تعلیق حکم حبس نخست‌وزیر سابق پاکستان

یک دادگاه پاکستانی حکم حبس نخست‌وزیر سابق پاکستان و همسرش را به حالت تعلیق درآورد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری آناتولی؛ یک دادگاه پاکستانی حکم حبس صادر شده در مورد عمران خان نخست وزیر سابق پاکستان و همسرش در خصوص فروش غیر قانونی هدایای دولتی را به حالت تعلیق درآورد. قاضی عامر ... تعلیق حکم حبس نخست‌وزیر سابق پاکستان

ادامه

آزادی, پاکستان, جنوب آسیا, جهان, خبر, سیاسی

حمله انتحاری به مهندسان چینی در پاکستان

به‌دنبال حمله انتحاری به کاروان مهندسان چینی در پاکستان، سفارت پکن در اسلام‌آباد به شهروندان چینی حاضر در کشور جنوب آسیا اعلام کرد که تدابیر امنیتی را تشدید کرده و گوش به زنگ باشند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، در پی کشته شدن ۶ نفر از جمله پنج شهروند چینی در حمله ... حمله انتحاری به مهندسان چینی در پاکستان

ادامه

امنیتی, پاکستان, تروریسم, جنوب آسیا, جهان, چین, حقوق بشر, خبر, شرق آسیا

گزارش نیوزویک؛ «دموکراسی پاکستان در خطر است»

هفته‌نامه نیوزویک در گزارشی نوشته که دموکراسی پاکستان در خطر است و از مجامع بین‌المللی درخواست اقدام کرده است. به گزارش شفقنا از نشریه هفتگی نیوزویک؛ پاکستان خود را در مقطعی حساس می‌بیند- و در حال دست‌وپنجه نرم کردن با تحولات سیاسی و آشفتگی اقتصادی عظیمی است که بازتابی از تاریخ پرفراز و نشیب این ... گزارش نیوزویک؛ «دموکراسی پاکستان در خطر است»

ادامه

اسلام سیاسی, بنگلادش, پاکستان, جنوب آسیا, جهان, حقوق بشر, ژئوپلیتیک, سیاسی, گزارش

فقرِ ارزیابی از «فقر» از سوی سازمان ملل

رائو ایندرجیت سینگ، وزیر برنامه‌ریزی هند، در راجیا سبها (شورای ایالت‌ها، یکی از مجلس‌های قانون‌گذاری در هند) در ۱۴ فروردین‌ماه سال جاری گفت دولت هیچ داده‌ای برای برآورد سطح فقر پس از سال‌های ‍۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ ندارد، بنابراین نمی‌داند چند نفر از چنبرهٔ فقر رهایی یافته‌اند. از طرف دیگر در ۲۷ تیرماه سال جاری برنامه ... فقرِ ارزیابی از «فقر» از سوی سازمان ملل

ادامه

جنوب آسیا, جهان, حقوق بشر, سازمان ملل, فقر, کودکان, گرسنگی, مقاله, هندوستان

انتخابات پاکستان؛ متحدان عمران‌خان اکثر کرسی‌ها را ازآن خود کردند

نامزدهای مستقل وابسته به نخست وزیر سابق پاکستان، اکثریت کرسی‌های شورای ملی این کشور را در انتخابات هفته گذشته به‌دست آوردند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سی‌ان‌ان، براساس اعلام کمیسیون انتخابات پاکستان، نامزدهای مستقل وابسته به عمران خان، نخست وزیر سابق و رهبر حزب تحریک انصاف این کشور تاکنون ۹۸ کرسی شورای ملی ... انتخابات پاکستان؛ متحدان عمران‌خان اکثر کرسی‌ها را ازآن خود کردند

ادامه

اعتراضات اجتماعی, پاکستان, جنوب آسیا, جهان, خبر, فساد

پاکستان خطاب به هند: مذاکره بهترین راه حل است

پاکستان در واکنش به بیانیه فرمانده ارتش هند اظهار کرد، با اینکه ارتش پاکستان برای واکنش به هرگونه حادثه ناگوار آمادگی کامل دارد، گفت‌وگو را بهترین روش برای صلح میان دو کشور می‌داند.

 

گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه نیشن، آصف غفور، مدیرکل روابط عمومی نیروهای مسلح پاکستان در واکنش به اظهارات فرمانده ارتش هند گفت: پاکستان کشوری علاقه‌مند به صلح است و در ایجاد صلح در منطقه نقشی بی‌همتا داشته است.

 

وی افزود: پس از اقداماتی که طی دو دهه گذشته انجام داده‌ایم، در مسیر صلح و ثبات قرار داریم و ارزش صلح را می‌دانیم و نباید بگذاریم این صلح از دست برود.

 

رسانه‌های هندی به نقل از فرمانده ارتش این کشور اظهار کرده‌اند: باید در تلافی وحشیگری‌هایی که تروریست‌ها و ارتش پاکستان به آن دست زده‌اند، اقدامات سختگیرانه‌ای صورت گیرد. وقت آن رسیده که اقداماتشان را به آنان بازگردانیم.

 

آصف غفور با تکذیب خشونت علیه جسد نیروهای امنیت مرزی هند گفت: ما نیرویی حرفه‌ای هستیم و هیچ‌گاه نمی‌توانیم چنین اقدام غیرحرفه‌ای را علیه هیچ سربازی صورت دهیم. ما به همزیستی و صلح باور داریم، با این حال هر گونه اقدام ناگوار باید با واکنش موثری دریافت کند.

 

وی افزود: جنگ هیچ‌گاه راه حلی برای مشکلات نیست. پاکستان همیشه واکنشی مثبت به ابتکار عمل‌ها درباره صلح داشته است. این هند است که از مذاکرات صلح کنار می‌کشد. گفت‌وگو بهترین راه است و ما همیشه این پیشنهاد را از موضع قدرت مطرح کرده‌ایم، نه از موضع ضعف.

 

مدیرکل روابط عمومی نیروهای مسلح پاکستان ادامه داد: همانطور که از سوی دولت گزارش شده، دولت هند از سوی اپوزیسیون این کشور بر سر فسادهای متعدد و شکست دستورکار اقتصادی این دولت با انتقادات داخلی مواجه شده است. چنین بیانیه‌هایی تلاش برای تغییر دیدگاه‌های داخلی هند درخصوص پاکستان هستند.

 

غفور با “بی‌اعتبار” خواندن اظهارات فرمانده ارتش هند، تاکید کرد که سربازان پاکستان برای مقابله با اقدامات خصمانه احتمالی هند آماده هستند.

 

او در ادامه متذکر شد: پاکستان کشوری هسته‌ای بوده و برای واکنش نشان دادن به اقدامات ناگوار هند آماده است. پاکستان روشن کرده است که خواستار مذاکره و صلح در منطقه است اما این هند است که هربار از مذاکره می‌گریزد.

 

 

این درحالی است که هند دیدار کم‌سابقه در سطح وزیران خارجه با پاکستان را لغو کرده است.

 

هند نشست برنامه ریزی شده و کم‌سابقه وزیر امور خارجه کشورش با همتای پاکستانی‌اش در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک را لغو کرد و باعث تشدید تنش‌ها میان این دو دشمن قدیمی شد.

 

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، راوش کومار، سخنگوی وزارت امور خارجه هند گفت: تصمیم دهلی نو برای لغو این نشست که روز پنجشنبه اعلام شده بود به دنبال کشته شدن یک نیروی گارد مرزی هندی در کشمیر و حمایت پاکستان از شورشیانی که با حکومت هند در این منطقه هیمالیایی مبارزه می‌کنند، اتخاذ شد.

 

پس از آنکه شورشیان در کشمیر تحت کنترل هند یک گارد مرزی را کشته و سپس به خانه‌های افسران پلیس حمله و سه تن از آنها را گروگان گرفتند، حزب کنگره و دیگر احزاب اپوزیسیون هند این تصمیم دولت برای برگزاری نشست با پاکستان را به شدت مورد انتقاد قرار دادند. اجساد گلوله باران شده این سه افسر پلیس روز جمعه کشف شد. هند پاکستان را به تجهیز و آموزش این شورشیان متهم می‌کند؛ اتهامی که پاکستان آن را رد می‌کند.

 

اطلاعیه روز پنجشنبه درباره این نشست برنامه‌ریزی شده به عنوان یک نشانه ترغیب کننده برای ازسرگیری مذاکرات متوقف شده میان این دو همسایه آسیای جنوبی تلقی شده بود. دو جنگ از سه جنگ میان هند و پاکستان از زمان استقلال‌شان در سال ۱۹۴۷ میلادی بر سر منطقه مورد مناقشه کشمیر بوده است.

 

پاکستان ضمن ابراز تاسف نسبت به این تصمیم هند برای لغو نشست وزیر امورخارجه‌اش با شاه محمود قریشی، وزیر امور خارجه پاکستان، گفت: یک دست صدا ندارد. پاکستان خواستار صلح و ثبات در این منطقه است اما احتمالا هند بیشتر نگران سیاست‌های داخلی‌اش است.

 

دولت اسلام‌آباد در بیانیه‌ای افزود: ما می‌خواهیم از شر گذشته خلاص شویم و به همین خاطر گامی رو به جلو برداشتیم اما متاسفانه هند یک گام به عقب برداشت.

 

فواد چودری، وزیر اطلاعات هند گفت: یک گروه افراط‌گرا در هند نمی‌خواهد شاهد این باشد که هند و پاکستان برای حل اختلافاتشان به پای میز مذاکره بیایند.

 

این در حالی است که سخنگوی وزارت امور خارجه هند در بیانیه‌ای گفت: دهلی نو در واکنش به نامه عمران خان، نخست وزیر پاکستان به نارندرا مودی، همتای هندی‌اش با برگزاری این نشست موافقت کرده بود؛ نامه‌ای که در آن بر لزوم ایجاد تغییرات مثبت، تمایل متقابل برای صلح و آمادگی برای مذاکره حول محور تروریسم تاکید شده بود.

 

کومار افزود: در حال حاضر مشخص شده که پشت این پیشنهاد پاکستان برای مذاکره و آغازی جدید یک برنامه شیطانی قرار دارد و چهره واقعی نخست وزیر جدید پاکستان نیز تنها چند ماه پس از روی کار آمدنش برای تمامی جهان آشکار شد.

 

وی تاکید کرد: هرگونه مذاکره با پاکستان در چنین شرایطی بی‌معنا خواهد بود.

 

در مقابل وزارت امور خارجه پاکستان در بیانیه‌ای رسمی این اظهارات هند درباره عمران خان را مایه تاسف و مخالف با تمامی اصول اتباطات دیپلماتیک و غیرنظامی توصیف کرد.

 

وزارت امور خارجه پاکستان ضمن رد اتهامات هند، گفت: دلایل مطرح شده از سوی طرف هندی برای لغو این نشست آن هم ظرف بیست و چهار ساعت از زمان تائید این دیدار به هیچ وجه متقاعد کننده نیست چراکه کشته شدن ادعا شده یک نیروی گارد مرزی هندی دو روز قبل از اطلاعیه هند برای موافقت با برگزاری این دیدار دوجانبه صورت گرفته بود.

ایسنا

احزاب مخالف خواستار استعفای نخست وزیر هند شدند

مخالفان حزب حاکم هند با تاکید بر عدم عملکرد شفاف نارندرا مودی نخست وزیر این کشور در امضای یک قرارداد دفاعی عمده با فرانسه او را به خیانت به کشور متهم کرده و خواستار استعفای وی شدند.

ادامه

پاکستان, جنوب آسیا, جهان, چین, خبر, فرانسه, هندوستان

اپوزیسیون دولت افغانستان: تا اصلاحات بیشتر در نظام انتخاباتی اعتراض‌ها ادامه می‌یابد

در حالی که کمیسیون انتخابات افغانستان برای استفاده از سیستم بیومتریک در روند انتخابات اعلام آمادگی کرده است اما جریان اپوزیسیون دولت این کشور به اعمال اصلاحات بیشتر در نظام انتخاباتی افغانستان تاکید می‌کنند.

ادامه

افغانستان, جنوب آسیا, جهان, خبر

‘اکونومیک تایمز’ : هند بهای نفت ایران را به روپیه می‌پردازد

مقامات آگاه هندی اعلام کردند پالایشگاه های این کشور پس از آغاز تحریم های آمریکا علیه ایران در تاریخ ۴ نوامبر (۱۳ آبان)، بهای نفت ایران را با استفاده از بانک ‘یوکو’ و ‘آی دی بی آی’ به روپیه پرداخت خواهند کرد.

ادامه

اقتصادی, امریکا, ایران, جنوب آسیا, جهان, خبر, هندوستان

کمیسیون امنیت و دفاع افغانستان: تمامی تصمیمات عالی از جانب آمریکا گرفته می‌شود

رئیس کمیسیون امنیت و دفاع مجمع ملی افغانستان گفت، روسیه تاثیر زیادی بر افغانستان دارد و ممکن است تاثیر زیادی بر امنیت کشور بگذارد اما این روند باید بدون حضور آمریکا و کشورهای عضو ناتو صورت گیرد.

ادامه

افغانستان, امریکا, جنوب آسیا, جهان, خبر, روسیه