روسیه قطعنامه شورای امنیت علیه کره شمالی را وتو کرد

روسیه امروز (پنجشنبه) با وتوی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد، به شکل موثری نظارت هیاتی از کارشناسان این نهاد بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی را لغو کرد. به گزارش ایرنا، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد: قطعنامه‌ای که با حمایت آمریکا به شورای امنیت پیشنهاد شد برای یکسال دیگر ماموریت این هیات را تمدید می‌کرد ... روسیه قطعنامه شورای امنیت علیه کره شمالی را وتو کرد

ادامه

آمریکا, تحریم, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, روسیه, سازمان ملل, شبه جزیره کره, شرق آسیا, غرب, کره شمالی

کیم جونگ اون خواستار آمادگی رزمی محکم و قوی شد

رسانه دولتی کره شمالی امروز دوشنبه، گزارش کرد، کیم جونگ اون یک واحد تانک را مورد بازرسی قرار داد و خواستار افزایش آمادگی رزمی آن از جمله «قدرت ایدئولوژیک و ذهنی» بیشتر شده است. به گزارش ایسنا، این واحد اولین لشکر زرهی کره شمالی است که در سال ۱۹۴۸ راه اندازی شد و در استان ... کیم جونگ اون خواستار آمادگی رزمی محکم و قوی شد

ادامه

جنگ سرد, جهان, خبر, ژاپن, شبه جزیره کره, شرق آسیا, کره شمالی

مجارستان: ناتو بزودی نیرو به اوکراین اعزام می‌کند

نخست‌وزیر مجارستان افشا کرد که کشورهای غربی احتمالا طی ۲ الی سه ماه آینده نیروهایشان را به اوکراین اعزام کنند. به گزارش ایسنا، جنجال و احتمال اعزام نیروهای غربی به اوکراین از اظهارات ماه گذشته «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه آغاز شد و همچنان پس‌لرزه‌های آن ادامه دارد و طبق آن چیزی که نخست‌وزیر مجارستان می‌گوید ... مجارستان: ناتو بزودی نیرو به اوکراین اعزام می‌کند

ادامه

آلمان, اتحادیه اروپا, اوکراین, تحریم, جنگ سرد, جنگ نیابتی, خبر, روسیه, شرق اروپا, فرانسه, مجارستان

جنگ اقتصادی آمریکا و چین به پهپادها کشیده شد

گروهی از نمایندگان کنگره آمریکا در نامه‌ای به کاخ سفید از دولت کشورشان خواستند بر پهپادهای چینی وارد شده به آمریکا تعرفه‌های بیشتری وضع کند. به گزارش ایرنا از رویترز، گروهی از اعضای کنگره آمریکا روز چهارشنبه از دولت بایدن خواستند تا با وضع تعرفه‌های بیشتری را بر هواپیماهای بدون سرنشین ساخت چین، مشوق های ... جنگ اقتصادی آمریکا و چین به پهپادها کشیده شد

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اقتصادی, جنگ سرد, چین, شرق آسیا, گزارش

همزمان با حضور بلینکن در سئول؛ کره شمالی موشک بالستیک شلیک کرد

کره شمالی همزمان با حضور وزیر خارجه آمریکا در سئول، یک موشک بالستیک به سوی آب‌های شرق شبه‌جزیره کره پرتاب کرد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، ارتش کره جنوبی مدعی شد که کره شمالی برای نخستین بار در دو ماه اخیر و همزمان با حضور آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در سئول، ... همزمان با حضور بلینکن در سئول؛ کره شمالی موشک بالستیک شلیک کرد

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, جنگ سرد, جهان, خبر, ژاپن, شبه جزیره کره, کره جنوبی, کره شمالی

چین؛ دریافت خسارت شیوع کرونا از این کشور خیال خام است

«وانگ یی» وزیر خارجه چین در واکنش به اظهارات مقامات آمریکایی مبنی بر اینکه که «پکن باید به خاطر شیوع ویروس کرونا خسارت پرداخت کند» گفت: دریافت خسارت شیوع کرونا از چین «خیال خام» است.

 

به گزارش ایرنا «وانگ یی» روز یکشنبه در کنفرانس خبری که در حاشیه نشست سالانه کنگره خلق چین به صورت ویدیو کنفرانس در پکن برگزار شد بر همبستگی و همکاری جامعه جهانی در مبارزه مشترک با ویروس کرونا تأکید کرد.

 

وی گفت: ویروس مرز و نژاد نمی شناسد و چالش مشترک بشر است سیاسی کردن مساله، انزوا و بی اعتنایی به علم، تنها وضعیت شیوع بیماری را تشدید خواهد کرد.

 

وزیر خارجه چین ادامه داد: «شی جین پینگ» رییس جمهوری خلق چین بارها اعلام کرده که ویروس «دشمن مشترک بشر» است و تنها درصورت همبستگی، بر آن غلبه خواهیم کرد.

 

او «همبستگی و همکاری» را بهترین سلاح برای مبارزه با ویروس دانست و گفت: کشورها باید با کنار گذاشتن عواملی مانند نژاد، تاریخ، فرهنگ و نظام اجتماعی، برای ایجاد جامعه بشری با سرنوشت مشترک تلاش کنند.

 

او گفت: یکی از اهداف در این روند تسریع ایجاد جامعه مشترک بهداشت و سلامت بشر است چین به عنوان یک کشور مسئول مایل است در این راستا خدمات شایسته خود را ارائه کند.

 

وزیر خارجه چین در ادامه از تایوان به عنوان «خط قرمز پکن» یاد و گفت: «ایالات متحده نباید خط قرمز چین را به چالش بکشد».

 

او گفت: چین و آمریکا در قبال جهان «مسئولیت» دارند لذا باید با وظیفه‌‏شناسی با یکدیگر برخورد کنند.

 

وانگ یی اظهار کرد چین و آمریکا دو نظام اجتماعی متفاوت دارند که هر دوی آنها انتخاب مردم این دو کشور بوده و هر دو باید به یکدیگر احترام بگذارند.

 

وی با اشاره به اینکه «وجود اختلاف» بین دو کشور به معنای عدم وجود فضای همکاری نیست اظهار کرد تقریبا تمامی چالش‎های جهانی با همآهنگی میان کشورها حل خواهد شد.

 

وانگ یی گفت: چین مایل است بر پایه عدم ایجاد تنش و رویارویی، احترام متقابل و همکاری با منافع متقابل، روابطی توام با همآهنگی، همکاری و ثبات با آمریکا ایجاد کند.

 

وی همچنین تاکید کرد که چین از حق حاکمیت و تمامیت ارضی و حقوق مشروع خود در مسیر توسعه و همچنین جایگاه و حیثیت ملت که با پشت سر گذاشتن سختی های بسیار به دست آمده دفاع خواهد کرد.

 

چین نسبت به جنگ سرد جدید با آمریکا هشدار داد

 

وزیر خارجه چین با انتقاد از رویکردهای خصمانه در آمریکا هشدار داد که روابط دو کشور در آستانه یک جنگ سرد جدید است.

 

به گزارش مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، دیپلمات ارشد چین در سخنانی اعلام کرده است که آمریکا روابط با چین را به مرز یک جنگ سرد جدید می‌کشاند.

 

این سخنان را «وانگ یی»، وزیر خارجه چین بیان کرده و در این ارتباط به تنش بر سر موضوعاتی همچون وضعیت هنگ کنگ و شیوع ویروس کرونا اشاره کرده است.

 

وزیر خارجه چین در این ارتباط با انتقاد از برخی بازیگران در آمریکا گفته است که این نیروها در داخل آمریکا روابط چین و آمریکا را به کنترل خود گرفته و دو کشور را به آستانه یک جنگ سرد جدید سوق داده‌اند.

 

این مقام ارشد وزارت خارجه چین گفته است که پکن و واشنگتن آنچه از همکاری به دست می‌آورند در تقابل علیه هم از دست خواهند داد و دو طرف باید راهی را برای همزیستی مسالمت آمیز پیدا کنند.

 

وزیرخارجه چین که در نشست خبری سالانه خود گفتگو می‌کرد، افزود: پکن و هم واشنگتن نیاز دارند تا هماهنگی در سیاست‌های کلان خود در جنبه‌های اقتصادی و اقتصاد جهانی را آغاز کنند.

 

اگرچه بحران شیوع جهانی ویروس کرونا روابط چین و آمریکا را دچار تنش کرده است اما به تازگی و طی چند روز گذشته نیز موضوع هنگ کنگ از دیگر موضوعات مورد اختلاف میان دو طرف بوده است که به انتقادات و حملات لفظی دوجانبه منجر شده است.

چین آمریکا را به دادن «پاسخ قاطعانه» تهدید کرد

پکن در واکنش به اظهارات سناتورهای آمریکایی درباره امکان تحریم چین به بهانه کرونا، تهدید کرد که در صورت تصویب هرگونه لایحه‌ای در کنگره آمریکا، قاطعانه به آن پاسخ خواهد داد.

ادامه

امریکا, تحریم, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, شرق آسیا

گلوبال ریسرچ: ترامپ به‌دنبال تشدید درگیری با چین به‌روش‌های مختلف است

هرچند که تنش‌های آمریکا و چین به دوران قبل از کرونا باز می‌گردد، اما آمریکا با مقصر دانستن چین به عنوان منشأ اصلی ویروس کرونا و به کار بردن دیگر تاکتیک‌ها به دنبال افزایش تنش‌ بیشتر با این کشور است.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, ایران, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, سوریه, کره شمالی, کوبا, مقاله, ونزوئلا

سوخوی روسی هواپیمای آمریکایی را بر فراز مدیترانه رهگیری کرد

نیروی دریایی ایالات متحده اعلام کرد که یک سوخوی ۳۵ روسیه در اقدامی «ناامن» بر فراز دریایی مدیترانه یک هواپیمایی آمریکایی را رهگیری کرد.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, ایران, جنگ سرد, جهان, خاورمیانه, خبر, روسیه, شرق اروپا

ماکرون از سازمان بهداشت جهانی در مقابل انتقادات ترامپ حمایت کرد

رئیس جمهوری فرانسه یک روز پس از آنکه همتای آمریکایی‌اش از سازمان بهداشت جهانی انتقاد کرد، حمایت کامل خود از این سازمان بین‌المللی را در تماسی تلفنی با رئیس این سازمان ابراز کرد.

ادامه

امریکا, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, شرق آسیا, غرب اروپا, فرانسه