«وانگ یی»؛ برخی کشورهای پیشرفته سه یا چهار برابر جمعیت خود واکسن سفارش داده‌اند

وزیر امور خارجه چین رفتار کشورها در خرید و انباشته کردن خارج از نیاز واکسن‌های کرونا را “ملی گرایی واکسن” توصیف کرد و گفت: کشورهای پیشرفته با ۱۶ درصد از جمعیت جهان حدود ۶۰ درصد از واکسن‌های کرونا را تهیه کرده‌اند.

 

به گزارش ایرنا، «وانگ یی» روز دوشنبه در جمع خبرنگاران در شیامن چین افزود: موضع گیری برخی کشورهای پیشرفته که سه یا چهار برابر جمعیت خود واکسن سفارش داده‌اند، «شکاف واکسیناسیون» را در جهان ایجاد کرده است.

 

اظهارات وانگ یی در شرایطی مطرح شده است که ایالات متحده پیش از این با انتقاد از چین و روسیه ادعا کرده بود این دو کشور از توافق نامه‌های تهیه واکسن برای تقویت نفوذ خود در سراسر جهان استفاده می‌کنند.

 

این دیپلمات عالی رتبه چینی خاطرنشان کرد: در عین حال این اقدام کشورهای پیشرفته به وضوح با این واقعیت در تضاد است که بسیاری از کشورهای در حال توسعه با کمبود جدی واکسن روبرو هستند و حتی بسیاری از کشورها برای بدست آوردن یک دوز هم مشکل دارند.

 

وی افزود: این شکاف در میزان خرید واکسیناسیون بین کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه در حال تبدیل شدن به یک واقعیت غم انگیز و تأسف بار است.

 

وزیر خارجه چین تصریح کرد: چین در تهیه واکسن بیش از ۸۰ کشور و سه سازمان بین‌المللی و همچنین تحویل تجاری این واکسن‌ها به بیش از ۴۰ کشور در سراسر جهان کمک کرده است.

 

وانگ یی اظهار کرد: همزمان چین با ۱۰ کشور در زمینه تولید و ایجاد واکسن همکاری می‌کند و قصد دارد مراکز منطقه‌ای تولید و توزیع آنها را در سراسر جهان ایجاد کند.