اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل

روزنامه فرانسوی لوموند عنوان کرد روسیه و چین که حمله ایران به اسرائیل را محکوم نکرده‌اند، این بحران را فرصتی برای شکاف بین غرب و بقیه جهان می‌دانند. به گزارش ایسنا، به نقل از لوموند، برعکس، در جریان گفت‌وگوی تلفنی روز دوشنبه وانگ یی، وزیر امور خارجه چین و حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی‌اش، وزیر امور ... اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل

ادامه

اسراییل, ایران, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, سوریه, شرق آسیا, شرق اروپا, غرب

چین گزارش انگلیس درباره هنگ کنگ را رد کرد

چین امروز سه‌شنبه، از انگلیس خواست تا از مداخله در امور هنگ کنگ و همدستی با مجرمان و آشوبگرانی که امنیت ملی چین را تضعیف می‌کنند، دست بردارد. به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری شینهوا، لین جیان سخنگوی وزارت امور خارجه چین در نشستی خبری در پاسخ به سوالی درباره تهمت‌های ... چین گزارش انگلیس درباره هنگ کنگ را رد کرد

ادامه

آزادی, انگلیس, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, شرق آسیا, غرب اروپا, هنگ کنگ

آمریکا و غرب؛ تامین‌کنندگان مالی اقدامات تروریستی علیه روسیه

کمیته تحقیقات روسیه از نقش کشورهای غربی در تامین مالی اقدامات تروریستی در این کشور پرده برداشت. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، روسیه موضوع تامین مالی تروریسم ضد روسی از سوی کشورهای غربی را بررسی می‌کند. کمیته تحقیقات روسیه روز سه‌شنبه اعلام کرد که در پی حمله تروریستی به مسکو، پرونده جنایی ... آمریکا و غرب؛ تامین‌کنندگان مالی اقدامات تروریستی علیه روسیه

ادامه

آمریکا, تروریسم, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, غرب, ناتو

چین: واشنگتن باید نقش سلاح‌های هسته‌ای را در سیاست امنیت ملی و جمعی کاهش دهد

سخنگوی وزارت خارجه چین درخصوص نقش سلاح‌های هسته‌ای در سیاست امنیت ملی و جمعی آمریکا هشدار داد. ایالات متحده باید نقش سلاح‌های هسته‌ای را در سیاست امنیت ملی و جمعی کاهش دهد. این را مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین در یک نشست خبری اعلام کرد. مائو نینگ گفت: «ایالات متحده و ژاپن باید نگرش ... چین: واشنگتن باید نقش سلاح‌های هسته‌ای را در سیاست امنیت ملی و جمعی کاهش دهد

ادامه

آمریکا, امنیتی, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, خلع سلاح هسته‌ای, ژاپن, شرق آسیا, ناتو

روزنامه ایتالیایی “لا رپوبلیکا”: ناتو در اندیشه ارائه اراضی اوکراین به روسیه

یک روزنامه ایتالیایی به نقل از محافل ناتو از بالا گرفتن بحث‌ها در این ائتلاف نظامی درباره طرح واگذاری سرزمین‌های تحت کنترل روسیه به این کشور و الحاق بقیه این کشور به ائتلاف نظامی غربی به عنوان راه حلی برای پایان جنگ اوکراین خبر داد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، بر اساس گزارشی که در روزنامه ... روزنامه ایتالیایی “لا رپوبلیکا”: ناتو در اندیشه ارائه اراضی اوکراین به روسیه

ادامه

آلمان, آمریکا, اتحاد شوروی, اوکراین, ایتالیا, جنگ سرد, جنگ نیابتی, جهان, روسیه, شرق اروپا, گزارش

وزیر دفاع بایدن: چین جدی‌ترین رقیب

جلسه تأیید ژنرال “لوید آستین”، گزینه انتخابی جو بایدن، رئیس جمهور منتخب آمریکا برای سرپرستی پنتاگون، ۱۹ ژانویه و یک روز قبل از تحلیف بایدن، در کمیته خدمات مسلح سنا برگزار شد.

 

به گزارش ایسنا به نقل از اسپوتنیک، لوید آستین در سخنان ابتدایی خود در جلسه تأیید سنا اظهار کرد که حضور نیروهای آمریکا در خاورمیانه را بررسی می‌کند تا چالش‌های روسیه و چین را برطرف کند.

 

بنا بر گزارش بلومبرگ، آستین همچنین گفت، اعزام فعلی نیروها به خاورمیانه را بررسی می‌کند و ضمن اشاره به کاهش نیروهای آمریکا در منطقه، اظهار کرد: ما می‌توانیم حضور آمریکایی‌ها را بهتر وارسی کنیم و فرصت‌هایی برای استفاده از نیروها در دیگر مکان‌ها فراهم آوریم.

 

آستین در بیانیه کتبی به سنای آمریکا نوشت: در صورت تأیید، حضور نیروهایمان را بررسی خواهم کرد تا اطمینان دهم این حضور، دارای تعادل صحیح برای رسیدگی به طیف گسترده چالش‌ها در خاورمیانه- شامل چالش‌های چین و روسیه- همراه با الزامات جهانی و سلامت نیروی مشترک است.

 

چین را جدی‌ترین رقیب جهانی‌مان تلقی می‌کنیم

 

آستین در پاسخ به این سؤال که آیا استراتژی دفاع ملی آمریکا باید بازنگری شود یا خیر، گفت: سرعتی که چین با آن در حال مدرن‌سازی ارتش خود است، اقدامات تهاجمی فزاینده این کشور در هند و اقیانوس آرام و توانایی آن برای تهدید کشور آمریکا، نگران‌کننده هستند و باید به طور مداوم مورد بررسی قرار گیرند.

 

آستین افزود که تضمین می‌کند چین به برتری نظامی نسبت به آمریکا دست پیدا نکند.

 

وزارت خارجه آمریکا در وب‌سایت خود نوشت: در بیشتر مناطق هند و اقیانوس آرام، حزب کمونیستی چین در حال استفاده از تهدید نظامی و اقتصادی برای زورگویی به همسایگان، پیشبرد ادعاهای دریایی غیرقانونی، تهدید خطوط حمل و نقل دریایی و بی‌ثبات‌سازی سرزمین‌های حاشیه جمهوری خلق چین است. این رفتار غارت‌گرانه خطر محاسبات اشتباه و درگیری را افزایش می‌دهد. آمریکا در کنار متحدان و شرکای آسیای جنوب شرقی خود ایستاده است تا از هند و آرام آزاد و باز پشتیبانی کند.

 

تمدید پیمان نیواستارت با روسیه، در راستای منافع آمریکا است

 

آستین گفت: تمدید پیمان کاهش تسلیحات استراتژیک (نیو استارت) با روسیه، در راستای منافع امنیت ملی آمریکا است.

 

به گفته آستین، دولت بایدن تصمیم مبنی بر برگرداندن تعداد قابل توجهی از نیروهای آمریکا از آلمان را مورد بررسی قرار خواهد داد.

 

علاوه بر این، آستین گفت از مقررات قانونی برای فراهم آوردن کمک کُشنده به اوکراین حمایت می‌کند.

 

وی ادامه داد: اوکراین همچنین نیازهای غیرکشنده مهمی مانند تجهیزات ایمن ارتباطی دارد که از طریق “ابتکار کمک امنیتی اوکراین” تأمین مالی می‌شود. در حال حاضر تعادل خوبی از کمک کشنده و غیرکشنده برای پاسخ‌گویی به نیازهای ظرفیتی اوکراین، وجود دارد.

 

کمیته خدمات مسلح سنا همچنین از آستین در مورد امنیت سایبری، از جمله حمله سایبری اخیر علیه شرکت آی‌تی سولارویندز پرسید. آستین گفت اگر روسیه مقصر نفوذ سایبری اخیر شناخته شود، باید پاسخ‌گو باشد.

 

وی خاطرنشان کرد: واقعاً به درک همراه با شفافیت از آنچه اتفاق افتاد امیدوار هستم. اف‌بی‌آی و آژانس امنیت ملی، روسیه را مقصر دانسته‌اند. آن‌ها این اقدام را به روسیه نسبت داده‌اند و اگر واقعاً این‌طور باشد، فکر می‌کنم روسیه باید پاسخ‌گو باشد، باور من این است.

 

آمریکا با دشمنانی هم در داخل و هم در خارج روبروست

 

گزینه منتخب بایدن برای سرپرستی پنتاگون هشدار داد آمریکا هم در وطن و هم خارج آن با دشمنان جدی روبه‌رو است و این تا حدی بر عهده ارتش آمریکا است که بر خطرات غلبه کنند.

 

آستین گفت در صورت تأیید به عنوان وزیر دفاع بعدی ایالات متحده، اولویت اول او اطمینان از این است که تمام منابع نظامی برای مقابله با همه‌گیری کرونا مورد استفاده قرار گیرد.

 

آستین که به جای یونیفرم ارتشی که هنگام شهادت در کنگره به عنوان فرمانده نیروهای نظامی آمریکا در خاورمیانه و آسیای جنوبی پوشیده بود، این بار لباس رسمی کت و شلوار بر تن داشت، به اعضای کمیته خدمات مسلح سنا گفت:  بزرگ‌ترین چالش کشور ما در حال حاضر همه‌گیری است.

 

وی اظهار کرد: همه‌گیری کووید ۱۹ بیش از ۴۰۰ هزار نفر از شهروندان آمریکا را کشته است. این مقدار باورنکردنی است. باید هر کاری در توان داریم انجام دهیم تا زنجیره انتقال را بشکنیم و همه‌گیری را شکست دهیم.

 

آستین در مورد چگونگی افزایش تلاش‌های فعلی پنتاگون برای توزیع واکسن‌های کرونا به عنوان بخشی از آنچه تحت عنوانOperation Warp Speed شناخته می‌شود را شرح نداد، اما گفت باور دارد آنچه پنتاگون می‌تواند برای مقابله با آنچه “اضطراری‌ترین” چالش امنیت ملی است انجام دهد، بیشتر از این‌ها است.

 

آستین اندکی بعد از آنکه مقامات دفاعی آمریکا اعلام کردند ۱۲ نیروی گارد ملی که در ابتدا برای کمک به تأمین امنیت تحلیف بایدن در روز چهارشنبه انتخاب شده بودند، به خاطر روابط افراط‌گرایانه حذف شده‌اند، به سخنرانی پرداخت. وی متعهد شد آنچه را که دشمنان درونی خواند، برطرف کند.

 

وی اظهار کرد: وظیفه وزارت دفاع ایمن نگه داشتن آمریکا از دشمنان است، اما اگر برخی از این دشمنان در رده‌های خودمان باشند، نمی‌توانیم از پس این کار برآییم.

 

وی ضمن توصیف افراط‌گرایی به عنوان بخشی از یک نبرد بزرگ‌تر، افزود: این افراط‌گرایی در ارتش ایالات متحده جایی ندارد.

 

وی به قانون‌گذاران آمریکا گفت: به سختی مبارزه می‌کنم تا آزار جنسی را از بین ببرم و خطوط خودمان را از نژادپرستان و افراط‌گرایان تهی و محیطی را ایجاد کنم که هر شخص مناسب و متمایلی فرصت خدمت داشته باشد.

 

آستین ۶۷ ساله چهره آشنایی برای بسیاری از قانون‌گذارانی است که برای تأیید یا عدم تأیید او رأی می‌دهند، اگر جه انتخاب او بدون مناقشه نیست.

 

قانون آمریکا الزام می‌کند افسران نظامی سابق قبل از آنکه بتوانند به عنوان وزیر دفاع خدمت کنند، به مدت ۷ سال بازنشسته باشند- قانونی که به منظور تضمین کنترل غیرنظامی ارتش وضع شده است. اما آستین تنها ۵ سال پیش بازنشسته شده و در سال ۲۰۱۶ به عنوان رهبر فرماندهی مرکزی آمریکا کناره‌گیری کرد.

 

چشم‌پوشی از قانون تنها دو مرتبه اجرا شده که مورد اخیر آن در سال ۲۰۱۷ و برای ژنرال بازنشسته “جیم ماتیس” بود که به عنوان نخستین وزیر دفاع دونالد ترامپ فعالیت می‌کرد.

 

روز سه‌شنبه، برخی قانون‌گذاران از جمله “تام کاتن”، سناتور جمهوری‌خواه و “ریچارد بلومنتال”، سناتور دموکراتیک به آستین گفتند که از چشم‌پوشی حمایت نمی‌کنند. کاتن تا آنجا پیش رفت که حمایتش از چشم‌پوشی برای ماتیس را یک اشتباه خواند.

 

آستین گفت متوجه نگرانی‌ها در مورد این موضوع هست و قول داد در صورت تأیید، صدای مقامات دفاعی غیرنظامی شنیده شود.

 

وی خاطرنشان کرد: امنیت دموکراسی ما به کنترل غیرنظامی شایسته نیروهای مسلح نیاز دارد. تمام عمرم را با تعهد به این موضوع سپری کرده‌ام.

 

آستین به طور خاص اهمیت اتحادهای نظامی کشور را یادآور شد و گفت یکی از نخستین سفرهای او، سفر به ژاپن، کره جنوبی و استرالیا یعنی متحدان کلیدی در هند و اقیانوس آرامی خواهد بود، جایی که چین جولان می‌دهد.

 

قانون‌گذاران علاوه بر روسیه و چین، از آستین در مورد موضع دولت بایدن در مورد ایران پرسیدند و این پرسش را طرح کردند که آیا آمریکا ممکن است مجدداً به توافق هسته‌ای ایران ملحق شود یا خیر.

 

آستین بیان کرد هرگونه ورود مجدد به توافق هسته‌ای نیازمند اقدام از سوی تهران است.

 

وی گفت: پیش‌شرایط ما برای مدنظر قرار دادن ورود مجدد به توافق این است که ایران شرایط تأکید شده در توافق را رعایت کند و به نقطه‌ای برگردد که باید در آن می‌بودند.

 

وی مدعی شد: ایران یک عنصر بی‌ثبات‌کننده است. تهدیدی برای شرکای ما در منطقه و آن نیروهایی است که ما در منطقه مستقر کرده‌ایم.

 

آستین برای افغانستان هم که پس از سیاست کاهش نیروهای آمریکایی دولت ترامپ، ۲ هزار و ۵۰۰ سرباز آمریکایی را در خود جا داده، ابراز امیدواری محتاطانه کرد و گفت: این درگیری باید به پایان برسد. باید شاهد رسیدن به یک توافق باشیم.

 

این ژنرال سابق ۴ ستاره اگر توسط سنا تأیید شود، اولین آفریقایی آمریکایی خواهد بود که به عنوان وزیر دفاع آمریکا خدمت می‌کند.

دولت ترامپ چین، کوبا، ونزوئلا، کره شمالی، روسیه و ایران را دشمنان ایالات متحده خواند

وزارت بازرگانی ایالات متحده آمریکا با صدور دو دستورالعمل دولتی اعلام کرد موازین نظارتی جدیدی را برای کنترل انتقال فنآوری‌ها و فعالیت‌های افرادی که ممکن است با سرویس‌های نظامی خارجی همکاری کنند، افزایش می‌دهد.

ادامه

امریکا, ایران, جهان, چین, خبر, روسیه, کره شمالی, کوبا, ونزوئلا

به دنبال هشدار چین، سفر نماینده آمریکا در سازمان ملل به تایوان لغو شد

وزارت خارجه تایوان امروز (چهارشنبه) اعلام کرد، به تصمیم وزارت خارجه آمریکا در لغو سفر سفیر این کشور در سازمان ملل به تایوان احترام می‌گذارد و آن را درک می‌کند.

ادامه

اتحادیه اروپا, امریکا, امریکای شمالی, جنگ سرد, جهان, چین, سازمان ملل, شرق آسیا, لوکزامبورک