غارت منابع و شکست امنیتی از دلایل اخراج فرانسه از آفریقا

“فرانسه شاهد کاهش روزافزون نفوذ خود در قاره آفریقا است اما دلایل آن چیست؟” به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه‌ خبری المیادین، فرانسه در سال‌های اخیر شاهد کاهش نفوذ چشمگیری در قاره آفریقا بوده و بیشتر مناطقی را که برای سال‌های طولانی اشغال کرده بود از دست داده است. اخیراً ستاد ارتش فرانسه از ... غارت منابع و شکست امنیتی از دلایل اخراج فرانسه از آفریقا

ادامه

آمریکا, استعمار, افریقا, افریقای مرکزی, اقتصادی, جهان, چاد, دخالت نظامی, غرب آفریقا, فرانسه, مالی, نیجر

کوچک‌شدن دریای خزر تامین آب آسیا را در معرض خطر قرار می‌دهد/ صحبت از کاهش ۹ متری است

تحقیقات جدید محققان آلمانی و هلندی حاکی است که میزان آب و سطح دریای خزر به علت گرمایش زمین و افزایش تبخیر آب با شتاب بیشتری کاهش خواهد یافت و این مساله به معنی بحران آب برای حداقل پنج کشور آسیایی است.

ادامه

اذربایجان, اسیا, افریقا, المان, انگلستان, ایران, ترکمنستان, جهان, روسیه, قزاقستان, هلند

ابراز نگرانی فرمانده آمریکایی از حضور چین در اقیانوس اطلس

«استفن تاون‌سِند»فرمانده نیروهای آمریکایی در آفریقا درخصوص احداث پایگاه نیروی دریایی در سواحل اقیانوس اطلس توسط چین ابراز نگرانی کرد.

ادامه

افریقا, افغانستان, امریکا, امریکای شمالی, تروریسم, جنگ سرد, جهان, جیبوتی, خبر, روسیه, شرق آسیا

وزارت خارجه چین: با ایجاد هرگونه تغییرات در مالی از طریق توسل به زور مخالفیم

وزارت خارجه چین اعلام کرد این کشور با هرگونه تغییرات در کشور مالی از طریق توسل به زور و خشونت مخالف است.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، ‏به دنبال کناره‌گیری «ابراهیم بوبکر کیتا» رئیس‌جمهور مالی و انحلال پارلمان این کشور چند ساعت پس از آنکه نظامیان اقدام به بازداشت وی کردند سخنگوی وزارت خارجه چین روز چهارشنبه در کنفرانسی خبری اعلام کرد کشورش با تغییر رژیم در مالی از طریق توسل به زور مخالف است.

 

صبح امروز ساعاتی پس از آن که کودتاچیان رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر کشور آفریقایی مالی را دستگیر کردند، منابع محلی از استعفای «ابراهیم بوبکر کیتا» از سمت ریاست‌جمهوری این کشور خبر دادند.

 

رئیس‌جمهور مالی با حضور مقابل دوربین تلویزیون رسمی این کشور در سخنرانی زنده اعلام کرد که از سمت ریاست‌جمهوری استعفا می‌دهد.

 

ابراهیم بوبکر کیتا که چند ساعت بعد از بازداشت شدن توسط نظامیان کودتاچی صحبت می‌کرد، ضمن اعلام انحلال پارلمان، گفت: «نمی‌خواهم خونی ریخته شود تا من در قدرت بمانم.»

 

رسانه‌های خبری در ابتدا از تیراندازی و وقوع انفجار‌های شدید نزدیک پایگاهی نظامی در مجاورت باماکو، پایتخت مالی خبر دادند. پس از آن شبکه الجزیره به نقل از برخی منابع از بازداشت وزرای خارجه، دارایی و نیز رئیس پارلمان این کشور در باماکو خبر داد.

 

این در حالی است که منابع دیپلماتیک اعلام کردند شورای امنیت سازمان ملل به دلیل وقوع کودتا در کشور مالی، جلسه اضطراری تشکیل می‌دهد.

 

به گزارش خبرگزاری رویترز، اتحادیه آفریقا روز چهارشنبه از تعلیق عضویت مالی در این اتحادیه پس از کودتای نظامی در این کشور آفریقایی خبر داد.

جهت‌دهی رأی زنان و سیاهپوستان به سمت دموکرات‌ها

تحلیلگر مسائل آمریکا گفت: انتخاب یک آفریقایی – آمریکایی‌ که طیف زیادی از اتباع آسیایی را با خود همراه دارد، می‌تواند بحران پس از کشته شدن شهروند سیاه‌پوست در شهر مینیاپولیس را به نفع اردوگاه دموکرات‌ها رقم بزند.

ادامه

اسیا, افریقا, امریکا, امریکای شمالی, جهان, خبر

تقابل چین با هژمونی آمریکا در جهان

خیزش چین به ویژه تبدیل این کشور به دومین اقتصاد جهان، هژمونی آمریکا بر نظام جهانی را به طور خودکار به چالش کشیده است از سوی دیگر پکن نیز تلاش کرده است تا سلطه واشنگتن را در حوزه های مختلف به چالش بکشد.

ادامه

اروپا, اسیا, افریقا, اقتصادی, امریکا, جنگ سرد, جهان, چین, دانش, سیاسی, شرق آسیا, مقاله

کرونا وبحران اقتصاد جهانی: رشد دنیا منفی؛ رشد چین مثبت

چین و هند بر خلاف غالب کشورهای دنیا در سال ۲۰۲۰ شاهد رشد اقتصادی مثبت خواهند بود. این واقعیت به معنای کمتر شدن فاصله اقتصاد چین از اقتصاد آمریکاست.

ادامه

استرالیا, افریقا, اقتصادی, امریکا, ایران, جهان, چین, خبر, ژاپن, شرق آسیا, هندوستان