رسانه آمریکایی: نفوذ چین در حیاط خلوت آمریکا افزایش یافته است

شبکه خبری ان بی سی نیوز نوشت: انجام یک پروژه بندری در السالوادور نشان می‌دهد که چین چگونه به شکل فزاینده‌ای نفوذ خود را در حیاط خلوت آمریکا از جمله در کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب افزایش داده است.

ادامه

اقتصادی, السالوادور, امریکا, اورگوئه, برزیل, پرو, جنگ سرد, جهان, چین, مقاله

واکنش آمریکا به همکاری نظامی عربستان و روسیه

دولت ایالات متحده در واکنش به امضای پیمان همکاری نظامی میان عربستان سعودی و روسیه ضمن تاکید بر پایبندی آمریکا به ادامه همکاری‌های دفاعی با سعودی، از متحدان خود خواست از هرگونه همکاری نزدیک نظامی با روسیه پرهیز کنند.

ادامه

امریکا, تحریم, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, عربستان سعودی

پایان هژمونی آمریکا؛ پایان جهان تک قطبی

نشانه‌های زیادی وجود دارد که از بحرانی شدن نظم جهانی حکایت می‌کند. پاسخ آشفته بین‌المللی به شیوع ویروس کرونا، بحران گسترده اقتصادی ناشی از آن، قوت گرفتن تفکرات ناسیونالیستی و پررنگ‌تر شدن مرزهای میان کشورها بخشی از نشانه‌های وضعیت شکننده نظام بین‌المللی است؛ نظامی که کشور مدعی رهبری‌اش، رئیس‌جمهوری دارد که همچنان بر شعار «نخست ... پایان هژمونی آمریکا؛ پایان جهان تک قطبی

ادامه

اتحاد شوروی, اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, افریقای جنوبی, امریکا, امریکای لاتین, اورآسیا, ایتالیا, ایدئولوژیک, برزیل, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, دیدگاه, روسیه, سازمان بهداشت جهانی, سازمان پیمان امنیت جمعی, شانگ‌های, صربستان, صندوق بین‌المللی پول, فقر, قطر, مصر, مقاله, نئولیبرالیسم, هندوستان

زاخارووا: رویدادهای افغانستان نشان‌دهنده زوال ناتو است

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت، اوضاع افغانستان نشان دهنده این است که نه آمریکا و نه ناتو توانایی هماهنگی در اقداماتشان را ندارند.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, امریکا, بالکان, تحلیل, تروریسم, جنگ سرد, جهان, روسیه, شمال اروپا, عراق, ناتو

بازی ناجوانمردانه: ترفند واشنگتن در برابر اژدهای شرق

جمهوری خلق چین پس از سال‌ها انزوای دیپلماتیک در انتهای دهه ۷۰ میلادی درها را به روی جهان گشود و عصر جدیدی از توسعه تقریبا همه جانبه را تحت رهبری دنگ شیائوپینگ آغاز کرد که به نوبه خود به الگویی برای برخی کشورهایی تبدیل شد که به دنبال احیای اقتصاد خود، رفع فقر و ایجاد ... بازی ناجوانمردانه: ترفند واشنگتن در برابر اژدهای شرق

ادامه

اقتصادی, امریکا, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, گواتمالا, مقاله

واکنش به ادعای جوزپ بورل درباره نفوذ مسکو و پکن در افغانستان

مقامات پارلمانی روسیه تأکید کردند، سخنان مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره لزوم جلوگیری از نفوذ روسیه و چین در افغانستان، تنها با هدف منحرف کردن افکارعمومی از شکست سیاست غربی‌ها در این کشور است.

 

به گزارش تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، “لئونید اسلوتسکی” رئیس کمیته امور بین الملل دومای دولتی روسیه اعلام کرد که تمامی اظهارات درباره اینکه گویا مسکو قصد دارد اوضاع در افغانستان را تحت کنترل خود درآورد، تنها تلاش برای انحراف افکار عمومی از شکست سیاست غربی‌ها در این جهت گیری است.

 

این مقام بلندپایه پارلمانی این مسئله را در تفسیر سخنان روز گذشته “جوزپ بورل” مسئول سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا یادآور شد که گفته بود این سازمان نباید اجازه دهد که روسیه و چین اوضاع در افغانستان را تحت کنترل خویش درآورند و حامی کابل شوند.

 

اسلوتسکی در کانال تلگرام خود ابراز عقیده کرد: «آنچه اتحادیه اروپا قطعاً نباید انجام دهد، این است که ماجراجویی و خودخواهی آمریکا را ادامه ندهد که دلیل اصلی وضعیت کنونی در افغانستان است. طی دو دهه گذشته ائتلاف کشورهای غربی موفق نشد که گروه طالبان را تضعیف کند، نیروهای مسلح افغانستان را برای دفاع از کشورشان تقویت کند و به راه حل سیاسی اوضاع در این کشور بپردازد، بلکه در عوض واشنگتن آزمایش ژئوپلیتیکی دیگری را در افغانستان انجام داده و بازی خطرناکی را با تروریست‌ها آغاز کرد که نتیجه آن وضعیت فعلی این کشور شده است.»

 

وی تأکید کرد: «هر اظهاراتی درباره ضرورت مقابله با روسیه و چین که گویا در حال تقسیم افغانستان بین خود هستند، چیزی جز تلاش برای منحرف کردن اذهان عمومی از شکست سیاست کشورهای غربی در جهت گیری به سمت افغانستان نیست.»

 

این مقام دوما در عین حال تأکید کرد که روسیه به دلایل مشخص سیاسی و جغرافیایی، بدون تردید در این منطقه حضور داشته و خواهد داشت و جامعه جهانی نیز اکنون باید در فکر امنیت و ثبات در افغانستان باشد و مانع از بروز فاجعه انسانی در این کشور شود.

 

منطق تقسیم کشورها به مناطق نفوذ غرب یا شرق دیگر منسوخ شده است

 

در همین رابطه، سناتور “کنستانتین کاساچوف” نائب رئیس شورای فدراسیون (سنای) روسیه و عضو کمیته امور بین‌الملل نیز در گفتگو با این خبرگزاری تأکید کرد، طرف‌های علاقه‌مند باید به حل و فصل اوضاع در افغانستان کمک کنند، نه آنکه این کشور را به عرصه نفوذ خویش تقسیم کنند.

 

این سناتور بلندپایه در واکنش به سخنان جوزپ بورل درباره لزوم ممانعت از تحت کنترل قرار گرفتن افغانستان به دست روسیه و چین گفت: «تلاش همه طرفین باید در این جهت گیری باشد تا به حل و فصل اوضاع در افغانستان و حل مشکلات انسانی، اقتصادی و سیاسی این کشور کمک کنند. من اطمینان دارم که هیچ محدودیتی برای همکاری‌های بین‌المللی در این راستا وجود ندارد، مگر آنکه رجال سیاسی غربی، مانند آقای بورل، چنین مانعی را بصورت تصنعی بوجود آورند.»

 

به عقیده کاساچوف، اظهارات مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تنها در ادامه منطق منسوخ شده در خصوص تقسیم مناطق نفوذ شرق و غرب و حمایت از حق انحصاری غربی‌ها برای کنترل اوضاع در هر کشور و منطقه‌ای از جهان است که اصلاً هیچ ارتباطی هم به آنها ندارد.

مخالفت پوتین با طرح بایدن برای تأسیس پایگاه‌های نظامی در خاورمیانه

روزنامه وال‌استریت ژورنال در گزارشی اعلام کرد که رئیس جمهور روسیه در گفتگو با همتای آمریکایی خود، طرح پیشنهادی او برای تأسیس چند پایگاه نظامی در نزدیکی افغانستان را رد کرده است.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, امریکا, جنگ سرد, جهان, چین, حضور نظامی, روسیه

حقیقت کرونایی درباره آمریکا؛ نقض علم و تفرقه‌افکنی تروریست برتر جهان

اخیرا، به گفته یک منبع آگاه از روند تحقیقات ردیابی منشاء ویروس کرونا خطاب به رسانه‌ها، تحقیقات به اصطلاح آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا در ردیابی کرونا هنوز پیشرفت قابل ملاحظه‌ای نداشته است اما با این حال مقامات ارشد دولت آمریکا بر این باورند که این تحقیقات هدف نیست بلکه مقصود، تلاش در راستای تضعیف چین و ... حقیقت کرونایی درباره آمریکا؛ نقض علم و تفرقه‌افکنی تروریست برتر جهان

ادامه

اپارتایت, امریکا, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, سازمان بهداشت جهانی, شرق آسیا, مقاله

ترامپ؛ ما خاورمیانه را ویران کردیم/ این بزرگترین شرمساری درتاریخ کشور ما است

به گفته رئیس جمهور سابق آمریکا، کشورش “ثروتی هنگفت” را به سربازان ارتش افغانستان پرداخت کرده و به نوعی به آنها برای جنگیدن “رشوه میداد”.

ادامه

افغانستان, امریکا, تحلیل, جنگ سرد, چین, خاورمیانه, روسیه, ویتنام

نماینده پارلمان اروپا: تبعیت اتحادیه اروپا از امپریالسیم آمریکا به سطح جدیدی رسیده

یکی از نمایندگان پارلمان اروپا روز چهارشنبه در توییتی با انتقاد از امپریالیسم نظامی و مالی آمریکا، از این کشور خواست صدها پایگاه‌ نظامی خود در جهان را تعطیل کند.

ادامه

اتحادیه اروپا, امپریالیسم, امریکا, ایرلند, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, خاورمیانه, روسیه, عراق