درخواست روسیه از شورای امنیت برای بررسی فوری تحریم اسرائیل

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل با تأکید بر اینکه تنها راه جلوگیری از گسترش فاجعه در منطقه غزه، برقراری آتش‌بس فوری و گسترده است، از شورای امنیت خواست موضوع تحریم اسرائیل را فوراً بررسی کند و بودجه آژانس آنروا نیز دوباره تأمین شود. به گزارش تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، واسیلی نبنزیا، نماینده ... درخواست روسیه از شورای امنیت برای بررسی فوری تحریم اسرائیل

ادامه

اردن, اسراییل, تحریم, جهان, خاورمیانه, خبر, روسیه, سازمان ملل, سوریه, فلسطین, لبنان

نخست وزیر مجارستان رهبری اتحادیه اروپا را به ارعاب و باج گیری سیاسی متهم کرد

ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان، رهبران اتحادیه اروپا را به ارعاب و باج گیری سیاسی متهم کرد و گفت که آنها باید استعفا دهد زیرا همه پروژه‌های کلیدی خود را به شکست کشانده‌اند. به گزارش اسپوتنیک، اوربان در یک کنفرانس مطبوعاتی، که ویدئو آن در شبکه اجتماعی ایکس منتشر شد، گفت:” اکنون رهبران اتحادیه اروپا ... نخست وزیر مجارستان رهبری اتحادیه اروپا را به ارعاب و باج گیری سیاسی متهم کرد

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, بلژیک, تحریم, جهان, خبر, فساد, مجارستان

حزب چپ آلمان هم خواستار تحریم تسلیحاتی علیه اسرائیل شد

مقامات ارشد حزب چپ آلمان هم با توجه به جنایت‌های اسرائیل در نوار غزه و از جمله حمله به یک کاروان امدادرسان که منجر به کشته شدن برخی کارکنان یک سازمان امدادی شده است خواستار تحریم تسلیحاتی علیه اسرائیل شدند. به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه “دی ولت” آلمان، بعد از حزب تازه ... حزب چپ آلمان هم خواستار تحریم تسلیحاتی علیه اسرائیل شد

ادامه

اروپای مرکزی, اسراییل, تحریم, جنایات جنگی, جهان, حقوق بشر, زنان, غرب, فلسطین, کودکان, گزارش, لهستان, همبستگی

شی جین‌پینگ در گفتگوی تلفنی با جو بایدن؛ مساله تایوان خط قرمز غیرقابل عبور در روابط چین و آمریکاست

شامگاه دوم آوریل، شی جین‌پینگ رئیس‌جمهوری خلق چین بنا به دعوت رئیس جمهور ایالات متحده با وی گفتگوی تلفنی انجام داد. سران دو کشور درباره روابط چین و آمریکا و موضوعات مورد علاقه مشترک تبادل نظر صریح و عمیق داشتند. به گزارش رادیو بین‌المللی چین: شی جین پینگ در این تماس تلفنی اشاره کرد: نوامبر ... شی جین‌پینگ در گفتگوی تلفنی با جو بایدن؛ مساله تایوان خط قرمز غیرقابل عبور در روابط چین و آمریکاست

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اقتصادی, تایوان, تحریم, جنگ سرد, چین, خبر, شبه جزیره کره, شرق آسیا

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

افزایش شاخص فلاکت: دستکاریِ رژیم در “آمار”ها واقعیت امر را تغییر نمی‌دهد آغاز سال نو در اوضاع‌واحوال ادامه و تشدید بحران‌های اقتصادی و بدون وجود کورسوی امیدی در چشم‌انداز شرایط کار و زندگی زحمتکشان و بهبود آن، شادی نوروز و طراوت بهار را به‌کام آنها تلخ کرده است. ارزیابی‌های جدید از قرار گرفتن ۳۰ درصد ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی, استبداد, اقتصادی, تحریم, حقوق بشر, دانشجویی, روزنامه نگاران, زنان, سیاسی, صندوق بین‌المللی پول, فقر, قضایی, کارگری, معلمان, معیشت, مقاله

وزیر حمل ونقل لبنان: محاصره آمریکا علیه لبنان شکسته شده است

وزیر حمل و نقل لبنان روز پنجشنبه در واکنش به ورود نخستین محموله سوخت ایران به این کشور گفت که محاصره آمریکا علیه لبنان شکسته شده است.

 

به گزارش ایرنا به نقل از المنار، علی حمیه گفت: محاصره آمریکا علیه لبنان شکسته شده و پشت سر ماست.

 

وزیر امور عمومی و حمل و نقل لبنان افزود: تصمیم واردات سوخت از ایران یک تصمیم مستقل و حاکمیتی و مبتنی بر اهتمام به شهروندان لبنانی است.

 

کاروان تانکرهای حامل مازوت ایران روز پنجشنبه با استقبال مردم لبنان از خاک سوریه وارد این کشور شد.

 

حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان شب گذشته (چهارشنبه) با صدور بیانیه ای از مردم لبنان خواست تا در هنگام عبور کاروان تانکرهای حامل سوخت در منطقه بعلبک هیچ گونه گردهمایی مردمی تشکیل ندهند.

 

دبیرکل حزب الله روز دوشنبه از رسیدن اولین نفتکش حامل فرآورده های نفتی به بندر بانیاس سوریه در یکشنبه شب و پایان یافتن فرآیند تخلیه محموله آن خبر داد.

 

وی همچنین اعلام کرد که دومین نفتکش ایرانی ظرف چند روز آینده به بانیاس خواهد رسید.

 

نصرالله تاکید کرد تمامی مقدمات اداری لازم جهت ارسال سومین نفتکش حامل بنزین از ایران انجام شده است.

 

دبیرکل حزب الله ادامه داد: چهارمین نفتکش ایرانی حامل نفت کوره به مناسبت فرارسیدن فصل زمستان اعزام خواهد شد  و بر اساس رویکرد دولت جدید و تحولات پیش رو در خصوص سایر نفتکش ها تصمیم گیری خواهد کرد.

 

اردن، مصر، لبنان و سوریه درباره یک نقشه‌راه برای صادرات گاز مصر به لبنان به توافق رسیدند

 

پس از سخنرانی دبیرکل حزب‌الله درباره خرید سوخت از ایران برای حل بحران لبنان و شتاب آمریکا برای جلوگیری از این اقدام، وزیران انرژی چهار کشور اردن، مصر، لبنان و سوریه بر سر یک نقشه‌راه برای انتقال گاز به لبنان توافق رسیدند.

 

وزیران انرژی مصر، سوریه، لبنان و اردن، امروز (چهارشنبه)، پس از برگزاری نشستی در پشت‌ در‌های‌ بسته، در کنفرانس مطبوعاتی مشترک در امان حاضر شدند.

 

بر اساس گزارش شبکه «اسکای نیوز»، وزیران چهار کشور مذکور اعلام کردند که در نشست امروز، بر سر احیای خط لوله گاز عربی توافق شده است.

 

طبق این گزارش، مقامات مذکور همچنین بر سر بررسی وضعیت زیرساخت‌های سوریه برای انتقال برق به لبنان به توافق رسیده‌اند.

 

مقامات یادشده همچنین اعلام کردند که درباره یک نقشه‌راه برای صادرات گاز مصر به لبنان توافق کرده‌اند.

 

وزیر نفت مصر نیز در این کنفرانس گفت: «امیدواریم که در سریع‌ترین زمان ممکن به لبنان گاز صادر کنیم».

 

شبکه «المیادین» نیز با پوشش بخش دیگری از این کنفراس به نقل از وزیر نفت مصر نوشت: «لازم است تا زیرساخت‌های انتقال گاز برای صادرات آن به لبنان مورد بررسی قرار گیرد».

 

بر اساس این گزارش، وزیر انرژی لبنان نیز گفت: «امیدواریم که برای تولید ۴۵۰ مگاوات برق به انداز کافی از مصر گاز وارد کنیم. ما با بانک جهانی برای تأمین هزینه لازم برای واردات انرژی همکاری می‌کنیم».

 

این کنفرانس مطبوعاتی پس از آن برگزار می‌شود که هیأتی بلندپایه از لبنان اخیرا برای بررسی موضوع صادرات گاز مصر و برق اردن به لبنان وارد سوریه شد و با مقامات دمشق در این خصوص گفت‌وگو کرد.

 

پس از نشست مذکور، نصری خوری» دبیرکل شورای عالی لبنان و سوریه اعلام کرد که دولت سوریه از انتقال گاز مصر به لبنان استقبال می‌کند.

 

این ماجرا پس از آن آغاز شد که دبیرکل جنبش حزب‌الله در سخنرانی خود به مناسبت عاشورای حسینی اعلام کرد که کشتی‌های حامل سوخت برای حل بحران این کشور از ایران به سمت لبنان حرکت خواهند کرد.

 

سید حسن نصرالله با هشدار به آمریکا و اسرائیل در خصوص تعرض به کشتی‌های نفتی ایران، تأکید کرده بود که مقاومت لبنان این کشتی‌ها را به مثابه خاک کشور خود تلقی خواهد کرد.

 

واشنگتن تنها چند ساعت پس از سخنرانی دبیرکل حزب‌الله لبنان در سالروز شهادت امام حسین و یارانش از ادعای کمک به لبنان سخن به میان آورد به‌نحوی که دفتر ریاست جمهوری لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد که سفیر آمریکا در بیروت در تماس با رئیس جمهور این کشور از طرحی برای واردات برق و گاز از اردن و مصر به لبنان خبر داده است.

 

«هاله زوانی» وزیر انرژی و منابع معدنی اردن نیز پس از اعلام سفیر آمریکا، رسما اعلام کرد:‌ «کمک به لبنان و مردم این کشور در صدر مسائلی بود که پادشاه عبدالله دوم در جریان سفر اخیر خود به آمریکا مطرح کرد و این در پاسخ به سؤالی درباره امکان صادرات برق از اردن به لبنان و گاز مصر از راه اردن و سوریه به این کشور صورت گرفت».

 

این اقدام آمریکا در حالی صورت گرفت که این کشور در جریان بحران یک‌ساله لبنان و‌ به‌رغم نیاز شدید این کشور به سوخت هیچگاه چنین پیشنهادی را مطرح نکرده بود.

 

کشور لبنان یک سالی است که با بحران شدید اقتصادی و سیاسی دست و پنجه نرم می‌کند. لبنان در در تاریخ چهارم اوت سال ۲۰۲۰ (۱۴ مرداد) صحنه انفجار در بندر بیروت بود که بیش از ۱۹۰ کشته و ۶۵۰۰ مجروح به جای گذاشت. این انفجار کشور لبنان را وارد یک بحران سیاسی-اقتصادی-اجتماعی کرد.

 

بحران سوخت تا جایی در این کشور پیش رفته است که برخی منابع خبری از قطعی برق در بخش‌های جنوبی لبنان خبر دادند و ارتش این کشور اعلام کرده بود که فقط برای ۴ روز سوخت دارد و پس از آن دیگر نمی‌تواند به فعالیت‌های خود ادامه دهد.

 

در پی تشدید این بحران، رسانه‌های لبنانی همچنین درباره خطر اتمام مازوت و قطعی برق در بخش‌های حیاتی این کشور از جمله بیمارستان‌ها هشدار دادند.

هشدار دولت چین به‌”اقدامات شدید اقتصادی و نظامی” برای مبارزه با تصمیم آمریکا

چین هشدار داد در صورت تغییر نام دفتر دیپلماتیکش در واشنگتن، اقدامات شدید اقتصادی و نظامی علیه این تصمیم آمریکا اتخاذ می‌کند.

ادامه

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی, اقتصادی, امریکا, امریکای شمالی, تحریم, جنگ سرد, جهان, چین, شرق آسیا, لیتوانی

فائو: ونزوئلا می‌تواند امنیت غذایی خود را تضمین کند

نماینده سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) با بیان اینکه ونزوئلا از ظرفیت های بالقوه‌ای در زمینه محصولات کشاورزی برخوردار است، ابراز امیدواری کرد که این کشور می‌تواند امنیت غذایی خود را تضمین کند.

ادامه

امریکا, امریکای لاتین, تحریم, جهان, حقوق بشر, خبر, سازمان ملل, ونزوئلا

چامسکی؛ جنگِ ضد تروریسم آمریکا بخش اعظم دنیا را ویران کرده است

دانشمند و تحلیلگر مشهور آمریکایی گفته جنگی که آمریکا ۲۰ سال پیش برای «مبارزه با تروریسم» آغاز کرد باعث ایجاد ویرانی در بخش اعظم دنیا شده است.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, امریکا, امریکای شمالی, تحریم, تحلیل, تروریسم, جهان, حقوق بشر, دخالت نظامی, صلح, عراق