چین گزارش انگلیس درباره هنگ کنگ را رد کرد

چین امروز سه‌شنبه، از انگلیس خواست تا از مداخله در امور هنگ کنگ و همدستی با مجرمان و آشوبگرانی که امنیت ملی چین را تضعیف می‌کنند، دست بردارد. به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری شینهوا، لین جیان سخنگوی وزارت امور خارجه چین در نشستی خبری در پاسخ به سوالی درباره تهمت‌های ... چین گزارش انگلیس درباره هنگ کنگ را رد کرد

ادامه

آزادی, انگلیس, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, شرق آسیا, غرب اروپا, هنگ کنگ

ورود مربیان نظامی و پدافند هوایی روسیه به نیجر

منابع خبری بامداد جمعه از استقرار مربیان نظامی و پدافند هوایی روسیه در نیجر در پی لغو توافق نظامی این کشور با آمریکا، خبر دادند. به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز، تلویزیون دولتی نیجر گزارش داد که مربیان نظامی روسیه با یک هواپیمای حامل تجهیزات نظامی وارد این کشور شدند. بر اساس این گزارش، در ... ورود مربیان نظامی و پدافند هوایی روسیه به نیجر

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, تروریسم, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا, غرب آفریقا, غرب اروپا, فرانسه, نیجر

ایرلند: به تعویق انداختن اعلام کشور مستقل فلسطین قابل قبول نیست

مایکل مارتین وزیر خارجه ایرلند در اظهاراتی با بیان اینکه شک نکنید که به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین به زودی اتفاق خواهد افتاد، گفت: به تعویق انداختن اعلام کشور مستقل فلسطین دیگر قابل قبول نیست. به گزارش بامداد چهارشنبه ایرنا به نقل از تارنمای خبری بارون، وزیر خارجه ایرلند با اشاره به ارائه پیشنهاد ... ایرلند: به تعویق انداختن اعلام کشور مستقل فلسطین قابل قبول نیست

ادامه

آفریقای جنوبی, اسپانیا, اسراییل, اسلواکی, ایرلند, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, سازمان ملل, صلح, غرب اروپا, فلسطین, گزارش, مالت, نسل‌کشی

دست خون‌آلود فرانسه در نسل‌کشی غزه

یک مقام فرانسوی که در پارلمان اروپا نیز حضور دارد تاکید کرد فرانسه با ارسال سلاح به اسرائیل در کشتار مردم غزه دخیل است. به گزارش باشگاه خبرنگاران: مانون اوبری، نماینده فرانسه در پارلمان اروپا در جریان حضور در برنامه Grand Rendez-Vous از موضع دولت کشورش در قبال جنگ اسرائیل در نوار غزه که وارد ... دست خون‌آلود فرانسه در نسل‌کشی غزه

ادامه

اروپا, استعمار, اسراییل, تحلیل, جهان, سازمان ملل, غرب اروپا, فرانسه, فلسطین, نسل کشی

توافقنامه ۶ کشور اروپایی برای حفاظت از زیرساخت‌های دریای شمال

۶ کشور اروپایی هم مرز با دریای شمال، توافقی را به امضا رساندند که براساس آن از زیرساخت‌های دریایی این پهنه آبی با هدف آنچه که مقابله با تهدیدات روسیه خوانده‌اند، محافظت کنند. به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از رویترز، انگلیس و دیگر کشورهای بزرگ اروپایی هم مرز با دریای شمال امروز سه‌شنبه این توافق‌نامه ... توافقنامه ۶ کشور اروپایی برای حفاظت از زیرساخت‌های دریای شمال

ادامه

آلمان, اروپا, انگلیس, اوکراین, بالتیک, بلژیک, جنگ سرد, جهان, خبر, دانمارک, روسیه, غرب, غرب اروپا, ناتو, نروژ, هلند

وعده “همه‌پرسی استقلال” ملی‌گرایان اسکاتلند، به دنبال پیروزی در انتخابات

احزاب طرفدار استقلال اسکاتلند، روز شنبه برنده اکثریت در پارلمان این کشور شدند و بدین ترتیب زمینه را برای مبارزه پررنگ سیاسی، حقوقی و قانونی بر سر آینده بریتانیا با بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس فراهم کردند.

 

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، حزب ملی اسکاتلند که نیروی اصلی استقلال‌طلبان در این کشور است روز شنبه به چهارمین پیروزی پیاپی خود رسید. از نتایجی که تا لحظه نوشتن این خبر (حدود هشت شب شنبه به وقت ادینبورو) اعلام شده‌، حزب ملی با ۶۳ کرسی از مجموع ۱۲۹ کرسی در صدر قرار دارد. تکلیف ۲۱ کرسی هنوز معلوم نشده است. حزب محافظه‌کار به ۲۱ کرسی، حزب کارگر به ۱۵ کرسی، حزب لیبرال دموکرات به ۴ کرسی و حزب سبز به ۵ کرسی رسیده است. با این حساب اکثریت جدایی‌طلبان قطعی است چون حزب سبز نیز خواهان استقلال اسکاتلند از بریتانیا است. نتایج نهایی احتمالا تا پایان یکشنبه معلوم می‌شوند.

 

‏با این وجود نیکولا استورج، وزیر اول اسکاتلند برای تشکیل دولت احتمالا باید به سایر احزاب مثل حزب سبز اتکا کند. او در سخنانش گفت: «به نظر هیچ شکی وجود ندارد که مجلس اسکاتلند اکثریت طرفدار استقلال خواهد داشت. طبق هر معیار عادی دموکراسی این اکثریت باید به آن تعهدی که به مردم اسکاتلند داده عمل کند.»

 

او گفت، نتیجه این انتخابات به معنی آن است که وی هر زمان همه‌گیری کووید ۱۹ به پایان برسد، برنامه‌ها برای برگزاری همه‌پرسی استقلال دوم را پیش می‌برد و افزود اگر جانسون تلاش کند اراده دموکراتیک مردم را نادیده بگیرد، پوچ و خشم‌آور خواهد بود.

 

استورجن اظهار کرد: به سادگی هیچ‌گونه توجیه دموکراتیک برای بوریس جانسون یا در حقیقت هر فرد دیگری که بخواهد مانع حق مردم اسکاتلند برای انتخاب آینده خودمان شود، وجود ندارد.

 

وی در پی چهارمین برتری متوالی حزب ملی اسکاتلند (SNP)، اظهار کرد: این اراده کشور است.

 

دولت بریتانیا عنوان می‌کند که جانسون باید هرگونه همه‌پرسی را تأیید کند و جانسون نیز به دفعات روشن کرده که برگزاری همه‌پرسی را رد می‌کند. وی گفته است برگزاری همه‌پرسی در زمان حاضر بی‌مسئولیتی است و به این اشاره می‌کند که اسکاتلندی‌ها در نظرسنجی “یک‌بار در نسل” در سال ۲۰۱۴، از ماندن در بریتانیا حمایت کرده‌اند. او می‌گوید رای «نه» مردم اسکاتلند به استقلال در همه‌پرسی سال ۲۰۱۴ رایی بوده که باید تنها «نسلی یک بار» داده شود. طبق نظرسنجی‌ها جانسون از محبوبیت بسیار پایینی در میان مردم اسکاتلند برخوردار است.

 

‏با این حساب احتمالا باید شاهد برخورد تند و تیزی بین دولت اسکاتلند در ادینبورو و دولت بریتانیا در لندن باشیم؛ برخوردی که عاقبتش می‌تواند اتحاد پایان ۳۱۴ ساله سه کشور موجود در جزیره بریتانیا باشد: اسکاتلند، انگلستان و ولز.

 

‏این‌ را که اسکاتلند قادر به برگزاری همه‌پرسی بشود یا نه در نهایت احتمالا حکم دادگاه تعین می‌کند.

 

نتیجه انتخابات احتمالاً درگیری تلخی را بین دولت اسکاتلند در ادینبورو و دولت وسیع بریتانیای جانسون در لندن رقم می‌زند؛ این در حالی است که اتحاد ۳۱۴ ساله اسکاتلند با انگلستان و ولز در خطر قرار دارد.

 

ملی‌گرایان استدلال می‌کنند که در جبهه خود دارای اختیار دموکراتیک هستند، در حالی که دولت بریتانیا می‌گوید قانون، حق را به آن‌ها می‌دهد. احتمال دارد تصمیم نهایی در مورد همه‌پرسی، در دادگاه‌ها گرفته شود.

مخالفت حزب سوسیال دموکرات آلمان با هدف ناتو برای افزایش بودجه نظامی

رئیس فراکسیون حزب دولتی سوسیال دموکرات آلمان خواستار رویگردانی از محقق کردن هدف مد نظر ناتو برای افزایش بودجه نظامی به ۲ درصد تولید ناخالص ملی شده و در این راستا از مواضع حزب سبز حمایت کرد.

ادامه

اقتصادی, المان, امریکا, جهان, خبر, روسیه, غرب اروپا, میلیتاریسم, ناتو