اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل

روزنامه فرانسوی لوموند عنوان کرد روسیه و چین که حمله ایران به اسرائیل را محکوم نکرده‌اند، این بحران را فرصتی برای شکاف بین غرب و بقیه جهان می‌دانند. به گزارش ایسنا، به نقل از لوموند، برعکس، در جریان گفت‌وگوی تلفنی روز دوشنبه وانگ یی، وزیر امور خارجه چین و حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی‌اش، وزیر امور ... اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل

ادامه

اسراییل, ایران, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, سوریه, شرق آسیا, شرق اروپا, غرب

چین گزارش انگلیس درباره هنگ کنگ را رد کرد

چین امروز سه‌شنبه، از انگلیس خواست تا از مداخله در امور هنگ کنگ و همدستی با مجرمان و آشوبگرانی که امنیت ملی چین را تضعیف می‌کنند، دست بردارد. به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری شینهوا، لین جیان سخنگوی وزارت امور خارجه چین در نشستی خبری در پاسخ به سوالی درباره تهمت‌های ... چین گزارش انگلیس درباره هنگ کنگ را رد کرد

ادامه

آزادی, انگلیس, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, شرق آسیا, غرب اروپا, هنگ کنگ

آمریکا و غرب؛ تامین‌کنندگان مالی اقدامات تروریستی علیه روسیه

کمیته تحقیقات روسیه از نقش کشورهای غربی در تامین مالی اقدامات تروریستی در این کشور پرده برداشت. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، روسیه موضوع تامین مالی تروریسم ضد روسی از سوی کشورهای غربی را بررسی می‌کند. کمیته تحقیقات روسیه روز سه‌شنبه اعلام کرد که در پی حمله تروریستی به مسکو، پرونده جنایی ... آمریکا و غرب؛ تامین‌کنندگان مالی اقدامات تروریستی علیه روسیه

ادامه

آمریکا, تروریسم, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, غرب, ناتو

چین: واشنگتن باید نقش سلاح‌های هسته‌ای را در سیاست امنیت ملی و جمعی کاهش دهد

سخنگوی وزارت خارجه چین درخصوص نقش سلاح‌های هسته‌ای در سیاست امنیت ملی و جمعی آمریکا هشدار داد. ایالات متحده باید نقش سلاح‌های هسته‌ای را در سیاست امنیت ملی و جمعی کاهش دهد. این را مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین در یک نشست خبری اعلام کرد. مائو نینگ گفت: «ایالات متحده و ژاپن باید نگرش ... چین: واشنگتن باید نقش سلاح‌های هسته‌ای را در سیاست امنیت ملی و جمعی کاهش دهد

ادامه

آمریکا, امنیتی, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, خلع سلاح هسته‌ای, ژاپن, شرق آسیا, ناتو

روزنامه ایتالیایی “لا رپوبلیکا”: ناتو در اندیشه ارائه اراضی اوکراین به روسیه

یک روزنامه ایتالیایی به نقل از محافل ناتو از بالا گرفتن بحث‌ها در این ائتلاف نظامی درباره طرح واگذاری سرزمین‌های تحت کنترل روسیه به این کشور و الحاق بقیه این کشور به ائتلاف نظامی غربی به عنوان راه حلی برای پایان جنگ اوکراین خبر داد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، بر اساس گزارشی که در روزنامه ... روزنامه ایتالیایی “لا رپوبلیکا”: ناتو در اندیشه ارائه اراضی اوکراین به روسیه

ادامه

آلمان, آمریکا, اتحاد شوروی, اوکراین, ایتالیا, جنگ سرد, جنگ نیابتی, جهان, روسیه, شرق اروپا, گزارش

پایگاه نظامی چین در امارات؛ آیا ابوظبی به متحد مشکوک آمریکا تبدیل شده است؟

پس از ادعای منابع خبری آمریکایی درباره وجود یک پایگاه نظامی چینی در خاک امارات، برخی تحلیلگران از مشکوک شدن واشنگتن به امارات و احتمال اثرگذاری این مسئله بر خریدهای تسلیحاتی ابوظی از آمریکا سخن به میان آورده‌اند.

 

در ادامه آمده است: «چین طی سال‌های اخیر روابط اقتصادی خود را با امارات تقویت کرد و به یکی از بزرگترین شرکای تجاری منطقه تبدیل شد. امارات نیز تعامل خود را با شرکت چینی “هوآوی” افزایش داد؛ شرکتی که واشنگتن به علت نگرانی‌های مربوط به حزب کمونیسم و ارتش چین و همچنین نگرانی از انجام جاسوسی گسترده این شرکت-که آمریکا آن را این‌گونه متهم می‌کند- فعالیت آن را ممنوع کرده است».

 

پایگاه نظامی چین در امارات؛ آیا ابوظبی به متحد مشکوک آمریکا تبدیل شده است؟

 

به گزارش خبرگزاری فارس، پس از آنکه روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» مدعی شد چین یک تأسیسات نظامی در کشور امارات احداث کرده است، آژیرهای خطر در واشنگتن به صدا در آمدند.

 

پایگاه خبری شبکه «الجزیره»، امروز (شنبه)، در گزارشی به این مسئله پرداخت و نوشت: «گزارش [واشنگتن پست] فاش کرد که واشنگتن تلاش چین برای ساخت پایگاه نظامی در امارات را ناکام گذاشته است آن هم تنها چند ساعت پیش از آغاز سفر دوره‌ای “لوید آستین” وزیر دفاع آمریکا به چند کشور عربی حاشیه خلیج [فارس] ».

 

وال استریت ژورنال اخیرا مدعی شده است که تصاویر ماهواره‌ای از بندر «الخلیفه»، ساخت و ساز مشکوکی را درون یک پایانه کانتینری نشان می‌دهد که توسط یک شرکت کشتیرانی چینی به نام «کاسکو» (Cosco) ساخته و اداره می‌شده است.

 

این روزنامه آمریکایی در گزارش خود اضافه کرد که سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا در بهار سال جاری شواهدی را از ساخت و ساز یک پایگاه نظامی محرمانه چین در امارات عربی متحده به دست آورده‌اند که این شواهد شامل حفاری‌های بزرگ برای یک ساختمان چند طبقه می‌شود.

 

الجزیره در این خصوص نوشت که یکی از مقامات وزارت دفاع آمریکا، پنجشنبه گذشته، در گفت‌و‌گویی مطبوعاتی اظهار داشت: «تمرکز بر چالش‌هایی که چین آن‌ها را تحمیل می‌کند، به معنای ترک منطقه نیست». این مقام آمریکایی همچنین افزود: «به رغم پرسش‌هایی که درباره پایبندی آمریکا به منطقه مطرح شده است، این کشور ده‌ها هزار سرباز در چند پایگاه [خود در منطقه] نگاه داشته است».

 

این پایگاه قطری خاطرنشان کرد که چین چند پایگاه محدود در خارج از خاک خود دارد که از جمله آن می‌توان به وجود یک پایگاه دریایی در جیبوتی اشاره کرد که در سال ۲۰۱۷ با هدف تسهیل عملیات‌ها پیرامون اقیانوس هند و آفریقا فعالیت احداث شده است.

 

تأمین امنیت در پی خروج آمریکا

 

«ویلیام لورنس» از مقامات سابق وزارت امور خارجه آمریکا و از اساتید دانشگاه آمریکایی «جرج واشنگتن» در گفت‌وگو با الجزیره در این خصوص اظهار داشت که صحبت احداث یک پایگاه چینی در امارات غالبا درست است.

 

لورنس اضافه کرد:‌ «امارات می‌خواهد روابط امنیتی خود را تنوع ببخشد که این از لحاظ نظری یک گام خوب به حساب می‌آید؛ اما آن‌ها به خاطر ترس از خشم آمریکا از این اقدام دست کشیدند».

 

«ایرینا سوکرمن» کارشناس حوزه امنیت ملی نیز در این خصوص گفت که خبر احداث پایگاه در امارات او را غافلگیر نکرده است.

 

سوکرمن اضافه کرد که چین به دنبال نفوذ نظامی و تجاری برابر در خلیج [فارس] است و از خلایی که با خروج آمریکا و تمایل واشنگتن به خروج از منطقه ایجاد شده است، استفاده می‌کند».

 

این کارشناس امور امنیتی که با شبکه الجزیره گفت‌و‌گو می‌کرد، افزود دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا این روند را با درخواست خروج نیرو از منطقه آغاز کرد و تفکرات دولت جدید آمریکا نیز که به دنبال ادامه توافق هسته‌ای با ایران است، اختلافات دیپلماتیک میان آمریکا و متحدان این کشور در منطقه افزایش داده است.

 

وی همچنین بیان کرد که پکن به دنبال فرصتی برای افزایش حضور نظامی خود دست‌کم به عنوان رقیب آمریکا است.

 

اتحاد و همگرایی

 

سوکرمن در ارتباط با هدف امارات از همگرایی با چین آن هم در شرایطی که اتحاد عمیقی میان ابوظبی و واشنگتن دارد، گفت که امارات باور دارد که داشتن روابط با دو رقیب ژئواستراتژیک این کشور را در موقعیتی خوب قرار خواهد داد چراکه دو کشور در جریان رقابت برای اعمال نفوذ بیشتر در قالب تلاش برای بسط هژمونی با دادن انگیزه‌های مالی، سیاسی و اقتصادی اهمیت بسزایی به کشور هم‌پیمان خواهند داد.

 

طبق گفته این کارشناس آمریکایی، اگر امارات به این نتیجه می‌رسید که آمریکا آشکارا آماده اعمال نفوذ و محافظت از منطقه است این اتفاق رخ نمی‌داد؛ اما پس از آنکه آمریکا اجازه تضعیف قدرتش را داد، در این صورت، متحدانش نیز مذاکره و همگرایی با دیگران را مفید خواهند دانست.

 

سرنوشت جنگنده‌های اف-۳۵

 

الجزیره در این گزارش با اشاره به تحلیل یکی از منابع آمریکایی عنوان کرد: «این گام امارات که از هزاران سرباز آمریکایی میزبانی می‌کند و به دنبال خرید جنگنده‌های پیشرفته اف-۳۵ و همینطور پهپادهایی پیشرفته است، موجب شده است که واشنگتن به اعتبار متحد اماراتی مشکوک شود».

 

با این حال، این پایگاه قطری می‌افزاید که تا این لحظه، هیچ دلیلی وجود ندارد که نشان دهد وجود پایگاه نظامی چینی تأثیری بر فروش جنگنده‌ها و پهپادهای پیشرفته به امارات خواهد داشت.

 

سوکرمن خاطرنشان می‌کند: «بر خلاف ترکیه که مستقیما سامانه اس-۴۰۰ از روسیه خریداری کرده است، امارات هنوز تسلیحاتی که قادر به رقابت با نمونه‌های مشابه آمریکایی باشد، خریداری نکرده است و گمان نیز نمی‌رود که ابوظبی تکنولوژی‌های نظامی حساس خود را با چین تقسیم کند».

 

اما ولیام لورنس مقام سابق وزارت امور خارجه آمریکا تأثیر اخبار منتشر شده درباره وجود پایگاه چینی در امارات بر خریدهای تسلیحاتی ابوظبی از آمریکا را دور از ذهن ندانست و در این خصوص گفت که پس از این تحول، مخالفت‌ها با این گام در کنگره افزایش پیدا خواهد کرد.

 

از طرفی دیگر، ایرینا سوکرمن ابراز امیدواری کرد که خبر توجه چین به حضور نظامی در خلیج فارس به منزله نوعی «درخواست بیداری باشد تا دولت بایدن در اشاره‌هایی که متحدانش ارسال می‌کنند، بازنگری کند».

 

وی همچنین هشدار داد که امارات یا دیگر کشورها اگر قانع شوند که آمریکا متحد قابل اتکایی نیست و آماده است برای توافق هسته‌ای با تهران منافع امنیتی را فدا کند، این کشور به دیگر قدرت‌ها پناه خواهد آورد تا قدرت بیشتری برای مانور به دست آورد و امنیت بیشتر را برای کشور خود تضمین کند.

 

ابوظبی و واشنگتن روابط نظامی بسیار مستحکمی دارند که این روابط خرید تسلیحات پیشرفته نظامی، برنامه‌های آموزشی، برنامه‌ریزی‌های راهبردی، رزمایش مشترک را در بر می‌گیرد. مطابق با بیانیه‌های وزارت امور خارجه آمریکا، واشنگتن از سال ۲۰۱۴ تا به امروز ۲۸.۱ میلیارد دلار تسلیحات به ابوظبی فروخته است.

 

بر اساس گزارش الجزیره، آمریکا، امارات عربی متحده را به عنوان یکی از متحدان اصلی غیر عضو خود در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) معرفی می‌کند. دو طرف در سال ۱۹۹۴ یک توافق همکاری دفاعی امضاء کرده‌اند که مفاد آن تا امروز محرمانه باقی مانده است و بندهای آن افشا نشده است.

کیسینجر؛ چین به تایوان حمله نمی‌کند

وزیر خارجه اسبق آمریکا گفت که پیوستن نهایی تایوان و چین هدف پکن است، اما چین به این جزیره حمله نمی‌کند.   به گزارش خبرگزاری فارس، وزیر امور خارجه اسبق آمریکا روز یکشنبه گفت که چین همچنان به تایوان طمع دارد، اما انتظار نمی‌رود این کشور به این جزیره حمله کند.   به نوشته وبگاه ... کیسینجر؛ چین به تایوان حمله نمی‌کند

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, تایوان, جنگ سرد, جهان, چین

وانگ یی: اقدامات واشنگتن در تایوان، تاثیر منفی بر توسعه جهانی خواهد داشت

وزیر امور خارجه چین هشدار داد که آمریکا باید از تشدید تنش با چین خودداری کرده و از حمایت جدایی طلبان تایوان دست بکشد.   به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از راشاتودی، وانگ یی، وزیر امور خارجه چین، در واکنش به اقدامات اخیر آمریکا در تنگه تایوان، هشدار داد که آمریکا باید از تشدید ... وانگ یی: اقدامات واشنگتن در تایوان، تاثیر منفی بر توسعه جهانی خواهد داشت

ادامه

اتحادیه اروپا, امریکا, امریکای شمالی, تایوان, جنگ سرد, جهان, چین, شرق آسیا