واکسن تک دُزی کرونای کوبا مجوز محلی گرفت

مقامات حوزه دارویی کوبا روز پنجشنبه مجوز استفاده اضطراری از واکسن «سوبرانا پلاس» را برای دوره نقاهت ناشی از کووید-۱۹ در افراد ۱۹ سال به بالا صادر کردند.

 

به گزارش یورونیوز؛ نهاد تنظیم‌کننده مقررات دارویی کوبا در بیانیه‌ای اعلام کرد که این واکسن برای بیماران بهبود یافته از بیماری کرونا، «دو ماه یا بیشتر پس از بهبودی» به صورت تک دُزی تجویز می‌شود.

 

این نهاد تاکید کرد که نتایج آزمایش‌ها نشان می‌دهد که این واکسن الزامات کیفیت، ایمنی و ایمنی زایی را برای این گروه جمعیتی «با عناصر مفید از نظر ایمونولوژی در برابر خطر احتمالی ابتلای مجدد با سویه‌های جدید و قابل انتقال ویروس» برآورده می‌کند.

 

سوبرانا پلاس پیش از این به‌عنوان دُز سوم و تقویت کننده پس از دو دُز اول و دوم سوبرانا-۲ مجاز اعلام شده بود. سوبرانا-۲ سومین واکسن تولید کوبا محسوب می‌شود که از سوی تنظیم‌کننده‌ها دارویی این کشور چراغ سبز دریافت کرد.

 

این واکسن هنوز از سوی سازمان جهانی بهداشت تایید نشده است اما نوع آن «پروتئین نوترکیب» است، تکنیکی که در واکسن‌های نوواوکس آمریکایی و سانوفی فرانسوی روی آن کار می‌شود. خلاف بسیاری از واکسن‌هایی که در حال حاضر مورد استفاده قرار می‌گیرد، واکسن‌های نوترکیب نیاز به فضایی با سرمای شدید برای نگهداری ندارند.

 

به گفته محققان کوبایی این واکسن بیش از ۹۰ درصد در پیشگیری از بیماری و علائم آن موثر است.

 

طبق گزارش خبرگزاری فرانسه، کوبا هفته گذشته نخستین تماس‌های خود را با کارشناسان سازمان جهانی بهداشت برای گرفتن تاییدیه واکسن‌های این کشور داشته‌اند. برخی از واکسن‌های کوبا از سوی ونزوئلا و ویتنام خریداری شده‌اند و کار تولید آن در ایران نیز آغاز شده است.

 

قرار بود نخستین نشست مجازی بین کارشناسان در هاوانا، ژنو و واشنگتن در این زمینه روز گذشته برگزار شود. نتایج این نشست هنوز اعلام نشده است.

 

این کشور تاکنون ۴۲.۲ درصد از جمعیت خود را به طور کامل با واکسن‌های تولیدی‌اش واکسینه کرده است. این کشور همچنین کارزاری را برای واکسیناسیون کودکان دو سال به بالا آغاز کرد تا امکان بازگشایی مدارس طبق شرط دولت کوبا از ماه نوامبر فراهم شود.

 

آغاز واکسیناسیون کودکان بالای ۲ سال در کوبا

 

همزمان با کوبا به نظر می آید واکسن این کشور که در ایران با همکاری انستیتو پاستور فاز سه آزمایشی را پشت سر گذاشت قرار است به کودکان و نوجوانان تزریق شود.

 

اکسن پاستوکووک احتمالا یک تا دو هفته دیگر با مستنداتی که ارائه کرده و تاییدیه‌ای که در کوبا گرفته است مجاز خواهد بود تزریق را به صورت دو دُز آغاز کند و تزریق این واکسن برای سنین ۳ تا ۱۸ سال نیز بلامانع است.

 

حیدر محمدی مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان و غذا و داروی ایران؛ این واکسن در ایران با نام پاستوکووک خوانده می‌شود. حیدر محمدی، مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان و غذا و داروی ایران در گفت‌وگو با ایسنا گفت: «واکسن پاستوکووک احتمالا یک تا دو هفته دیگر با مستنداتی که ارائه کرده و تاییدیه‌ای که در کوبا گرفته است مجاز خواهد بود تزریق را به صورت دو دُز آغاز کند و تزریق این واکسن برای سنین ۳ تا ۱۸ سال نیز بلامانع است.»

 

وی همچنین گفت: «برای سنین زیر ۱۲ سال نیز واکسن خاصی نمی‌آید و هر آنچه که برای زیر ۱۸ سال تایید شود، مجوز دارد.»

 

کوبا با تحریم‌های آمریکا از سال ۱۹۶۲ اقدام به تولید واکسن‌های خود از دهه ۱۹۸۰ کرد به ویژه اینکه نخستین واکسن علیه مننژیت بی از سوی این کشور کشف و تولید شد. امروزه تقریبا ۸۰ درصد از واکسن‌ها در این کشور به صورت محلی تولید می‌شوند.

 

در کوبا تاکنون بیش از ۸۳۲ هزار مورد ابتلا به کرونا ثبت شده است که از این تعداد هفت هزار و ۴۸ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

کره‌شمالی؛ هدف آمریکا از مداخله در امور کوبا معدوم ساختن دستاوردهای کاسترو و نابودی سوسیالیسم بود

وزیر خارجه کره شمالی در اظهاراتی ایالات متحده را به دخالت در امور داخلی کوبا و تحریک اعتراضات ضد دولتی با هدف سرنگونی دولت این کشور متهم کرد.

ادامه

امریکا, امریکای لاتین, جهان, سوسیالیسم, شرق آسیا, کره شمالی, کوبا, همبستگی

درخواست قانونگذاران آمریکایی از بایدن برای تعطیلی گوانتانامو

ده‌ها قانونگذار دموکرات در کنگره آمریکا، از جمله روسای کمیسون‌های نیروهای مسلح، امور خارجه و اطلاعات، روز پنجشنبه از جو بایدن، رئیس جمهور این کشور خواستند که زندان گوانتانامو در کوبا را “فورا” ببندد.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, امریکای لاتین, جهان, حقوق بشر, خبر, کوبا