لاوروف: جهان در آستانه درگیری بین قدرت‌های هسته‌ای قرار دارد

وزیر خارجه روسیه با اشاره به ادامه خط‌مشی آمریکا و متحدانش در ناتو برای تحمیل «شکست راهبردی» بر مسکو، هشدار داد: غربی‌ها به طور خطرناکی در آستانه یک درگیری نظامی مستقیم بین قدرت‌های هسته‌ای تعادل ایجاد کرده که می‌تواند عواقب فاجعه باری داشته باشد. به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، سرگئی لاوروف، ... لاوروف: جهان در آستانه درگیری بین قدرت‌های هسته‌ای قرار دارد

ادامه

آمریکا, اوکراین, تحلیل, جنگ سرد, روسیه, سازمان ملل, غرب, ناتو

نشنال اینترست: چین موشک دانگ فنگ -۲۱ را برای غرق کردن ناو‌های هواپیمابر آمریکا ساخته است

رسانه آمریکایی روز شنبه نوشت یگان موشکی چین بیش از ۱۰۰۰ موشک معروف به «قاتل ناو‌های هواپیمابر» آمریکا را در اختیار دارد. به گزارش باشگاه خبرنگاران: یک رسانه آمریکایی روز شنبه در تحلیلی نوشت، راهبرد نظامی چین تمرکز قابل توجه بر گسترش زرادخانه موشک‌های بالستیک «دانگ فنگ- ۲۱» معروف به «قاتل ناو‌های هواپیمابر» برای مقابله ... نشنال اینترست: چین موشک دانگ فنگ -۲۱ را برای غرق کردن ناو‌های هواپیمابر آمریکا ساخته است

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, شرق آسیا, گزارش

استقرار سامانه موشکی آمریکا در فیلیپین؛ تداوم تنش‌های دریای جنوبی چین

یک تحلیگر ارشد سنگاپوری با بیان اینکه سامانه موشکی آمریکا در فیلیپین می‌تواند مواضع نظامی چین را هدف قرار دهد، افزود: استقرار این سامانه ممکن است به افزایش تعداد نیروهای نظامی پکن در دریای جنوبی چین و افزایش تنش در این منطقه در بلند مدت منجر شود. به گزارش شنبه ایرنا از نشریه «ساوث چاینا ... استقرار سامانه موشکی آمریکا در فیلیپین؛ تداوم تنش‌های دریای جنوبی چین

ادامه

آسیا پاسیفیک, آمریکا, اتحاد شوروی, تایوان, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, شرق آسیا, فیلیپین, هندو پاسیفیک

کره شمالی بار دیگر آزمایش موشکی انجام داد

اداره موشکی کره شمالی روز جمعه (به وقت محلی) در بیانیه‌ای اعلام کرد که یک کلاهک بزرگ موشک کروز و یک موشک ضدهوایی جدید خود را با شلیک به سمت دریای غربی شبه جزیره کره آزمایش کرده است. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رسمی کره شمالی، بر اساس این بیانیه، این پرتاب‌های آزمایشی ... کره شمالی بار دیگر آزمایش موشکی انجام داد

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, خبر, ژئوپلیتیک, شبه جزیره کره, شرق آسیا, کره جنوبی, کره شمالی

اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل

روزنامه فرانسوی لوموند عنوان کرد روسیه و چین که حمله ایران به اسرائیل را محکوم نکرده‌اند، این بحران را فرصتی برای شکاف بین غرب و بقیه جهان می‌دانند. به گزارش ایسنا، به نقل از لوموند، برعکس، در جریان گفت‌وگوی تلفنی روز دوشنبه وانگ یی، وزیر امور خارجه چین و حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی‌اش، وزیر امور ... اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل

ادامه

اسراییل, ایران, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, سوریه, شرق آسیا, شرق اروپا, غرب

وزیر خارجه چین در اروپا با هدف مقابله با جنگ سرد آمریکا

سفر «وانگ یی» وزیر خارجه چین به برخی از کشورهای اروپایی در شرایطی صورت گرفته است که آمریکا درحال پیشبرد اقداماتی با ذهنیت جنگ سرد علیه پکن است و تلاش می‌کند صدماتی به وجهه بین‌المللی چین وارد کند.

 

به گزارش ایرنا، این دیدارها در حالی انجام می‌شود که آمریکا از هیچ اقدامی علیه چین از جمله در مسایل تجاری، امور داخلی هنگ کنگ و یا تحریم شرکت‌های چینی دست اندر کار بازسازی در دریای جنوبی و فروش تسلیحات به تایوان فروگذار نکرده و کوشیده است تا بخصوص کشورهای اروپایی و حتی شماری از کشورهای آسیایی را علیه چین وادار به اقدام کند.

 

سفر وانگ یی وزیر خارجه چین به اروپا از روز سه شنبه آغاز شده و به مدت ۷ روز ادامه دارد او در این سفر قرار است از ۵ کشور اروپایی دیدار کند.

 

از دیدگاه پکن اینها مصداق‌هایی از جنگ سردی هستند که پیشرو آن دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا و ابزار اجرایی آن هم مایک پمپئو وزیر خارجه آن کشور هستند وزیر خارجه آمریکا آنقدر علیه چین موضع‌گیری و سخنرانی کرده و کشورهای دیگر را ترغیب به فاصله گرفتن علیه چین نموده که برای مقام‌ها و مردم چین حالا فردی کاملا مغضوب محسوب می‌شود به طوری که خبرگزاری شینهوا چین در تحلیل اخیر خود مراتب انتقاد دولت و ملت چین را از این مورد اعلام کرده است.

 

سفر وزیر خارجه چین به اروپا عمدتا روی محورهایی چون توسعه شبکه نسل پنجم پرسرعت اینترنت است که نمایندگی آن را هم شرکت هواوی چین برعهده دارد که حالا آمریکا فروش فناوری‌های آمریکایی به این شرکت را در هر نقطه از دنیا از جمله در اروپا ممنوع کرده است.

 

از اهداف دیگر حضور “وانگ یی” در کشورهای اروپایی این است که از آنها بخواهد طعمه ذهنیت و تلاش‌های جنگ سرد آمریکا نشوند و در نظر داشته باشند که پکن به دنبال اعمال دیدگاه‌های استعماری و سلطه جویانه نیست و هدفش جز همکاری و مشارکت در عرصه‌های اقتصادی، تجاری و سیاسی موضوع دیگری نیست.

 

همچنین به نظر می‌رسد که وزیر خارجه چین با مقام‌های اروپایی درباره توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ میلادی ایران و شکست‌های اخیر آمریکا در شورای امنیت به دلیل اجرای سیاست مخربش علیه تهران رایزنی کند زیرا کشورهای اروپایی همچون چین مایل به حفاظت از توافق برجام هستند و در شورای امنیت نیز اقدامات آمریکا را ناکام گذاشتند.

 

“جانگ جون” نماینده دایمی چین در سازمان ملل هم تاکید کرده است که برداشتن گام‌های صحیح در مواقع درست بسیار ضروری است و کشورها نباید تسلیم باج‌خواهی و زورگویی شوند و از اینکه کشورهای دیگر با سیاست آمریکا علیه ایران مخالفت کرده‌اند استقبال کرده است.

 

از دیگر مسایلی که وزیر خارجه چین قصد دارد با مقام‌های اروپایی درباره آنها رایزنی کند موضوع پیشبرد طرح بزرگ راه ابریشم است که بخشی از آن هم به سرمایه‌گذاری در اتحادیه اروپا محسوب می‌شود بخصوص ایتالیا پیشتر به این برنامه ملحق شده است.

 

اگر وزیر خارجه چین بتواند با کشورهای اروپایی درباره همکاری در راه ابریشم نوین و همچنین پیشبرد نسل پنجم شبکه اینترنت و البته موضوع پیمان سرمایه‌گذاری متقابل به توافقاتی دست یابد، تا حدی زیادی تلاش‌های آمریکا را درزمینه جنگ سرد خنثی کرده است.

 

در هلند و ایتالیا وزیران خارجه دو کشور با همتای چینی خود درباره مسایل فوق رایزنی کردند و چین بر همکاری اقتصادی طرف‌ها تاکید کرد ایتالیا هم اینها را جزو منافع محوری دو کشور دانست البته اروپایی‌ها در زمینه‌های حقوق بشری و نسل پنجم اختلافاتی با چین دارند و در موضوعاتی نظیر سین کیانگ و یا هنگ‌کنگ رایزنی‌هایی هم با طرف چینی داشته‌اند اما وزیر خارجه چین در ملاقات با مقام‌های دو کشور به آنها تاکید کرد که چین حق و حقوق هنگ‌کنگی‌ها و آزادی‌های آن‌ها را مراعات می‌کند. این بدان دلیل است که چین می‌خواهد اروپا هم از تصویب قانون امنیتی هنگ‌کنگ در کنگره چین حمایت کند و به تلاش‌های آمریکا برای تحریم شرکت‌های چینی به دلیل مسایل هنگ‌کنگ متوسل نشود.

 

به هر صورت بخش مهمی از سفر وانگ یی در اروپا به تنش‌های بین چین و آمریکا پیوند خورده است بویژه آنکه همزمان همتای آمریکایی وی به همراه مشاورانش به اسراییل و برخی از کشورهای خاورمیانه و آسیای غربی سفر کرده است تا آنها را ترغیب به فاصله گرفتن از چین کند و یک اتحاد دیگر در نقطه ای دیگر از جهان علیه پکن شکل بدهد.

 

“چویی هونگ جیان” تحلیلگر مسایل اروپا در موسسه مطالعات بین المللی چین می گوید: پکن باید خیلی با درایت و احتیاط با اروپا در باره اختلافات و همکاری ها رایزنی کند و لزومی هم ندارد در جریان سفر وزیر خارجه تمرکز زیادی روی برخی از زمینه‌ها مثل نسل پنجم فناوری صورت گیرد.

 

وی می‌افزاید: برخی از کشورهای اروپایی نظیر ایتالیا در این زمینه سیاست علنی و عمومی نداشته‌اند که قابل احترام است لذا نباید ما هم آنها را آشکار کنیم عرصه‌های بسیار بزرگی برای همکاری اقتصادی میان کشورهای اروپایی و چین وجود دارد.

 

وزیر خارجه چین که دراروپا بسر می برد، پیرو سفر به هلند و ایتالیا دیدارهایی نیز از نروژ و فرانسه و آلمان خواهد داشت. این اولین ماموریت او در اروپا از زمان شیوع ویروس کرونا است.

قدرتمندترین کشتی جنگی جهان از نگاه فوربس و رزمایش روسیه در نزدیکی شبه‌جزیره کریمه + فیلم

فوربس در گزارشی رزم‌ ناو “ادمیرال ناخیموف” را قدرتمندترین کشتی جنگی جهان معرفی نمود.

ادامه

اتحادیه اروپا, امریکا, اوکراین, جنگ سرد, جهان, جهان غرب, خبر, روسیه, شمال اروپا, ویدیو

شین‌هوا؛ تلاش پامپئو برای احیای جنگ سرد به جایی نمی‌رسد

مایک پامپئو به تازگی به دومین سفرش به اروپا ظرف یکماه پایان داد و در آنجا از هیچ تلاشی برای تحریک متحدان اروپایی آمریکا برای ورود به کمپین جنگ سرد جدید علیه چین فروگذار نکرد. اما سیاست‌های مرگبار او تاکنون با بی‌اعتنایی مواجه شده است.

ادامه

اتریش, اروپا, امریکا, امریکای شمالی, ایدئولوژیک, جنگ سرد, جهان, چک, چین, شرق آسیا, شرق اروپا

رزمایش چین در تنگه تایوان و اعزام بمب افکن‌های اتمی آمریکا

آب های تنگه تایوان به سرعت در حال مواج شدن است؛ از یک سو چین اقدام به برگزاری رزمایش در این منطقه کرده و از طرف دیگر آمریکا بمب افکن هایش را برای نخستین بار در چهار سال گذشته به منطقه ای در اقیانوس هند فرستاده است.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, انگلستان, جهان, چین, خبر, فیلیپین, ویتنام

هشدار پکن نسبت به احتمال توقیف دارایی بانک‌های چین توسط آمریکا

به دنبال افزایش تحریم های واشنگتن علیه پکن، مشاور بانک مرکزی چین هشدار داد که کشورش باید نسبت به توقیف دارایی بانک‌های خود در خارج از کشور توسط آمریکا هوشیار و برای واکنش آماده باشد.

ادامه

امریکا, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, شرق آسیا