اعمال محدودیت‌های جدید کرونایی در ۱۳ استان ایران

معاون وزیر بهداشت ایران اعلام کرد که در ۱۳ استان این کشور محدودیت‌های جدیدی در ارتباط با پاندمی کرونا اعمال می‌شود. این محدودیت‌ها شامل مراکز مختلف از موزه‌ها و گردشگاه‌ها تا مراکز آموزشی و ورزشی است.

ادامه

اجتماعی, ایران, حقوق بشر, خبر

روسیه از آزمایش موفق سه نمونه اولیه واکسن کرونا خبر داد

خبرهای امیدبخش درخصوص دستیابی به واکسن کرونا و داروهای موثر برای آن در روسیه ادامه دارد و به تازگی عنوان شده که آزمایش سه نمونه اولیه واکسن کرونا موفقیت آمیز بوده است.

ادامه

اجتماعی, جهان, خبر, دانش, روسیه, شرق اروپا

درخواست از دولت برای تجدیدنظر دربازگشایی‌ها/ کادر درمان خسته وفرسوده در کنار حقوق‌هایی سه تا چهار ماه پرداخت نشده

عضو کمیته کشوری کرونا با اشاره به افزایش موارد ابتلا، بستری و فوتی ناشی از کرونا، گفت: تجدیدنظر در بازگشایی‌های انجام شده توسط دولت در مقابله با کرونا بسیار کارساز خواهد بود.

ادامه

اجتماعی, ایران, پرستاری, حقوق بشر, خبر, کارگری

آتش‌سوزی در درمانگاه سینا اطهر در خیابان شریعتی/ ۱۵ زن و ۴ مرد جان باختند

اورژانس دقایقی پس از انفجار در تهران اعلام کرد:در ساعت ۲۰:۵۶ حریق در درمانگاه سینا اطهراعلام شده که براساس گزارش‌های اولیه حاکی از انفجار کپسول اکسیژن است.

ادامه

اجتماعی, ایران, حوادث, خبر, کارگری

زنگ خطر/ تست مثبت کرونا ۹۹۸۶ نفر از کادر درمان تنها در بیمارستان‌های دولتی

معاون کل وزارت بهداشت ضمن اشاره به افزایش موارد بروز و فوتی کووید-۱۹ در کشور، گفت: اینکه برخی محدودیت‌ها بازگردد اجتناب ناپذیر است و همانطور که ستاد ملی کرونا با ماهیت شهرستانی تصویب کرده است، اکنون شش استان به علاوه استان تهران درخواست‌هایی در این زمینه داشتند و حتی برخی موارد با این اختیار در استان‌هایی ... زنگ خطر/ تست مثبت کرونا ۹۹۸۶ نفر از کادر درمان تنها در بیمارستان‌های دولتی

ادامه

اجتماعی, ایران, حقوق بشر, خبر

پروانه سلحشوری: بین دولت و ملت شکاف شدیدی وجود دارد

نماینده تهران در یک مصاحبه به جایگاه غیرمردمی صدا و سیما، بی‌اعتمادی مردم به نهادهای قدرت و قصور مجلس در افزایش مرحله به مرحله بنزین پرداخته است. او می‌گوید در تصمیم‌گیری‌ها، مردم افرادی فرض می‌شوند که هیچ نمی‌دانند.

 

عضو فراکسیون امید، فراکسیون زنان و کمیسیون فرهنگی مجلس دهم در مصاحبه ‌با خبرگزاری ایلنا، صدا و سیمای جمهوری اسلامی را جزیره‌ای خوانده که تنها اخبار مختص به عده‌ای خاص را پوشش می‌دهد و متعلق به مردم نیست.

 

پروانه سلحشوری در این گفت‌وگو که مضمون آن، واکنش جامعه به تصمیم ‌دولت درباره افزایش بهای بنزین است، عنوان می‌کند که در ایران اقناع افکار عمومی جایگاهی ندارد: «در کشورهایی که دموکراتیک هستند و از رسانه‌های صوتی و تصویری آزاد برخوردارند، معمولا بدون در نظر گرفتن افکار جمعی، چنین تصمیمات مهمی صورت نمی‌گیرد. به نوعی آنها از قبل برای اخذ تصمیمات مختلف نظرسنجی‌هایی دارند که در آنها با مردم صحبت شده و آماده‌سازی صورت می‌گیرد. اما در سیستم کشور ما که وضعیتی تقریبا در دنیا منحصر به فرد در دنیا دارد، اساسا اقناع افکار عمومی جایگاهی ندارد. یعنی برای دست‌اندرکاران مهم نیست که افکار عمومی و مردم از تصمیمات مختلف رضایت داشته باشند.»

 

این نماینده مجلس اذعان می‌کند که در ایران، مردم ناگزیرند از تصمیمات افرادی تبعیت کنند که خود را “دانایان کشور” می‌دانند: «در مورد همین افزایش قیمت بنزین، اگر به جای تصمیم ناگهانی، به صورت علمی با مردم صحبت می‌شد، شاید آنها هم تا حدی اقناع می‌شدند و این همه آسیب به کشور وارد نمی‌شد. باید بگویم تصمیم‌گیری‌ها به صورتی انجام می‌شود که اساسا در آنها مردم به صورت افرادی که چیزی نمی‌دانند، فرض می‌شوند. به نوعی که انگار، چینش قدرتی وجود دارد که فکر می‌کند دانایان کشور هستند و خیر و صلاح کشور را تشخیص می‌دهند.»

 

او می‌گوید بین دولت و ملت “شکاف شدیدی” وجود دارد و “آگاهی سازی به روش موجود، چیزی نیست که به درد مردم بخورد”. خانم سلحشوری خاطرنشان کرده که روی آوردن مردم به رسانه‌های خارج از کشور ناشی از بی‌کیفیتی و بی‌محتوا بودن برنامه‌های صدا و سیماست.

 

“مجلس هم مقصر است”

 

عضو فراکسیون امید مجلس دهم، در انتقاد از نحوه اطلاع رسانی دولت در طرح‌های مختلف و در مقایسه دوران خاتمی و احمدی‌نژاد با یکدیگر گفته است: «در زمان آقای خاتمی اصولا طرح مخاطره آمیزی نداشتیم و کشور در یک روال طبیعی کار می‌کرد. اگر چه برای آقای خاتمی دردسر درست می‌شد و تیر ۷۸ شاهد اعتراضات دانشجویی بودیم ولی به این صورتی که با آقای روحانی مخالفت می‌شود نبود.»

 

سلحشوری افزوده در زمان احمدی‌نژاد هم قیمت بنزین بالا رفت و از لیتری ۱۰۰ تومان در نرخ سهمیه‌ای به ۴۰۰ و لیتری ۷۰۰ تومان بنزین آزاد رسید: «ما شاهد یک افزایش چهار برابری و ۷ برابری بودیم در حالی که در زمان آقای روحانی پس از یک وقفه بسیار طولانی افزایش قیمت بنزین داشتیم.»

 

او از این که این کار باید طی شش هفت سال انجام می‌گرفت و یکباره صورت گرفت، ابراز تاسف کرده و مجلسی‌ها را در این امر مقصر دانسته است: « ما هم در دو سه سال اخیر اجازه افزایش قیمت را ندادیم. ما در آن زمان مخالف افزایش قیمت بنزین بودیم، چراکه می‌گفتیم، افزایش قیمت مصادف با افزایش سایر قیمت‌هاست.»

 

پروانه سلحشوری در مقایسه دوران احمدی‌نژاد با دوران روحانی، به امکان دور زدن تحریم‌ها اشاره کرده است: «هم‌چنبن ما هنوز باقی‌مانده‌ای از دوران … آقای خاتمی را داشتیم و قیمت نفت هم بسیار بالا بود. یعنی وضعیت بحرانی نشده بود که اعتراضات خیلی گسترده شود… چند جایی را آتش زدند ولی یک نصفه روز بیشتر طول نکشید و نارضایتی شیوع نیافت…»

 

نماینده مردم تهران در این مصاحبه یادآوری کرده که حتی طرح سه فوریتی عدم افزایش قیمت‌ها در مجلس نیز کمکی به جلوگیری از گرانی اقلام دیگر نمی‌کند: «مگر اقتصاد دستوری است؟ شما نمی‌توانید به راننده تاکسی بگویید مسافر را با همان کرایه‌ای به مقصد برساند که با بنزین هزار تومانی می‌رساند.» او گفته که مردم همه چیز را به صورت ملموس تجربه می‌کنند و هر کوشش برای اقناع افکار عمومی درباره موضوع گرانی بی‌فایده خواهد بود.

 

پروانه سلحشوری که از نمایندگان فعال در توییتر است، از زمان اتصال دوباره اینترنت هنوز پستی منتشر نکرده است. او در آخرین توییت که تاریخ ۲۵ آبان را دارد نوشته بود: «هم‌وطنان عزیز مدت‌هاست مجلس در راس امور نیست. این موضوع در جلسه سران سه قوه تصمیم‌گیری شده. همین یک رکن دمکراسی را نیم‌بند داشتیم که فاتحه آن هم خوانده شد. مجلس بعدی را تعطیل کنید. خودش اقتصاد مقاومتی است…»

 

انتقاد شدید از جریانی که “سودای حضور زنان در حرامسراهای خانگی را دارد”

دستیار معاون رئیس جمهوری ایران، چندهمسری را عامل فروپاشی خانواده دانست. به گفته شهناز سجادی، جریانی سودای “حضور زنان در حرمسراهای خانگی” را دارد. به گفته یک نماینده نیز چندهمسری “کیان خانواده را نشانه گرفته است.”

ادامه

اجتماعی, ایران, حقوق بشر, خبر, زنان

فعال کارگری؛ از دارندگان درآمد‌های نجومی، از برج‌ساز‌ها مالیات بگیرید و خرج اشتغال کنید

یک فعال کارگری می‌گوید: وقتی شاهد این هستیم که در شرایط تحریمی برج‌ها و مال‌های بزرگ و پرهزینه ساخته می‌شود، یعنی جایی ارزش افزوده وجود دارد و باید از همین ارزش افزوده مالیات گرفت و برنامه‌های حوزه اشتغال را تامین مالی کرد.

ادامه

اجتماعی, ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری