روسیه قطعنامه شورای امنیت علیه کره شمالی را وتو کرد

روسیه امروز (پنجشنبه) با وتوی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد، به شکل موثری نظارت هیاتی از کارشناسان این نهاد بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی را لغو کرد. به گزارش ایرنا، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد: قطعنامه‌ای که با حمایت آمریکا به شورای امنیت پیشنهاد شد برای یکسال دیگر ماموریت این هیات را تمدید می‌کرد ... روسیه قطعنامه شورای امنیت علیه کره شمالی را وتو کرد

ادامه

آمریکا, تحریم, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, روسیه, سازمان ملل, شبه جزیره کره, شرق آسیا, غرب, کره شمالی

چین ماهواره Yunhai-۳-۰۲ را با موفقیت به فضا پرتاب کرد

چین با موفقیت ماهواره Yunhai-۳-۰۲ را پرتاب کرد که در تشخیص محیط زیست، پیشگیری و کاهش بلایا و سایر زمینه‌ها استفاده خواهد شد. به نقل از خبرگزاری شینهوا، چین در ساعت ۶:۵۱ صبح روز چهارشنبه (۲۷ مارس) ماهواره Yunhai-۳-۰۲ را با استفاده از موشک حامل اصلاح شده Long March-۶ در مرکز پرتاب ماهواره تایوان به ... چین ماهواره Yunhai-۳-۰۲ را با موفقیت به فضا پرتاب کرد

ادامه

تایوان, جهان, چین, خبر, دانش, شرق آسیا, فیلم

حمله انتحاری به مهندسان چینی در پاکستان

به‌دنبال حمله انتحاری به کاروان مهندسان چینی در پاکستان، سفارت پکن در اسلام‌آباد به شهروندان چینی حاضر در کشور جنوب آسیا اعلام کرد که تدابیر امنیتی را تشدید کرده و گوش به زنگ باشند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، در پی کشته شدن ۶ نفر از جمله پنج شهروند چینی در حمله ... حمله انتحاری به مهندسان چینی در پاکستان

ادامه

امنیتی, پاکستان, تروریسم, جنوب آسیا, جهان, چین, حقوق بشر, خبر, شرق آسیا

کیم جونگ اون خواستار آمادگی رزمی محکم و قوی شد

رسانه دولتی کره شمالی امروز دوشنبه، گزارش کرد، کیم جونگ اون یک واحد تانک را مورد بازرسی قرار داد و خواستار افزایش آمادگی رزمی آن از جمله «قدرت ایدئولوژیک و ذهنی» بیشتر شده است. به گزارش ایسنا، این واحد اولین لشکر زرهی کره شمالی است که در سال ۱۹۴۸ راه اندازی شد و در استان ... کیم جونگ اون خواستار آمادگی رزمی محکم و قوی شد

ادامه

جنگ سرد, جهان, خبر, ژاپن, شبه جزیره کره, شرق آسیا, کره شمالی

سفر هیئت کره شمالی به چین، ویتنام و لائوس

در سایه از سرگیری روابط پیونگ یانگ با کشور‌های آسه آن، یک هیئت از کره شمالی به چین، ویتنام و لائوس سفر کرده است. یونهاپ امروز جمعه به نقل از رسانه دولتی کره شمالی گزارش داد که هیئت حزب حاکم کره شمالی در یک سفر به سه کشور (چین، ویتنام و لائوس) لحظاتی قبل وارد ... سفر هیئت کره شمالی به چین، ویتنام و لائوس

ادامه

آسه آن, احزاب کمونیستی و کارگری, جنوب شرق آسیا, چین, خبر, شبه جزیره کره, شرق آسیا, کره شمالی, لائوس, ویتنام

پاسخ چین به ویروس کرونا: رفاه مردم از هرگونه مصلحت‌جویی مهم‌تر است!

واکنش چین در برخورد با ویروس کرونا نشان می‌دهد هنگامی‌که رفاه مردم بر سودجویی برتری داشته باشد چه فرصت‌هایی به‌وجود می‌آیند.

 

امسال فضای سال نو چینی که همواره بسیار شادمانه بوده است به‌سبب شیوع ویروس مرگبار کرونا- ویروسی که در زمان نگارش این نوشتار بیش از ۴۸ هزار و ۲۰۶ نفر را  به آن مبتلا کرده و جان بیش از یک هزار و ۳۱۰ نفر را گرفته است- و نیز به‌دلیل تلاش عاجل و بی‌‌وقفهٔ مقام‌های رسمی در چین برای مهار آن در سراسر آسیا خموش‌ و بی‌نشاط بود.

 

کوشش‌های بی‌سابقه‌ای برای بازداری از گسترش ناخوشی شبه سینه‌پهلو از ویروس کرونا در جریان است و به‌نظر می‌رسد خاستگاهش بازار فروش خوراک دریایی باشد که گوشت جانوران وحشی غیرقانونی در آن به‌فروش می‌رسیده است. بر اساس گزارش‌های رسمی منابع دولتی چین، از پایان سومین هفته بهمن‌ماه موارد تازهٔ ابتلا به ویروس کرونا شروع به کاهش کرده و به‌نظر می‌رسد شیوع این بیماری مهلک ویروسی در چین زیر کنترل قرار گرفته باشد.

 

بر اساس گزارش منتشر شده، مرکز نظارت و پیشگیری از بیماری (‌ایالات متحده‌)، در روز یکشنبه سه مورد دیگر در ایالات متحده را تأیید کرد که دو مورد آن در ایالت کالیفرنیا و دیگری در ایالت آریزونا بودند. پیش از این نیز دو مورد دیگر در شهر شیکاگو و ایالت واشنگتن تأیید شده بودند. این مرکز اعلام کرد که بیش از ۱۰۰ بیمار در ۲۶ ایالت را به‌سبب آلودگی احتمالی به ‌این ویروس را زیر نظر گرفته است.

 

در روزهای جمعه و شنبه گردهمایی‌های همگانی سال نو چینی که بر پایه گاه‌شمار ترکیبی شمسی- قمری است، در بیشتر منطقه‌های چین لغو گردیدند. در کشورهای دیگر هم هرچند به برگزاری جشن‌ها اجازه داده شد، اما از مردم خواسته شد که به‌منظور آلوده نشدن به این ویروس، هشیاری بیشتری از خود نشان دهند. سال نو چینی بزرگ‌ترین جابجایی سالانه در جهان بشمار می‌رود که در خلال ایام آن صدها میلیون نفر برای دیدار با خانواده‌هایشان هم در درون چین و هم خارج از آن سفر می‌کنند. اما سرایت سریع ویروس کرونا جابجایی بزرگ امسال را به‌ویژه برای کارگران مهاجر در برخی شهرهای اصلی چین، کاهش داده و اجازۀ بازگشت  این کارگران را به شهرستان‌های‌شان از آنان ستانده است. شهر ووهان در استان هوبئی، کانون گسترش بیماری بوده و راه‌های ورود و خروج از آن بسته شده‌اند. پرواز تمامی هواپیماها، حرکت قطارها، و دیگر خط‌های اتصالی از چهارشنبۀ گذشته قطع گردیده است. ناوگان جابجایی مسافران محلی و آمدوشد خودروهای شخصی در مرکز شهر متوقف شده و ۶ هزار تاکسی دولتی جابجایی ضروری مردم در محله‌های شهر را تأمین می‌کنند مقام‌های رسمی می‌گویند اقدام‌های ضرور برای “تضمین امنیت و سلامتی همگانی” را در نظر داشته‌اند. مقررات مشابه  و کمتر سخت‌گیرانه‌تری در شهرهای دیگر پیرامون ووهان اعمال شده و جمعیت قرار گرفته در حالت قرنطینه به ۵۰ میلیون نفر رسانیده شده  است.

 

سازمان بهداشت جهانی، واکنش سریع دولت چین به بحران کرونا را ستوده و تدروس آدانوم گبریسیوس، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت، اعلام کرده است که این کشور “گام‌هایی  بسیار محکم … با تعهد کامل” در مقابله با این ویروس برداشته است.

 

واکنش بی‌درنگ

 

هم‌اکنون میزان این تعهد مورد اشاره به‌صورتی عظیم درحال افزایش است و توانایی دولت سوسیالیستی این کشور در آرایش پُرسرعت و کارآمد امکان‌ها و تدبیرها در خدمت به بهداشت همگانی را به‌نمایش گذاشته است.

 

دولت ووهان کارزاری عاجل برای ساخت بیمارستان‌های ویژه به‌منظور مداوای بیماران مبتلا به ویروس کرونا و کاهش سنگینی بار نظام خدمات بهداشت شهری به‌‌راه ‌انداخته است. ساختمان نخستین بیمارستان هزار تختخوابی در ۱۴ بهمن‌ماه به‌پایان رسید و بهره‌برداری از بیمارستان را پس از یک بازهٔ  زمانی شش‌روزه  امکان‌پذیر کرد.

 

پخش ویدئوهایی از محل ساختمان‌ این بیمارستان نشان داد که شمار زیادی ماشین حفاری و بولدوزر درحال خاک‌برداری و هموارسازی قطعه زمینی‌اند که بیمارستان قرار است در آن ساخته ‌شود. کارگران ساختمانی با تمام وجود از خود مایه می‌گذارند چندان که بسیاری‌شان با ناتمام گذاشتن تعطیلاتشان به سر کار ساختمان بیمارستان برگشته‌اند. وو ژیژن، یکی از کارکنان طرح این بیمارستان، به خبرگزاری آسوشیتدپرس اظهار داشت او مسئولیت سنگینی را بر دوش خود احساس می‌کند و به‌این جهت تنها پنج ساعت در روز دست از کار می‌کشد. او گفت “من همچو یک شهروند ووهان و یکی از کارکنان ساختمان وظیفه دارم که هرچه در توان دارم به‌کار ببندم.” او در ادامه گفت: “ما باید زودتر از زمان مقرر کارها را انجام دهیم.”

 

روزنامۀ خلق، ارگان حزب کمونیست حاکم، ۵ بهمن‌ماه ۹۸، در نخستین روز سال نو چینی، اعلام کرد تسهیلات دوم هم قرار است به‌زودی ساخته و دسترسی به ۱۳۰۰ تخت دیگر را برای این منظور فراهم می‌سازد. این بنا قرار است در هفتۀ آخر بهمن‌ماه آماده بهره‌برداری باشد.

 

دو بیمارستان به‌طور ویژه برای آنانی که به‌این بیماری تازه مبتلا شده‌اند فراهم شده و برای پیشگیری از گسترش این بیماری عمل خواهند کرد. این دو بیمارستان بر اساس نقشه بیمارستان همانندی که برای مقابله با بحران بیماری  “سارس” در سال ۱۳۸۲ در پکن  بنا شده بود، نمونه‌سازی شده‌اند. آن مرکز بهداشتی در هفت روز آماده بهره‌برداری شده بود اما نخستین بیمارستان برای مقابله با ویروس “کرونا” در ووهان یک روز زودتر به‌راه انداخته خواهد شد.

 

در کنار کوشش‌ها برای قرنطینه‌سازی در ناحیۀ هوبئی و ساختن سریع بیمارستان، اقدام‌هایی تازه‌ در جهت  بازداری از همه‌گیر شدن بیماری پیگیری می‌شوند. مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها در چین می‌گوید این نهاد هم‌اکنون به‌یافتن واکسنی برای حفاظت مردم از ابتلا به این بیماری مشغول‌اند. زو ونبو، رئیس انستیتوی ملی کنترل بیماری‌های ویروسی، روز یکشنبه اعلام کرد که پژوهش‌ها برای شناخت و منزوی کردن گونهٔ بنیادی این ویروس و یافتن مؤثرترین داروها برای مداوای سینه‌پهلوی ناشی از این ویروس در دست انجام است.

 

افزون بر آن، هزاران دکتر و کارمند پزشکی از ارتش آزادی‌بخش خلق درحال رفتن به ووهان هستند تا از زحمت پزشکان و پرستاران آن‌جا بکاهند. در میان پزشکان نظامی‌ای که به آنجا فرستاده می‌شوند بسیاری‌شان در مقابله با همه‌گیر شدن  بیماری‌های “سارس”  و  “اِبولا”  کارآزموده‌اند.

 

رفاه مردم مهم‌تر از سودجویی

 

رهبران ارشد حزب کمونیست روز شنبه در پکن گردهم آمدند تا راهبرد تدبیرهای بعدی مبارزه با بیماری کرونا را تعیین کنند. نشست کمیتۀ مرکزی حزب، کمیسیونی ویژه ‌ را برای مهار و  جلوگیری از گسترش بیماری تشکیل داده است. شی جین پینگ، دبیرکل حزب کمونیست و رئیس جمهور چین، ریاست این نشست را به‌عهده داشت. او گفت: “زیست اهمیتی بی‌همتا دارد. هنگامی‌که یک بیماری وا‌گیردار رخ می‌دهد، فرمانی صادر می‌گردد. این وظیفۀ ما است که از آن جلوگیری و آن را مهار کنیم.” او گفت عضوهای حزب در هر رده‌ای و در سرتاسر کشور باید “در خط مقدم جبهه” برای حفاظت از سلامت همگان قرار گیرند.

 

در همین راستا، سرمقاله‌ای در روزنامۀ خلق انتشار یافت که کوشش ملی‌ای متحد برای رویارویی با گسترش ویروس کرونا را تشویق می‌کرد. در این سرمقاله آمده است، همگان باید در این تلاش شرکت کنند و هنگامی‌که لازم باشد از خودگذشتگی داشته باشیم. همچنین خدمت‌گزاران دولت در هیچ کاری که برای تأثیرگذار بودن کوشش‌ها در مهار ویروس و پیش‌گیری از تأثیر آن  بر زندگی روزانۀ مردم ضروری است کوتاهی نورزند.

 

این نشریه بحران را “آزمونی برای نظام حکمرانی چین و توانایی آن” دانست و نوشت که تضمین تهیۀ دارو و تجهیزات پزشکی و ذخیره‌سازی آن‌ها امری بسیار اضطراری است و در ادامه یادآور شد: “چین به‌منزلهٔ یک کارخانۀ جهانی از نظر نیروی تولیدی کمبودی ندارد و برآوردن نیازهای کنونی امر دشواری نیست. ما از تمامی طرف‌های درگیر و مربوط در این زمینه می‌خواهیم که بیش‌ازپیش در تضمین تولید موردنیاز بیشترین کوشش خود را بکنند و از هر شهر در کشور می‌خواهیم تا همیاری متقابل‌شان را به‌منظور گذار از این چالش فراهم کنند.”

 

هم‌زمان در “وال‌استریت”، سودجویی در عرصهٔ بهداشت همگانی مدنظر بود. در نیویورک، خرید و فروش سهام شرکت‌های هواپیمایی، مسافرتی، کازینوها، و گردشگری محور در روز جمعه، … بهمن‌ماه، با نگرانی خریداران سهام از پیامد منع مسافرتی چین بر دارایی‌های خالص، کاهش یافت. اما این فشار به پایین با ترغیب مشاورهای مالی به مشتریان‌شان برای خرید سهام شرکت‌های تولیدکنندۀ روبند یا رُخپوش و تجهیزات پزشکی و صنعت زیست‌فنّاوری که در تولید واکسن سرگرم‌اند، به‌ویژه پس از اینکه نخستین مورد ابتلا به ویروس در ایالات متحده گزارش شد، توازن خود را به‌دست آورد. الیزابت بلبوآ بنزینگا، تحلیلگر بازار اقتصاد، فهرست “سهام سیزده شرکتی که در ارتباط با ویروس کرونا باید موردتوجه قرار داد” را در “یاهو فایننس” دراختیار خوانندگان اینترنتی خود گذاشت. بنزینگا با نوشتن درباره صنایع “لیکلند”، که رخپوش و تجهیزات ایمنی زیست‌آسیب برای کارگران حوزۀ پزشکی می‌سازد، به سرمایه‌گذاران یادآوری کرد که شرکت “از لحاظ تاریخی در دوران گسترش بیماری‌ها سهامش اوج گرفته و در زمان گسترش ابولا به برترین تأمین‌کنندۀ تجهیزات بدل گردید” [!].

 

اما در چین سودبری از بحران  منع شده است و سامانگرهای بازار بورس هشدار داده‌اند اگر دیده شود شرکتی به گران‌فروشی و احتکار مبادرت کرده است به “مجازاتی سریع و سخت” خواهد رسید. خط تلفن ویژه‌ای برای اطلاع دادن مردم از خطاکاران  برقرار شده است.

 

واکنش‌های متضاد مقام‌های دولت و حزب کمونیست در چین و سرمایه‌گذارانِ وال‌استریت، تمایز میان نظام سوسیالیستی و سرمایه‌داری را بسیار برجسته کرده و این پرسش را پیش کشیده است: رفاه مردم آیا مهم‌تر است یا سودجویی؟  باید اشاره کرد که، شمار مبتلایان به کرونا و قربانیان آن که در آغاز مقاله ارائه شد پس از انتشار مقاله با اطلاعات منتشر شده از سوی مقام‌های  چین و مرکزهای مهار و پیشگیری بیماری‌ها در ایالات متحده، به‌روز گردیده است.

نامهٔ مردم

کره شمالی: کمک امپریالیست‌ها به “خود ویرانی” می‌انجامد

رسانه دولتی کره شمالی امروز (سه‌شنبه) خواستار استقلال از کمک خارجی شد و اظهار کرد، داشتن توهم‌ درباره کمک “امپریالیست‌هایی” مانند آمریکا به “تخریب خود” خواهد انجامید.

ادامه

امریکا, جهان, خبر, شرق آسیا, کره شمالی

ریابکوف: آمریکا به سمت بازی خطرناکی جهت گیری کرده است

معاون وزیر خارجه و سناتورهای روس اقدام آمریکا در شبیه سازی حمله با سلاح‌های هسته‌ای به روسیه را محکوم کرده و اجرای این مانور را نشانه کار به روی چنین سناریویی و تحمیل ضرورت مسلح شدن برای مقابله با تهدیدات از جانب روسیه نامیدند.

ادامه

امریکا, ایران, جهان, روسیه, شرق اروپا