هشدار اسپانیا به اسراییل درباره حمله به رفح

وزیر خارجه اسپانیا خواستار استقرار آتش‌بس در غزه و عدم عملیات نظامی اسرائیل در رفح شد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ نبود آینده‌ای روشن پیش روی فلسطینیان و ادامه اشغالگری‌های اسرائیل در نهایت منجر به وقوع حمله هفتم اکتبر شد. اکنون برخی کشور‌های اروپایی در تلاش هستند با ایجاد امید در میان فلسطینیان از جمله آینده ... هشدار اسپانیا به اسراییل درباره حمله به رفح

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, اسراییل, ایرلند, تروریسم, جنوب اروپا, خاورمیانه, فلسطین, لبنان, مالت

بالاترین مقام اطلاعات نظامی اسرائیل استعفا کرد

یک رسانه اسرائیلی از استعفای رئیس اداره اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل به‌دلیل شکست در طوفان الاقصی خبر داد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، یک روزنامه اسرائیلی امروز دوشنبه از استعفای آهارون حالیوا، رئیس اداره اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل خبر داد. روزنامه یدیعوت آحارانوت دلیل استعفای رئیس بخش اطلاعات نظامی رژیم اسرائیل را شکست در ۷ اکتبر ... بالاترین مقام اطلاعات نظامی اسرائیل استعفا کرد

ادامه

اسراییل, ایران, جهان, خاورمیانه, خبر, سوریه, فلسطین

محمود عباس: وتوی آمریکا علیه فلسطین «ناامیدکننده» و «شرم‌آور» است

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین وتوی آمریکا علیه اعطای عضویت کامل به فلسطین در سازمان ملل متحد را موضعی «ناامیدکننده» خواند. «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین امروز (شنبه) وتوی آمریکا علیه اعطای عضویت کامل به فلسطین در سازمان ملل متحد را موضعی «ناامیدکننده»، «شرم‌آور»، «غیرقابل توجیه» و «غیرمسوولانه» خواند. وی در مصاحبه با خبرگزاری فلسطین ... محمود عباس: وتوی آمریکا علیه فلسطین «ناامیدکننده» و «شرم‌آور» است

ادامه

آمریکا, اسراییل, تجاوز نظامی, تحلیل, تشکیلات خودگردان فلسطین, جهان, خاورمیانه, سازمان ملل, فلسطین, نسل‌کشی

الجزایر؛ پرونده عضویت کامل فلسطین را بار دیگر به شورای امنیت ارائه خواهیم کرد

به دنبال وتوی پیش نویس عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد توسط آمریکا، الجزایر متعهد شد این پیش نویس را بار دیگر در شورای امنیت مطرح کند. عمار بن جامع سفیر و نماینده دائم الجزایر در سازمان ملل در این باره گفت: امیدواریم بار دیگر زمانی که پیش نویس عضویت فلسطین در سازمان ملل ... الجزایر؛ پرونده عضویت کامل فلسطین را بار دیگر به شورای امنیت ارائه خواهیم کرد

ادامه

آمریکا, الجزایر, جهان, خاورمیانه, خبر, سازمان ملل, فلسطین

ابراز تأسف شدید چین از وتوی درخواست فلسطین برای عضویت در سازمان ملل توسط ایالات متحده

بعد از ظهر پنجشنبه ۱۸ آوریل، ۳۰ فروردین، به وقت محلی، پیش‌نویش قطعنامه «پیشنهاد پذیرش عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد» از سوی ایالات متحده وتو شد و در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب نرسید. به گزارش رادیو بی‌المللی چین؛ «فو تسونگ» نماینده دائم چین در سازمان ملل طی سخنرانی خود پس از ... ابراز تأسف شدید چین از وتوی درخواست فلسطین برای عضویت در سازمان ملل توسط ایالات متحده

ادامه

آمریکا, اسراییل, تحلیل, چین, خاورمیانه, سازمان ملل, شرق آسیا, صلح, فلسطین

وزیر دفاع آمریکا عراق را به حملات «پیش‌دستانه» تهدید کرد

وزیر دفاع آمریکا با متهم کردن «الحشد الشعبی» به تحریک واشنگتن، گفت آمریکا ممکن است علیه عراق دست به حملات «پیش‌دستانه» بزند.

 

به گزارش خبرگزاری فارس، «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا روز پنج‌شنبه با متهم کردن «الحشد الشعبی» به انجام «اقدامات تحریک‌آمیز»، عراق را به حملات نظامی بیشتر تهدید کرد.

 

اسپر که در ساختمان وزارت دفاع آمریکا در واشنگتن در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، هدف از اعزام نیروهای نظامی بیشتر به منطقه غرب آسیا را ایجاد بازدارندگی در برابر ایران توصیف کرد و مدعی شد که حمله راکتی اخیر به یک پایگاه نظامی آمریکا در «کرکوک» و همچنین اعتراضات در برابر سفارت آمریکا در بغداد با سازماندهی و دستور ایران انجام شده است.

 

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، وی گفت: «حمله به نیروهای ائتلاف، تازه‌ترین مورد تهاجمات ایران است. نیروهای ایالات متحده، برای تقویت امنیت [در سفارت] مستقر شده‌اند.»

 

وی سپس گردان‌های حزب‌الله عراق را که اخیرا هدف حمله نظامی آمریکا قرار گرفته‌اند، به تلاش برای تحریک واشنگتن متهم کرد و گفت: «فکر می‌کنم که گردان‌های حزب‌الله ممکن است در آینده رفتار تحریک‌آمیز تازه‌ای انجام دهد. اگر چنین کاری کنند، بابت آن پشیمان خواهند شد.»

 

وزیر دفاع آمریکا در ادامه از این هم فراتر رفت و گفت ممکن است واشنگتن حتی بدون هیچ بهانه‌ای هم عراقی‌ها را هدف قرار دهد. او چنین حملاتی را «پیش‌دستانه» توصیف کرد. اسپر گفت: «ایالات متحده در صورت لزوم، علیه این شبه نظامیان حملات پیش‌دستانه انجام می‌دهد. روشن است که این حملات به دستور رژیم ایران در حال انجام است.»

 

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: «نشانه‌هایی هست که آن‌ها دارند برای حملات بیشتر برنامه‌ریزی می‌کنند. اگر از این حملات [از قبل] اطلاعی بیابیم، برای حفاظت از نیروهای آمریکایی، حفاظت از جان آمریکایی‌ها، اقدام پیش‌دستانه انجام خواهیم داد. بازی عوض شده است.»

 

او حمله نظامیان آمریکایی در کرکوک را «عبور از خط [قرمز]» واشنگتن توصیف کرد و گفت حمله به مواضع الحشد الشعبی، «پاسخ قدرتمند» آمریکا بود که به دستور «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا انجام گرفت.

 

وی همچنین به انتقاد از دولت عراق پرداخت و گفت: «من اقدام کافی از جانب [دولت] عراق برای پرداختن به مسئله گروه‌های مورد حمایت ایران را شاهد نبوده‌ام. آن‌ها باید برای پاسخگو کردن عاملان حمله به نیروهای آمریکایی اقدامات بیشتری انجام دهند.»

 

اظهارات اسپر چند روز پس از آن انجام می‌شود که جنگنده‌های آمریکایی مقرهای گردان‌های حزب‌الله در نزدیکی شهر «القائم» را هدف حمله قرار دادند. در این حملات، نزدیک به ۳۰ نفر شهید و ده‌ها تن زخمی شدند. در پی این حملات که نقض آشکار حاکمیت عراق به شمار می‌آید، هزاران نفر از مردم عراق روز سه‌شنبه در برابر سفارت آمریکا تجمع کردند.

 

وزیر دفاع آمریکا در مورد این تجمع و تلاش برخی از معترضان برای ورود به محوطه سفارت آمریکا، گفت کسی به محوطه اصلی سفارت دسترسی پیدا نکرده است. اسپر توضیح داد: «آن‌ها به مجموعه بیرونی که باید توسط نیروهای امنیتی عراقی مورد محافظت قرار می‌گرفت، دسترسی پیدا کردند.»

 

به گفته وی، بعد از آنکه آمریکا ده‌ها نیروی نظامی در سفارت مستقر کرد، این مجموعه اکنون «به خوبی» امن است.

 

معترضان دیروز به درخواست دولت و الحشد الشعبی اطراف سفارت آمریکا را ترک کردند، اما گفته‌اند که از پارلمان می‌خواهند طرح اخراج نظامیان آمریکایی از عراق را تصویب کند. آمریکا اکنون به بهانه مبارزه با داعش، بیش از ۵۰۰۰ نیرو در عراق دارد. دولت عراق می‌گوید آمریکا با حمله به مواضع نیروهای عراقی، توافقات دوجانبه در مورد استقرار نیرو در عراق را نقض کرده است.

شورای آتلانتیک: دوران حضور گسترده آمریکا در عراق رو به پایان است

اندیشکده شورای آتلانتیک با اشاره به خشم عمومی از حمله اخیر آمریکا به مواضع «الحشد الشعبی»، نوشته است که به نظر می‌رسد سال ۲۰۲۰، سال پایان حضور گسترده نظامی و دیپلماتیک آمریکا در عراق باشد.

ادامه

امریکا, جهان, حضور نظامی, خاورمیانه, خبر, عراق