پذیرش دختران در دانشکده‌های پزشکی افغانستان از سر گرفته شد

وزارت بهداشت حکومت سرپرست طالبان اعلام کرد که روند پذیرش دختران فارغ التحصیل پایه دوازدهم افغان در دانشکده‌های پزشکی دولتی برخی شهرهای این کشور آغاز شده است. به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری آوا، وزارت بهداشت حکومت سرپرست طالبان روند پذیرش دختران فارغ التحصیل پایه دوازدهم در دانشکده‌های پزشکی دولتی شهرهای ... پذیرش دختران در دانشکده‌های پزشکی افغانستان از سر گرفته شد

ادامه

آسیای میانه, افغانستان, جهان, حقوق بشر, خبر, دانش, زنان

رئیس‌جمهور قرقیزستان خطاب به آمریکا: در امور کشورمان دخالت نکنید

به دنبال واکنش ایالات متحده به تصویب یک قانون در قرقیزستان که طبق ادعای آمریکا برگرفته از یک قانون سرکوبگر در روسیه است، بیشکک به شدت از واشنگتن انتقاد کرد و عدم مداخله آمریکا در امور داخلی این کشور را خواستار شد. به گزارش ایرنا از خبرگزاری فرانسه، صدیر جباروف رئیس جمهور قرقیزستان امروز دوشنبه ... رئیس‌جمهور قرقیزستان خطاب به آمریکا: در امور کشورمان دخالت نکنید

ادامه

آسیای میانه, آمریکا, اتحادیه اروپا, حقوق بشر, روسیه, قزاقستان, گزارش

سین کیانگ؛ جدیدترین منطقه آزاد تجاری چین/ تولید موتورسیکلت برای آسیای مرکزی

شورای دولتی چین شهر ارومچی، کاشغر و هورگوس در سین کیانگ را به طور آزمایشی به عنوان منطقه آزاد تجاری معرفی کرد که به توسعه طرح کمربند – جاده این کشور و ارتباط با آسیای میانه کمک کند. به گزارش روز یکشنبه ایرنا از شین هوا، دولت چین در منطقه سین کیانگ به طور آزمایشی ... سین کیانگ؛ جدیدترین منطقه آزاد تجاری چین/ تولید موتورسیکلت برای آسیای مرکزی

ادامه

آسیا, آسیای میانه, اروپا, اقتصادی, چین, شرق آسیا, غرب, کارگران, گزارش

تلاش برای کودتا در قرقیزستان ناکام ماند

ماموران امنیتی قرقیزستان چند تن از افراد مشهور و یک تاجر را به اتهام تلاش برای کودتا و به دست گرفتن قدرت بازداشت کردند. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ کمیته دولتی امنیت ملی قرقیزستان از دستگیری حامیان امام الدین تاشوف تاجر و یک فعال با نام تیلیخمت کورنوف که به تلاش برای کودتا و به دست ... تلاش برای کودتا در قرقیزستان ناکام ماند

ادامه

آسیای میانه, آمریکا, امنیتی, جهان, خبر, قرقیزستان

چین خواستار تعدیل تحریم‌ها علیه افغانستان شد

چین از شورای امنیت سازمان ملل خواست که با توجه به شرایط فعلی در افغانستان تحریم‌ها علیه این کشور را تعدیل کند. به گزارش ایرنا به نقل از شینهوا، گنگ شوانگ معاون نماینده دائم چین در سازمان ملل پنجشنبه گفت: افغانستان در مرحله حساسی از بازسازی و احیای آرام است. جامعه بین‌المللی باید تعامل سازنده ... چین خواستار تعدیل تحریم‌ها علیه افغانستان شد

ادامه

آسیای میانه, افغانستان, تحریم, جهان, چین, حقوق بشر, خبر, شرق آسیا

واکنش‌ها به اظهارات اشرف غنی مبنی بر «شرم‌آور» خواندن گستردگی فقر در افغانستان

اظهارات رئیس جمهور افغانستان که گفته بود فراگیری و گستردگی فقر در این کشور «شرم آور» است، انتقاداتی را در بین کاربران افغان در فضای مجازی و برخی از مقامات افغان در پی داشته است.

 

«احمدضیا مسعود» نماینده سابق رئیس جمهور افغانستان در واکنش به اظهارات اشرف غنی مبنی بر شرم‌آور خواندن گستردگی فقر در این کشور حکومت وحدت ملی را بی‌کفایت اعلام کرد.

 

اداره ثبت احوال افغانستان اخیرا در گزارشی اعلام کرد که ۵۴ درصد از مردم این کشور زیر خط فقر قرار دارند.

 

اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان با استناد به این گزارش گستردگی میزان فقر در این کشور را شرم‌آور خواند.

 

وی در اظهارات خود در تشریح رابطه فقر و ثبات نیز گفته بود: وقتی که فقر از پنجاه درصد بیشتر باشد، جامعه چگونه به ثبات برسد؟ فقر دشمن ثبات است.

 

مسعود نیز در توئیتر خود ضمن انتقاد شدید از این اظهارات رئیس جمهور افغانستان تصریح کرد: ۵۴ درصد از مردم زیر خط فقر زندگی می‌کنند، این گناه کیست؟

 

این مقام سابق افغانستان با بی‌کفایت خواندن دولت این کشور گفت: حکومت باید از بی‌کفایتی و نادانی خود شرم کند؛ فقر اقتصادی موجود نتیجه سیاست‌های غلط اقتصادی دولت است.

 

اظهارات غنی واکنش کاربران افغان در فضای مجازی را نیز در پی داشت.

 

«رحیم» با تاکید بر تقلب در انتخابات توسط تیم اشرف غنی گفت که دولت وی سبب گسترش فقر در افغانستان شده است.

 

نصیر نیز اظهار داشت که در ابتدای آغاز کار حکومت وحدت ملی امیدوار بوده که اشرف غنی به عنوان شخصی متفکر و مطرح در زمینه اقتصاد این کشور را از بحران و بدبختی نجات می‌دهد اما متاسفانه این اتفاق نیفتاده است.

 

حامد کرزی: آمریکا به کشتار مردم در افغانستان پایان دهد

 

رئیس جمهور سابق افغانستان در واکنش به کشتار غیرنظامیان افغان در حملات هوایی آمریکا از واشنگتن خواست تا به عنوان جنگ با تروریسم بمباران خانه‌ها و غیرنظامیان افغان را متوقف کند.

 

حامد کرزی رئیس جمهور سابق افغانستان که به یکی از مهمترین مخالفان آمریکا در این کشور تبدیل شده است.

 

وی در تازه‌ترین اظهاراتش پس از گزارش سازمان ملل و تایید کشته شدن غیرنظامیان افغان در حمله هوایی آمریکا به یک مدرسه مذهبی، از مقامات واشنگتن خواست تا کشتار مردم در این کشور را پایان دهد.

 

دفتر مطبوعاتی کرزی در بیانیه‌ای با اشاره به گزارش دفتر نمایندگی سازمان ملل (یوناما) و تایید کشته و زخمی شدن ۱۰۷ نفر در حمله هوایی مشترک نیروهای آمریکایی و ناتو دلیل مخالفت کرزی با واشنگتن را بمباران روستاهای افغانستان و تلفات غیرنظامیان این کشور دانست.

 

رئیس جمهور سابق افغانستان در این بیانیه بار دیگر خطاب به آمریکا گفت تا «از حمله به خانه‌ها و روستاهای مردم افغانستان با عنوان جنگ علیه تروریسم دست بردارد».

 

وی همچنین از آمریکا خواست تا بگذارد مردم افغانستان در صلح و اتحاد، کشور خودشان را بسازند.

 

روز گذشته یوناما گزارش داد که در حمله مشترک هوایی نیروهای آمریکایی و افغان به یک مدرسه دینی در ولایت «قندوز» ۳۶ غیرنظامی کشته و ۷۱ تن دیگر نیز زخمی شدند.

 

پیش از این نیز بارها آمریکا کشته شدن غیرنظامیان در حملات هوایی را تکذیب کرده بود اما تحقیقات سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی و مستقل کشتار غیرنظامیان در این حملات را تایید کرده‌اند.

تسنیم

رئیس اجرایی دولت افغانستان، «اشرف غنی» را متهم به عوام فریبی کرد

عبدالله در واکنش به‌ آغاز روند توزیع شناسنامه‌های الکترونیکی گفت: با درج واژه افغان به‌عنوان ملیت مشکلی ندارم اما آغاز روند توزیع شناسنامه‌های الکترونیکی بدون تفاهم و در آستانه انتخابات اقدامی عوام فریبانه است.

ادامه

افغانستان, جهان, خبر, سیاسی

داعش و اندیشه خلافت خراسان در افغانستان

شکست گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه ، وجود فضا و زمینه مناسب برای حضور در افغانستان سبب شده است تا این کشور را محل مناسبی برای فعالیت و خودنمایی خود برگزیند.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, پاکستان, تروریسم, جهان, چک, سوریه, عراق