هشدار اسپانیا به اسراییل درباره حمله به رفح

وزیر خارجه اسپانیا خواستار استقرار آتش‌بس در غزه و عدم عملیات نظامی اسرائیل در رفح شد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ نبود آینده‌ای روشن پیش روی فلسطینیان و ادامه اشغالگری‌های اسرائیل در نهایت منجر به وقوع حمله هفتم اکتبر شد. اکنون برخی کشور‌های اروپایی در تلاش هستند با ایجاد امید در میان فلسطینیان از جمله آینده ... هشدار اسپانیا به اسراییل درباره حمله به رفح

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, اسراییل, ایرلند, تروریسم, جنوب اروپا, خاورمیانه, فلسطین, لبنان, مالت

بالاترین مقام اطلاعات نظامی اسرائیل استعفا کرد

یک رسانه اسرائیلی از استعفای رئیس اداره اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل به‌دلیل شکست در طوفان الاقصی خبر داد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، یک روزنامه اسرائیلی امروز دوشنبه از استعفای آهارون حالیوا، رئیس اداره اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل خبر داد. روزنامه یدیعوت آحارانوت دلیل استعفای رئیس بخش اطلاعات نظامی رژیم اسرائیل را شکست در ۷ اکتبر ... بالاترین مقام اطلاعات نظامی اسرائیل استعفا کرد

ادامه

اسراییل, ایران, جهان, خاورمیانه, خبر, سوریه, فلسطین

محمود عباس: وتوی آمریکا علیه فلسطین «ناامیدکننده» و «شرم‌آور» است

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین وتوی آمریکا علیه اعطای عضویت کامل به فلسطین در سازمان ملل متحد را موضعی «ناامیدکننده» خواند. «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین امروز (شنبه) وتوی آمریکا علیه اعطای عضویت کامل به فلسطین در سازمان ملل متحد را موضعی «ناامیدکننده»، «شرم‌آور»، «غیرقابل توجیه» و «غیرمسوولانه» خواند. وی در مصاحبه با خبرگزاری فلسطین ... محمود عباس: وتوی آمریکا علیه فلسطین «ناامیدکننده» و «شرم‌آور» است

ادامه

آمریکا, اسراییل, تجاوز نظامی, تحلیل, تشکیلات خودگردان فلسطین, جهان, خاورمیانه, سازمان ملل, فلسطین, نسل‌کشی

الجزایر؛ پرونده عضویت کامل فلسطین را بار دیگر به شورای امنیت ارائه خواهیم کرد

به دنبال وتوی پیش نویس عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد توسط آمریکا، الجزایر متعهد شد این پیش نویس را بار دیگر در شورای امنیت مطرح کند. عمار بن جامع سفیر و نماینده دائم الجزایر در سازمان ملل در این باره گفت: امیدواریم بار دیگر زمانی که پیش نویس عضویت فلسطین در سازمان ملل ... الجزایر؛ پرونده عضویت کامل فلسطین را بار دیگر به شورای امنیت ارائه خواهیم کرد

ادامه

آمریکا, الجزایر, جهان, خاورمیانه, خبر, سازمان ملل, فلسطین

ابراز تأسف شدید چین از وتوی درخواست فلسطین برای عضویت در سازمان ملل توسط ایالات متحده

بعد از ظهر پنجشنبه ۱۸ آوریل، ۳۰ فروردین، به وقت محلی، پیش‌نویش قطعنامه «پیشنهاد پذیرش عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد» از سوی ایالات متحده وتو شد و در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب نرسید. به گزارش رادیو بی‌المللی چین؛ «فو تسونگ» نماینده دائم چین در سازمان ملل طی سخنرانی خود پس از ... ابراز تأسف شدید چین از وتوی درخواست فلسطین برای عضویت در سازمان ملل توسط ایالات متحده

ادامه

آمریکا, اسراییل, تحلیل, چین, خاورمیانه, سازمان ملل, شرق آسیا, صلح, فلسطین

وال استریت ژورنال: چرخشی در روابط ایران وجهان عرب ایجاد شده است

دراین گزارش روز سه‌شنبه به‌قلم ‘سون‌انگل راسموسن’ آمده است: در اوج تشدید فشارهای آمریکا برای کنترل نفوذ ایران در منطقه، ‘حسن روحانی’ رئیس جمهوری ایران وارد عراق شد تا پیوندهای اقتصادی دو کشور را توسعه بدهد.

 

این اولین سفر روحانی به عراق در مدت شش سال ریاست جمهوری اوست. توسعه روابط با عراق اولویت اول سیاست خارجی تهران است.

 

تهران برای خنثی کردن اثر تحریم های آمریکا به دنبال حامیانی می‌گردد و ‘عراق’؛ در صدر کشورهای هدف قرار می‌گیرد.

 

عراق؛ یک تولید کننده بزرگ نفت است.عراق در عین حال برای تولید بالای۴۰ درصد از برق مورد نیاز خود محتاج گاز طبیعی ایران است.

 

نیروهای مسلح جمهوری اسلامی به مدت سه سال به عراقی ها در بیرون راندن ‘ داعش’ از کشور کمک بسزایی کردند.دو کشور ۹۰۰ مایل (۱۴۴۸/۴۱ کیلومتر ) مرز مشترک با هم دارند و اکثریت جمعیت هر دو را شیعیان تشکیل می‌دهند.

 

این اشتراکات، بستری شد تا دو کشور بعد از تهاجم نظامی آمریکا به عراق درسال ۲۰۰۳ و سقوط حکومت ‘صدام حسین’ به هم نزدیکتر از همیشه باشند.

 

روحانی در سفر سه روزه اش به عراق که از دیروز / دوشنبه/ آغاز شد، در نظر دارد با استفاده از اهرم رابطه تهران – بغداد بکوشد تا جریان انتقال گاز طبیعی ایران به عراق را همچنان پایدار حفظ کند و از این بستر عمل برای توسعه تجارت با همسایه غربی‌اش بهره ببرد.

 

روحانی را در سفر به عراق یک هیئت سیاسی و اقتصادی همراهی می کند.

 

در ارتباط با سفر روحانی به عراق؛ ‘عبدالجبار احمد’ استاد علوم سیاسی در ‘دانشگاه بغداد’ می‌گوید:’ سفر روحانی به عراق؛ موید آن است که جمهوری اسلامی روابطش را با جهان عرب تغییر می‌دهد’.

 

او ادامه می‌دهد:’ این می‌تواند اولین گام کلیدی برای رسیدن به امنیت منطقه‌ای باشد’.

 

احمد در عین حال به این نکته هم اشاره می‌کند که؛’ دولت عراق با استقبال از رئیس جمهور ایران باید منتظر خشم شرکای آمریکایی‌اش بماند’.

 

جمهوری اسلامی تحت تحریم آمریکاست و واشنگتن همه کشورهای جهان را از تجارت کردن با آن منع کرده است. طی ماههای گذشته جمعی از مقامات آمریکایی به عراق سفر کرده‌اند و از بغداد خواسته‌اند که وابستگی‌اش به انرژی ایران را قطع کند و در عوض اجازه دهد که نفوذ سیاسی آمریکا در عراق حفظ شود.

 

رئیس جمهور آمریکا هم به عراق سفر کرده است. این سفر در ماه دسامبر انجام شد و ‘ترامپ ‘ در این سفر فقط با سربازان آمریکایی حاضر در میادین رزم عراق دیدار کرد.

 

ترامپ اعلام کرده است که سربازان آمریکایی را از دو کشور سوریه و افغانستان خارج می کند اما نیروهای آمریکایی در عراق باقی خواهند ماند و از آنجا ایران را زیر نظر خواهند داشت.

 

این تصمیم ترامپ؛ سیاستمداران عراقی را ناراحت کرد. این سیاستمداران می‌گویند که آمریکا اعلام کرده بود که ماموریت نظامیان آمریکایی در عراق صرفا جنگیدن با داعش و آموزش دادن به سربازان عراقی است. بعد از این ماجرا، آمریکایی‌ها سعی می‌کنند این دلخوری پیش آمده با بغداد را به نوعی برطرف کنند.

 

دراین اثنا؛ دو کشور آمریکا و عربستان برای آنکه مانعی بر سر راه تجارت میان بغداد و تهران ایجاد کنند، آلترناتیوهایی برای تامین انرژی عراق به او پیشنهاد می‌دهند. آمریکا می‌گوید که عراق برای قطع وابستگی‌اش به برق ایران نیاز به زمان دارد. عراق یکی از کشورهایی است که مشمول معافیت خرید گاز ایران شده است. این معافیت در ماه دسامبر برای مدت سه ماه اعمال شد.

 

دو کشور ایران و عراق پیوندهایی عمیق با هم دارند.

 

شایدهیچ موضوعی در سیاست خارجی ایران به اندازه حفظ رابطه با عراق؛ با اهمیت نیست. دو کشور در دهه ۱۹۸۰ در بدو تولد جمهوری اسلامی با هم به جنگی مصیبت بار رفتند.

 

سقوط صدام حسین؛ فرصتی طلایی بدست داد تا دو کشور که اکثریت جمعیت‌شان شیعه مذهب است روابطشان را با هم نزدیکتر کنند.ایران؛ امنیت عراق راامنیت خودش می‌داند.

 

عراق؛ یکی از اصلی‌ترین بازارهای کالاهای غیر نفتی ایران است. ایران سالانه به ارزش ۹ میلیارد دلار فرآورده‌های کشاورزی، مواد ساختمانی، خودرو و لوازم خانگی به عراق صادر می‌کند.

 

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران صبح دوشنبه به دعوت رسمی«برهم صالح» رییس جمهوری و عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق در صدر یک هیات بلندپایه سیاسی – اقتصادی عازم بغداد پایتخت این کشور شد.

افشاگری ینی شفق: «ابوبکر البغدادی» در زره‌پوش آمریکایی و تحت نظارت آمریکاست

یک رسانه ترکیه‌ای از توطئه جدیدی پرده برداشت که آمریکا تلاش می‌کند با همکاری گروه تروریستی داعش اجرا کند، این رسانه از ظاهر شدن ابوبکرالبغدادی در یک زره‌پوش آمریکایی خبر داد.

ادامه

اسراییل, امریکا, انگلستان, تروریسم, جهان, خاورمیانه, خبر, سوریه, شمال غرب آسیا, عراق, فرانسه

پایگاه دبکا: هدف افزایش نیروهای نظامی آمریکا در عراق، مقابله با ایران است

سایت اسرائیلی دبکا نوشت که آمریکا نیروهای نظامی بیشتری را از طریق مرزهای اردن و سرزمین‌های اشغالی برای مقابله با نیروهای ایرانی حاضر در مرزهای عراق با سوریه به این کشور می‌فرستد.

ادامه

اردن, اسراییل, امریکا, ایران, بلغارستان, جهان, خاورمیانه, خبر, رومانی, سوریه, عراق

کارشناس کنترل تسلیحات عفو بین‌الملل؛ ریاکاری دولت‌های غربی و ادامه فروش تسلیحات به‌رهبران خودکامه‌‌ی ناقض حقوق‌بشر

موسسه بین‌المللی تحقیقات صلح استکهلم امروز یکشنبه، گزارش داد، انتقال سلاح به خاورمیانه در پنج سال گذشته رشد ۸۷ درصدی نشان می‌دهد و بیش از یک‌سوم این تجارت جهانی را شامل می‌شود.

ادامه

اسراییل, اقتصادی, الجزایر, المان, امارات, امریکا, انگلستان, ایتالیا, ترکیه, جهان, چین, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, روسیه, سوئد, عراق, عربستان سعودی, فرانسه, قطر, لیبی, مصر, یمن