ضرورت تلاش هم‌زمان برای مبارزه با استبداد حاکم و ایجاد کارپایهٔ مشترک برای دفاع از صلح و حاکمیت ملی

در آغاز سال نو، شواهد متعدد حکایت از آن دارد که بحران‌های داخلی و خارجی همچنان شدت خواهد یافت و صلح و امنیت در منطقه و در کشور با تهدیدهای روزافزونی مواجه خواهد شد. نتیجۀ این تحولات منفی و بسیار نگران‌کننده چیزی جز تحمیل وضعی دشوارتر از قبل بر طبقۀ کارگر و دیگر زحمتکشان نخواهد ... ضرورت تلاش هم‌زمان برای مبارزه با استبداد حاکم و ایجاد کارپایهٔ مشترک برای دفاع از صلح و حاکمیت ملی

ادامه

استبدادی, استثمار, اسراییل, اسلام سیاسی, اقتصادی, امپریالیسم, امنیتی, جهان, خاورمیانه, زنان, سرمایه‌داری, سیاسی, صلح, طبقه کارگر, فلسطین, معیشت, مقاله, نئولیبرالیسم

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

رشد بیکاری، بطلان شعارهای ولی‌ فقیه! آمار منتشر شده در پایان سال گذشته خط بطلان دیگری بود بر شعار ولی فقیه یعنی سال “مهار تورم و رشد تولید”، شعاری که می‌بایستی به رشد تولید و اشتغال منجر گردد. طبق آمار منتشر شده توسط مرکز آمار، نرخ متوسط بیکاری در زمستان سال گذشته ۸٫۶ درصد بوده ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی‌های دموکراتیک, اجتماعی, ایران, بازنشستگان, برابری اجتماعی, حقوق بشر, دانشجویی, زنان, سوخت‌بران, سیاسی, فقر, کارگری, کولبری, گزارش, محیط زیست, نئولیبرالیسم, نفتگران, همبستگی

رئیس مجمع عمومی سازمان ملل: جنگ غزه مایه ننگ بشریت است

رئیس مجمع عمومی سازمان ملل در سخنانی جنگ و کشتار انسان‌های بی‌گناه در نوار غزه را مایه ننگ بشریت توصیف کرد. به گزارش ایسنا، «دنیس فرانسیس» رئیس مجمع عمومی سازمان ملل جنگ اسرائیل علیه غزه را مایه ننگ بشریت توصیف و به تلفات جانی و بحران شدید غذایی در این باریکه اشاره کرد. طبق گزارش ... رئیس مجمع عمومی سازمان ملل: جنگ غزه مایه ننگ بشریت است

ادامه

آمریکا, اسراییل, تحلیل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, زنان, سازمان ملل, فلسطین, کودکان, گرسنگی

درخواست کلمبیا برای ملحق شدن به شکایت آفریقای جنوبی علیه اسرائیل

منابع رسانه‌ای از درخواست کلمبیا برای ملحق شدن به شکایت آفریقای جنوبی علیه اسرائیل در دیوان بین‌المللی دادگستری خبر دادند. به گزارش ایسنا، کلمبیا از دیوان بین‌المللی دادگستری خواست تا به عنوان یک طرف به شکایت کشور آفریقای جنوبی علیه اسرائیل به اتهام نسل کشی در نوار غزه ملحق شود. طبق گزارش رویترز، کلمبیا همچنین ... درخواست کلمبیا برای ملحق شدن به شکایت آفریقای جنوبی علیه اسرائیل

ادامه

آفریقای جنوبی, اسراییل, جهان, دیوان داوری لاهه, زنان, فلسطین, کلمبیا, کودکان, نسل‌کشی

برنی سندرز: یکی از بدترین فجایع انسانی تاریخ در غزه رخ می‌دهد

سناتور دموکرات ایالات متحده تاکید کرد که یکی از بدترین فجایع انسانی تاریخ در غزه در حال رخ دادن است. به گزارش ایلنا به نقل از ام اس ان بی سی، «برنی سندرز»، سناتور دموکرات کنگره آمریکا از ایالت «ورمانت» در پیامی خطاب به «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر اسرائیل از او خواست که از کشتن مردم ... برنی سندرز: یکی از بدترین فجایع انسانی تاریخ در غزه رخ می‌دهد

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اسراییل, تحلیل, حقوق بشر, زنان, فلسطین, کودکان, گرسنگی

ویروس کرونا؛ فشاری مضاعف بر زنان

محدودیت‌های اجتماعی که به دلیل شیوع ویروس کرونا اعمال شده‌اند فشار بر زنان را بیشتر کرده‌اند. نه تنها خشونت خانگی بلکه انتظار مردها از زنان نیز مشکل‌ساز است. به‌ویژه زنان آسیایی از این بابت رنج می‌برند.

 

از زمانی که ویروس کرونا (سارس کوو-۲) باعث تعطیلی مدارس و کودکستان‌ها و اماکن عمومی شد، کارشناسان هشدارهای خود پیرامون تاثیرات روحی و روانی قرنطینه اجباری یا اختیاری را آغاز کردند. توجه آنها به‌ویژه معطوف به خشونت خانگی علیه زنان و کودکان بود.

 

بسیاری از دولت‌ها اعلام کرده‌اند که آمار خشونت خانگی در دوران قرنطینه افزایش داشته است.

 

تنها چند نمونه: در فرانسه در هفته اول اعمال محدودیت خروج از خانه آمار خشونت خانگی تا یک سوم افزایش داشته است.

 

به گزارش کمیسیون ملی حقوق زنان هند، در هفته اول ممنوعیت خروج از خانه در این کشور، آمار خشونت خانگی دوبرابر شده است.

 

بر اساس تحقیقات میدانی در ترکیه که بین سوم تا هشتم آوریل انجام شده، در این کشور نیز خشونت از جانب مردان در خانه افزایش چشمگیری یافته است.

 

این پدیده به حدی فراگیر شده است که آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل به‌شدت به آن انتقاد کرد و از تمامی دولت‌ها خواست برای جلوگیری از گسترش آن اقدام کنند.

 

انتظارات مردها و فرزندان

 

تنها خشونت خانگی برای زنان مشکل‌ساز نیست بلکه انتظارات پدران و فرزندان از زنان شاغل خانواده به فشار مضاعفی برای زنان تبدیل شده است.

 

براساس تحقیقات سازمان بین‌المللی کار (ILO) در سال ۲۰۱۸ زنان بسیار بیشتر از مردان در زندگی مشترک‌، کارهای رایگان و بدون امتیاز، مانند پرورش طاقت‌فرسای فرزندان و نگه‌داری از اعضای سالمند و بیمار خانواده را انجام می‌دهند.

 

به گفته این سازمان، تقسیم نابرابر کار در خانواده در آسیا به مراتب بیشتر از سایر نقاط جهان است. در بسیاری از این کشورها هنوز از زنان این انتظار می‌رود که هم تأمین‌کننده نیازهای روحی و عاطفی مردان و فرزندانشان باشند و هم روحیه تعاون و ایثار را در خانواده تقویت کنند.

 

در این جوامع معمولا اگر تنشی در خانواده به میان بیاید، زن را مقصر می‌دانند. یک ضرب‌المثل ویتنامی این وضعیت را به روشنی بیان می‌کند: «مرد ساختمان خانه را می سازد، زن آن را اداره می‌کند.»

 

در اندونزی کمیسیون مبارزه با خشونت علیه زنان از وزارت امور زنان این کشور خواسته است، برای بهبود وضعیت زنان در خانواده‌ها تلاش بیشتری به‌خرج دهند.

 

پس از اعمال سیاست “فاصله گیری اجتماعی” در این کشور که از ۱۶ ماه مارس آغاز شد، مدارس و کودکستان‌ها تعطیل هستند و مسؤلیت تدریس فرزندان در بسیاری از خانواده‌ها اکنون به دوش زنان افتاده است زیرا بجز جاکارتا، پایتخت این کشور که از اینترنت پرسرعت برخوردار است، در روستاها و شهرستان‌های اندونزی امکانات مجهز دیجیتالی محدود است.

 

آن دسته از زنان اندونزی که امکان کار در خانه را یافته‌اند، اکنون باید در کنار کار رسمی خود، مسئولیت‌های سنتی یک زن خانه‌دار را نیز انجام دهند.

 

البته همه مردها یک گونه عمل نمی‌کنند. بهوانا، زن ۳۴ ساله هندی که همراه با همسر و پسر شش ساله‌اش در دهلی نو زندگی می‌کند و مسئولیت یک پرتال اینترنتی فروش املاک را به‌عهده دارد به دویچه وله می‌گوید: «محدودیت رفت و آمد برای زنان شاغل به مثابه دو شیفت کاری در روز است.»

 

او ضمن تاکید بر اینکه دست‌کم در دوران خانه‌نشینی اجباری تمامی اعضای خانواده باید در کارهای خانگی سهیم باشند می‌گوید، به خواست او، همسر و پسرش مسؤلیت شست‌شو و نظافت خانه را به دوش گرفته‌‌اند و مادر شوهرش آشپزی می‌کند.

 

بهوانا می‌گوید: «زمان آن فرا رسیده است که درک کنیم، زنان ابرقهرمان نیستند و نیرو و توانایی محدودی دارند.»

نیویورک تایمز؛ دستمزدی که زنان بابت کارِ خانگی نمی‌گیرند به اندازه درآمد ۵۰ شرکت بزرگ جهان است

اگر زنان آمریکایی در سال ۲۰۱۹ برای کارهایی که در خانه از تهیه غذا، مراقبت از افراد، شست و شو، نظافت و … مبلغی معادل حداقل دستمزد کشورهای دریافت می‌کردند، یک هزار و ۵۰۰ میلیارد دلار درآمد داشتند.

ادامه

امریکا, جهان, خبر, زنان

هفته‌نامه “تایم” ؛ اعتراض نسرین ستوده به “نقض سیستماتیک حقوق زنان” در ایران

نسرین ستوده از زندان اوین پیامی به‌مناسبت هشت مارس منتشر کرده است. فراخوانی برای مبارزه مشترک علیه تبعیض و بی‌عدالتی. او با اشاره به شیوع کرونا در ایران از حکومت ایران خواسته است تا به دشمنی خود با جهان پایان دهد.

ادامه

امریکا, ایران, جهان, حقوق بشر, خبر, زنان

نماینده مجلس؛ از ۱۰ نفر سن اشتغال تنها سه نفر شاغل هستند/ نیازمند مدیریت درست هستیم

محمدرضا بادامچی، در مراسمی که به مناسبت روز مادر در دانشکده علمی کاربردی خانه کارگر برگزار شد، گفت: کار روز به روز در کشور ما بی‌ارزش شده و در حال از بین رفتن است.

ادامه

اجتماعی, ایران, حقوق بشر, خبر, زنان