شبکه ان.بی.سی نیوز استرالیا: جنگ فناوری آمریکا و چین برای دنیا گران تمام می‌شود

شبکه ان.بی.سی نیوز استرالیا گزارش داد، ایالات متحده تلاش کرده است تا مانع از ظهور چین در به اصطلاح جنگ سرد فناوری شود که در حال تبدیل شدن به میدان جنگ تعیین کننده برای رقابت بین دو کشور است.

ادامه

امریکا, جنگ سرد, جهان, چین, دانش, مقاله

وابستگی آمریکا به فناوری “ارزان اما کارآمد” چین

روزنامه فایننشیال تایمز نوشت پهپادهای پیشرفته برای انجام ماموریت‌های تصویربرداری که وزارت دفاع آمریکا برای جایگزینی نمونه‌های چینی ساخته، بسیار گران تر و ناکارآمدتر از مدل‌های چینی از آب درآمده و نهادهای آمریکایی ترجیح می‌دهند از نمونه ارزان و درعین حال باکیفیت چینی استفاده کنند.

ادامه

امریکا, جهان, چین, دانش, شرق آسیا, گزارش

رئیس‌جمهوری کوبا واکسن آبدالا با اثربخشی ۹۲.۲ درصدی را رویدادی افتخارآمیز برای این کشور و دانشمندان آن دانست

به دنبال نتایج بالینی موفقیت‌آمیز واکسن «آبدالا» و اثربخشی ۹۲.۲ درصدی، این واکسن ساخت کوبا تاییدیه استفاده اضطراری را دریافت کرده و منطقه آمریکای لاتین و کارائیب عملا به نخستین واکسن بومی برای مقابله کرونا دست یافته است.

ادامه

امریکای لاتین, جهان, حقوق بشر, خبر, دانش, کوبا

واکسیناسیون یک میلیون نفر در روسیه بدون هیچ خطر جانبی

الکساندر گینزبورگ رئیس مرکز ویروس شناسی گاملیا وابسته به وزارت بهداشت روسیه اعلام کرد که از زمان آغار واکسیناسیون سراسری در این کشور علیه ویروس کرونا یک میلیون نفر در مناطق مختلف روسیه واکسینه شده‌اند و تاکنون هیچ خطر جانبی در آنها مشاهده نشده است.

 

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری تاس، به گفته رئیس مرکز ویروس شناسی گاملیا، وزارت بهداشت روسیه و سازمان نظارت بر سلامتی (روس ازدراونادزور) به صورت آنلاین تمام عوارض جانبی واکسن اسپوتنیک وی را پیگیری می‌کنند و جز آنچه که در دستور العمل به آن اشاره شده گزارش نشده است.

 

به گفته وی چند روز پیش مقام‌های آرژانتینی اعلام کردند که با واکسن اسپوتنیک وی که از روسیه دریافت کرده‌اند ۳۰ هزار نفر از شهروندان این کشور را واکسینه کرده‌اند و هیچ عوارض جانبی جدید و پیش‌بینی نشده گزارش نشده است.

 

رئیس مرکز ویروس شناسی گاملیا پیشتر خاطرنشان کرده بود که ۸۵ درصد افرادی که با واکسن «اسپوتنیک وی» واکسینه شده‌اند هیچ عارضه‌ای نداشته‌اند.

 

وی ادامه داد: نتایج سه مرحله آزمایش واکسن «اسپوتنیک وی» برای کرونا نشان داد که در ۸۵ درصد افرادی که با این واکسن واکسینه شده‌اند، هیچ گونه عارضه جانبی دیده نشده است. واکسن اسپوتنیک وی برای افرادی که واکسینه می‌شوند هیچ خطری را ایجاد نمی‌کند.

 

رئیس مرکز ویروس شناسی گاملیا خاطرنشان کرد که در ۱۵ درصد افرادی که با اسپوتنیک وی واکسینه شده اند محل تزریق واکسن کمی سرخ می‌شود و در طول یک شبانه روز دچار سردرد خفیف می‌شوند.

 

وی ادامه داد: بزرگترین مساله‌ای که ممکن است بوجود بیاورد افزایش درجه حرارت بدن تا ۳۸ درجه سانتیگراد بالای صفر است که با یک قرص داروی پاراتسترامول برطرف می‌شود.

 

به گفته گینزبورگ، واکسن اسپوتنیک وی در برابر ویروس تغییر یافته کرونا که در انگلیس بوجود آمده است نیز مصونیت ایجاد می‌کند.

 

این واکسن با سرمایه صندوق سرمایه گذاری‌های مستقیم روسیه تولید شده است و دولت مسکو برای صادرات این واکسن به کشورهای دیگر یا تولید در خارج از روسیه برنامه‌ریزی کرده و بیش از ۵۰ کشور جهان برای خرید بیش از ۱.۲ میلیارد دوز از این واکسن ابراز تمایل کرده‌اند.

توضیح دانشمند روس درباره “واکسن سبک” علیه ویروس کرونا

مدیر مرکز تحقیقات ملی روسیه در توضیح سخنان “ولادیمیر پوتین” درباره “واکسن سبک” کرونا، گفت: این دارو همان نخستین مولفه از واکسن “اسپوتنیک-۵” است که با تزریق آن فرد در صورت ابتلا به کووید-۱۹، بیماری شدیدی نخواهد داشت.

ادامه

جهان, خبر, دانش, روسیه, شرق اروپا