دفاع روسیه و چین از ایران در نشست اضطراری شورای امنیت

نشست اضطراری شورای امنیت درباره حمله ایران به اسرائیل با سخنان نمایندگان کشورهای مختلف برگزار شد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، نشست اضطراری شورای امنیت درباره حمله ایران به اسرائیل برگزار شد. در این نشست، نماینده روسیه در شورای امنیت تاکید کرد: زمانی که کنسولگری ایران در سوریه بمباران شد هشدار دادیم ... دفاع روسیه و چین از ایران در نشست اضطراری شورای امنیت

ادامه

اسراییل, الجزایر, امریکا, امنیتی, انگلیس, ایران, تروریسم, چین, خاورمیانه, روسیه, ژاپن, سازمان ملل, سوریه, صلح, فرانسه, گزارش

کوبا خواستار آتش‌بس در غزه و بازگشت آرامش به خاورمیانه شد

وزیر امور خارجه کوبا تاکید کرد تا وقتی اسرائیل به جنایات خود در منطقه ادامه می‌دهد، اما از پاسخ معاف است، صلح جهانی در خطر قرار دارد. وزارت امور خارجه کوبا تاکید کرد که توقف تشدید خشونت در خاورمیانه لزوما مستلزم آتش‌بس فوری و دائمی در نوار غزه و پایان دادن به نسل‌کشی است که ... کوبا خواستار آتش‌بس در غزه و بازگشت آرامش به خاورمیانه شد

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, بیانیه, تحلیل, جهان, خاورمیانه, سوریه, صلح, فلسطین, کوبا

دست رد سخنگوی وزارت امورخارجه روسیه به‌ درخواست سفیر اسرائیل

پس از آنکه «سیمونا هالپرین» سفیر اسرائیل در مسکو گفت که اسرائیل از روسیه انتظار دارد که پاسخ موشکی گسترده ایران به این رژیم را محکوم کند، این اظهارات با واکنش منفی مسکو مواجه شد. به گزارش ایرنا، ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز یکشنبه خطاب به سفیر اسرائیل نوشت: «سیمونا، به من یادآوری ... دست رد سخنگوی وزارت امورخارجه روسیه به‌ درخواست سفیر اسرائیل

ادامه

اسراییل, اوکراین, ایران, تروریسم, جهان, روسیه, سازمان ملل, سوریه, شرق اروپا

تحلیلگر گاردین: حمله اسرائیل به کنسولگری ایران صحنه بازی خاورمیانه را تغییر داد

تحلیلگر روزنامه گاردین انگلیس استدلال کرد جنگی که دهه‌ها به‌ طور نیابتی و خارج از سرزمین‌های اشغالی بین ایران و اسرائیل در جریان بود، با حمله اسرائیل به کنسولگری تهران وارد مرحله جدیدی شد که پیشگیری از تشدید آن نیازمند مهار اسرائیل است. به گزارش روز یکشنبه ایرنا، روزنامه گاردین در مطلبی به تفصیل به ... تحلیلگر گاردین: حمله اسرائیل به کنسولگری ایران صحنه بازی خاورمیانه را تغییر داد

ادامه

آمریکا, اسراییل, انگلیس, ایران, تحلیل, جنگ نیابتی, جهان, خاورمیانه, سوریه, لبنان

چین خواستار خویشتنداری تهران و تل آویو برای جلوگیری از تشدید تنش شد

ساعاتی بعد از پاسخ پهپادی و موشکی گسترده ایران به اقدامات تجاوزکارانه و جنون آمیز اسرایل، چین ضمن ابراز نگرانی عمیق از تشدید اوضاع در خاورمیانه، خواستار خویشتنداری تهران و تل آویو برای جلوگیری از تشدید تنش شد. به گزارش ایرنا، یک سخنگوی وزارت امور خارجه چین با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: پکن درخصوص تشدید ... چین خواستار خویشتنداری تهران و تل آویو برای جلوگیری از تشدید تنش شد

ادامه

اسراییل, جهان, چین, خاورمیانه, خبر, شرق آسیا, صلح

پافشاری بغداد بر خرید سامانه‌های پدافندی پیشرفته در سایه مانع‌تراشی‌های واشنگتن

کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق از تصمیم بغداد برای خرید قریب‌الوقوع سامانه‌های پدافندی پیشرفته خبر داد.این در حالی است که واشنگتن همچنان مانع اصلی خرید سامانه‌های پدافندی روسی ازسوی این کشور است.

 

به گزارش  فارس به نوشته خبرگزاری رسمی عراق (واع)، «نایف الشمری» نائب رئیس کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق از قصد دولت این کشور مبنی بر امضای قرارداد خرید سامانه پدافندی طی ماه‌های آتی خبر داد.

 

 وی افزود: در بودجه سال ۲۰۲۱ عراق، مبالغی برای خرید تجهیزات پیشرفته نظامی با هدف همگام شدن با پیشرفت موجود در ارتشهای جهان، اختصاص یافته است. کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق نیز دیدارهای در این‌ خصوص با وزیر دفاع و فرماندهی پدافند هوایی انجام داده است.

 

الشمری تصریح کرد که دولت عراق طی چند ماه آتی، با شرکت‌های مهمی برای تجهیز کشور به سامانه پیشرفته پدافندی قرارداد امضا خواهد کرد. این قرارداد‌ها در انحصار و اختیار وزارت دفاع و به طور مشخص اداره تجهیز و تسلیح این وزارت‌خانه خواهد بود و کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان بر روی کلیه قراردادها نظارت خواهد داشت.

 

«عبدالخالق العزاوی»  یکی از اعضای کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق پیشتر گفته بود که خرید سامانه پدافند هوایی پیشرفته اولویت امنیت ملی عراق در سال ۲۰۲۱ است.

 

وی تصریح کرد: عراق بشدت نیازمند خرید سامانه‌های پدافند هوایی است تا مانع نقض حاکمیت آسمان خود و تجاوزهای احتمالی شود.

 

سامانه‌های پدافندی موجود در سایه پیشرفته‌تر شدن جنگنده‌ها و به ویژه‌ پهپادها، دارای توانایی محدودی هستند. لذا خرید سامانه‌های پدافندی پیشرفته از روسیه یا هر کشور دیگری، اولویت امنیت ملی عراق است.

 

مسأله خرید پدافند هوایی جدید برای عراق، زمانی جدی‌تر شد که چندین بار مواضع سازمان الحشد الشعبی در مناطق مختلف عراق هدف قرار گرفت؛ حملاتی که اسرائیل و همدستانش یعنی آمریکا و شبه‌نظامیان کُرد موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» در آن نقش داشتند.

 

در پی اعلام قصد بغداد برای خرید اس -۴۰۰ در دوران نخست‌وزیری «عادل عبدالمهدی»، در همان زمان «کریم علیوی» عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق از  فشارهای سفارت آمریکا علیه این اقدام خبر داد و اعلام کرد که این فشارها برای این است که کشور در مسئله تجهیز تسلیحاتی، از لوای آمریکا خارج نشود. لذا واشنگتن به دولت عراق اجازه نخواهد داد که به سمت خرید سامانه دفاعی «اس-۴۰۰» روسیه حرکت کند.

 

 «علی الغانمی» دیگر عضو کمیسیون امنیت و دفاع در پارلمان عراق نیز  درباره خرید سامانه دفاعی «اس – ۳۰۰» روسیه گفته بود که «وتوی آمریکا مانع از خرید سامانه پدافند هوایی اس-۳۰۰» روسیه توسط عراق شده است. خرید این سامانه برای حمایت از حریم هوایی عراق، بسیار مهم است و تمام کشورهایی که در پی حفظ امنیت خود هستند، این سامانه پیشرفته را خریداری می‌کنند.

 

«محمد البلداوی» نائب‌رئیس کمیسیون برنامه‌ریزی استراتژیک و پیگیری برنامه‌های دولتی در پارلمان عراق نیز در این‌باره می‌گوید که واشنگتن معتقد است که تجهیز عراق به این سامانه موشکی به ضرر آن و اسرائیل تمام خواهد شد. زیرا فروش این سامانه‌ها به کشورهای خاورمیانه و استقرار آنها چه در عراق، منطقه خلیج فارس و …، به از دست رفتن هژمونی هوایی آمریکا و اسرائیل در آسمان کشورهای منطقه و محدود شدن آزادی تحرک آنها برای هدف قرار دادن مراکز و مناطقی که مخالف اسرائیل هستند، منجر خواهد شد.

 

به اعتقاد این نماینده عراقی، دلیل دیگر این ممانعت واشنگتن، اقتصادی است. زیرا آمریکا بسیار زیاد به درآمدهای حاصل از فروش سلاح متکی است و به همین دلیل اینجا و آنجا جنگ به راه می‌اندازد تا سلاح‌های خود را بفروشد. به همین دلیل هرگونه تلاش عراق یا هر کشور دیگر برای خرید سامانه‌های موشکی روسی با تحریم‌های اقتصادی آمریکایی همراه می‌شود.

 

پیشتر نشریه آمریکایی «وال‌استریت ژورنال» گزارش داده بود که دولت عراق به دنبال خرید سامانه پدافندی اس – ۴۰۰ روسیه است اما وزارت خارجه آمریکا هشدار داده که در صورتی که بغداد سامانه‌های پدافندی روسیه را خریداری کند با تحریم مواجه خواهد شد.

گاردین: جامعه جهانی برای توقف جنایت‌های اسرائیل بسیج شود

روزنامه انگلیسی گاردین با انتشار یادداشتی درباره حوادث اخیر در فلسطین اشغالی و حملات ددمنشانه اسرائیل علیه مردم مظلوم این منطقه تصریح کرد که جامعه جهانی باید برای توقف جنایت‌های رژیم اسرائیل بسیج شود.

ادامه

استعمار, اسراییل, تبعیض‌نژادی, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, صهیونیسم, فلسطین, مقاله

عباس خطاب به آمریکا و اسرائیل: ما خاری در چشمانتان باقی خواهیم ماند و هرگز میهن‌مان را ترک نخواهیم کرد

رییس تشکیلات خودگردان فلسطین خطاب به آمریکا و اسرائیل گفت: دیگر کافی است، از ما دور شوید، ما خاری در چشمانتان باقی خواهیم ماند و هرگز میهن‌مان را ترک نخواهیم کرد، اشغالگری‌تان در کشورمان را نه فردا بلکه امروز پایان دهید.

ادامه

اسراییل, امریکا, تجاوز نظامی, تحلیل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, فلسطین