گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

افزایش شاخص فلاکت: دستکاریِ رژیم در “آمار”ها واقعیت امر را تغییر نمی‌دهد آغاز سال نو در اوضاع‌واحوال ادامه و تشدید بحران‌های اقتصادی و بدون وجود کورسوی امیدی در چشم‌انداز شرایط کار و زندگی زحمتکشان و بهبود آن، شادی نوروز و طراوت بهار را به‌کام آنها تلخ کرده است. ارزیابی‌های جدید از قرار گرفتن ۳۰ درصد ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی, استبداد, اقتصادی, تحریم, حقوق بشر, دانشجویی, روزنامه نگاران, زنان, سیاسی, صندوق بین‌المللی پول, فقر, قضایی, کارگری, معلمان, معیشت, مقاله

ماجرای افشاگری شاهد عینی الجزیره از تجاوز نظامیان اسرائیلی به زنان در غزه + فیلم

افشاگری یک شهروند فلسطینی درباره هتک‌حرمت زنان در غزه توسط نظامیان اسرائیلی، حواشی بسیاری را به‌وجود آورده است. به گزارش ایسنا، عصر روز شنبه بود که شبکه خبری الجزیره مصاحبه‌ای را با یک شهروند فلسطینی به نام «جمیله الهسی» که همراه با گروه دیگری از مردم در محاصره نظامیان اسرائیل در نزدیکی بیمارستان «الشفا» بوده ... ماجرای افشاگری شاهد عینی الجزیره از تجاوز نظامیان اسرائیلی به زنان در غزه + فیلم

ادامه

آمریکا, اسراییل, تجاوز نظامی, جهان, حقوق بشر, زنان, سازمان ملل, فلسطین, فیلم, گرسنگی, گزارش

پروژۀ جانشینی خامنه‌ای: بحران بعدی پس از شکست قاطع حکومت ولایی در انتخابات فرمایشی

تحریم وسیع نمایش انتخابات ۱۱ اسفند از جانب اکثریت قاطع مردم و آمار عظیم آرای باطل در صندوق‌های رأی را باید شکست فاحش دیگری برای دیکتاتوری حاکم در برابر رأی واقعی ملت دانست. علی خامنه‌ای، که به‌خوبی به خطر “تهدید” مردم برای “نظام” واقف است، با توجه به شکست فضاحت‌بار رژیم در انتخابات اخیر فقط ... پروژۀ جانشینی خامنه‌ای: بحران بعدی پس از شکست قاطع حکومت ولایی در انتخابات فرمایشی

ادامه

آزادی, استبداد, اسلام سیاسی, ایران, تاریخ, تحریم, حقوق بشر, زنان, سیاسی, غارتگری, مقاله

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

به کمک هم‌وطنان سیل‌زده در سیستان‌وبلوچستان بشتابیم! با بارش باران‌های شدید و متوالی در سیستان‌وبلوچستان و سرریز شدن آب ذخیره پشت سدها متأسفانه اغلب مناطق استان را سیل دربر گرفت و زندگی مردم استان را با بحرانی سخت روبه‌رو ساخته است. نزدیک به ۲ هزار روستا و چندین شهرستان بر اثر سیلاب‌ها و به‌دلیل آب‌گرفتگی ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی, آلمان, آمریکا, اجتماعی, اقتصادی, روزنامه نگاران, زنان, سیاسی, فقر, کارگران, کودکان, گزارش

ریاض: زمان به رسمیت شناختن کشور فلسطین فرا رسیده است

وزیر امور خارجه عربستان عصر امروز سه‌شنبه، در جریان نشست وزرای خارجه کشورهای اعضای «سازمان همکاری اسلامی» در شهر جده با محوریت جنگ غزه بر ضرورت به رسمیت شناخته شدن کشور مستقل فلسطین به پایتختی بیت‌المقدس تاکید کرد. به گزارش ایرنا به نقل از شبکه الجزیره، «فیصل بن فرحان آل سعود» وزیر امور خارجه عربستان ... ریاض: زمان به رسمیت شناختن کشور فلسطین فرا رسیده است

ادامه

آفریقای جنوبی, اسراییل, اشغالگری, جهان, حقوق بشر, دیوان بین‌‌المللی لاهه, زنان, عربستان سعودی, فلسطین, کودکان, گزارش, نسل‌کشی

وضعیت “نگران‌کننده” گلرخ ایرایی و آتنا دائمی در زندان قرچک

وضعیت جسمی دو زن زندانی نگران‌کننده است. گلرخ ایرایی در پی ۵۴ روز اعتصاب غذا، توان راه رفتن ندارد. یک طرف صورت آتنا دائمی نیز بی‌حس شده است.

 

این دو فعال مدنی به “انتقال غیرقانونی” خود از اوین به قرچک ورامین معترض‌اند.

 

پس از گذشت نزدیک به دو ماه از آغاز اعتصاب غذای گلرخ ایرایی در زندان، او حتی توان راه رفتن هم ندارد؛ یک طرف صورت آتنا دائمی نیز بی‌حس شده است و نزدیکان این دو زندانی نگران سلامتی آنان هستند.

 

آتنا دائمی و گلرخ ابراهیمی ایرایی روز ۴ بهمن‌ماه سال گذشته (۱۳۹۶) “همراه با ضرب و شتم” از اوین به زندان قرچک ورامین منتقل شدند. این دو کنشگر مدنی که در اعتراض به این “انتقال غیرقانونی” روز ۱۴ بهمن‌ماه گذشته دست به اعتصاب غذا زده بودند، اینک در وضعیت نامناسب و نگران‌کننده‌ای به سر می‌برند.

 

روز ۲۶ بهمن‌ماه گذشته آتنا دائمی به اعتصاب غذای خود پایان داد و گلرخ ایرایی اعتصاب خشک خود را به تر تبدیل کرد.

 

به گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر، در روز پنجشنبه (۹ فروردین/ ۲۹ مارس) پس از گذشت ۵۴ روز از آغاز اعتصاب غذای خانم ایرایی، او حتی توان راه رفتن هم ندارد.

 

منابع نزدیک به این زندانیان در گفت‌وگو با هرانا، وضعیت گلرخ ایرایی را “به‌شدت نگران‌کننده” توصیف کرده و گفته‌اند: «خانم ایرایی با افت شدید فشار خون و خشک شدن زبان مواجه شده و به‌هیچ وجه توان راه رفتن ندارد. وزن وی نیز با دست‌کم بیست کیلو کاهش به کمتر از ۵۰ کیلوگرم رسیده است. خانم ایرایی از زدن سرم نیز امتناع کرده و گفته است چون وعده‌های قبلی مسئولین زندان مبنی بر پیگیری وضعیتشان عملی نشده است، به هیچ وجه حاضر به تزریق سرم نیست و همین مساله باعث نگرانی خانواده و نزدیکان وی شده است».

 

خانم دائمی نیز «دچار سرماخوردگی و تب شدید شده است؛ یک طرف صورتش دچار بی‌حسی شده و طی مراجعه‌ای که به بهداری داشته به وی گفته‌اند احتمالا در جریان انتقال آنها به بند مادران دچار شوک عصبی یا ضرب‌خوردگی شده و همین مسئله باعث از کار افتادن یکی از عصب‌های صورتش شده است».

 

به گزارش هرانا، این دو کنشگر مدنی روز ۲۱ اسفندماه از قرنطینه بند سه زندان قرچک ورامین “با ضرب و شتم” به بند مادران این زندان، جایی که محل نگهداری مادران و کودکان است، منتقل شده‌اند. آنان علاوه بر اعتراض به حضور در بندی که مخصوص مادران، کودکان و نوزادان است و با تأکید بر تأثیر منفی آن بر سلامتی‌شان، نگهداری خود در زندان قرچک را “موقت” دانسته و خواستار بازگشت به اوین بودند.

 

پیش‌تر گزارش شده بود که پس از انتقال آتنا دائمی و گلرخ ایرایی به بند مادران، نیروهای گارد زندان مجددا به آنها تأکید کرده‌اند که حق استفاده از تلفن را ندارند.

 

سازمان‌های و نهادهای بین‌المللی حقوق بشری، همچون عفو بین‌الملل، خواستار آزادی فوری آتنا دائمی، گلرخ ابراهیمی ایرایی و همسرش آرش صادقی شده‌اند. کمیته حقوق بشر پارلمان اروپا نیز حدود دو هفته پیش با انتشار اطلاعیه‌ای، ضمن ابراز نگرانی شدید از وضعیت سلامتی این دو زن زندانی، از “رفتار ظالمانه و تحقیرآمیز” با آنان انتقاد کرد.

 

آتنا دائمی روز ۲۹ مهرماه سال ۹۳ بازداشت شد و ۸۶ روز در سلول انفرادی و تحت بازجویی بود. او روز ۲۸ دی‌ماه همان سال به بند زنان زندان اوین منتقل شد. خانم دائمی به اتهام “تبلیغ علیه نظام، اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی، توهین به رهبری، توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی و اختفای ادله جرم” به ۱۴ سال زندان محکوم شد. این حکم در دادگاه تجدیدنظر به ۷ سال حبس تقلیل یافت.

 

گلرخ ابراهیمی ایرایی نیز روز ۱۵ شهریورماه ۹۳ به‌همراه همسرش، آرش صادقی، بازداشت شد. این فعال مدنی اردیبهشت‌ماه ۹۴ به اتهام “توهین به مقدسات و تبلیغ علیه نظام” در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شد که این حکم در شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر بدون حضور او تأیید گردید. خانم ایرایی سوم آبان‌ماه ۹۵ بدون دریافت احضاریه کتبی توسط مأموران امنیتی جهت اجرای حکم ۶ سال زندان خود بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.

صدای آلمان

ستم به زنان از کجا سرچشمه می‌گیرد؟

مارکسیست‌ها همواره استدلال کرده‌اند که رهایی زنان باید در کانون مبارزه برای سوسیالیسم جای داشته باشد. در صدوسی‌وپنجمین سالگرد درگذشت کارل مارکس (۱۴ مارس ۱۸۸۳) و در سالی که بشریت دویستمین سالگرد تولد بنیادگذار سوسیالیسم علمی را جشن می‌گیرد، به آموزه‌های مارکسیستی در رابطه با ضرورت مبارزه برای عدالت جنسیتی در جامعه نظری می‌افکنیم.

ادامه

ایران, حقوق بشر, دیدگاه, زنان, مقاله

زنان عربستان در راه وداع با حجاب اجباری

​​​​​​​به گزارش صدای آلمان، گزارش نشریه اشپیگل حاکی از آن است که زنان پایتخت عربستان سعودی عباهای سیاه و بلند را کنار گذاشته و با مانتوهای رنگی در خیابان‌ها دیده می‌شوند. سخنان ولیعهد این کشور راهگشای تحولی اجتماعی برای زنان سعودی بوده است.

ادامه

المان, جهان, خبر, زنان

کمیته ‌حقوق بشر پارلمان اروپا خواستار آزادی آتنا دائمی و گلرخ ابراهیمی شد

رئیس کمیته‌حقوق بشر پارلمان اروپا با انتشار اطلاعیه‌ای نگرانی شدید خود را از وضعیت دو زندانی زن در ایران اعلام کرده است. در این اطلاعیه از “رفتار ظالمانه و تحقیرآمیز” با آتنا دائمی و گلرخ ابراهیمی انتقاد شده است.

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, زنان