گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

به کمک هم‌وطنان سیل‌زده در سیستان‌وبلوچستان بشتابیم! با بارش باران‌های شدید و متوالی در سیستان‌وبلوچستان و سرریز شدن آب ذخیره پشت سدها متأسفانه اغلب مناطق استان را سیل دربر گرفت و زندگی مردم استان را با بحرانی سخت روبه‌رو ساخته است. نزدیک به ۲ هزار روستا و چندین شهرستان بر اثر سیلاب‌ها و به‌دلیل آب‌گرفتگی ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی, آلمان, آمریکا, اجتماعی, اقتصادی, روزنامه نگاران, زنان, سیاسی, فقر, کارگران, کودکان, گزارش

نبودِ شرایط ایمنی و افزایش سوانح کار نتیجهٔ سیاست‌های ضد کارگری مقررات‌زدایی و خصوصی‌سازی است!

فجایع ناشی از نبود بهداشت و ایمنی در محیط‌های کار در عرصه‌های گوناگون تولید، معدن‌ها، پالایش و استخراج نفت و گاز، و فعالیت‌های خدماتی و درمانی را می‌توان هر روز در اخبار ناگوار سوانح کار مشاهده کرد. مصدوم شدن و جان باختن هر روزهٔ کارگران در حین رفت و آمد به محل کار، در محل ... نبودِ شرایط ایمنی و افزایش سوانح کار نتیجهٔ سیاست‌های ضد کارگری مقررات‌زدایی و خصوصی‌سازی است!

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اروپا, استبداد, استثمار, ایران, ایمنی, بانک جهانی, بنگلادش, جهان, حقوق بشر, خصوصی‌سازی, سرمایه‌داری, صندوق بین‌المللی پول, کارگری, محیط زیست, هندوستان

گفت‌وگویی با «پیتر مرتنز»، دبیرکل حزب کارگران بلژیک

پیتر مرتنز، دبیرکل حزب کارگر بلژیک، در سال‌های اخیر یکی از شخصیت‌های مطرح در جنبش کمونیستی در طرح مسئله ضرورت ایجاد روابط نزدیک تر کشورهای «جنوب جهانی» برای مقاومت در برابر هژمونی طلبی کشورهای امپریالیستی بوده است. کتاب جدید او با عنوان “شورش” که چاپ اول آن  در دسامبر ۲۰۲۳ در هلند منتشر شد، فراخوانی ... گفت‌وگویی با «پیتر مرتنز»، دبیرکل حزب کارگران بلژیک

ادامه

آزادی, آفریقای جنوبی, آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, استبداد, استثمار, استعمار, اسراییل, اعتراضات اجتماعی, اقتصادی, امپریالیسم, اندونزی, انگلس, بانک جهانی, بریکس, بلژیک, بولیوی, تحریم, ترکیه, جنوب, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, سرمایه‌داری, سوسیالیسم, شیلی, صلح, صندوق بین‌المللی پول, عدالت اجتماعی, فرانسه, فلسطین, کشاورزی, کوبا, محیط زیست, مصاحبه و گفتگو, نئولیبرالیسم, هندوستان

بحران کشاورزان اروپایی به پارلمان اروپا کشیده شد

جلسه امروز اتحادیه اروپا در بروکسل تحت الشعاع کشاورزان معترضی قرار گرفت که برای اعتراض به شرایط خود مقابل پارلمان اروپا تجمع کردند. به گزارش خبرگزاری فارس؛ «اگر ببینید که با چه تعداد امروز در این‌جا حضور داریم و اگر ببینید که (اعتراضات) سراسر اروپا را فراگرفته، پس باید امیدوار باشیم. شما به ما نیاز ... بحران کشاورزان اروپایی به پارلمان اروپا کشیده شد

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, ایتالیا, بلژیک, پرتغال, جهان, حقوق بشر, خبر, دهقانی, فرانسه, کشاورزی, محیط زیست

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

رژیمِ ناتوان از حلِ مشکلات اساسی مردم ادامۀ گرانی مواد اساسی غذائی خصوصاً نان، اجارۀ مسکن، و نیز افزایش تعرفه اینترنت به‌میزان ۳۴ درصد در هفته‌های گذشته، فشار بیشتری بر گردۀ زحمتکشان وارد آورده‌ است. خالی شدن صندوق توسعه ملی به‌دلیل برداشت‌های پی در پی دولت از این صندوق، عدم پرداخت حقوق کارگران و نیز ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

اقتصادی, ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, دانشجویی, روزنامه نگاران, زنان, سرمایه‌داری, سیاسی, عدالت اجتماعی, کارگری, محیط زیست, وکلا

پرندگان مهاجر میهمان هورالعظیم شدند

معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان با بیان اینکه ترمیم شکستگی‌های دایک مرزی هورالعظیم هنوز به اتمام نرسیده، گفت: شرایط آبی این تالاب بهبود یافته و جمعیت زیادی از انواع پرندگان زمستان گذر به آن مهاجرت کرده‌اند.

 

سید عادل مولا سه شنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: شرایط آبی تالاب هورالعظیم از اواسط آبان ماه به دلیل افزایش خروجی سد کرخه و پایان برداشت آب برای کشت تابستانه بهبود یافته و در حال حاضر حدود ۴۵ مترمکعب برثانیه آب از انهار رودخانه کرخه وارد این تالاب می‌شود.

 

وی با اشاره به مهاجرت پرندگان زمستان گذر به هورالعظیم گفت: تعداد زیادی از انواع پرندگان به تالاب مهاجرت کرده و گونه‌های شاخص همچون پلیکان، آکراس آفریقایی، اردک تاجدار، اردک بلوطی، اردک پاخاکستری و اردک مرمری در گشت و کنترل‌ها ثبت شده‌اند.

 

مولا افزود: جمعیت خوبی از فلامینگو نیز در این تالاب مشاهده شده است.

 

وی با بیان اینکه هم اکنون در حدود ۸۰ تا ۸۵ درصد هورالعظیم آبدار است اضافه کرد: آب از مخزن ۳ به ۴ جریان دارد اما از به اندازه‌ای نیست که از مخزن ۴ به مخزن ۵ سرریز شود، مخزن شماره ۵ این تالاب به ویژه بخش شرقی این مخزن هنوز خشک است.

 

به گفته وی مخزن شماره ۵ هورالعظیم محل تخلیه زهاب‌های کشاورزی است.

 

لوله‌هایی برای خشک کردن هورالعظیم

 

معاون حفاظت محیط زیست خوزستان همچنین تصریح کرد: اگر چه جاده‌ها همچنان عامل محدود کننده در آبگیری هورالعظیم به شمار می‌آیند، اما امیدوار هستیم در بارندگی های آینده آب بیشتری وارد هورالعظیم شود.

 

وی با بیان اینکه هنوز سه نقطه از شکستگی‌های دایک مرزی در مخزن شماره یک هورالعظیم ترمیم نشده است، گفت: از محل این شکستگی‌ها و لوله‌هایی که جهاد کشاورزی برای تخلیه آب هور جاگذاری کرده، در مجموع ۱۸ تا ۲۰ مترمکعب آب از بخش ایرانی تالاب وارد بخش عراقی می‌شود.

 

مولا با اشاره به تقسیم کار ترمیم دایک مرزی بین چند دستگاه اجرایی اضافه کرد: تعهدات دستگاه‌ها در ترمیم دایک به صورت زنجیره‌ای است و تا وقتی یکی از دستگاه‌ها اقدام خود را به اتمام نرساند، دیگری نمی‌تواند کار خود را انجام دهد، در حال حاضر ترمیم قسمتی از دایک مرزی که مربوط به سازمان آب و برق بوده به اتمام رسیده و شرکت مناطق نفتخیز جنوب باید کار خود را شروع کند.

 

وی تاکید کرد: جهاد کشاورزی خوزستان نیز ۲ لوله قطور برای تخلیه آب تالاب به بخش عراقی کارگذاری کرده و مدعی شده که این اقدام برای جلوگیری از آبگرفتگی زهکش موسوم به «سناف» در منطقه است، از آنجایی که این زهکش نیز به صورت غیرکارشناسی در اراضی تالابی ساخته شده با این اقدام مخالف هستیم و پیگیری انسداد این لوله‌ها در حال انجام است.

 

تالاب مرزی هورالعظیم در غرب کشور واقع است که یک سوم آن درایران و دو سوم آن در عراق قرار دارد.

 

شایعاتی مبنی بر عمدی بودن لوله‌گذاری جهاد کشاورزی در هورالعظیم برای خشک کردن بخش‌هایی از آن مطرح شده است.

 

اشرفی مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان پیش از این گفته بود: جهاد کشاورزی خوزستان یکی از دستگاه‌هایی است که مکلف بود ۲ نقطه از دایک مرزی را ترمیم کند، اما در محل شکاف‌ها اقدام به لوله گذاری کرده بود که این مساله با مخالفت شدید سازمان محیط زیست روبرو شده است.

 

به گفته وی با توجه به اینکه لوله گذاری‌ها در مخزن شماره یک تالاب (بخش زیستگاهی) انجام شده و آب را به شدت به سمت قسمت عراقی تالاب تخلیه می‌کند، این شرایط باعث خشک شدن بخشی از هور و مرگ و میر آبزیان می شود.

 

دایک مرزی هورالعظیم یک سد خاکی به طول ۱۰۴ کیلومتر با عرض بیش از هفت متر و ارتفاع متوسط پنج متر است که بخش ایرانی و عراقی تالاب را از هم جدا می‌کند. ساخت این سد از سال ۱۳۷۹ آغاز و در سال ۱۳۹۰ خاتمه یافت. دایک مرزی با هدف نگهداشت آب کرخه در بخش ایرانی تالاب ساخته شده است.

 

در سیل اخیر برای کاهش آبگرفتگی شهرها و روستاهای پایین دست کرخه، چندین نقطه از دایک مرزی منفجر شد که تعدادی از این شکاف‌ها هنوز ترمیم نشده است. عملیات ترمیم دایک مرزی هورالعظیم که قرار بود ۳۱ تیرماه به اتمام برسد به دلیل تعلل برخی دستگاه‌های اجرایی منجر به ورود دادستان به پرونده از اوایل شهریور شده است.

 

مسئولان در حالی بر ترمیم دایک مرزی پافشاری می‌کنند که فعالان محیط زیست پیش از این خواستار یکپارچه‌سازی هورالعظیم، تخریب جاده‌ها و برداشتن دایک مرزی شده‌اند. هورالعظیم در حال حاضر با جاده‌سازی‌های نظامی و نفتی و دایک مرزی قطعه قطعه شده و اصطلاحا به پنج مخزن تقسیم شده است.

 

هشدار سازمان جهانی هواشناسی؛ گرم‌ترین دهه ثبت شد

کارشناسان سازمان جهانی هواشناسی هم‌زمان با برپایی اجلاس آب‌وهوایی سازمان ملل در مادرید اسپانیا، با ارائه گزارشی هشدار دادند، دهه گذشته گرم‌ترین سال‌های کره زمین بوده است.

ادامه

اسپانیا, امریکا, جهان, خبر, روسیه, محیط زیست, هندوستان

هشدار نسبت به‌تکرار خرابی‌های سیل؛ مسئولان “زمان” را از دست دادند!

نماینده لرستان در شورای عالی استان‌ها نسبت به تکرار خسارت‌های ناشی از سیل بواسطه بارندگی‌های پیش رو هشدار داد و گفت: هنوز بسیاری از خرابی های سیل ابتدای امسال بازسازی نشده و ادامه این روند برای زندگی مردم این استان نگران کننده است.

ادامه

ایران, حقوق بشر, حوادث, خبر, محیط زیست

از سرگیری‌ کشتار بی‌رحمانه غازهای مهاجر + ویدیو

کشتار بی‌رحمانه پرندگان مهاجر در فریدونکنار سریالی است که قسمت‌های آن به هزاران رسیده است و گویا تمامی ندارد، این سریال با ورود پرندگان مهاجر آغاز و با ادامه آن به اوج می‌رسد که متاسفانه هر سال هم نسبت به سال گذشته از فراز بیشتری برخوردار است.   نسل‌کشی پرندگان مهاجر در روزه سکوت متولیان ... از سرگیری‌ کشتار بی‌رحمانه غازهای مهاجر + ویدیو

ادامه

ایران, حقوق حیوانات, خبر, محیط زیست