تجمع کارگران رسمی شرکت فلات قاره در لاوان

در ادامه تجمعات اعتراضی کارگران معترض جنوب امروز جمعه دهم فرودین کارگران رسمی در شرکت فلات قاره در لاوان بار دیگر تجمع کرده و پیگیر مطالباتشان شدند. اعتراضات همکاران رسمی در نفت سراسری است و از مهر ماه سال گذشته شروع شد و همچنان ادامه دارد. اهم مطالبات همکاران رسمی عبارتند از: برکناری نفوذی‌ها و ... تجمع کارگران رسمی شرکت فلات قاره در لاوان

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت, نفتگران

تجمع کارگران ابنیه فنی راه آهن لرستان با پهن کردن سفره خالی

کارگران ابنیه فنی راه آهن لرستان در اعتراض به‌ عدم پرداخت معوقات مزدی خود، سفره خالی پهن کردند. به گزارش خبرنگار ایلنا، کارگران ابنیه فنی راه آهن ناحیه لرستان در اعتراض به‌ عدم پرداخت معوقات مزدی در محدوده محل کار خود سفره خالی پهن کردند. یکی از کارگران ابنیه فنی راه آهن لرستان گفت: علارغم ... تجمع کارگران ابنیه فنی راه آهن لرستان با پهن کردن سفره خالی

ادامه

ایران, ایمنی, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت

هآرتص: اسرائیل قصد تجزیه غزه را دارد

بنا به گزارش هآرتص، اسرائیل قصد دارد با ایجاد منطقه حائل و کریدور مناطق شمالی نوار غزه را از دیگر بخش‌های این باریکه جدا سازد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه الجزیره، هآرتص در ادامه جنایت‌های خود در نوار غزه، به دنبال جداسازی شمال این باریکه از مناطق مرکزی و جنوبی آن است. ... هآرتص: اسرائیل قصد تجزیه غزه را دارد

ادامه

اسراییل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, فلسطین

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

افزایش شاخص فلاکت: دستکاریِ رژیم در “آمار”ها واقعیت امر را تغییر نمی‌دهد آغاز سال نو در اوضاع‌واحوال ادامه و تشدید بحران‌های اقتصادی و بدون وجود کورسوی امیدی در چشم‌انداز شرایط کار و زندگی زحمتکشان و بهبود آن، شادی نوروز و طراوت بهار را به‌کام آنها تلخ کرده است. ارزیابی‌های جدید از قرار گرفتن ۳۰ درصد ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی, استبداد, اقتصادی, تحریم, حقوق بشر, دانشجویی, روزنامه نگاران, زنان, سیاسی, صندوق بین‌المللی پول, فقر, قضایی, کارگری, معلمان, معیشت, مقاله

تشدید تنش دیپلماتیک بوگوتا – تل‌آویو؛ پاسخ کلمبیا به‌ عصبانیت اسرائیل

وزارت امور خارجه کلمبیا اظهارات وزیر امور خارجه اسرائیل علیه «گوستاوو پترو» رئیس‌جمهوری این کشور به دنبال حمایت از تصویب آتش‌بس در غزه توسط شورای امنیت سازمان ملل را رد و تاکید کرد: اقدامات علیه غیرنظامیان غزه باید به صورت فوری پایان یابد. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از خبرگزاری افه، وزارت امور خارجه کلمبیا ... تشدید تنش دیپلماتیک بوگوتا – تل‌آویو؛ پاسخ کلمبیا به‌ عصبانیت اسرائیل

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, تروریسم, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, سازمان ملل, کلمبیا

وزیر امنیتی کار و استعفای هیات مدیره انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تهران

به گزارش صدای آلمان: هیات مدیره انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تهران پس ماه‌ها تلاش نافرجام برای ثبت رسمی خود، در اعتراض به رویکرد وزارت کار به‌طور دسته‌‌جمعی استعفا کرد. علت استعفا تلاش وزارت کار برای تغییر ترکیب اعضای هیات مدیره اعلام شده است.

 

ماه‌ها پس از تشکیل “انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران”، به دلیل خودداری وزارت کار و تعاون از ثبت رسمی این نهاد صنفی، هیات مدیره انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران با انتشار نامه‌ای خطاب به اعضای انجمن، به‌طور دسته‌جمعی استعفا کردند.

 
تاسیس انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران اواخر سال ۱۳۹۵ و پس از چندین ماه کار و فعالیت هیات موسس آن اعلام شد. اولین مجمع عمومی آن در روز دوم دی‌ماه ۱۳۹۵ با شرکت ۱۶۵ روزنامه‌نگار شاغل در استان تهران برگزار شد و اعضای اصلی و علی‌البدل هیات مدیره انجمن و نیز بازرسان آن را انتخاب کرد.

 
هیات مدیره انجمن پس از تاسیس آن، تلاش خود را برای ثبت رسمی آن آغاز کرد. علی ربیعی، وزیر کار دولت روحانی در نخستین واکنش به تاسیس انجمن “قانونی بودن” آن را تایید کرد. ربیعی گفت: «انجمن روزنامه‌نگاران تهران یک نهاد صنفی کاملا قانونی است و مراحل تشکیل آن نیز قانونی بوده است.»

 
با وجود این تایید علنی و علیرغم گذشت بیش از ۸ ماه از اعلام تاسیس انجمن، هیات مدیره آن نتوانست مراحل ثبت قانونی آن را به انجام برساند. گفته می‌شود حدود ۷۰۰ روزنامه‌نگار در این انجمن عضو شده‌‌اند.

 
در نامه هیات مدیره انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تهران به اعضای آن که روز جمعه (۳ شهریور / ۲۵ اوت) منتشر شد، آمده است: «به اطلاع شما دوستان می‌رسانیم که همه تلاش‌ها، مذاکرات، مکاتبات و پیگیری‌های فشرده و مستمر هیات مدیره منتخب مجمع عمومی موسسان انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران طی ۸ ماه گذشته برای ثبت انجمن به نتیجه نرسید.»

 
هیات مدیره انجمن می‌نویسند «اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران همچنان از صدور آگهی تاسیس انجمن استنکاف کرد و در روندی غیررسمی، راهکارهای فراقانونی و غیرقانونی را به عنوان پیش شرط ثبت رسمی انجمن اعلام نمود.»

 
در این نامه هم‌چنین گفته می‌شود، انتظار می‌رفت اداره کل مذکور با رعایت مفاد ماده ۱۴ “آیین نامه چگونگی تشکیل، حدود وظایف و اختیارات و نحوه عملکرد انجمن‌های صنفی و کانون های مربوطه” مصوب هیات محترم وزیران، حداکثر ظرف مدت یک ماه از تاریخ دریافت مدارک مجمع نسبت به صدور آگهی ثبت انجمن صنفی و ارسال آن به اداره کل ثبت شرکت‌ها جهت درج و انتشار در روزنامه رسمی اقدام کند.

 
اما با گذشت بیش از شش ماه از تاریخ برگزاری مجمع عمومی، هیچگونه اقدامی در این خصوص صورت نگرفت و اداره کل مذکور بدون ارائه هرگونه پاسخ حقوقی و قانونی به درخواست های منتخبان مجمع عمومی، همچنان از صدور آگهی ثبت انجمن صنفی استنکاف ورزید.

 
علت خودداری وزارت کار

 
درباره علت خودداری وزارت کار از صدور آگهی ثبت انجمن، هیات مدیره این انجمن گفته است: «در جلساتی که به‌صورت غیررسمی با اعضای محترم هیات رئیسه مجمع عمومی برگزار شد، مشخص شد که انتظارات اداره کار از نتیجه انتخابات انجمن صنفی، فاصله قابل توجهی با مطالبات روزنامه‌نگاران و رای اعضای مجمع موسس دارد!»

 
نامه هیات مدیره انجمن صنفی تصریح می‌کند: «اداره کار خواستار تغییر در ترکیب اعضاء هیأت مدیره منتخب مجمع موسس بود و است.»

 
بهروز گرانپایه، داوود محمدی، افشین امیرشاهی، مسعود هوشمندرضوی، اعظم ویسمه، مهرداد خدیر، نسرین تخیری، مژگان جمشیدی، هادی حیدری، مهدی حسنی، اعضای هیات مدیره منتخب نخستین مجمع عمومی انجمن هستند و وزارت کار با این ترکیب موافق نیست.

 
در ادامه نامه هیات مدیره انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تهران آمده است که وزارت کار “با کلی‌گویی و استفاده از عبارات نامفهوم، مبهم وغیرمستند، ادعا کرده که تعدادی از منتخبان، واجد شرایط مندرج در ماده ۳۱ اساسنامه مصوب نبوده و لازم است صورتجلسه تعیین سمت هیات مدیره به گونه‌ای تنظیم شود که افرادی دیگر خارج از فهرست منتخبان اصلی و علی‌البدل مجمع عمومی موصوف، جایگزین آن‌ها شوند!”

 

اما هیات مدیره منتخب به این خواسته‌های وزارت کار تن نداده و در نامه خود تاکید کرده است از آنجایی که صیانت از آرای رای‌دهندگان و تصمیمات آن‌ها وحفظ استقلال انجمن، جزو وظایف و تکالیف اصلی هیات مدیره منتخب و هیات رئیسه مجمع عمومی است، قرار بر آن شد که همچنان تصمیمات متخذه در مجمع عمومی موصوف، محترم شمرده شده و به هیچ خواسته‌ای که فاقد مبنای قانونی باشد تن داده نشود.

 

ایده تشکیل انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران زمانی به وجود آمد که تلاش‌ برای بازگشایی و فک پلمب ساختمان “انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران” بی‌نتیجه ماند و وعده دولت روحانی در این باره عملی نشد. بازگشایی انجمن یکی از وعده‌های روحانی درانتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۲ بود

 
انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران در سال ۱۳۷۶ و در زمان ریاست جمهوری محمد خاتمی تشکیل شد و نخستین نهاد غیردولتی صنفی در ایران بود. در سال ۱۳۸۷ و در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد، دیوان عدالت اداری انجمن را منحل کرد و یک سال بعد (۱۳۸۸) دفتر اداری انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران با حکم سعید مرتضوی پلمب شد.

نیویورک تایمز: ترامپ وارث ‘جنگ شکست خورده’ آمریکا با تروریسم است

نیویورک تایمز روز جمعه در دیدگاهی نوشت: ‘بوش’ و ‘اوباما’ در ‘جنگی شکست خورده’ با تروریسم جنگیدند؛ حالا نوبت ‘ترامپ’ است.     ‘میکا زنکو’ از کارشناسان برجسته ‘شورای روابط خارجی آمریکا’ در این مقاله می نویسد: «رئیس جمهور ‘ترامپ’ روز دوشنبه هفته گذشته آخرین استراتژی جدید آمریکا را برای افغانستان معرفی کرد.   تنها ... نیویورک تایمز: ترامپ وارث ‘جنگ شکست خورده’ آمریکا با تروریسم است

ادامه

افغانستان, امریکا, تروریسم, جهان, حقوق بشر

وضعیت جسمانی رضا شهابی‬⁩ در شانزدهمین روز از اعتصاب غذا رو به وخامت گذاشته است

دلیل اعتصاب غذای این فعال کارگری پرونده جدیدی که در واقع سندیکاری کارگران شرکت واحد آن را پرونده سازی عنوان کرده بیان شده‌است.   رضا شهابی در پی فشارهای دادستانی برای بازگرداندنش به زندان، روز ۱۸ مرداد، خود را به زندان رجایی‌شهر کرج معرفی کرد. بر اساس گزارش‌ها، مقام‌های قضایی در حدود یک سال گذشته ... وضعیت جسمانی رضا شهابی‬⁩ در شانزدهمین روز از اعتصاب غذا رو به وخامت گذاشته است

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری

بدعت خطرناک و خانمان‌سوز تربیت پرستار بیمارستانی را پایان دهید

«جامعه پرستاری مشهد» با امضای طوماری از رئیس جمهور درخواست کرد نسبت به توقف اجرای طرح تربیت پرستار بیمارستانی اقدام کند تا التهابات جامعه پرستاری فروکش نماید.   در این طومار آمده است: با وجود پذیرش اصلاح آیین‌نامه اولیه توسط مسئولین و ابلاغ آئین‌نامه جایگزین که به تایید مراجع پرستاری نیز رسیده است، متاسفانه در ... بدعت خطرناک و خانمان‌سوز تربیت پرستار بیمارستانی را پایان دهید

ادامه

ایران, پرستاری, حقوق بشر, خبر

بدون طرد رژیم ولایت فقیه نمی‌توان به‌ پایان‌ یافتن ظلم و استبداد و رسیدن به آزادی امیدوار بود!

بیانیهٔ کمیتهٔ مرکزی حزب تودهٔ ایران، به‌مناسبت بیست‌ونُهمین سالگرد فاجعهٔ ملی کشتارِ زندانیان سیاسی : بدون طرد رژیم ولایت فقیه نمی‌توان به پایان یافتن ظلم و استبداد و رسیدن به آزادی امیدوار بود!   هم‌میهنان گرامی!   با فرا رسیدن ماه‌های مرداد و شهریور ۱۳۹۶‌، بیست‌ونُه سال از جنایت هولناک فاجعهٔ ملی کشتار هزاران زندانی ... بدون طرد رژیم ولایت فقیه نمی‌توان به‌ پایان‌ یافتن ظلم و استبداد و رسیدن به آزادی امیدوار بود!

ادامه

ایران, بیانیه, حقوق بشر, سیاسی, یادنامه