شبکه ان.بی.سی نیوز استرالیا: جنگ فناوری آمریکا و چین برای دنیا گران تمام می‌شود

شبکه ان.بی.سی نیوز استرالیا گزارش داد، ایالات متحده تلاش کرده است تا مانع از ظهور چین در به اصطلاح جنگ سرد فناوری شود که در حال تبدیل شدن به میدان جنگ تعیین کننده برای رقابت بین دو کشور است.

ادامه

امریکا, جنگ سرد, جهان, چین, دانش, مقاله

وابستگی آمریکا به فناوری “ارزان اما کارآمد” چین

روزنامه فایننشیال تایمز نوشت پهپادهای پیشرفته برای انجام ماموریت‌های تصویربرداری که وزارت دفاع آمریکا برای جایگزینی نمونه‌های چینی ساخته، بسیار گران تر و ناکارآمدتر از مدل‌های چینی از آب درآمده و نهادهای آمریکایی ترجیح می‌دهند از نمونه ارزان و درعین حال باکیفیت چینی استفاده کنند.

ادامه

امریکا, جهان, چین, دانش, شرق آسیا, گزارش

رئیس‌جمهوری کوبا واکسن آبدالا با اثربخشی ۹۲.۲ درصدی را رویدادی افتخارآمیز برای این کشور و دانشمندان آن دانست

به دنبال نتایج بالینی موفقیت‌آمیز واکسن «آبدالا» و اثربخشی ۹۲.۲ درصدی، این واکسن ساخت کوبا تاییدیه استفاده اضطراری را دریافت کرده و منطقه آمریکای لاتین و کارائیب عملا به نخستین واکسن بومی برای مقابله کرونا دست یافته است.

ادامه

امریکای لاتین, جهان, حقوق بشر, خبر, دانش, کوبا

وعده جلوگیری از گسترش ویروس کرونا در روسیه تا آخر پاییز امسال

مدیر مرکز تحقیقات ملی روسیه گفت: با تولید حجم زیاد واکسن تا اواخر پاییز و فراهم شدن امکان واکسیناسیون گسترده شهروندان تا پایان سال میلادی (دی ماه)، از گردش عفونت کووید-۱۹ در میان مردم این کشور ممانعت خواهد شد.

 

به گزارش تسنیم به نقل از خبرگزاری «نووستی»، “الکساندر گونتسبورگ” مدیر مرکز تحقیقات ملی اپیدمیولوژی و میکروبیولوژی روسیه “گامالیا” که با همکاری وزارت دفاع این کشور، نخستین واکسن علیه ویروس کرونا را تولید و به ثبت رسانده، اعلام کرد که تا ماه نوامبر (آبان-آذر)، روسیه قصد دارد ۵ الی ۶ میلیون دوز واکسن تولید کند و تا پایان سال جاری میلادی (اواسط دی ماه) امکان واکسیناسیون بیشتر شهروندان روس فراهم خواهد شد و بدین ترتیب، این سطح واکسیناسیون، جلوی گسترش عفونت کووید-۱۹ در کشور را خواهد گرفت.

 

این دانشمند شب گذشته در مصاحبه‌ای، با اشاره به اینکه، وظیفه اصلی مرکز تحقیقات ملی، افزایش تولید واکسن “اسپوتنیک-۵” است، یادآور شد: «اگرچه موسسات زیر مجموعه گامالیا در حال حاضر در سه شیفت کار می‌کنند، ولی هنوز نمی توانند حجم لازم برای واکسیناسیون کل جمعیت روسیه را تأمین کنند.»

 

به گفته وی، انتقال فناوری تولید واکسن به حداقل ۳ الی ۴ عرصه تولید دارو، این امکان را فراهم می‌کند که تا ماه نوامبر سال جاری، ۵-۶ میلیون دوز واکسن علیه عفونت کووید-۱۹ تولید شود.

 

گونتسبورگ افزود: «گسترش امکانات این امکان را به ما می دهد تا در سه ماهه آخر سال، قادر باشیم ۷۰ الی ۸۰ درصد جمعیت کشور را واکسینه کنیم و امکان جلوگیری از گردش این بیماری در میان مردم فراهم شود.»

 

این دانشمند در پاسخ به این سئوال که آیا کسانی که این واکسن “اسپوتنیک-۵” را دریافت کرده‌اند، تاکنون واکنش آلرژیک به آن نشان داده‌اند، پاسخ داد: «در میان داوطلبان ما در مراحل اول و دوم آزمایشات بالینی واکسن و در بین ۲ هزار و پانصد شهروند ساکن مسکو که در آزمایشات پس از ثبت شرکت کرده و واکسن را دریافت کرده‌اند، تا آنجا که من اطلاع دارم، هیچ حساسیتی به دارو دیده نشده است.»

 

الکساندر گونتسبورگ همچنین واکسیناسیون علیه ویروس کرونا را برای افراد بالای ۸۰ سال مورد تایید قرار داد و یادآور شد که مطالعات پس از ثبت واکسن اسپوتنیک-۵ طبق برنامه پیش می‌رود. به گفته وی، فقط ۱۴ الی ۱۵ درصد از داوطلبان، پس از واکسیناسیون دچار عوارض جانبی خفیف شده‌اند که در نخستین روزهای پس از دریافت دارو، ناپدید شده است.

 

طبق آخرین توصیه‌های وزارت بهداشت فدراسیون روسیه، واکسن “اسپوتنیک-۵” برای درمان بیماری کووید-۱۹، برای افراد زیر ۱۸ سال و همچنین مادران باردار و شیرده، به دلیل کمبود اطلاعات درباره ایمنی دارو، منع مصرف دارد.

 

روسیه نخستین کشور جهان است که واکسن علیه عفونت ویروس کرونا را به ثبت رساند. وزارت بهداشت روسیه این واکسن که “اسپوتنیک-۵” نامگذاری شده را در تاریخ ۱۱ آگوست (۲۱ مرداد) مورد تایید قرار داد.

فناوری حیرت آور چین برای سفرهای فضایی «یک ساعته» به سراسر دنیا

رسانه «تراول دیلی مدیا» در خبری به نقل از «بائو ویمین» از اعضای آکادمی علوم چین نوشت که محققان ارشد سفرهای فضایی چین در حال کار روی فناوری جدید و حیرت آوری هستند که این قابلیت را تا سال ۲۰۴۵ میلادی به انسان می دهد که در طول بازه زمانی یک ساعته، به هر کجای ... فناوری حیرت آور چین برای سفرهای فضایی «یک ساعته» به سراسر دنیا

ادامه

جهان, چین, دانش, شرق آسیا