پشتیبانی ۴۶ کشور از موضع چین در مساله شین جیانگ

در چهل و چهارمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو که روز ۱ ژوئیه برابر با ۱۲ تیر ماه برگزار شد، بلاروس به نمایندگی از ۴۶ کشور بیانیه‎ای را ایراد کرد که در آن ضمن عالی ارزیابی کردن دستاوردهای منطقه خودمختار اویغور شین جیانگ چین در امور حقوق بشر و مبارزه با تروریسم ... پشتیبانی ۴۶ کشور از موضع چین در مساله شین جیانگ

ادامه

بلاروس, بیانیه, تجزیه‌طلبی, جهان, چین, حقوق بشر, خبر, سازمان ملل

ریاکاری حقوق بشری کاخ سفید؛ از خیابان‌های آمریکا تا اویغورهای چین

اگر قرار باشد واشنگتن عدالت جو و نگران حقوق بشر دیگران باشد، باید عمیقا به اقداماتی که علیه غیر نظامیان در افغانستان، عراق و سوریه در طول این سال‌ها انجام داده، فکر کنیم.

ادامه

افغانستان, امریکا, ایران, تبعیض‌نژادی, تجزیه‌طلبی, جهان, چین, حقوق بشر, سوریه, عراق, مقاله

واکنش چین به دخالت آمریکا و گروه ۷ در امور داخلی این کشور

چین امروز پنجشنبه همزمان به امضای مصوبه کنگره آمریکا توسط دونالد ترامپ رییس‌جمهوری این کشور برای تحریم مقام‌های پکن و همچنین بیانیه مشترک اعضای گروه هفت که در آن خواستار بازنگری در «لایحه امنیتی هنگ‌کنگ» شده بودند واکنش نشان داد.

 

به گزارش ایرنا وزارت امور خارجه چین در پاسخ به اقدام آمریکا در تصویب لایحه به اصطلاح «سیاست‌های حقوق بشری اویغور ۲۰۲۰» و تبدیل آن به قانون با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد این قانون عمدا وضعیت حقوق بشر در “شین جیانگ” (سینکیانگ)  چین را نفی کرده و به شکل تخریب کننده‌ای به سیاست دولت چین برای اداره این منطقه حمله کرده است که آشکارا اقدامی به منظور نقض اصول اساسی حقوق بین‌المللی و مداخله در امور داخلی چین است دولت چین و مردم نسبت به این اقدام بسیار خشمگین هستند و قاطعانه با آن مخالفت می‌کنند.

 

در این بیانیه تصریح شده است: مساله “شین جیانگ” هیچ ربطی به حقوق بشر و یا قومیت و دین خاصی ندارد بلکه مساله مبارزه با تروریسم و جدایی‌طلبی است شین جیانگ از حضور افراط گرایان، تروریست‌ها و جدایی‌طلبان رنج برده و جان و مال مردم آن منطقه به طور جدی مورد تهدید قرار گرفته است.

 

وزارت خارجه چین تاکید کرده است: اقدامات شین جیانگ برای حل ریشه‌ای این مسائل و پیشگیری از بروز مجدد آنها نه تنها با قوانین چین مطابقت دارد، بلکه به نوعی، اقدامات در راستای اجرای ابتکار جهانی برای مبارزه با تروریسم و از بین بردن افراط گرایی و مصوبه‌هایی مانند «راهبرد جهانی مبارزه با تروریسم سازمان ملل» و «برنامه عملیات برای پیشگیری از خشونت‌های افراط گرایانه» به شمار می‌آید.

 

در این بیانیه آمده است: کارهای مختلفی که در شین جیانگ انجام شده است به طور موثر مانع بروز خشونت‌های تروریستی مکرر در آن منطقه شده و تا حد زیادی، حافظ وحدت کشور، امنیت ملی و حقوق اساسی شهروندان شین جیانگ از جمله حق زندگی، حق سلامتی و حق توسعه بوده است در طول سه سال گذشته، هیچ مورد خشونت تروریستی در شین جیانگ رخ نداده و قومیت ها و ادیان مختلف با صلح و برابری همزیستی دارند و مردم نیز از یک زندگی آرام و صلح آمیز برخوردارند اعضای جامعه بین‌المللی نیز نسبت به سیاست دولت چین برای اداره شین جیانگ اظهار نظرهای مثبتی داشته‌اند.

 

بیانیه وزارت خارجه چین، «تروریسم و افراط گرایی» را دشمن جامعه بشری عنوان کرده و آورده است: تلاش‌های ضد تروریسم و افراط‌گرایی کشورهای مختلف را نباید با مقیاس‌های متفاوت سنجید و یا عمدا برخلاف اخلاق بین‌المللی و وجدان انسانی تحریف کرد آمریکا با تصویب این لایحه، در واقع واقعیت‌های مربوط را نادیده گرفته و درستی و نادرستی را معکوس کرده و در تلاش است تا اقدامات ضد تروریسم، جدایی‌طلبی و افراط‌گرایانه شین جیانگ را با جلوه ای زشت و کثیف نشان دهد.

 

در ادامه این بیانیه آمده است: این اقدام آمریکا کاملا بیانگر یک بام و دو هوای آن کشور و توطئه آن برای آسیب‌رسانی به حاکمیت و امنیت چین و شکاف انداختن میان قومیت‌های مختلف چین و تخریب توسعه،  شکوفایی و ثبات شین جیانگ و جلوگیری از توسعه و اقتدار چین است.

 

واکنش چین به بیانیه گروه هفت درباره لایحه امنیتی هنگ‌کنگ

 

وزارت خارجه چین همچنین امروز پنجشنبه به بیانیه مشترک اعضای هفت کشور بزرگ صنعتی جهان موسوم به گروه هفت واکنش نشان داد و درخواست مطرح شده در آن برای بازنگری در لایحه امنیتی هنگ‌کنگ را «قاطعانه» رد کرد.