عزم کلمبیا برای پیوستن به «بریکس» با حمایت برزیل

روسای جمهوری کلمبیا و برزیل در بیانیه‌ای مشترک از عزم بوگوتا برای پیوستن به ائتلاف اقتصادهای نوظهور جهان معروف به گروه «بریکس» در کوتاه‌ترین زمان ممکن و حمایت برزیل از این روند خبر دادند. به گزارش روز پنج شنبه ایرنا از تارنمای اسپوتنیک موندو، سران دو کشور به دنبال برگزاری نشستی دو جانبه در بوگوتا ... عزم کلمبیا برای پیوستن به «بریکس» با حمایت برزیل

ادامه

آفریقای جنوبی, آمریکای لاتین, اتیوپی, اقتصادی, امارات, ایران, برزیل, بریکس, بولیوی, جهان, چین, خبر, روسیه, سازمان ملل, عربستان سعودی, کلمبیا, کوبا, مصر, نسل‌کشی, هندوستان, ونزوئلا

ابراز نگرانی عمیق اتحادیه آلبا از تشدید خشونت‌ها در خاورمیانه

اتحاد بولیواری برای مردم آمریکای ما (آلبا -ALBA) با ابراز نگرانی عمیق نسبت به تشدید خشونت‌ها در خاورمیانه، وضعیت کنونی را ناشی از سکوت شورای امنیت سازمان ملل پس از حمله غیرقانونی اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق دانست. به گزارش بامداد سه‌شنبه ایرنا، اتحادیه آلبا با انتشار بیانیه‌ای در وب‌گاه رسمی خود، بار دیگر ... ابراز نگرانی عمیق اتحادیه آلبا از تشدید خشونت‌ها در خاورمیانه

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, ایران, تجاوز نظامی, حقوق بشر, سازمان ملل, سوریه, صلح, عربستان سعودی, فلسطین, گزارش, نسل‌کشی

کوبا خواستار آتش‌بس در غزه و بازگشت آرامش به خاورمیانه شد

وزیر امور خارجه کوبا تاکید کرد تا وقتی اسرائیل به جنایات خود در منطقه ادامه می‌دهد، اما از پاسخ معاف است، صلح جهانی در خطر قرار دارد. وزارت امور خارجه کوبا تاکید کرد که توقف تشدید خشونت در خاورمیانه لزوما مستلزم آتش‌بس فوری و دائمی در نوار غزه و پایان دادن به نسل‌کشی است که ... کوبا خواستار آتش‌بس در غزه و بازگشت آرامش به خاورمیانه شد

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, بیانیه, تحلیل, جهان, خاورمیانه, سوریه, صلح, فلسطین, کوبا

سفیر پیشین آمریکا در کوبا به ۱۵سال زندان محکوم شد

«ویکتور مانوئل روچا» سفیر پیشین آمریکا در هاوانا به اتهام چهار دهه جاسوسی برای کوبا به ۱۵سال زندان محکوم شد. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، «بث بلوم» قاضی دادگاه فدرال در میامی روز جمعه پس از یک جلسه سه ساعت و نیمه به روچا گفت که «حداکثر مجازات» را برای وی تعیین ... سفیر پیشین آمریکا در کوبا به ۱۵سال زندان محکوم شد

ادامه

آرژانتین, آمریکا, آمریکای شمالی, آمریکای لاتین, بولیوی, جهان, خبر, کوبا

درخواست کلمبیا، هندوراس و بولیوی از سازمان ملل برای جلوگیری از جنگی جدید در خاورمیانه

روسای جمهوری کلمبیا، بولیوی و هندوراس در واکنش به پاسخ گسترده موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی ایران به اقدامات تجاوزگرانه اسرائیل، بر تعهد خود به بازگرداندن صلح در غرب آسیا و جلوگیری از جنگ جدیدی در خاورمیانه با پیامدهای غیرقابل پیش‌بینی تاکید کردند و تشکیل جلسه فوری سازمان ملل متحد را خواستار شدند. به گزارش ... درخواست کلمبیا، هندوراس و بولیوی از سازمان ملل برای جلوگیری از جنگی جدید در خاورمیانه

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, ایران, برزیل, بولیوی, تجاوز نظامی, جهان, خاورمیانه, سازمان ملل, صلح, ضد جنگ, غرب آسیا, فلسطین, کلمبیا, گزارش, نسل‌کشی, هندوراس, ونزوئلا

ونزوئلا کاردار و یک دیپلمات آمریکا را به عنوان مامور سیا در کاراکاس اخراج کرد

خبرگزاری رویترز سه شنبه شب گزارش داد، «نیکولاس مادورو» رئیس جمهوری ونزوئلا، کاردار و یک دیپلمات آمریکا در کاراکاس را به اتهام توطئه چینی علیه کشورش اخراج کرد.

 

مادورو که در حاشیه اعلام رسمی دومین پیروزی خود در انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا سخن می گفت، با انتقاد از واشنگتن افزود: گفته ام که «تاد رابینسون» کاردار آمریکا در کاراکاس، عنصر نامطلوبی است و ظرف ۴۸ ساعت، می بایست خاک ونزوئلا را ترک کند.

 

وی با بیان این که شواهد توطئه چینی رابینسون را در زمینه های مختلف نظامی، سیاسی و اقتصادی ارائه خواهد کرد، افزود: کاردار آمریکا قانون بین المللی را نقض و از آن سوء استفاده کرده است.

 

مادورو همچنین دستور اخراج «براین نارانجو» دومین مقام ارشد هیات دیپلماتیک آمریکا در کاراکاس را صادر کرد.

 

رئیس جمهوری ونزوئلا، نارانجو را متهم کرد که وی مامور جاسوسی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در کاراکاس بوده است.

 

مادورو با اشاره به این که این دو مقام دپیلماتیک ارشد آمریکایی تنها ۴۸ ساعت فرصت دارند خاک کشور را ترک کنند، تاکید کرد: توطئه چینی دیگر کافی است و این تصمیم ما به خاطر اعتراض به اقدامات واشنگتن و حفظ عزت ونزوئلا صورت می گیرد.

 

اقدام رئیس جمهوری ونزوئلا یک روز پس از آن صورت می گیرد که وی با کسب حدود ۶۸ درصد آرا در انتخابات ریاست این کشور به پیروزی رسید و برای یک دوره شش ساله دیگر در این مقام ابقا شد.

 

شورای ملی انتخابات ونزوئلا روز دوشنبه اعلام کرد، از ۸ میلیون و ۶۰۰ هزار برگه رای که به صندوق های رای انداخته شد، ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر معادل ۶۷.۷ درصد به مادورو رای داده اند، «هنری فالکون» رقیب اصلی وی یک میلیون و ۸۰۰ هزار رای معادل ۲۱.۱ درصد آرا را به دست آورد و «خاویر برتوچی» دیگر نامزد این انتخابات، نیز با کسب ۹۲۵ هزار رای سوم شد.

 

از سوی دیگر، وزارت خزانه داری آمریکا ۲۹ اردیبهشت ماه، چند مقام بلندپایه ونزوئلایی را به فهرست تحریم های واشنگتن علیه این کشور افزود.

 

«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا نیز پیشتر ونزوئلا را تهدید به حمله نظامی کرد و صراحتا خواستار تغییر دولت در این کشور شد اما این گونه اظهارات کاخ سفید، نه تنها در جهت منافع مخالفان داخلی مادورو نبود، بلکه آنها را تضعیف کرد، چرا که رفته رفته مردم متوجه شدند، علت درگیری ها و خشونت های ماه های گذشته تنها دخالت غربی ها از جمله واشنگتن بوده است.

 

منتقدان دولت کاراکاس می گویند که مادورو عامل تضعیف شدید اقتصاد ونزوئلا بوده اما وی این مسئله را قبول ندارد و معتقد است کشورش دچار یک جنگ اقتصادی تحت هدایت آمریکا شده است.

ایرنا

لولا داسیلوا در زندان به فکر شرکت در انتخابات ریاست جمهوری است

به گزارش خبرگزاری شینهوا، لوئیز ایناسیو لولا دا سیلوا که در هفتم آوریل سال جاری میلادی محبوس شد و در حال گذران ۱۲ سال و یک ماه محکومیتش است، گفته که تمایل دارد تا برای سومین بار در انتخابات ریاست جمهوری برزیل کاندیدا شود. 

ادامه

امریکای لاتین, برزیل, جهان, خبر, قضایی

تحریم‌های تجاری آمریکا ۱۳۰ میلیارد دلار برای کوبا هزینه داشته است

به گزارش رویترز، یک کمیسیون اقتصادی وابسته به سازمان ملل اعلام کرد، تحریم‌های تجاری و مالی غیرمنصفانه آمریکا علیه کوبا بر اقتصاد این کشور در طول حدود ۶۰ سال گذشته ۱۳۰ میلیارد دلار هزینه تحمیل کرده است.

ادامه

امریکا, امریکای لاتین, تحریم, جهان, حقوق بشر, خبر, کوبا