تشدید تنش دیپلماتیک بوگوتا – تل‌آویو؛ پاسخ کلمبیا به‌ عصبانیت اسرائیل

وزارت امور خارجه کلمبیا اظهارات وزیر امور خارجه اسرائیل علیه «گوستاوو پترو» رئیس‌جمهوری این کشور به دنبال حمایت از تصویب آتش‌بس در غزه توسط شورای امنیت سازمان ملل را رد و تاکید کرد: اقدامات علیه غیرنظامیان غزه باید به صورت فوری پایان یابد. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از خبرگزاری افه، وزارت امور خارجه کلمبیا ... تشدید تنش دیپلماتیک بوگوتا – تل‌آویو؛ پاسخ کلمبیا به‌ عصبانیت اسرائیل

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, تروریسم, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, سازمان ملل, کلمبیا

بلومبرگ: رییس جمهور افراطی آرژانتین ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج می‌کند!

بلومبرگ در گزارشی مدعی شد که رییس جمهور آرژانتین قصد دارد تا ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج کند. به گزارش خبرگزاری مهر، شبکه تلویزیونی بلومبرگ در گزارشی مدعی شد که خاویر میلی، رییس جمهور آرژانتین در اقدامی دیگر با هدف نمایش رویکرد افراطی‌اش که خود آن را «اره برقی» خوانده است، قصد دارد تا ... بلومبرگ: رییس جمهور افراطی آرژانتین ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج می‌کند!

ادامه

آرژانتین, آمریکای لاتین, اتحادیه اروپا, جهان, فساد, کارگری, نئولیبرالیسم

کلمبیا: اگر به قطعنامه شورای امنیت عمل نشود، کشورها باید روابط خود با اسرائیل را قطع کنند

گوستاوو پترو، رئیس‌جمهور کلمبیا از جامعه بین‌الملل خواست در صورت عدم رعایت قطعنامه آتش‌بس در غزه توسط اسرائیل، روابط دیپلماتیک با این رژیم را قطع کند. به گزارش دوشنبه شب ایرنا از “آناتولی”, پترو پس از رای گیری قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل در حساب کاربری خود در رسانه اجتماعی ایکس نوشت: سرانجام قطعنامه ... کلمبیا: اگر به قطعنامه شورای امنیت عمل نشود، کشورها باید روابط خود با اسرائیل را قطع کنند

ادامه

آمریکا, آمریکای لاتین, اسراییل, تروریسم, روسیه, سازمان ملل, فلسطین, کلمبیا

دیوان بین‌المللی دادگستری به شکایت نیکاراگوئه از آلمان رسیدگی می‌کند

دیوان بین‌المللی دادگستری جمعه اعلام کرد که روزهای ۸ و ۹ آوریل (۲۰ و ۲۱ فروردین ۱۴۰۳) به شکایت نیکاراگوئه از آلمان به اتهام حمایت از نسل‌کشی در نوار غزه رسیدگی می‌کند. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، نیکاراگوئه از آلمان به دلیل حمایت مالی و نظامی از اسرائیل، قطع کمک‌های مالی به ... دیوان بین‌المللی دادگستری به شکایت نیکاراگوئه از آلمان رسیدگی می‌کند

ادامه

آفریقای جنوبی, آلمان, آمریکای لاتین, اروپای مرکزی, اسراییل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, دیوان داوری لاهه, فلسطین, نسل‌کشی, نیکاراگوئه

شکایت ۶۵۰ وکیل شیلیایی از اسرائیل به دیوان کیفری بین‌المللی

شماری از وکلای شیلیایی از اسرائیل به دلیل ارتکاب جنایات جنگی در غزه شکایت کردند. به گزارش خبرگزاری مهر، بیش از ۶۵۰ وکیل شیلیایی شکایتی را علیه اسرائیل و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر آن در دیوان کیفری بین‌المللی در لاهه تنظیم کردند. این شکایت به دلیل نسل‌کشی و جنایات ضدبشری اشغالگران اسرائیلی علیه ملت فلسطین ... شکایت ۶۵۰ وکیل شیلیایی از اسرائیل به دیوان کیفری بین‌المللی

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, خاورمیانه, خبر, دیوان داوری لاهه, شیلی, فلسطین, قضایی

وزیر خارجه ونزوئلا: رفتار اروپایی‌ها یادآور دوران استعمارگری است

«ایگناسیو رامونت» ناظر بین‌المللی اهل اسپانیا نیز با توجه به امتناع اتحادیه اروپا از فرستادن ناظر به این انتخابات اعلام کرد: اتحادیه اروپا توجیه قانونی و سیاسی برای ابطال یا به رسمیت نشناختن انتخابات ونزوئلا را ندارد و به تبعیت از ایالات متحده آمریکا این اقدام را در پیش گرفته است. 

 

به گزارش چهارشنبه ایرنا از شبکه چندملیتی تله سور آمریکای لاتین، «خورخه ارئاسا» وزیر امور خارجه ونزوئلا از اظهارات اخیر «جوسپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به شدت انتقاد کرد.

 

دولت ونزوئلا در بیانیه خود با ابراز تأسف از مواضع و رویکرد مداخله‌جویانه اتحادیه اروپا،  اظهارات بورل را نقض آشکار حقوق بین‌الملل توصیف کرد.

 

بیانیه وزارت امور خارجه ونزوئلا در واکنش به مواضع شب گذشته «جوسپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا منتشر شده است.

 

جوسپ بورل مدعی شده بود که روند انتخابات ونزوئلا به اتحادیه اروپا اجازه نمی‌دهد که آن را به عنوان انتخاباتی معتبر، فراگیر، شفاف و با نتایجی برآمده از خواست مردم به رسمیت بشناسد.

 

ارئاسا این مواضع بروکسل در قبال کاراکاس را شیوه همیشگی این نهاد خواند و گفت: سخنان بورل “خاطرات استعمارگری‌ها” را به ذهن متبادر می‌کند و ادعاهای او بازتاب مقاصد استعماری اتحادیه اروپاست.

 

در ادامه این بیانیه آمده است: با این وجود ونزوئلا با هدف غلبه بر مشکلات جاری کشور، از ابراز تمایل برخی دولت های عضو آن اتحادیه برای همراهی ضمن رعایت فرآیند گفتگوهای سیاسی استقبال می‌کند.

 

بیانیه وزارت خارجه ونزوئلا منعکس کننده اراده جدی دولت برای گفتگو با تمام طیف‌های مخالفان ونزوئلا در سال های اخیر بوده است؛ چه آنهایی که در روند انتخابات پارلمانی ۶ دسامبر شرکت کردند و چه آنهایی که شرکت نکردند.

 

این بیانیه دیپلماتیک همچنین خاطرنشان می کند که «نیکلاس مادورو» رئیس جمهوری ونزوئلا از نشست های قریب الوقوعی خبر داده که در آنها از بازیگران گوناگون سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کشور فراخوانی می شوند.

 

وزارت امور خارجه ونزوئلا در همین راستا اعلام کرد: مجلس ملی جدید که ۵ ژانویه ۲۰۲۱ (۱۶ دی) مستقر خواهد شد، انجمن گفتگوهای ملی خواهد بود که در آن طیف های گوناگون بدون هیچ محدودیتی برای پیشبرد توافق هایی که شایسته مردم ونزوئلاست می توانند مشارکت کنند.

 

اتحادیه اروپا در مهرماه برخلاف بسیاری از دیگر کشورها، از فرستادن نمایندگان خود به انتخابات پارلمانی ونزوئلا امتناع کرد و مدعی شد که فراخوانی به انتخابات از سوی رئیس جمهوری ونزوئلا بحران سیاسی این کشور را وخیم تر می کند.

 

دولت «نیکلاس مادورو» که از ماه‌ها قبل در تلاش بود تا در بالاترین سطح از نظارت، هرگونه ادعای تقلب در انتخابات از سوی مخالفان داخلی و خارجی را منتفی کند، از اتحادیه اروپا نیز دعوت کرد تا به عنوان ناظر، روند رای‌گیری انتخابات پارلمانی این کشور را رصد کند؛ با این وجود «جوسپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با رد این درخواست از ونزوئلا، خواستار به تعویق افتادن انتخابات شد.

 

این در حالی است که «خوسه لوئیس زاپاترو» نخست وزیر اسبق اسپانیا (۲۰۰۴ تا ۲۰۱۱)  از اتحادیه اروپا خواست تا با «تامل بیشتر» در برگزاری انتخابات و تحریم های اعمال شده علیه دولت، به رسمیت شناختن مجلس آینده این کشور آمریکای لاتین را بررسی کرده و رویکرد خود به ونزوئلا را تغییر دهد.

 

«ایگناسیو رامونت» ناظر بین‌المللی اهل اسپانیا نیز با توجه به امتناع اتحادیه اروپا از فرستادن ناظر به این انتخابات اعلام کرد: اتحادیه اروپا توجیه قانونی و سیاسی برای ابطال یا به رسمیت نشناختن انتخابات ونزوئلا را ندارد و به تبعیت از ایالات متحده آمریکا این اقدام را در پیش گرفته است.

 

ادعای دولت های غربی مبنی بر عدم به رسمیت شناختن انتخابات پارلمانی در حالی یکی پس از دیگری مطرح می‌شود که نیکلاس مادورو پیشتر (روز شنبه) در پیامی توییتری بر اهمیت احترام، گفت‌وگو و درک‌ متقابل تأکید کرده و گفته بود: جهان به احترام، گفت‌وگو و درک نیاز دارد تا بتواند به جلو پیش رود. ما از ونزوئلا نشان دادیم که امکان همزیستی وجود دارد. گرچه ما قربانی سیاست ظالمانه تحریم‌هاییم اما مقاومت کردیم، ایستادگی کردیم و مردم ما در این انتخابات این را نشان خواهد داد.

 

انتخابات پارلمانی ونزوئلا که یکشنبه ۱۶ آذر برگزار شد، چالشی بزرگ میان طرفداران «نیکلاس مادورو» رئیس جمهوری این کشور و گروه مخالفان بود که با پیروزی حزب مادورو و تشکیل مجلس جدید اگرچه این چالش کم رنگ‌تر شود به نظر می رسد که همچنان تدوام خواهد داشت.

متحدان مادورو ۹۱ درصد کرسی‌های مجلس ونزوئلا را کسب کردند

بر اساس نتایج جدید انتشار یافته در پایگاه اطلاع‌رسانی «شورای ملی انتخاباتی ونزوئلا»، متحدان «نیکلاس مادورو» رئیس جمهوری این کشور در انتخابات یکشنبه گذشته ۹۱ درصد از کرسی‌های مجلس را به دست آورده‌اند.

ادامه

اتحادیه اروپا, امریکا, امریکای لاتین, برزیل, جهان, خبر, شیلی, کانادا, کلمبیا, کوبا, ونزوئلا

روسیه: هیچ‌گونه تخلف جدی در انتخابات ونزوئلا مشاهده نشد

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه با اعلام اینکه ناظران خارجی هیچ‌گونه تخلف جدی در انتخابات پارلمانی ونزوئلا مشاهده نکرده‌اند، تأکید کرد که انتخابات ونزوئلا از بسیاری جهات دموکراتیک‌تر از انتخابات کشورهای غربی مدعی دموکراسی بوده است.

ادامه

امریکای لاتین, جهان, خبر, روسیه, ونزوئلا