«باربادوس» کشور مستقل فلسطین را به رسمیت شناخت

جمهوری باربادوس کشور مستقل فلسطین در مرزهای سال ۱۹۶۷ را به رسمیت شناخت. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وبگاه فلسطین الیوم، جمهوری باربادوس (در حاشیه دریای کارائیب) کشور مستقل فلسطین در مرزهای سال ۱۹۶۷ را به رسمیت شناخت. وزارت خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین نیز با صدور بیانیه ای اعلام کرد که از اقدام ... «باربادوس» کشور مستقل فلسطین را به رسمیت شناخت

ادامه

آمریکا, آمریکای لاتین, باربادوس, جهان, خبر, سازمان ملل, فلسطین

عزم کلمبیا برای پیوستن به «بریکس» با حمایت برزیل

روسای جمهوری کلمبیا و برزیل در بیانیه‌ای مشترک از عزم بوگوتا برای پیوستن به ائتلاف اقتصادهای نوظهور جهان معروف به گروه «بریکس» در کوتاه‌ترین زمان ممکن و حمایت برزیل از این روند خبر دادند. به گزارش روز پنج شنبه ایرنا از تارنمای اسپوتنیک موندو، سران دو کشور به دنبال برگزاری نشستی دو جانبه در بوگوتا ... عزم کلمبیا برای پیوستن به «بریکس» با حمایت برزیل

ادامه

آفریقای جنوبی, آمریکای لاتین, اتیوپی, اقتصادی, امارات, ایران, برزیل, بریکس, بولیوی, جهان, چین, خبر, روسیه, سازمان ملل, عربستان سعودی, کلمبیا, کوبا, مصر, نسل‌کشی, هندوستان, ونزوئلا

ابراز نگرانی عمیق اتحادیه آلبا از تشدید خشونت‌ها در خاورمیانه

اتحاد بولیواری برای مردم آمریکای ما (آلبا -ALBA) با ابراز نگرانی عمیق نسبت به تشدید خشونت‌ها در خاورمیانه، وضعیت کنونی را ناشی از سکوت شورای امنیت سازمان ملل پس از حمله غیرقانونی اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق دانست. به گزارش بامداد سه‌شنبه ایرنا، اتحادیه آلبا با انتشار بیانیه‌ای در وب‌گاه رسمی خود، بار دیگر ... ابراز نگرانی عمیق اتحادیه آلبا از تشدید خشونت‌ها در خاورمیانه

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, ایران, تجاوز نظامی, حقوق بشر, سازمان ملل, سوریه, صلح, عربستان سعودی, فلسطین, گزارش, نسل‌کشی

کوبا خواستار آتش‌بس در غزه و بازگشت آرامش به خاورمیانه شد

وزیر امور خارجه کوبا تاکید کرد تا وقتی اسرائیل به جنایات خود در منطقه ادامه می‌دهد، اما از پاسخ معاف است، صلح جهانی در خطر قرار دارد. وزارت امور خارجه کوبا تاکید کرد که توقف تشدید خشونت در خاورمیانه لزوما مستلزم آتش‌بس فوری و دائمی در نوار غزه و پایان دادن به نسل‌کشی است که ... کوبا خواستار آتش‌بس در غزه و بازگشت آرامش به خاورمیانه شد

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, بیانیه, تحلیل, جهان, خاورمیانه, سوریه, صلح, فلسطین, کوبا

سفیر پیشین آمریکا در کوبا به ۱۵سال زندان محکوم شد

«ویکتور مانوئل روچا» سفیر پیشین آمریکا در هاوانا به اتهام چهار دهه جاسوسی برای کوبا به ۱۵سال زندان محکوم شد. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، «بث بلوم» قاضی دادگاه فدرال در میامی روز جمعه پس از یک جلسه سه ساعت و نیمه به روچا گفت که «حداکثر مجازات» را برای وی تعیین ... سفیر پیشین آمریکا در کوبا به ۱۵سال زندان محکوم شد

ادامه

آرژانتین, آمریکا, آمریکای شمالی, آمریکای لاتین, بولیوی, جهان, خبر, کوبا

پرنسا لاتینا؛ جو بایدن و آمریکای لاتین جدید

خبرگزاری کوبا با تاکید بر عدم شفافیت سیاست‌های دولت جو بایدن رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا در قبال آمریکای لاتین نوشت: دولت آینده آمریکا باید با درک تحولات چهار سال اخیر کشورهای آمریکای لاتین نسبت به تنظیم روابط با این منطقه اقدام کند.

 

به گزارش روز پنج شنبه ایرنا، خبرگزاری رسمی کوبایی «پرنسا لاتینا» در گزارشی با تیتر «جو بایدن و آمریکای لاتین جدید» به مسئله رویکرد دولت آینده آمریکا در قبال کشورهای منطقه آمریکای لاتین پرداخت و نوشت: جو بایدن رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا با فضای جدید و البته متغیری از آمریکای لاتین مواجه خواهد شد که بسیار متفاوت از وضعیت ۴ سال گذشته این منطقه در دوران آغاز به کار دونالد ترامپ است.

 

به نوشته پرنسا لاتینا، اگرچه منابع اطلاع رسانی دیپلماتیک برخی کشورهای منطقه از پیروزی بایدن استقبال کردند اما واقعیت این است که سیاست های دولت آینده بایدن نیز در قبال آمریکای لاتین ناشناخته بوده و اطلاعات دقیقی از آن در دست نیست.

 

در ادامه این گزارش آمده است: به زعم بسیاری از تحلیلگران، مسائلی مانند مقابله فوری با بحران همه گیری کووید-۱۹ و پیامدهای آن بر شرایط اشتغال و اقتصاد، چند دستگی سیاسی و اجتماعی حاکم بر جامعه، جبران اشتباهات دولت ترامپ در تخریب روابط با سایر قدرت ها و متحدانش جزو اولویت های اصلی کاخ سفید خواهد بود.

 

با این حال کارشناسان معتقدند مطالعه تحولات سال های اخیر آمریکای لاتین که زمانی به «حیاط خلوت» آمریکا شهرت داشت، بیانگر این مطلب است تنظیم روابط آینده با کشورهای این منطقه، رویکرد و رفتار متفاوتی را می‌طلبد. زیست یک سال دشوار برای مردم این منطقه جغرافیایی که با نقاط تاریک و روشن بسیاری همراه بود، بایدن و معاونش «کامالا هریس» را مجاب خواهد کرد تا با نگاهی تازه به آمریکای لاتین بنگرند.

 

این رسانه کوبایی با اشاره به تحولات برخی کشورهای این منطقه نوشت: بولیوی پس از یکسال تجربه تلخ کودتا تحت حمایت مستقیم واشنگتن که نهایتا منجر به استعفا و پناهنگی «اوو مورالس» شد، به تازگی توانسته است با انتخاب «لوئیس آرسه» وزیر اقتصاد پیشین دولت مورالس و رهبر حزب «جنبش به سوی سوسیالیست» در مسیر احیای دمکراسی گام بردارد.

 

با پیروزی دوباره سوسیالیست ها در بولیوی، مثلث جریان مخالف لیبرال‌ها در آمریکای لاتین که متشکل از کوبا، ونزوئلا و نیکاراگوئه بود، به یک ۴ ضلعی بدل خواهد شد. پیروزی «آلبرتو فرناندز» نامزد چپ میانه رو نیز در انتخابات ریاست جمهوری آرژانتین و شکست «مائوریسیو مکری» تحول مهم دیگری در منطقه آمریکای لاتین محسوب می‌شود.

 

همچنین پس از سالها انتظار و در پی تظاهرات گسترده، بیش از ۷۸ درصد مردم شیلی در همه پرسی یک‌شنبه (چهارم آبان) با هدف مقابله با نابرابری اقتصادی در پای صندوق‌های رأی، به طرح اصلاح قانون اساسی این کشور “آری” گفتند. بدین ترتیب برای نخستین بار در تاریخ این کشور آمریکای لاتین، رای دهندگان به پیش نویس قانون اساسی جدیدی رای می‌دهند که جایگزین قانون اساسی‌ فعلی می‌شود که در سال ۱۹۸۰ و در دوران دیکتاتوری ژنرال آگوستو پینوشه تدوین شد.

 

آمریکا همواره خود را قیم امریکای لاتین و این منطقه را حیاط خلوت خود دانسته و به همین دلیل رویکرد سلطه گرانه و تلاش برای براندازی سران و دولت های چپگرا در این منطقه که بر خلاف خواست و منافع واشنگتن عمل کنند را سرلوحه سیاست خود قرار داده است.

 

در حالی که آمریکای لاتین در طول این سال‌ها نزد ترامپ از چندان اولویت و جایگاه ویژه ای برخوردار نبوده، نهایت توجه دولت ترامپ به این منطقه حول محور مهاجرت، آن هم از لحاظ حفظ امنیت و ثبات منطقه دارای اهمیت بوده است؛ الگوی رفتار سیاست خارجی دولت دونالد ترامپ نسبت به آمریکای لاتین پس از رفتار «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری سابق با ماهیتی نرم، در طول سال‌های اخیر نسبت به کشورهای چپگرا از جمله کوبا و ونزوئلا، ماهیتی سخت و ستیزه‌جویانه یافته است.

 

کشورهای برزیل، آرژانتین، شیلی، کلمبیا، پاراگوئه و اوروگوئه از جمله کشورهای تحت حاکمیت دولت‌های راستگرا در منطقه آمریکای لاتین که به عنوان کشورهای متحد آمریکا با سیاست‌های متمایل به غرب همواره با کاخ سفید همسو بوده اند، گمان می‌رود که با انتخاب نامزد دمکرات به سمت ریاست جمهوری نیز این روال همچنان ادامه یابد.

 

افزایش حضور کشورهایی همچون چین و روسیه در آمریکای لاتین، تقویت روابط متحدان استراتژیک همچون ونزوئلا و جمهوری اسلامی ایران، سیاست شدید ضد مهاجران لاتین تبار، تقویت روحیه ضد آمریکایی و استکبارستیزی کشورهای چپگرا و همچنین حمایت از دولت‌های دست نشانده در کشورهای مغضوب آمریکا، نه تنها زنگ خطرها بروز خدشه به امنیت و تضعیف دامنه یکجانبه گرایی‌های آمریکا را از مدت ها پیش برای دولتمردان کاخ سفید به صدا در آورد، بلکه امروز باید دید انتخابا نامزد دمکرات به عنوان مستاجر جدید کاخ سفید چه سرنوشتی در حوزه سیاست خارجی واشنگتن در قبال آمریکای لاتین را رقم خواهد زد.

رئیس کنگره پرو به انجام کودتا متهم شد

رئیس کنگره پرو پس از اینکه رئیس جمهور سابق اواخر روز دوشنبه به دنبال رأی‌گیری مناقشه‌برانگیز در کنگره برکنار شد، به عنوان رئیس جمهور سوگند یاد کرد و این امر اتهامات مبنی بر کودتا را برانگیخته است.

ادامه

امریکای لاتین, پرو, جهان, خبر

مردم کوبا به امید کاهش تحریم‌ها، برد بایدن را تحسین کردند

روز شنبه بعد از معرفی “جو بایدن” به عنوان برنده انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، رانندگان در هاوانا، پایتخت کوبا، بوق خودروهای خود را به صدا درآورند و پیروزی بایدن را جشن گرفتند. این عمل، منعکس‌کننده امید این جزیره تحت کنترل کمونیست‌ها برای آن است که رئیس جمهور تازه آمریکا به دنبال بهبود روابط واشنگتن و ... مردم کوبا به امید کاهش تحریم‌ها، برد بایدن را تحسین کردند

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, امریکای لاتین, تحریم, جهان, حقوق بشر, خبر, کوبا

آمادگی کوبا برای همکاری با ایران در زمینه تولید واکسن کرونا

به گزارش اداره کل اطلاع رسانی و امور سخنگویی وزارت امور خارجه، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه دیدار با مقامات کوبایی به شکل ویدئو کنفرانسی با آقای میگل دیاز کانل رییس جمهور کوبا گفت وگو و تبادل نظر کرد.

ادامه

اقتصادی, امریکای لاتین, ایران, جهان, خبر, سیاسی, کوبا