خیز بروکسل به‌سوی «اقتصاد جنگی»

کمیسیون اروپا قصد دارد با ارائه طرحی تازه، راه‌هایی برای تقویت صنایع نظامی اتحادیه اروپا و همچنین حرکت به‌سوی وضعیت اقتصاد جنگی ارائه کند. باشگاه خبرنگاران: مقامات اروپایی اعلام کردند «تیری برتون» کمیسیونر صنایع اروپایی پیشنهاد‌هایی را ارائه خواهد کرد تا کشور‌های عضو اتحادیه اروپا را به خرید بیشتر سلاح از شرکت‌های اروپایی تشویق کرده ... خیز بروکسل به‌سوی «اقتصاد جنگی»

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, امنیتی, اوکراین, جنگ سرد, گزارش, ناتو

روسیه قطعنامه شورای امنیت علیه کره شمالی را وتو کرد

روسیه امروز (پنجشنبه) با وتوی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد، به شکل موثری نظارت هیاتی از کارشناسان این نهاد بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی را لغو کرد. به گزارش ایرنا، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد: قطعنامه‌ای که با حمایت آمریکا به شورای امنیت پیشنهاد شد برای یکسال دیگر ماموریت این هیات را تمدید می‌کرد ... روسیه قطعنامه شورای امنیت علیه کره شمالی را وتو کرد

ادامه

آمریکا, تحریم, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, روسیه, سازمان ملل, شبه جزیره کره, شرق آسیا, غرب, کره شمالی

کیم جونگ اون خواستار آمادگی رزمی محکم و قوی شد

رسانه دولتی کره شمالی امروز دوشنبه، گزارش کرد، کیم جونگ اون یک واحد تانک را مورد بازرسی قرار داد و خواستار افزایش آمادگی رزمی آن از جمله «قدرت ایدئولوژیک و ذهنی» بیشتر شده است. به گزارش ایسنا، این واحد اولین لشکر زرهی کره شمالی است که در سال ۱۹۴۸ راه اندازی شد و در استان ... کیم جونگ اون خواستار آمادگی رزمی محکم و قوی شد

ادامه

جنگ سرد, جهان, خبر, ژاپن, شبه جزیره کره, شرق آسیا, کره شمالی

مجارستان: ناتو بزودی نیرو به اوکراین اعزام می‌کند

نخست‌وزیر مجارستان افشا کرد که کشورهای غربی احتمالا طی ۲ الی سه ماه آینده نیروهایشان را به اوکراین اعزام کنند. به گزارش ایسنا، جنجال و احتمال اعزام نیروهای غربی به اوکراین از اظهارات ماه گذشته «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه آغاز شد و همچنان پس‌لرزه‌های آن ادامه دارد و طبق آن چیزی که نخست‌وزیر مجارستان می‌گوید ... مجارستان: ناتو بزودی نیرو به اوکراین اعزام می‌کند

ادامه

آلمان, اتحادیه اروپا, اوکراین, تحریم, جنگ سرد, جنگ نیابتی, خبر, روسیه, شرق اروپا, فرانسه, مجارستان

جنگ اقتصادی آمریکا و چین به پهپادها کشیده شد

گروهی از نمایندگان کنگره آمریکا در نامه‌ای به کاخ سفید از دولت کشورشان خواستند بر پهپادهای چینی وارد شده به آمریکا تعرفه‌های بیشتری وضع کند. به گزارش ایرنا از رویترز، گروهی از اعضای کنگره آمریکا روز چهارشنبه از دولت بایدن خواستند تا با وضع تعرفه‌های بیشتری را بر هواپیماهای بدون سرنشین ساخت چین، مشوق های ... جنگ اقتصادی آمریکا و چین به پهپادها کشیده شد

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اقتصادی, جنگ سرد, چین, شرق آسیا, گزارش

وزیر خارجه چین سه خط قرمز برای روابط پکن و واشنگتن ترسیم کرد

وزیر امور خارجه چین در دیدار با «وندی شرمن» معاون وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا در پکن سه خط قرمز را برای مدیریت موثر اختلافات و جلوگیری از خارج شدن از کنترل روابط چین و ایالات متحده ترسیم کرد.

 

به گزارش ایرنا از تلویزیون چین، وانگ یی روز سه شنبه در این دیدار که در شهر تیانجین در مرکز چین برگزار شد، گفت: نخست، ایالات متحده نباید سیستم سوسیالیسم با ویژگی‌های چینی را به چالش بکشد، در این باره تهمت بزند و یا حتی قصد براندازی این سیستم و مسیر آن را داشته باشد.

 

وی افزود: راه و سیستم چین انتخاب تاریخ و مردم این کشور است و با رفاه طولانی مدت ۱.۴ میلیارد مردم چین و آینده و سرنوشت ملت چین ارتباط دارد. این از منافع کلیدی طرف چینی است که باید آمریکا بر آن پایبند باشد.

 

این مقام چینی در مورد خط قرمز دوم روابط چین و آمریکا اظهار کرد: ایالات متحده نباید تلاش کند مانع روند توسعه چین شود. مردم چین حق دارند زندگی بهتری داشته باشند و چین نیز حق دسترسی به مدرنیزاسیون را دارد. مدرنیزاسیون قدرت انحصاری ایالات متحده نیست این شامل وجدان اساسی انسان و عدالت بین‌المللی است.

 

وانگ یی ادامه داد: پکن بارها از واشنگتن خواسته است که هرچه سریع تر همه تحریم های یک جانبه، تعرفه های بالا، مدیریت درازدستانه و محاصره فناوری اعمال شده بر کشور را لغو کند.

 

وزیر خارجه چین در تشریح شرط سوم روابط دو کشور تصریح کرد: ایالات متحده نباید حاکمیت ملی چین را نقض کند، چه رسد به این که بخواهد تمامیت ارضی چین را مورد تخریب قرار دهد.

 

به گفته وی موضوعات مربوط به سینکیانگ، تبت و هنگ کنگ هرگز موضوعات حقوق بشری یا دموکراسی نیست، موضوعات اصلی درست و نادرست در مخالفت با “جدایی طلبی سین کیانگ”، “جدایی طلبی تبت” و “جدایی طلبی هنگ کنگ” به شمار می‌رود.

 

وی در مورد مساله تایوان نیز گفت: این موضوع از اهمیت بیشتری برخوردار است اگرچه دو طرف تنگه تایوان هنوز متحد نشده اند، اما واقعیت اساسی این که خاک اصلی و تایوان به یک چین واحد تعلق دارند و تایوان بخشی از خاک چین است، هرگز تغییر نکرده و نخواهد کرد.

 

وانگ افزود: اگر “جدایی طلبان تایوان” جرات تحریک داشته باشند، چین نیز حق دارد اقدامات لازم را برای مهار در پیش گیرد. ما به ایالات متحده توصیه می کنیم که به وعده های خود در مورد مساله تایوان پایبند باشد و با احتیاط رفتار کند.

 

وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا هم در این نشست گفت: به نوبه خود، روابط چین – آمریکا را به رسمیت می شناسد. روابط دو کشور مهمترین روابط دو جانبه در جهان است و ایالات متحده تحت ریاست جمهوری «جو بایدن» باید با طرف چینی تعامل داشته است.

 

وی با بیان اینکه آمریکا مایل به ادامه گفت و گوهای صریح با چین است، افزود که آمریکا همچنین امیدوار است که دو کشور بتوانند با هم رابطه مسالمت آمیز داشته باشند.

 

معاون وزیر خارجه ایالات متحده بار دیگر تأکید کرد که ایالات متحده قصد محدود کردن توسعه چین و مهار این کشور را ندارد و تاکید کرد که از دیدن توسعه چین خوشحال است.

 

شرمن خواستار رقابت سالم بین دو طرف شد و پیشنهاد داد که دو کشور در زمینه تغییرات آب و هوایی، کنترل مواد مخدر و موضوعات داغ بین المللی و منطقه ای همکاری کنند.

 

وی همچنین سخنان وانگ را تکرار کرد و گفت که دو طرف باید ظرفیت مدیریت بحران را تقویت کنند و از درگیری جلوگیری کنند.

 

شرمن بار دیگر بر پایبندی ایالات متحده به اصل یک چین تأکید کرد و اظهار داشت که ایالات متحده از “استقلال تایوان” حمایت نمی‌کند.

 

دو طرف همچنین در مورد موضوعات بین المللی و منطقه ای مورد علاقه مشترک تبادل نظر کردند.

روسیه آمریکا را به دخالت در امور داخلی هائیتی متهم کرد

سخنگوی وزارت خارجه روسیه با اشاره به اینکه قتل رئیس جمهوری هائیتی می‌تواند به مذاکرات با چین برای دریافت واکسن کرونا مربوط باشد، افزود: بعد از قتل مویس، آمریکایی‌ها فعالانه در دستورکار سیاست داخلی این کشور دخالت می‌کنند.

ادامه

امریکا, امریکای لاتین, تحلیل, جنوب آسیا, جهان, چین, حقوق بشر, روسیه, کلمبیا, هائیتی

چین: به آمریکا می‌آموزیم چگونه با دیگران رفتار کند

در آستانه سفر خانم وندی شرمن معاون وزیر امور خارجه آمریکا به پکن که به گفته یک مقام واشنگتن از موضع قدرت انجام خواهد شد، وزیر امور خارجه چین خاطر تاکید کرد: به آمریکا یاد می‌دهیم که چگونه با دیگران رفتار کند.

ادامه

امریکا, پاکستان, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, شرق آسیا

پکن: آمریکا در کشور‌های دیگر آزمایش‌های بیولوژیک انجام می‌دهد

سفیر چین در روسیه از آمریکا خواست به‌ جای پنهان‌کاری در خصوص آزمایش‌های بیولوژیک خود در کشور‌های دیگر، برای یافتن منشأ ویروس کرونا همکاری کند.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, روسیه, شرق آسیا

چین نمی‌خواهد آمریکا در افغانستان هرج و مرج به جای بگذارد

سفیر چین در روسیه روز چهارشنبه، گفت، ایالات متحده باید از عادی‌سازی تدریجی وضعیت در افغانستان اطمینان حاصل کند و چین مخالف آن است که واشنگتن از خروج نیروهایش برای بی‌ثبات کردن این منطقه سوءاستفاده کند.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, امریکا, تحریم, تروریسم, تشنج‌ زایی, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا