چین: مواضع آمریکا در مورد روابط چین – روسیه ریاکارانه است

سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز سه شنبه ۲۳ آوریل در کنفرانس خبری در اشاره به اظهارات آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده در انتقاد از روابط اقتصادی و تجاری چین و روسیه گفت: آمریکا در حالی که لایحه کمک به اوکراین را تصویب کرده، از طرفی دیگر، دست به اتهام بی‌اساسی علیه مبادلات ... چین: مواضع آمریکا در مورد روابط چین – روسیه ریاکارانه است

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اقتصادی, اقیانوسیه, اوکراین, تحلیل, جنایات جنگی, چین, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا

زاخارووا: تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان را هدف قرار می‌دهیم

سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که در صورت درگیری و جنگ بین روسیه و ناتو، تسلیحات هسته‌ای مستقر در لهستان در فهرست اهداف نظامی مسکو قرار خواهند گرفت. به گزارش ایلنا به نقل از اسپوتنیک، سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که در صورت درگیری و جنگ بین روسیه و ناتو، تسلیحات هسته‌ای مستقر ... زاخارووا: تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان را هدف قرار می‌دهیم

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اروپا, تشنج‌ زایی, جنگ سرد, خبر, روسیه, شرق اروپا, لهستان

آمریکا و اوکراین مذاکره درباره توافق همکاری امنیتی را آغاز کردند

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین دوشنبه شب گفت که کی‌یف و واشنگتن مذاکرات در مورد توافق همکاری امنیتی دوجانبه را آغاز و طرح ارسال موشک‌های دوربرد به نیروهای مسلح اوکراین را نهایی کرده‌اند. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، زلنسکی در پیام شبانه اظهار کرد: تیم‌های آمریکا و اوکراین کار روی توافقنامه امنیتی ... آمریکا و اوکراین مذاکره درباره توافق همکاری امنیتی را آغاز کردند

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, خبر, روسیه, ناتو

نیوزویک: آمریکا رو به افول است

نشریه آمریکایی “نیوزویک” در مقاله‌ای با اشاره به شکست‌های متعدد امریکا در سیاست‌های عمومی، سیاست‌های ناکارآمد فزاینده، تا اپیدمی مشکلات روانی در میان جوانان آمریکایی نوشت: آمریکای قرن بیست‌ویکم روبه‌زوال می‌رود. به گزارش روز سه شنبه ایرنا، «ویلیام کوپر» نوشینده این مقاله‌ به نتایج یک نظرسنجی جدید در موسسه گالوپ اشاره کرده و نوشت: این ... نیوزویک: آمریکا رو به افول است

ادامه

آزادی, آمریکا, آمریکای شمالی, جهان, چین, شرق آسیا, مقاله, هژمونیسم

مجلس نمایندگان آمریکا لایحه کمک نظامی به اوکراین را تصویب کرد

مجلس نمایندگان آمریکا روز شنبه به اتفاق آرا بسته ۶۰ میلیارد دلاری کمک نظامی به اوکراین را تصویب کرد. به گزارش شنبه ایرنا از “تاس”, این نمونه نادری از همکاری حزب جمهوریخواه و دموکرات آمریکا بود که در آن دموکرات‌ها به جمهوری‌خواهان پیوستند تا این بسته کمک برای اوکراین را تصویب کنند. علاوه بر لایحه ... مجلس نمایندگان آمریکا لایحه کمک نظامی به اوکراین را تصویب کرد

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اسراییل, اوکراین, تایوان, جنگ نیابتی, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا, فلسطین

واکنش مدیرکل سازمان بهداشت جهانی به اقدام آمریکا علیه این سازمان بین‌المللی

مدیرکل سازمان بهداشت جهانی در واکنش به اقدام اخیر دولت آمریکا در قطع بودجه این سازمان بین‌المللی، ضمن ابراز تأسف از این اقدام نابهنگام تأکید کرد که همکاری‌های بین‌المللی زیربنای همه تلاش‌ها برای غلبه بر ویروس کرونا است.

 

به گزارش تسنیم به نقل از شبکه خبری الجزیره، «تدروس ادهانوم» مدیرکل سازمان بهداشت جهانی روز چهارشنبه در یک نشست خبری با ابراز تأسف از تصمیم اخیر دولت ترامپ برای قطع کردن بودجه این سازمان بین‌المللی اعلام کرد که این تصمیم بر عملکرد سازمان بهداشت جهانی تأثیرگذار خواهد بود، اما این سازمان همچنان برای عمل به وظایف خود تلاش خواهد کرد.

 

تدروس ادهانوم در این خصوص افزود: «ما اثرات تصمیم آمریکا برای قطع بودجه سازمان بهداشت جهانی را بررسی و برای جبران شکاف بودجه ناشی از این تصمیم تلاش می‌کنیم.»

 

مدیرکل سازمان بهداشت جهانی در ادامه خاطرنشان کرد: «همکاری‌های بین‌المللی پایه و اساس همه تلاش‌ها برای غلبه بر ویروس کرونا است. اکنون زمانی است که ما باید در تلاش برای مبارزه مشترک با ویروس کرونا کنار هم باشیم.»

 

«دونالد ترامپ» رئیس‎جمهور آمریکا سه شنبه شب در یک نشست خبری درباره آخرین وضعیت کرونا در ایالات متحده، سازمان بهداشت جهانی را به «سوء مدیریت» در جلوگیری از شیوع ویروس کرونا متهم کرد و گفت که تامین بودجه این سازمان را متوقف خواهد کرد.

 

ترامپ همچنین چین را به ارائه اطلاعات نادرست درباره ویروس کرونا متهم کرد و افزود: اگر چین درباره اطلاعات مربوط به انتشار ویروس کرونا به صورت شفاف عمل می‌کرد، این بیماری می‌توانست از همان ابتدا مهار شود.

 

رئیس جمهور آمریکا همچنین مدعی شد که سازمان جهانی بهداشت، «اطلاعات نادرست چین» درباره این ویروس را منتشر کرده است.

 

ترامپ هفته گذشته نیز در یک نشست خبری گفته بود که این سازمان از چین جانبداری می‌کند، در حالی که بودجه واریزی آمریکا به این سازمان، حدود ۱۰ برابر چین است.

 

واکنش چین به اقدام ترامپ در قطع بودجه کمک به سازمان بهداشت جهانی

 

وزارت خارجه چین اعلام کرد تصمیم ایالات متحده توانایی سازمان بهداشت جهانی را تضعیف می‌کند و به همکاری‌های بین‌المللی در زمینه مبارزه با ویروس کرونا آسیب می رساند.

 

به گزارش رادیو بین‌المللی چین، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد دیروز سه شنبه اعلام کرد، کمک هزینه آمریکا به سازمان بهداشت جهانی را تعلیق خواهد کرد. جائو‌لی‌جیان، سخنگوی وزارت امور خارجه چین امروز چهارشنبه در نشست خبری وزارت خارجه اظهار داشت: چین به اعلام آمریکا در مورد تعلیق کمک هزینه به سازمان بهداشت جهانی توجه خاصی دارد.

 

جائولی‌جیان گفت: به عنوان معتبرترین و حرفه ای ترین نهاد بین‌المللی در زمینه امنیت بهداشت جهانی، سازمان بهداشت جهانی در مقابله با بحران بهداشت عمومی جهانی نقش جبران ناپذیری ایفا می‌کند. به خصوص پس از شیوع بیماری همه‌گیر کرونا، سازمان بهداشت جهانی تحت رهبریتدروس آدانوم، مدیر کل این سازمان، وظایف خود را با جدیت انجام داده و در پیشبرد همکاری‌های بین‌المللی در مبارزه با ویروس کرونا نقش هماهنگی کلیدی ایفا کرده است که مورد ستایش گسترده جامعه جهانی قرار گرفته است.

 

در حال حاضر، وضعیت شیوع ویروس کرونا در جهان جدی شده و در دوره بحرانی قرار می‌گیرد. این تصمیم ایالات متحده توانایی سازمان بهداشت جهانی را تضعیف می‌کند و به همکاری های بین‌المللی در زمینه مبارزه با ویروس کرونا آسیب می‌رساند، این بر همه کشورهای جهان، از جمله آمریکا، به ویژه کشورهایی که از توانایی ضعیف برخوردارند، تاثیر خواهد گذاشت. ما از آمریکا می‌خواهیم به طور جدی وظایف و تعهدات خود را انجام دهد و از رهبری سازمان بهداشت جهانی در اقدامات بین المللی مبارزه با ویروس کرونا حمایت کند.

 

چین همچون گذشته ازسازمان بهداشت جهانی پشتیبانی می‌کند تا نقش مهمی در پیشبرد امور بهداشت عمومی جهانی و مقابله جهانی علیه بیماری همه گیر کرونا داشته باشد.

 

انتقاد شدید آلمان از قطع کمک‌های آمریکا به سازمان بهداشت جهانی در دوران کرونا

 

مقامات بلند پایه آلمانی در اظهار نظرهای مختلفی به تصمیم رئیس جمهور آمریکا برای قطع کمک‌های مالی به سازمان بهداشت جهانی واکنش تندی نشان دادند.

 

به گزارش هفته نامه “اشپیگل”، “دونالد ترامپ”، رئیس جمهوری آمریکا سازمان بهداشت جهانی را به سوء مدیریت در مبارزه با بحران کرونا متهم کرده و توقف کمک‌های مالی به این نهاد بین‌المللی را در دستور کار قرار داده است.

 

به این ترتیب در حالی که اکثر کشورهای دنیا درگیر مبارزه با بیماری همه‌گیر «کووید-۱۹» هستند رئیس‌جمهور آمریکا بامداد چهارشنبه اعلام کرد دستور توقف کمک‌های آمریکا به سازمان بهداشت جهانی را صادر کرده است.

 

این تصمیم ترامپ با انتقاد شدیدی از طرف کشورها و نهادهای مختلف روبرو شده است.

 

دولت آلمان هم بر اهمیت بالای تامین مالی سازمان بهداشت جهانی اشاره کرده و به این ترتیب به صورت غیر مستقیم به ترامپ انتقاد وارد کرد.

 

“استفان زایبرت”، سخنگوی دولت آلمان در واکنش به این اقدام ترامپ تاکید کرد که این مسئله اهمیت دارد که سازمان بهداشت جهانی به اندازه کافی تامین مالی شود.

 

“هایکو ماس”، وزیر امور خارجه آلمان هم در پیامی توئیتری تاکید کرد که تقویت سازمان بهداشت جهانی یکی از بهترین سرمایه‌گذاری‌ها از جمله در راستای بهبود توسعه و توزیع تست ها و واکسن کرونا است.

 

“گرت مولر”، وزیر توسعه آلمان هم کاهش بودجه سازمان بهداشت جهانی را یک راهکار کاملا غلط دانسته و تاکید کرد که آلمان بودجه خود برای سازمان بهداشت جهانی را افزایش خواهد داد.

 

وی اظهار داشت که کرونا آخرین بیماری همه گیر نخواهد بود. به گفته وزیر توسعه آلمان متحصصان تا به حال ۴۰ ویروس دیگر را شناسایی کرده اند که می‌تواند باعث بیماری های همه گیر شود.

 

“نوربرت روتگن”، رئیس کمیسیون سیاست خارجی پارلمان آلمان هم در پیامی توئیتری به قطع بودجه سازمان بهداشت جهانی از طرف آمریکا انتقاد وارد کرد و گفت این بیشترین آسیب را به کشورهایی می رساند که کمترین توانایی برای حفاظت از خود در این شرایط را دارند.

 

روتگن گفت: قطع بودجه سازمان بهداشت جهانی برای کاهش نفوذ چین در این نهاد بین‌المللی غیر سازنده است.

 

وی پیشنهاد داد که انگلیس و اتحادیه اروپا این کسری بودجه را تقبل کنند. به گفته روتگن این امر هم به دلیل نیازهای موجود در این بحران و هم از نظر سیاست خارجی لازم است.

 

هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان هم اتهام زنی های متقابل را ر این بحران بی‌فایده دانسته و گفت: این ویروس هیچ حد و مرزی نمی‌شناسد.

درخواست‌های جهانی برای کاهش محدودیت‌های آمریکا بر کوبا

شمار زیادی از نهادها و مقام‌های جهان به دلیل شیوع ویروس کرونا، خواستار کاهش و تعلیق تحریم‌های ایالات متحده بر کوبا همسایه جنوبی خود درمنطقه آمریکای لاتین شده‌اند.

ادامه

اتحاد شوروی, اتحادیه اروپا, امریکا, امریکای شمالی, امریکای لاتین, تحریم, جهان, حقوق بشر, کوبا

عطوان: ترامپ بزرگ ترین قربانی کرونا است

روزنامه «رأی الیوم» در سرمقاله روز سه شنبه خود تاکید کرد، رویکرد نامناسب «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در ارتباط با بحران کرونا او را به بزرگ ترین قربانی این بحران در این کشور تبدیل کرد.

ادامه

المان, امریکا, امریکای شمالی, انگلستان, جهان, حقوق بشر, مقاله, نیوزلند

روسیه و چین خطاب به ترامپ: کرونا را سیاسی نکن!

وزارت خارجه روسیه، چین و سازمان بهداشت جهانی در پاسخ به تهدیدهای ترامپ که این سازمان را “طرفدار چین” خوانده بود، از آمریکا خواستند بحران شیوع ویروس کرونا را سیاسی نکند.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, جهان, چین, حقوق بشر, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا