت توام با تحمل عده‌ای و حمایت همراه با تعریف و تمجید گروهی دیگر از سیاسیون است. پزشکیان در عین حال، به عملکرد رسانه‌ها نیز انتقاد دارد و سکوت برخی رسانه‌ها درقبال قانون‌شکنی‌های گاه و بیگاه احمدی‌نژاد را در وقوع این بحران بی‌تاثیر نمی‌داند. در ادامه مشروح گفت‌وگوی ایلنا با نایب رییس مجلس را می‌خوانید.

 

کسانی که از احمدی‌نژاد ناراحتند، زمانی که به هاشمی و ناطق انتقاد می‌کرد، خوششان می‌آمد

 

  • پس از صدور و انتشار دادنامه مفصل آقای بقایی و محکومیت این چهره نزدیک به رییس دولت نهم و دهم، آقای مشایی هم در روزهای پایانی اسفندماه سال گذشته بازداشت شد. تحلیل شما از این مسائل چیست؟

 

واقعیت این است که بنده از علت این اقدامات باخبر نیستم. اما آن‌چه مسلم است رفتاری که حالا منجر به بازداشت این افراد شده، رفتار تازه‌ای نیست. رفتار آقای احمدی‌نژاد و نزدیکانش از ابتدا همین‌طور بود. احمدی‌نژاد انسانی است با همین خصلت‌ها و رفتار مشخص. با این تفاوت که زمانی به آقای هاشمی رفسنجانی گیر داده بود یا به آقای ناطق نوری حمله می‌کرد و چون عده‌ای از این رویکرد احمدی‌نژاد خوششان می‌آمد، می‌گفتند او آدم خوبی است. حالا که آن‌ها حذف شده یا به هر دلیل نیستند و آیت‌الله هم که به رحمت خدا رفته است، احمدی‌نژاد به عده‌ای دیگر گیر داده و می‌دهد.

 

با این حساب به نظرم، رفتار احمدی‌نژاد امروز تغییر نکرده است. خصلت و رفتار احمدی‌نژاد و تیمشان همواره همین‌گونه بوده و شخصاً معتقدم اتفاق جدیدی نیافتاده است.

 

  • منظورتان این است که چون امروز به افراد دیگری انتقاد می‌کند، اوضاع تغییر کرده است.

 

تفاوتی در افراد نیست. اتهام زدن به هر کسی از نظر اعتقادی نادرست است. ایراد این‌جاست که اگر کسی به او اتهام می‌زنند، دشمن یا رقیب‌مان باشد، بگوییم اشکال ندارد و کار خوبی است اما اگر به خودمان و دوستانمان اتهام زدند، بگوییم بد است.

 

  • نمی‌شود همیشه پرونده افراد را در جیب نگه داشت!

 

اتهام‌زنی به هر نوع و به هر شکل نادرست است. اگر کسی پرونده‌ای از تخلف کسی دارد، چرا به دادگاه ارائه نمی‌کند. مگر می‌شود همیشه پرونده افراد را در جیب نگه داشت. هر کس جرمی داشته، حتی اگر ۸ سال رییس مملکت بوده است. اصلاً پیش از این‌که رییس شود، باید به دادگاه ارائه کند. این درست نیست که ابتدا در فضای افکار عمومی اعلام کند که علیه برخی افراد پرونده دارم و هیچ‌گاه هم این پرونده‌ها و اسناد را علنی نکند که شفاف شود. همین‌طور نادرست است که کسی هم به او نگوید چرا این پرونده‌ها را دست خود نگه داشته‌ای!

 

  • انگیزه و هدف آقای احمدی‌نژاد از طرح این مسائل چیست؟ درواقع به لحاظ سیاسی، چه تحلیلی پشت این اقدامات احمدی‌نژاد و نزدیکانش است؟

 

البته من انگیزه‌خوان نیستم اما همان‌طور که گفتم، تفاوتی در کلیت رویکرد و مواضع احمدی‌نژاد و تیمش نمی‌بینیم. خصلت همان خصلت است و تفاوتی ندارد که جایگاه افراد کجاست. شاید چون یک زمانی احمدی‌نژاد و نزدیکانش در قدرت بودند، عده‌ای از این حرف‌هایشان خوششان می‌آمد و همچنین شاید چون نوک پیکان انتقادات احمدی‌نژاد به سمت کسان دیگری بود که به تصور این‌ها باید حذف می‌شدند، چیزی نمی‌گفتند.

 

  • باید از همان ابتدا از احمدی‌نژاد به‌خاطر اتهام‌زنی‌هایش مدرک می‌خواستند

 

معتقدم نوع و نحوه بیان مدعیات احمدی‌نژاد به‌گونه‌ای است که از ابتدا باید از او دلیل و مدرک و حجت می‌خواستند. چرا و به چه حقی می‌توانست پرونده‌ها و دلائل مدعیاتش را پیش خود نگه دارد. اگر کسی رانت‌خواری کرده، رشوه گرفته یا به هر شکلی تخلف کرده، چرا همچنان در عرصه باقی مانده و مورد برخورد قضایی قرار نگرفته است.

 

  • احمدی‌نژاد آمد و گفت که عده‌ای ۲۷ سال در این کشور خوردند و بردند و دزدیدند

 

ما شاهد بودیم یک نفر آمد و گفت که عده‌ای ۲۷ سال در این کشور خوردند و بردند و دزدیدند و بعد هم خود این فرد مدعی تبدیل به رییس مملکت شد اما کسی نگفت حالا که رییس‌جمهور شدی، بیا این‌هایی که گفتی را به دادگاه ارائه کن که این افراد را محاکمه کنند.

 

  • کسانی که زمانی از احمدی‌نژاد تمجید کردند، باید پاسخگو باشند

 

  • چرا نگفتند؟ چرا از احمدی‌نژاد همان زمان خواسته نشد که مستنداتش را به دادگاه بدهد؟!

 

این را باید از همان کسانی بپرس که این حرف‌ها را زدند و از احمدی‌نژاد تمجید کردند و بعد هم نخواستند مدعیاتش را اثبات کند.

 

  • چه کسانی بودند؟ شما که می‌دانید بگویید چه کسانی آن زمان درقبال رفتار احمدی‌نژاد سکوت کردند؟

 

شما که خودتان می‌دانید. اصلاً همه رسانه‌ها! بروید از خودتان بپرسید چرا این همه سال از احمدی‌نژاد و رفتارش تعریف و تمجید کردید!

 

  • هرکس روند پیشرفت احمدی‌نژاد را تایید کرده، مقصر است

 

  • رسانه‌های بسیاری به‌خاطر انتقاداتشان علیه احمدی‌نژاد مورد برخورد قرار گرفته و تعطیل شدند. جنابعالی در نمایشگاه مطبوعات سال گذشته هم وقتی میهمان غرفه ایلنا بودید، همین مسئله را مطرح کردید، درحالی که خبرگزاری کار یک سال در دولت احمدی‌نژاد در توقیف بود. همان‌طور که می‌دانید آن زمان با رسانه‌های منتقد برخورد قهری صورت می‌گرفت.

 

شما تعطیل شدید اما بسیاری از رسانه‌ها هم سکوت کردند. هر کس که این روند را تایید کرده، مقصر است و شما می‌توانید به‌عنوان خبرنگار اسامی این افراد را احصاء و منتشر کنید.

 

  • اگر با احمدی‌نژاد برخورد کنند، یک مشکل است و اگر نه، مشکلی بدتر

 

  • امکان برخورد قضایی با شخص احمدی‌نژاد وجود دارد؟

 

به هر حال اگر برخورد کنند، یک مشکل است و اگر برخورد نکنند هم مشکلی بدتر پیش خواهد آمد.

 

  • درصورت برخورد با احمدی‌نژاد چه مشکلی وجود دارد؟

 

این‌که بسیار روشن است. ببینید در همین جامعه و نزد همین افکار عمومی، کسی که رییس‌جمهور مملکت بوده را مورد تمجید قرار داده و گفتیم اصلاً مشابه او نیامده و نماینده امام زمان است و پول‌هایی هم که به مردم می‌داده، از آن امام زمان بوده است. حال همین فرد را بگیریم و به زندان بیاندازیم، مشکلی پیش نخواهد آمد؟! آیا مردم نمی‌گویند شما چطور نتوانستید این آدم را بشناسید!

 

  • بسیاری از حرف‌هایی که احمدی‌نژاد می‌زند، حرف مردم است

 

  • با این حساب، نگرانی از پایگاه اجتماعی حامی احمدی‌نژاد سبب این عدم برخورد نیست؟

 

آن هم موضوع دیگری است و سر جای خود حائز اهمیت است. به هر حال بعضی از مردم از احمدی‌نژاد خوششان می‌آید و بسیاری از حرف‌هایی که می‌زند نیز حرف همین مردم است. در نتیجه اگر برخوردی صورت گیرد، مردم می‌گویند چون احمدی‌نژاد حرف ما را می‌زد، او را گرفته‌اند.

 

  • عدالت یعنی تفاوتی میان قومیت، جنسیت، دین و مذهب افراد قائل نشویم

 

  • آیا این دلیلی قانع کننده برای عدم اجرای عدالت است؟

 

ما اگر عدالت را اجرا می‌کردیم، به اینجا نمی‌رسیدیم. عدالت این نیست که فقط در مورد یک فرد و یک موضوع اقدام کنیم. عدالت یعنی در جامعه‌ای که زندگی می‌کنیم، بین قومیت، جنسیت، دین و مذهب افراد تفاوت قائل نشویم و به‌دنبال توسعه هماهنگ و پایدار باشیم. آیا ما چنین کرده‌ایم؟!

 

  • نظر خودتان به‌عنوان یکی از مسئولان کشور چیست؟!

 

شما (رسانه‌ها) هم آن‌چنان که باید به ما گوشزد نکردید. ما همه در یک کشتی نشسته‌ایم. اگر کسی بگوید دیگری نکرده، او هم می‌گوید نفر سوم کوتاهی کرده است. هر کس باید در حد توانش آن‌چه می‌تواند انجام دهد.

سحام

گرامی‌مقدم؛ برخی اصلاح‌طلبان به‌اصلاحات پشت کردند/ ۴۱ میلیون نفر در کشور زیر خط فقر هستند

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی با بیان اینکه فاصله طبقاتی تحمل‌ناپذیر و منجر به اعتراضات خیابانی می‌شود، گفت: طبق برخی آمار بالغ بر ۴۱ میلیون نفر در کشور زیر خط فقر هستند و ۱۵ میلیون نفر طبق آمار خود وزارت رفاه مشکلات شدید معیشتی دارند.

ادامه

ایران, سیاسی, مصاحبه و گفتگو

جهانگیری: حل مسایل ایران در گروی حل مسایل سیاسی است

به گزارش صدای آلمان: معاون اول رئیس جمهور ایران می‌گوید مردم ایران مسایل جدی و چالش‌های مهمی را در بخش‌های مختلف در پیش رو دارند. به اعتقاد او حل این مشکلات اما در گروی حل مسائل سیاسی است.

ادامه

امریکا, ایران, خبر, سیاسی

برکناریِ شهردار تهران، پایان یک قرارداد موقت

سایت عصر ایران، در ارتباط با استعفای نجفی از سمت شهردار تهران، نوشت: “خبر کوتاه بود. نجفی از شهرداری تهران استعفا داد. ابتدا این استعفا تکذیب شد اما بعد از گوشه کنار، منابع آگاه این استعفا را تأیید می‌کردند و می‌گفتند شهردار تهران دیگر حاضر به‌کار در پایتخت نیست. تأیید و تکذیب‌ها ادامه داشت تا ... برکناریِ شهردار تهران، پایان یک قرارداد موقت

ادامه

ایران, سیاسی, مقاله