تشدید تنش دیپلماتیک بوگوتا – تل‌آویو؛ پاسخ کلمبیا به‌ عصبانیت اسرائیل

وزارت امور خارجه کلمبیا اظهارات وزیر امور خارجه اسرائیل علیه «گوستاوو پترو» رئیس‌جمهوری این کشور به دنبال حمایت از تصویب آتش‌بس در غزه توسط شورای امنیت سازمان ملل را رد و تاکید کرد: اقدامات علیه غیرنظامیان غزه باید به صورت فوری پایان یابد. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از خبرگزاری افه، وزارت امور خارجه کلمبیا ... تشدید تنش دیپلماتیک بوگوتا – تل‌آویو؛ پاسخ کلمبیا به‌ عصبانیت اسرائیل

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, تروریسم, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, سازمان ملل, کلمبیا

بلومبرگ: رییس جمهور افراطی آرژانتین ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج می‌کند!

بلومبرگ در گزارشی مدعی شد که رییس جمهور آرژانتین قصد دارد تا ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج کند. به گزارش خبرگزاری مهر، شبکه تلویزیونی بلومبرگ در گزارشی مدعی شد که خاویر میلی، رییس جمهور آرژانتین در اقدامی دیگر با هدف نمایش رویکرد افراطی‌اش که خود آن را «اره برقی» خوانده است، قصد دارد تا ... بلومبرگ: رییس جمهور افراطی آرژانتین ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج می‌کند!

ادامه

آرژانتین, آمریکای لاتین, اتحادیه اروپا, جهان, فساد, کارگری, نئولیبرالیسم

کلمبیا: اگر به قطعنامه شورای امنیت عمل نشود، کشورها باید روابط خود با اسرائیل را قطع کنند

گوستاوو پترو، رئیس‌جمهور کلمبیا از جامعه بین‌الملل خواست در صورت عدم رعایت قطعنامه آتش‌بس در غزه توسط اسرائیل، روابط دیپلماتیک با این رژیم را قطع کند. به گزارش دوشنبه شب ایرنا از “آناتولی”, پترو پس از رای گیری قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل در حساب کاربری خود در رسانه اجتماعی ایکس نوشت: سرانجام قطعنامه ... کلمبیا: اگر به قطعنامه شورای امنیت عمل نشود، کشورها باید روابط خود با اسرائیل را قطع کنند

ادامه

آمریکا, آمریکای لاتین, اسراییل, تروریسم, روسیه, سازمان ملل, فلسطین, کلمبیا

دیوان بین‌المللی دادگستری به شکایت نیکاراگوئه از آلمان رسیدگی می‌کند

دیوان بین‌المللی دادگستری جمعه اعلام کرد که روزهای ۸ و ۹ آوریل (۲۰ و ۲۱ فروردین ۱۴۰۳) به شکایت نیکاراگوئه از آلمان به اتهام حمایت از نسل‌کشی در نوار غزه رسیدگی می‌کند. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، نیکاراگوئه از آلمان به دلیل حمایت مالی و نظامی از اسرائیل، قطع کمک‌های مالی به ... دیوان بین‌المللی دادگستری به شکایت نیکاراگوئه از آلمان رسیدگی می‌کند

ادامه

آفریقای جنوبی, آلمان, آمریکای لاتین, اروپای مرکزی, اسراییل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, دیوان داوری لاهه, فلسطین, نسل‌کشی, نیکاراگوئه

شکایت ۶۵۰ وکیل شیلیایی از اسرائیل به دیوان کیفری بین‌المللی

شماری از وکلای شیلیایی از اسرائیل به دلیل ارتکاب جنایات جنگی در غزه شکایت کردند. به گزارش خبرگزاری مهر، بیش از ۶۵۰ وکیل شیلیایی شکایتی را علیه اسرائیل و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر آن در دیوان کیفری بین‌المللی در لاهه تنظیم کردند. این شکایت به دلیل نسل‌کشی و جنایات ضدبشری اشغالگران اسرائیلی علیه ملت فلسطین ... شکایت ۶۵۰ وکیل شیلیایی از اسرائیل به دیوان کیفری بین‌المللی

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, خاورمیانه, خبر, دیوان داوری لاهه, شیلی, فلسطین, قضایی

وزیر خارجه کوبا: بدترین صحنه‌های سرکوب مردم را در اروپا دیده‌ام

وزیر امور خارجه کوبا در انتقاد از اظهار نظرهای دولت‌های غربی پیرامون اعتراض‌ یکشنبه اخیر شماری از مردم این کشور گفت: خشونت شدید پلیس و سرکوب معترضان در پایتخت‌های اروپایی بدتر از کوبا است.

 

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری افه، برونو رودریگس وزیر امور خارجه کوبا در انتقاد از اظهار نظرهای دولت‌های غربی پیرامون اعتراض‌های یکشنبه اخیر شماری از مردم این کشور گفت: من می‌توانم بگویم که پیش از همه‌گیری و در دوران شیوع کرونا، حقیقتا صحنه‌هایی از خشونت شدید پلیس و سرکوب معترضان در پایتخت‌های اروپایی، (به مراتب) بدتر از آنچه در کوبا روی داده است، دیده‌ام.

 

جوسپ بورل رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه از مقام‌های کوبا خواست به معترضان «اجازه» برگزاری تجمعات مسالمت‌آمیز داده و به صدای نارضایتی‌ تظاهرکنندگان «گوش دهد».

 

وزیر امور خارجه کوبا افزود: این درست است که موارد محدودی از نقض قانون و بی نظمی را شاهد بوده ایم که در آن‌ها از اعمال قانون و نیروهای پلیس استفاده شده اما سرکوبی که در اروپا روی داده است، در کوبا نداشته ایم.

 

جن ساکی سخنگوی کاخ سفید در واکنش به اعتراضات در کوبا و بدون اشاره به تحریم های کاخ سفید علیه مردم، ناآرامی ها در این کشور را خودجوش دانست.

 

از جنبش جلیقه زردها در پاریس و سایر شهرهای فرانسه گرفته تا تظاهرات ضد نژادپرستی لندن، تظاهرات اهالی بریستول علیه لایحه جنجالی دولت بریتانیا و اعتراضات علیه خشونت پلیس در آتن، تنها شماری از مواردی است که در حدود یکسال اخیر، اخبار و تصاویر آن در رسانه‌های جهان منتشر شده است.

 

کشورهایی که با داعیه دموکراسی، به دور از هر گونه محدودیت، تحریم و فشار خارجی و مداخله دولت‌های قدرتمند روزگار می‌گذرانند. کشورهایی که حتی در آن‌ها استفاده از ماسکی ساده و رعایت محدودیت‌های سختگیرانه برای حفظ سلامتی مردمانشان غیر قابل تحمل است.

 

وزیر خارجه کوبا: بدترین صحنه‌ها از سرکوب مردم را در اروپا دیده ام

 

و اما آمریکا و رسوایی یورش به ساختمان کنگره و خیابان‌های پر آشوب از قتل جورج فلوید سیاهپوست؛ تاریخ بی تردید تصاویر ساعاتی که کنگره آمریکا شاهد هجوم آشوبگران و پس از آن محل استقرار نظامیان آمریکایی بود را هرگز فراموش نخواهد کرد. جامعه دوقطبی، خطر کودتا، تهدید دموکراسی، قدرت تجزیه شده با دو سرکرده و استقرار نظامیان همه و همه خیال‌های آمریکا برای کشورهای آمریکای لاتین بود که در آن روزها دامنگیر خود آمریکا شد.

 

شش دهه تحریم و سیاست ظالمانه آمریکا علیه کوبا واقعیتی است که مردم این جزیره کارائیب را برای تامین کوچکترین حقوق انسانی‌شان به سختی انداخته است. حال که رفع تحریم‌ها، روشن‌ترین راه نجات مردم رنج‌کشیده این کشور آمریکای لاتین است، سران غربی با پاک کردن صورت مسئله، دولت کوبا را به «احترام به صدای معترضان» فرا می‌خوانند. فراخوانی که نه به معنای احترام به اصول دموکراسی ادعایی دولت‌های غربی، که پشت پرده آن، افزودن معضلی به عنوان بی‌ثباتی بر درد تحریم و مشکلات اقتصادی این کشور است.

 

میگل دیاز کانل رئیس‌جمهوری کوبا در سخنرانی تلویزیونی گفت که از یک سو اقدام‌های آمریکا موجب شده تا این کشور آمریکای لاتین دچار کمبودهایی به خصوص در بخش مواد غذایی، دارو و مواد خام شود و از سوی دیگر رسانه‌ها به شدت در قالب یک جنگ نامتعارف به دنبال بی اعتبار کردن دولت و ایجاد شکاف میان دولت و مردم بوده و تلاش می‌کنند تا هاوانا را ناکارآمد و ناتوان از ایجاد رفاه برای مردم جلوه داده و آمریکا را موجب پیشرفت کشورهایی مانند کوبا نشان دهند.

آمریکا به دنبال ایجاد «انقلاب رنگی» در کوبا است

سخنگوی وزارت خارجه روسیه طی سخنانی تاکید کرد هدف آمریکا از وضع تحریم علیه کوبا و تحریک مردم این کشور در جریان اعتراضات اخیر، ایجاد انقلاب رنگی علیه دولت هاوانا است.

ادامه

امریکا, امریکای لاتین, جهان, حقوق بشر, دخالت نظامی, روسیه, کوبا

هشدار هاوانا درباره احتمال مداخله نظامی واشنگتن در کوبا

همزمان با ادامه مداخلات کشور‌های غربی در قبال اعتراض‌های اخیر کوبا، وزیر خارجه این کشور درباره هموار شدن زمینه برای مداخله نظامی واشنگتن در کوبا هشدار داد.

ادامه

امریکا, امریکای لاتین, جهان, خبر, دخالت نظامی, کوبا

کاراکاس: شرکت آمریکایی دخیل در ترور رئیس‌جمهور هائیتی در توطئه علیه مادورو هم دست داشت

رئیس مجلس شورای ملی ونزوئلا گفت که شرکت امنیتی آمریکایی CTU که گفته می‌شود هفته گذشته در ترور رئیس جمهور هائیتی دست داشته، در توطئه علیه مادورو در سال ۲۰۱۸ نیز مشارکت داشته است.

ادامه

امریکا, امریکای لاتین, تروریسم, جهان, حقوق بشر, خبر, دخالت نظامی, کلمبیا, هائیتی, ونزوئلا

رئیس جمهور کوبا گفت: «قرار نیست حق حاکمیت یا استقلال مردم خود را تسلیم کنیم»

وزیر خارجه کوبا با بیان اینکه دولت آمریکا برای براندازی دولت این کشور بودجه اختصاص داده گفت ایالات متحده عامل اصلی کمبودهای اقتصادی در این کشور آمریکای لاتین به شمار می‌رود.

ادامه

امپریالیسم, امریکا, امریکای شمالی, امریکای لاتین, تحریم, تحلیل, جهان, حقوق بشر, روسیه, کوبا, مداخله خارجی