تشدید تنش دیپلماتیک بوگوتا – تل‌آویو؛ پاسخ کلمبیا به‌ عصبانیت اسرائیل

وزارت امور خارجه کلمبیا اظهارات وزیر امور خارجه اسرائیل علیه «گوستاوو پترو» رئیس‌جمهوری این کشور به دنبال حمایت از تصویب آتش‌بس در غزه توسط شورای امنیت سازمان ملل را رد و تاکید کرد: اقدامات علیه غیرنظامیان غزه باید به صورت فوری پایان یابد. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از خبرگزاری افه، وزارت امور خارجه کلمبیا ... تشدید تنش دیپلماتیک بوگوتا – تل‌آویو؛ پاسخ کلمبیا به‌ عصبانیت اسرائیل

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, تروریسم, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, سازمان ملل, کلمبیا

وال‌استریت‌ژورنال: آمریکا در پشت‌پرده با عملیات اسرائیل در رفح موافق است

رسانه آمریکایی نوشته ایالات متحده برخلاف مخالفت ظاهری با حمله اسرائیل در رفح اما در پشت‌پرده به‌دنبال توقف آن نیست بلکه در حال سروشکل‌دادن به حمله است. به گزارش ایسنا، در دو روز نشست و مذاکره میان «یوآو گالانت» وزیر جنگ اسرائیل با مقام‌های ارشد آمریکایی در کاخ سفید و پنتاگون درباره عملیات برنامه‌ریزی‌شده در ... وال‌استریت‌ژورنال: آمریکا در پشت‌پرده با عملیات اسرائیل در رفح موافق است

ادامه

آمریکا, اسراییل, جهان, خاورمیانه, فلسطین, گزارش, مصر

مسکو: چرا داعش فقط به دشمنان آمریکا حمله می‌کند؟

سخنگوی وزارت خارجه روسیه نوشت «پروپاگانداهای آمریکایی با این ادعا که حمله تروریستی جمعه مسکو توسط داعش انجام شده، خودشان را به تله انداخته‌اند. همین‌طور مشخص است که چرا آن‌ها این کار را انجام می‌دهند. مشخص است؛ چون آنها راه دیگری ندارند». به گزارش ایسنا، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه می‌گوید شواهد مستقیم و ... مسکو: چرا داعش فقط به دشمنان آمریکا حمله می‌کند؟

ادامه

آمریکا, افغانستان, اوکراین, تروریسم, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, روسیه, سوریه, شرق اروپا, عراق, غرب, مقاله

در جدیدٔترین گزارش سازمان ملل، اسرائیل به نسل‌کشی درغزه متهم شد

در گزارش گزارشگر ویژه سازمان ملل که قرار است امروز به شورای حقوق بشر ارائه شود، تأکید شده است که دلایل منطقی زیادی برای اثبات نسل‌کشی اسرائیل در نوار غزه وجود دارد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، خبرگزاری فرانسه گزارش داد که گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در سرزمین‌های ... در جدیدٔترین گزارش سازمان ملل، اسرائیل به نسل‌کشی درغزه متهم شد

ادامه

آمریکا, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, سازمان ملل, فلسطین, نسل‌کشی

ژنرال اسرائیلی: ارتش می‌داند بدون موافقت آمریکا وارد جنگ در رفح نخواهد شد

یک ژنرال اسرائیلی بر عدم ورود ارتش این رزیم به رفح بدون موافقت آمریکا تاکید کرد. به گزارش ایلنا به نقل از اسپوتنیک، یک ژنرال اسرائیلی امروز یکشنبه، تاکید کرد که مقام های ارتش اسرائیل می‌دانند بدون موافقت آمریکا وارد جنگ در شهر رفح در جنوب نوار غزه نخواهند شد. رادیو اسرائیل صبح امروز به ... ژنرال اسرائیلی: ارتش می‌داند بدون موافقت آمریکا وارد جنگ در رفح نخواهد شد

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اسراییل, جهان, خاورمیانه, خبر, فلسطین, گزارش

وزیر نفت ایران؛ «ما با چه پولی غذا و دارو بخریم؟

وزیر نفت ایران می‌گوید که جمهوری اسلامی برای مقابله با کرونا در تنگنای مالی قرار دارد.

 

به گزارش دویچه وله؛ الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه، جمعه ششم مارس (۱۶ اسفند) در وین اعلام کرد که کشورش با تصمیم اوپک مبنی بر کاستن از میزان عرضه نفت همراهی نخواهد کرد.

 

این روزها وزرای انرژی کشورهای عضو و غیرعضو اوپک در وین گرد آمده‌اند. کشورهای عضو اوپک گفته‌اند که در واکنش به کاهش خرید نفت قصد دارند از حجم عرضه نفت به میزان روزانه یک میلیون بشکه بکاهند. وزرای انرژی اوپک، از جمله بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران، امیدوار بودند که کشورهای غیرعضو اوپک مانند روسیه نیز از عرضه نفت به میزان نیم میلیون بشکه در روز کم کنند.

 

در کنار ۱۴ عضو اوپک، معمولا ده کشور عمده صاحب ذخایر نفت مانند روسیه، سیاست عرضه نفت خود را با این سازمان هماهنگ می‌کنند تا بهای نفت خام در بازارهای جهانی دچار نوسان‌های غیرمترقبه نشود.

 

آخرین بار در دسامبر گذشته عرضه‌کنندگان نفت از اوپک و غیراوپک تصمیم گرفتند از عرضه نفت به میزان ۱ / ۲ میلیون بشکه در روز بکاهند. آنها امید داشتند که کاهش عرضه به افزایش بهای نفت بینجامد، اما این امر به خاطر شیوع کرونا صورت نگرفت.

 

پیامدهای شیوع کرونا در جهان باعث پایین آمدن تقاضا برای نفت خام و کاهش قیمت آن شده است. برای نمونه از آغاز سال جاری میلادی بهای نفت برنت از حدود ۶۵ دلار به زیر ۵۱ دلار افت کرده است.

 

هم‌اکنون کشورهای عضو اوپک روی هم روزانه نزدیک ۲۹ میلیون بشکه نفت عرضه می‌کنند. با احتساب ده کشور نفت‌خیز غیراوپک روزانه ۴۵ میلیون بشکه نفت به بازار عرضه می‌شود.

 

وضعیت خاص ایران

 

بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران، روز چهارشنبه (چهارم مارس) در شرایطی برای شرکت در ۱۷۸مین اجلاس اوپک وارد وین شد، که صادرات نفت ایران، به دلیل تحریم‌های بین‌المللی، به ویژه موانع تجاری آمریکا، به شدت کاهش یافته است.

 

هم میزان صادرات نفت ایران به شدت کاهش یافته، هم این کشور از کاهش بهای نفت زیان می‌بیند و برای بالا بردن قیمت آن تلاش می‌کند.

 

بنا به گزارش خبرگزاری‌های ایران، وزیر نفت اذعان کرد که جمهوری اسلامی به علت نداشتن ارز کافی در مقابله با اپیدمی کرونا امکانات زیادی ندارد.

 

زنگنه تصریح کرد: «آمریکا نمی‌گذارد ما دارو و غذا برای مردم ایران بخریم. وقتی وزیر امور خارجه آمریکا می‌گوید ما هیچ تحریمی برای دارو و غذا نداریم، این درست نیست.»

 

وزیر نفت ایران افزود: «ما با چه پولی غذا و دارو بخریم؟ وقتی همه صادرات ما، نفت‌خام، فرآورده‌ها، پتروشیمی، آهن، مس، همه تحت تحریم هستند، با چه پولی ما می‌توانیم غذا و دارو برای مردم ایران بخریم؟»

پوتین و اردوغان بر سر آتش‌بس در ادلب سوریه توافق کردند

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه روز پنجشنبه در پایان گفتگوهای شش ساعته خود با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه اعلام کرد که از نیمه شب امروز پنجشنبه پنجم مارس ۲۰۲۰ آتش بس در استان ادلب سوریه برقرار خواهد شد.

ادامه

ترکیه, جهان, خاورمیانه, خبر, روسیه, سوریه

مقابله با همه‌گیری کورونا نیاز به شفافیت و تلاش جمعی دارد

بار دیگر میهن ما و مردم ایران با مصیبت دیگری روبرو شدند. این بار ویروسی خطرناک به نام کووید-۱۹ (که اشاره به کورونا، ویروس، بیماری، و ۲۰۱۹ دارد) به جان مردم افتاده است.

ادامه

امریکا, ایتالیا, ایران, جهان, چین, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, کانادا, کره جنوبی, نیوزلند