گفتگوی وزرای خارجه چین و ویتنام

وزیر خارجه چین: هر دو کشور باید به سوی مدیریت اختلافات گام بردارند وانگ یی، عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و وزیر امور خارجه چین، با بوی تان سون وزیر خارجه ویتنام در گوانگشی گفتگو کرد. رادیو بین‌المللی چین؛ وانگ یی در این گفت و گو خاطر نشان کرد: از ابتدای سال جاری ... گفتگوی وزرای خارجه چین و ویتنام

ادامه

جنوب شرق آسیا, چین, شرق آسیا, صلح, گزارش, ویتنام

سفر رئیس‌جمهور منتخب اندونزی به چین

پرابوو سوبیانتو در سفر به پکن با شی جین پینگ دیدار و گفتگو کرد. پرابوو سوبیانتو، رئیس جمهور منتخب اندونزی امروز (دوشنبه) با سفر به پکن با شی جین پینگ، رئیس جمهور چین دیدار و گفتگو کرد. به گزارش خبرگزاری الجزیره، شی جین‌پینگ در این دیدار بر عزم چین برای گسترش مناسبات و روابط نزدیک ... سفر رئیس‌جمهور منتخب اندونزی به چین

ادامه

آمریکا, اندونزی, جنوب شرق آسیا, جهان, چین, شرق آسیا, گزارش, مشارکت راهبردی

«وو تی یینگ‌چون» سرپرست دولت ویتنام شد

در پی تشدید تشدید مبارزه با فساد حزب کمونیست ویتنام که منجر به برکناری «وو ون توونگ» رئیس‌جمهوری این کشور شد، خانم «وو تی یینگ‌چون» به عنوان سرپرست دولت هانوی منصوب شد. به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز، در پی تشدید مبارزه با فساد در ویتنام که منجر به برکناری وو ون توونگ رئیس جمهوری ... «وو تی یینگ‌چون» سرپرست دولت ویتنام شد

ادامه

احزاب کمونیستی و کارگری, جنوب شرق آسیا, جهان, خبر, فساد, ویتنام

سفر هیئت کره شمالی به چین، ویتنام و لائوس

در سایه از سرگیری روابط پیونگ یانگ با کشور‌های آسه آن، یک هیئت از کره شمالی به چین، ویتنام و لائوس سفر کرده است. یونهاپ امروز جمعه به نقل از رسانه دولتی کره شمالی گزارش داد که هیئت حزب حاکم کره شمالی در یک سفر به سه کشور (چین، ویتنام و لائوس) لحظاتی قبل وارد ... سفر هیئت کره شمالی به چین، ویتنام و لائوس

ادامه

آسه آن, احزاب کمونیستی و کارگری, جنوب شرق آسیا, چین, خبر, شبه جزیره کره, شرق آسیا, کره شمالی, لائوس, ویتنام

افزایش بودجه دفاعی شرق آسیا درپی افزایش تنش‌ها میان آمریکا و چین

با افزایش تنش‌ها میان آمریکا و چین در شرق آسیا، کشورهای این منطقه بودجه‌های دفاعی خود را افزایش داده‌اند؛ در این میان، بهانه این رویکرد برای متحدان آمریکا در این منطقه «افزایش ظرفیت قدرت» پکن و تلاش برای ایجاد «نوعی موازنه» عنوان می‌شود. به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا به نقل از نشریه تایم، درحالیکه مناقشه‌ها ... افزایش بودجه دفاعی شرق آسیا درپی افزایش تنش‌ها میان آمریکا و چین

ادامه

آمریکا, اوکراین, تایوان, جنگ سرد, جنوب شرق آسیا, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, شرق آسیا, فیلیپین, کره جنوبی, کره شمالی, گزارش, هندو پاسیفیک

وزیر دفاع چین؛ با هرکس که بخواهد تایوان را از چین جدا کند “می‌‌جنگیم”

تارنمای الجزیره نوشت: تهدید پی در پی چین، افزایش حضور نظامی آمریکا در آب های چین و تشدید جنگ تجاری نوید دهنده یک جنگ سرد جدید و تمام عیار میان این دو کشور است.

 

اجلاس امنیتی تحت عنوان مذاکرات «شانگاریلا» در “سنگاپور” ۳۱ می (جمعه ۱۰ خرداد) برگزار شد، اجلاس یاد شده به طور معمول در برهه‌های حساس میان مقامات وزارت دفاع کشورهای آسیای جنوب شرق و کشورهای حاشیه اقیانوس آرام برگزار می‌شود و قدرت های این منطقه به منظور تحقق موازنه قدرت به ویژه میان آمریکا و چین با یکدیگر به گفت وگو می‌پردازند.

 

به نوشته الجزیره، برگزاری این اجلاس در برهه ای که جنگ تجاری میان آمریکا وچین به اوج خود رسیده است بسیار نگران کننده است و نشان می‌دهد که پکن و اشنگتن در قالب گفت وگوهای شانگریلا در سنگاپور، وارد یک رقابت و رویارویی سخت با یکدیگر شده‌اند.

 

این بار چین در بالاترین سطح نظامی در مذاکرات شانگاریلا شرکت کرد و ژنرال «وی فنگ» وزیر دفاع خود را به سنگاپور فرستاد. وی نیز با ایراد یک سخنرانی سنتی درباره منافع اساسی چین اعلام کرد: اختلافات تجاری اخیر میان چین و آمریکا از جانب واشنگتن آغاز شده است اما اگر آمریکا بخواهد گفت و گو کند ما برای آن آماه هستیم و اگر هم جنگ را انتخاب کند ما نیز تا آخرین نفس می‌جنگیم.

 

وزیر دفاع چین پیش‌تر در این نشست گفت: با هرکس که بخواهد تایوان را از چین جدا کند “می‌جنگیم”.

 

در طرف مقابل نیز «پاتریک شاهانان» وزیر دفاع آمریکا به مساله جنگ تجاری میان آمریکا و چین واکنش نشان داد و بدون نام آوردن از طرف چینی گفت: رقابت موجود درگیری و نزاع نیست.

 

وی افزود: نیت ها و رفارهای چین حاکمیت دیگر کشورها را زیر سوال برده و باعث از بین بردن اعتماد میان آنان می شود و ما خواستار توقف این رفتارها هستیم.

 

وزرای دفاع چین و آمریکا روز جمعه هفته گذشته نیز در حاشیه این نشست با یکدیگر گفت و گو کردند و طبق اعلام تارنمای متعلق به پنتاگون وزارت دفاع آمریکا این دیدار سازنده بود.

 

اما سخنان مقام چینی خبر از سازنده بودن این نشست نمی‌دهد به طوری که وی (وزیر دفاع چین) لحن هشدارهای خود به آمریکا را تندتر کرد و دخالت های آمریکا در منطقه آسیای شرقی را غیر قابل توجیه خواند.

 

ژنرال فنگ در ادامه صحبت‌های خود به مساله جزایر مورد مناقشه در دریای جنوبی چین اشاره کرد و گفت: ساخت تاسیسات در جزایر مورد مناقشه به معنای نظامی کردن یا تسلیح آنان نیست و پکن جزایر مورد مناقشه را مسلح نکرده است.

 

وی افزود: کشورهای مشخص به بهانه آزادی و امنیت کشتیرانی در این منطقه حضور نظامی پیدا کرده و قدرت نمایی می‌کنند و انجام عملیات نظامی از سوی ناوهای آمریکایی در این منطقه غیرقابل قبول است و امنیت منطقه را به خطر می‌اندازد.

 

«آلیس ایکمان» محقق پژوهشکده روابط بین‌الملل پاریس درباره تنش موجود میان پکن و واشنکتن گفته است: از چندین سال پیش و حتی قبل از آغاز جنگ تجاری میان دو کشور سطح تنش میان دو کشور به شدت بالا رفته بود و هم اکنون این مساله به خط قرمز خود رسیده است.

 

به نوشته الجزیره هم اکنون می‌توان از آغاز یک جنگ سرد تمام عیار میان چین و آمریکا صحبت کرد که ابعاد آن فقط به تجارت و اقتصاد محدود نخواهد بود.

ایرنا

رئیس‌جمهور فیلیپین: زباله‌های ارسالی کانادا را بازمی‌گردانیم؛ اگر قبول نکردند، به دریا می‌ریزیم

«رودریگو دوترته» رئیس‌جمهور فیلیپین دستور داد با یک شرکت کشتی‌رانی خصوصی قرارداد بسته شود تا ۶۹ کانتینر زباله‌‌ای که کانادا به‌عنوان پلاستیک قابل بازیافت به این کشور فروخته بود، به کانادا بازگردانند. اگر کانادایی‌ها از پذیرش زباله‌ها سر باز زدند، آن‌ها را در آب‌های این کشور رها کنند.

ادامه

جنوب شرق آسیا, جهان, چین, خبر, فیلیپین, کانادا

شمارش آرای انتخابات اندونزی بیش از ۲۷۰ قربانی برجای گذاشته است

مقام‌های اندونزی ۱۰ روز بعد از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی و رقم زدن بزرگترین فرآیند برگزاری انتخابات در یک روز در جهان اعلام کرده‌اند، تا کنون بیش از ۲۷۰ تن از کارمندان دست اندر کار در شمارش آرای انتخابات به علت خستگی و فشار کاری از بابت ساعت‌ها شمارش میلیون‌ها برگه رأی، جان ... شمارش آرای انتخابات اندونزی بیش از ۲۷۰ قربانی برجای گذاشته است

ادامه

اندونزی, جنوب شرق آسیا, جهان, حقوق بشر, خبر