تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ این کارگران، خواستار پرداخت ۵ ماه حقوق معوقه و سایر مطالبات مرتبط خود هستند.  گذران زندگی با این حقوق‌ها، فلاکت است و معوقه شدن آن مرگ تدریجی است. پیمانکاران واسطه ای بین شهرداری و کارگران برای غارت دستمزد ناچیز آنان هستند. بخش مهمی از دسترنج کارگران نصیب پیمانکاران میشود. اغلب زدوبندهای ... تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, مبارزه طبقاتی, معیشت

حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران آمار مصدومان و متوفیان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ را اعلام کرد. «مهدی فروزش» مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره آمار مصدومان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ گفت: در سال گذشته در مجموع ۳۰۳۸ نفر در استان تهران دچار حوادث ناشی ... حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

ادامه

ایران, ایمنی, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگران

تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

شماری از بازنشستگان صندوق فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر با حضور در یک تجمع صنفی، خواستار رسیدگی به مطالبات صنفی خود شدند. به گزارش خبرنگار ایلنا، امروز یکشنبه (دوم اردیبهشت ماه) جمعی از بازنشستگان صنعت فولاد در تهران ، اصفهان و قائمشهر با حضور مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی محل سکونت خود، خواستار توجه به ... تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت

تجمع کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌شان + فیلم

صبح امروز شماری از کارکنان کارخانه کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌ خود اعتراض کرده و مقابل ساختمان فرمانداری شوش تجمع کردند. یکی از کارگران معترض در مورد علت تجمع صبح امروز کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز به خبرنگار ایلنا گفت: مدیران کارخانه به بهانه کمبود منابع مالی و ... تجمع کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌شان + فیلم

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, فیلم, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت, همبستگی

تجمع اعتراضی کارگران شهرداری دزفول، به نامشخص بودن وضعیت معوقات، اجرانشدن طرح طبقه‌بندی مشاغل و نبود امنیت شغلی

یک منبع کارگری در شهرداری دزفول به خبرنگار ایلنا گفت: گروهی از کارگران قرارداد حجمی شهرداری دزفول در ادامه بی‌توجهی کارفرما به وضعیت مطالبات معوقه، اعتراض صنفی برگزار کردند. به ادعای این کارگر؛ پرداخت مطالبات سنواتی، تسریع در اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل، به روز شدن حقوق‌ها و تامین امنیت شغلی مجموعه این مطالبات است. وی ... تجمع اعتراضی کارگران شهرداری دزفول، به نامشخص بودن وضعیت معوقات، اجرانشدن طرح طبقه‌بندی مشاغل و نبود امنیت شغلی

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, مبارزه طبقاتی, معیشت

واکنش وکیل اسماعیل بخشی به پخش مستند طراحی سوخته از صدا و سیما

فرزانه زیلابی وکیل اسماعیل بخشی در واکنش به پخش مستند طراحی سوخته که شب گذشته از بخش خبری ۲۰:۳۰ پخش شد یادداشتی را در اختیار امتداد گذاشت که در ذیل می خوانید:

 

دانستن حق مسلم مردم است اما سعى در اغواى افکار عمومى خیانت به مردم و مخاطبین رسانه است. این صحنه‌سازى و بازى نابهنجار بى‌پاسخ نخواهد ماند و موکلم علیه صداوسیما و وزیر اطلاعات شکایت مى‌کند.

 

اطلاع‌رسانى «در چارچوب قانون» تکلیف صداوسیما مى‌باشد اما بخش خبرى ۲۰:۳۰ و دستگاه امنیتى که چنین مستندى را در اختیار صداوسیما گذاشته و یا دستور پخش آن را داده، مستند به موارد زیر قانون را نقض کرده‌اند.

 

مطابق اصل ۳۹ قانون اساسى، هتک حرمت و حیثیت فرد بازداشت شده ممنوع و موجب مجازات است. اصل ۲۲ قانون اساسى حیثیت اشخاص را مصون از تعرض مى‌داند.

 

ماده ۹۶ قانون آیین دادرسى کیفرى مى‌گوید: انتشار تصاویر و سایر مشخصات مربوط به هویت متهم در کلیه مراحل تحقیقات مقدماتى توسط رسانه‌ها و مراجع قضایى و انتظامى ممنوع است.

 

بر همین اساس تهیه فیلم از بازجویى‌ها و انتشار آن در رسانه‌ها توسط دستگاه امنیتى جرم است، چه آنکه پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتى بوده و هنوز در حد یک ادعا و اتهام احراز و اثبات نشده است.

 

اگرچه بر خلاف صریح قانون، پیشداورى‌هاى برخى مسئولین از جمله دادستان کل کشور، رئیس دفتر ریاست جمهورى و وزیر اطلاعات، شائبه محکومیت موکلم بر اساس پیش‌فرض‌ها و سناریوى از پیش‌نوشته‌شده و مدیریت‌شده را تقویت مى‌کند. متاسفانه آنها حتى ظاهر قانون را هم رعایت نکردند.

 

در شکایت آقاى اسماعیل بخشى با موضوع شکنجه علیه دستگاه امنیتى از جمله مصادیق شکنجه تهیه همین مستند تلقینى زیرفشار شدید روانى بوده است.

 

خوب است که عوامل این فیلم که در این مورد استعداد چندانى هم از خود نشان ندادند، پاسخگوى پرسش‌هاى به‌وجود آمده در اذهان عمومى باشند که هدف از پخش این مستند در آن شرایط معلوم‌الوصف آن هم در مرحله تحقیقات مقدماتى چه بوده است؟

 

لازم به توضیح است در زمانى که موکلم در بازداشتگاه بود در تماس تلفنى با خانواده‌اش چندین بار این جمله را تکرار مى‌کرد که «من به وطنم و خانواده‌ام خیانت نکردم.»

 

پخش این مستند غیرقابل توجیه و تحمل است. حال که تحقیقات این پرونده مصنوعى علیه موکلم با یک مستند تلقینى، گزینشى و غیرمنصفانه از روند محرمانه بودن خارج شده پیشنهاد آقاى اسماعیل بخشى برگزارى دادرسى علنى و شفاف است. و دیگر آنکه بر اساس ماده واحده مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام باید در همان رسانه که این اتهام‌ها علیه وى مطرح شده، به موکلم فرصت پاسخگویى براى دفاع داده شود.

 

نکته قابل توجه آن است که با توجه به رأى دادسرا در خصوص پرونده تجمعات اخیر کارگران هفت‌تپه که با صراحت تجمعات کارگران بازداشتى را به جهت مطالبات صنفى، قانونى و مسالمت‌آمیز محسوب نموده و بر همین اساس موکلینم را در آن پرونده تبرئه کرده بود، اقدام اسماعیل بخشى در فرض محال که تک تک کارگران را او تحریک به تجمع دعوت کرده باشد، نمى‌تواند غیرقانونى قلمداد شود.

 

اسماعیل بخشی بار دیگر بازداشت شد

 

بر اساس خبری که سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه منتشر کرده، ساعت ۲۳ و ۵۵ دقیقه یکشنبه «۱۵ (پانزده ) ما شین پاترول که حامل تعداد زیادی نیروی مسلح» بوده‌اند، به منزل مسکونی اسماعیل بخشی «حمله‌ور شده و‌اسماعیل بخشی را به مکان نامعلومی انتقال داده‌اند.»

 

اسماعیل بخشی، نماینده کارگران و عضو سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه، از ۲۷ آبان تا ۲۱ آذر نیز در بازداشت بود. او پس از آزادی اعلام کرد که شکنجه شده است. یک شب پیش از بازداشت مجدد بخشی، فیلمی درباره “اعترافات” او از سیمای جمهوری اسلامی پخش شده بود.

 

 

سپیده قُلیان که دیشب فیلم اعتراف‌های‌اش از ۲۰:۳۰ پخش شد، دوباره بازداشت شد

 

برخی رسانه‌ها به‌نقل‌از توییتر سپیده‌ قُلیان، فعال‌مدنی، و نیز به‌نقل جمال حیدری، وکیل او، خبر داده‌اند که او، همراه برادرش، در خانه‌پدری‌اش در اهواز بازداشت شده است.

 

سپیده قلیان، دانشجو و فعال مدنی، مدتی پیش در اعتراض‌های کارگری هفت‌تپه بازداشت‌شده‌بود و با قرار وثیقه آزاد بود.

 

دیشب بخش خبری ۲۰:۳۰ شبکه یک‌سیما، فیلمی از اعتراف‌های قلیان، اسماعیل بخشی و علی نجاتی پخش کرد که به هم‌کاری با حزب‌های کمونیستی بیرون از کشور اعتراف داشتند. قلیان دیشب توییت کرده‌بود حالا که اعتراف‌های‌اش پخش‌شده، می‌خواهد که دادگاه‌اش هم علنی باشد.

 

قلیان و بخشی پس‌از آزادی زندان، اعلام کردند شده‌بودند که در زمان بازداشت شکنجه‌شده‌اند.

 

یک کارگر ۱۸ ساله افغانستانی حین حفر چاه در شهرک غرب زیر انبوهی از خاک مدفون شد

جلال ملکی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه روز گذشته ساعت ۱۵:۴۲ یک سانحه گرفتار شدن داخل چاه در شهرک غرب بلوار دریا به سامانه آتش نشانی شهرداری تهران اطلاع داده شده است، گفت: بعد از این حادثه دو ایستگاه به محل اعزام می‌شوند.

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری