واشنگتن فری بیکن: رابرت مالی اسناد طبقه بندی شده را در اختیار ایران قرار داد

روزنامه واشنگتن فری بیکن در گزارشی مدعی شد که ممکن است رابرت مالی برخی اسناد محرمانه آمریکا را به ایران تحویل داده باشد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ روزنامه واشنگتن فری بیکن در گزارشی که روز گذشته (چهارشنبه) منتشر شد ادعا کرد که اسناد و مدارکی در دست دارد که نشان می‌دهد رابرت مالی، نماینده ویژه ... واشنگتن فری بیکن: رابرت مالی اسناد طبقه بندی شده را در اختیار ایران قرار داد

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, ایران, جهان, گزارش, مذاکرات اتمی

پکن: آمریکا در قبال غنی‌سازی ایران دوگانه عمل می‌کند

سخنگوی وزارت خارجه چین تأکید کرد که انگلیس و آمریکا در قبال موضوع غنی‌سازی اورانیوم جمهوری اسلامی رویکرد دوگانه دارند. به گزارش خبرگزاری فارس، «وانگ ونبین» سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز گذشته (جمعه) در کنفرانس خبری خود به رویکرد دوگانه غرب به خصوص آمریکا و انگلیس در قبال موضوع غنی‌سازی اورانیوم ایران واکنش نشان ... پکن: آمریکا در قبال غنی‌سازی ایران دوگانه عمل می‌کند

ادامه

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی, آکوس, آمریکا, استرالیا, اقیانوسیه, انگلستان, ایران, ایرلند, تحلیل, جهان, چین, خبر, صلح, مذاکرات اتمی

تغییر جهت سیاست خارجی حکومت ولایی در خدمت چه هدف‌ها و منافعی است؟

شواهد حکایت از آن دارد که درهفتۀ اخیر، سرانجام فلسفه‌بافی‌های پوچ و تبلیغات پُرسروصدای حکومتی در مورد “سیاست‌های خارجی جدید” یا “گردش به شرق”، که قرار بود ایران را در مسیر تحولات مهم داخلی و خارجی قرار دهد، کنار گذاشته شده است. در عوض، نوعی “نرمش قهرمانانه” در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، با اجازۀ ... تغییر جهت سیاست خارجی حکومت ولایی در خدمت چه هدف‌ها و منافعی است؟

ادامه

آمریکا, استبداد, اقتصادی, امپریالیسم, اوکراین, ایران, جنگ سرد, جهان, چین, خاورمیانه, خصوصی‌سازی, دیدگاه, سرمایه‌داری, سیاسی, عدالت اجتماعی, عربستان سعودی, مارکسیسم, مذاکرات اتمی, مقاله, نئولیبرالیسم, ناتو

واکنش آژانس به ادعای بلومبرگ درباره کشف اورانیوم غنی‌شده ۸۴ درصدی در ایران

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در واکنش به برخی گزارش‌های ادعایی مبنی بر کشف اورانیوم غنی‌شده ۸۴ درصدی در ایران اعلام کرد که در حال گفت‌وگو با تهران درباره نتایج تحقیقات اخیر بازرسان این نهاد است. به گزارش ایلنا، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در واکنش به برخی گزارش‌های ادعایی مبنی بر کشف اورانیوم غنی‌شده ۸۴ درصدی در ایران ... واکنش آژانس به ادعای بلومبرگ درباره کشف اورانیوم غنی‌شده ۸۴ درصدی در ایران

ادامه

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی, ایران, جهان, خبر, مذاکرات اتمی

بلینکن امکان اقدام نظامی علیه برنامه اتمی ایران را رد نکرد

وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با العربیه امکان اقدام نظامی آمریکا برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را رد نکرد و گفت “همه گزینه‌ها روی میز است”. آنتونی بلینکن، این مصاحبه را روز یکشنبه ۹ بهمن و در جریان سفر خود به خاورمیانه انجام داد. ♦️سایت اشپیگل در گزارشی درباره این مصاحبه نوشته ... بلینکن امکان اقدام نظامی علیه برنامه اتمی ایران را رد نکرد

ادامه

آمریکا, اسراییل, ایران, جهان, خاورمیانه, خبر, مذاکرات اتمی

پایان دور چهارم مذاکرات برجام: توافق با ایران در دسترس است

دور چهارم مذاکرات کمیسیون مشترک برجام در وین به پایان رسید. ارزیابی‌ها حکایت از پیشرفت محسوس مذاکرات دارند. نماینده ایران، اتحادیه اروپا و همچنین نماینده روسیه اعلام کرده‌اند که تا کسب توافق فاصله چندانی باقی نمانده است.

 

به گزارش خبرگزاری آلمان: روز چهارشنبه ۱۹ مه (۲۹ اردیبهشت) دور چهارم گفت‌وگوهای بین نمایندگان سیاسی ایران و دیگر کشورهای ذیربط در توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ به پایان رسید. این دور از گفت‌وگوها روز هفتم ماه مه (۱۷ اردیبهشت) در وین آغاز شده بود.

 

هیات سیاسی ایران از مذاکره مستقیم با نمایندگان سیاسی آمریکا اجتناب می‌کند. به‌رغم آن، ارزیابی شرکت‌کنندگان در این دور از مذاکرات نسبت به پیشرفت‌های حاصله مثبت بوده است.

 

عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی که هدایت هیات نمایندگی ایران در مذاکرات کمیسیون مشترک را برعهده دارد، در پایان دور چهارم مذاکرات نسبت به کسب توافق ابراز امیدواری کرد.

 

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، عراقچی در پاسخ به این پرسش که آیا امکان کسب توافق در هفته آینده با طرفین ذیربط در برجام وجود دارد، گفت: «چنین امیدی وجود دارد، بسیاری از هیات‌ها امروز در نشست کمیسیون مشترک ابراز کردند که از نظر آنها دور آینده می‌تواند دور پایانی باشد.»

 

پیش از این، عباس عراقچی گفته بود که جلسه روز چهارشنبه کشورهای عضو کمیسیون مشترک برجام ناظر بر کسب یک جمع‌بندی از مجموعه گفت‌وگوهای این چهار دور است.

 

معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایران اعلام کرده بود که پیشرفت‌های زیادی کسب شده و اکنون قرار است، نتایج حاصله به اطلاع مسئولان کشورهای ذیربط برسد.

 

ارزیابی نماینده روسیه

 

خبرگزاری رویترز روز ۱۹ مه و پس از پایان دور چهارم گفت‌وگوهای کمیسیون مشترک برجام در وین به اظهارات میخائیل اولیانف، نماینده سیاسی روسیه در این مذاکرات پرداخته است.

 

اولیانف از “پیشرفت خوبی” در این دور از مذاکرات خبر داده و گفته است که کسب توافق با ایران “در دسترس” است.

 

نماینده سیاسی روسیه در یک پست توییتری ابراز امیدواری کرده است که توافق با ایران بر سر احیای برجام در دور پنجم گفت‌وگوها حاصل می‌شود.

 

قرار است دور پنجم این مذاکرات اواسط هفته آینده برگزار شود. اولیانف گفته است که به باور او دور پنجم این گفت‌وگوها، دور نهایی بوده و بر سر بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای و همچنین پایبندی ایران به تعهدات پیش‌بینی شده در برجام توافق حاصل خواهد شد.

 

موضع اتحادیه اروپا

 

گفت‌وگوهای کمیسیون مشترک برجام به میزبانی اتحادیه اروپا برگزار می‌شود. جوزپ بورل، هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ماه دسامبر خواستار برگزاری چنین نشستی با مشارکت همه کشورهای ذیربط در توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ شده بود.

 

انریکه مورا، معاون جوزپ بورل در این نشست‌ها اتحادیه اروپا را نمایندگی می‌کند. مورا روز چهارشنبه ۱۹ ماه مه درباره احتمال کسب توافق با ایران بر سر مناقشه هسته‌ای این کشور گفت: «کاملا مطمئنم!»

 

او گفت: «من کاملا یقین دارم که توافق نهایی قابل کسب است…به باور من ما برای کسب این توافق در مسیر درستی حرکت می‌کنیم.»

 

هماهنگی گفت‌وگوهای بین نشست کشورهای چهاربه‌ اضافه یک (فرانسه، انگلستان، روسیه و چین در همراهی با آلمان) با نمایندگان جمهوری اسلامی ایران و هیات نمایندگی آمریکا در وین برعهده انریکه مورا قرار دارد.

 

مورا در پاسخ به پرسش خبرنگاری که پرسیده بود آیا هفته آینده توافق حاصل می‌شود یا نه، گفته است: «من نمی‌توانم چنین پیشگویی بکنم. اما آنچه می‌توانم بگویم این است که در کسب توافق تردیدی ندارم.»

 

اظهارات مثبت انریکه مورا و همچنین میخائیل اولیانف درباره کسب توافق با ایران در شرایطی رسانه‌ای می‌شوند که عباس عراقچی از چند “مسئله کلیدی” سخن گفته است که هنوز حل نشده‌اند. معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایران، توضیح بیشتری پیرامون این مسائل کلیدی نداده است.

 

ادامه گفت‌وگوها با آژانس

 

از سوی دیگر، به موازات پیشرفت گفت‌وگوهای کمیسیون مشترک برجام، مذاکرات بین جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز ادامه دارد.

 

بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی در اسفند سال گذشته، به علت عدم رفع تحریم‌ها، ایران تهدید کرده بود همکاری خود را با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به حالت تعلیق در می‌آورد.

 

پس از آن، در جریان سفر رافائل گروسی، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران و دیدار و گفت‌وگوی او با علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، قرار شد، نظارت آژانس بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران به شکلی محدودتر تا اوایل خرداد سال جاری تمدید شود.

 

اکنون گفته می‌شود که آلمان، فرانسه و بریتانیا از ایران درخواست کرده‌اند مهلت مربوط به همکاری با بازرسان آژانس را بار دیگر تمدید کند.

 

عباس عراقچی در پاسخ به این پرسش که آیا درباره تمدید مهلت تصمیم گرفته شده و آیا قرار است که رافائل گروسی بار دیگر به تهران سفر کند، گفته است: «برنامه‌ای برای آقای گروسی برای سفر به تهران برای ایشان تنظیم نشده و قراری هم نبوده است. ولی درباره تفاهم ایران و آژانس و تمدید احتمالی آن تصمیمی است که در تهران گرفته می‌شود و در حد مذاکرات در وین نیست. در تهران تصمیمات مقتضی در این خصوص حتما گرفته خواهد شد و به ما ابلاغ می‌شود.»

 

خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات‌های اروپایی اعلام کرده‌است که آن‌ها امیدوارند مهلت مورد توافق بین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با جمهوری اسلامی که روز ۲۱ مه (۳۱ اردیبهشت) است، بار دیگر تمدید شود.

گلوبال تایمز: هدف اسرائیل از درگیری در غزه کاهش سرعت مذاکرات برجام است

روزنامه گلوبال تایمز چین در واکنش به درگیری اسرائیل با فلسطینیان نوشت: هدف فعلی جو بایدن رییس جمهوری آمریکا در خاورمیانه از سرگیری برجام است که در همین راستا، اسرائیل طی درگیری با فلسطینیان باعث کاهش سرعت مذاکرات هسته‌ای میان واشنگتن و تهران می‌شود.

ادامه

اسراییل, افغانستان, امریکا, ایران, جهان, چین, حقوق بشر, خاورمیانه, دیدگاه, روسیه, فلسطین, مذاکرات اتمی, مقاله

تحلیل تلویزیون چین از مذاکرات ایران و عربستان

“سی جی تی ان” تلویزیون انگلیسی زبان چین در تحلیلی به قلم «گای برتون» استاد دانشگاه وسالیوس بروکسل در واکنش به مذاکرات ایران و عربستان آورده است اگر این مذاکرات به نتیجه برسد به نفع دوطرف است زیرا حمایت های داخلی برای دوام و اجرای آن نیز وجود دارد.

ادامه

اقتصادی, امارات, امریکا, ایران, تحریم, جهان, خاورمیانه, خبر, سیاسی, عربستان سعودی, مذاکرات اتمی, مقاله, یمن

پرس تی‌وی: آمریکا خواستار تخریب سانتریفیوژهای نسل جدید ایران شده است

شبکه «پرس تی وی» گزارش کرد که آمریکا و اروپا در ادامه زیاده‌خواهی‌ خود، خواستار تخریب سانتریفیوژهای نسل جدید ایران شده‌اند.

ادامه

اروپا, اسراییل, امریکا, ایران, تحریم, جهان, خاورمیانه, خبر, مذاکرات اتمی